Welke muziek speel je nu?

Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Bourdon16 »

DDD schreef:Ik bedoelde wel hetzelfde, maar ik gebruikte niet het goede woord. Dat bedoelde ik ook te schrijven.

Ik vermoed dat het in een boek van Marco den Toom is. Maar zeker weten doe ik het niet. Het moet wel een boek zijn, haast, omdat ik hetzelfde voorspel meerdere keren hoor en als het improvisatie is, is het toch zelden exact gelijk. En het kan ook zijn dat het naspel een eigen bewerking is, natuurlijk.
Welke psalm of psalmen bedoel je? Ik heb zijn koraalboek dus kan even voor je kijken.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door DDD »

Ik denk 22 of 102, anders misschien 89 of 69.
newton
Berichten: 680
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door newton »

Maanenschijn schreef:Ik wil graag deze bundel digitaal op mij iPad zetten, is er ergens een digitale versie te kopen (pdf) of wordt het gewoon een foto van de bladzijden uit het boek maken?

https://opus10.nl/product/dick-sanderma ... uspassion/
In een interview uit 2016 gaf cantique/opus10 aan te werken aan een eigen app voor digitale bladmuziek. Ik weet niet hoe dat avontuur is afgelopen. https://www.rd.nl/artikel/662626-cantiq ... bladmuziek
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Ik bedoelde wel hetzelfde, maar ik gebruikte niet het goede woord. Dat bedoelde ik ook te schrijven.

Ik vermoed dat het in een boek van Marco den Toom is. Maar zeker weten doe ik het niet. Het moet wel een boek zijn, haast, omdat ik hetzelfde voorspel meerdere keren hoor en als het improvisatie is, is het toch zelden exact gelijk. En het kan ook zijn dat het naspel een eigen bewerking is, natuurlijk.
In de meeste koraalboeken (ook die van Marco den Toom) zijn geen naspelen opgenomen.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door DDD »

Aha. Dat verklaart weer iets.

Erg jammer trouwens, want een naspel is soms wel beter om een goede overgang te hebben tot het volgende gebeuren in de kerkdienst, het uitdelen van de snoepjes alsmede de preek.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4079
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Aha. Dat verklaart weer iets.

Erg jammer trouwens, want een naspel is soms wel beter om een goede overgang te hebben tot het volgende gebeuren in de kerkdienst, het uitdelen van de snoepjes alsmede de preek.
Eens. Het naspel wordt ondergewaardeerd. Het geeft de kans om als opmaat te dienen voor het vervolg, om het thema van het voorspel nog eens te laten klinken om een mooi afgerond geheel te krijgen, maar vooral om de predikant gelegenheid te geven met rust aan het volgende onderdeel te beginnen.

In onze gemeente hebben we dan ook afgesproken om een naspel te spelen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Henk J
Berichten: 2596
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Henk J »

Er zit vaak geen naspel bij omdat het lied of de psalm gezongen is. Een voorspel is er om melodie, tempo en toonhoogte aan te geven, naspel wordt gezien als tijdsverspilling.
Overigens hoeft een naspel van mij ook niet zo lang, alleen voor de preek is het handig, het verbergt het geroezemoes van de snoeprollen.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door DDD »

Het heeft naar mijn idee nog veel meer voordelen. Het voorkomt dat dominees de laatste regels van de psalm niet meezingen, omdat zij zich alvast gaan voorbereiden op wat ze moeten zeggen. Al kun je dat nooit helemaal voorkomen. Ik heb wel eens gezien dat een dominee zelfs tijdens het horen van de heilige Wet duidelijk bezig was met andere zaken.

Een naspel zorgt voor een geleidelijker overgang naar het volgende deel van de dienst en het straalt rust en waardigheid uit.

Waarmee ik er niet voor pleit om dat minutenlang aan te houden, dat is weer het andere uiterste. Enkele maten, hooguit 20 seconden, is voldoende.
Online
Henk J
Berichten: 2596
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Henk J »

Mee eens, en het kan ook wisselen per psalm, voor de preek wat langer, bij de slotpsalm kan het naspel kort.
Inderdaad vind ik het ook storend als dominees zichtbaar andere dingen doen tijdens het zingen, hoe kun je dan ooit geloofwaardig tegen de jeugd zeggen dat ze mee moeten zingen?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Ik heb wel eens gezien dat een dominee zelfs tijdens het horen van de heilige Wet duidelijk bezig was met andere zaken.
Er zijn ook kerken waar dominees zelf de wet voorlezen. Dan wordt het al wat lastiger om bezig te zijn met andere zaken.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door DDD »

Precies. En dan loopt de dienst ook gewoon soepel. Dat is een kwestie van je behoorlijk voorbereiden.
Henk J schreef:Mee eens, en het kan ook wisselen per psalm, voor de preek wat langer, bij de slotpsalm kan het naspel kort.
Inderdaad vind ik het ook storend als dominees zichtbaar andere dingen doen tijdens het zingen, hoe kun je dan ooit geloofwaardig tegen de jeugd zeggen dat ze mee moeten zingen?
Dat is ook heel gek. Ik begrijp dat ze gewoon aan het werk zijn en als organist ben je ook wel eens ergens anders mee bezig tussendoor. Je kunt niet helemaal voorkomen dat dat ook tijdens het gebed of zelfs de schriftlezing is, afhankelijk van de liturgie.

Maar als je duidelijk hebt dat er altijd een naspel is, is dat wel minder nodig.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef:
DDD schreef:Aha. Dat verklaart weer iets.

Erg jammer trouwens, want een naspel is soms wel beter om een goede overgang te hebben tot het volgende gebeuren in de kerkdienst, het uitdelen van de snoepjes alsmede de preek.
Eens. Het naspel wordt ondergewaardeerd. Het geeft de kans om als opmaat te dienen voor het vervolg, om het thema van het voorspel nog eens te laten klinken om een mooi afgerond geheel te krijgen, maar vooral om de predikant gelegenheid te geven met rust aan het volgende onderdeel te beginnen.

In onze gemeente hebben we dan ook afgesproken om een naspel te spelen.
Hebben jullie het Nieuw handboek voor de kerkorganist weleens gelezen?
Daar wordt ook iets gezegd over het naspel.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Hendrikus »

newton schreef:
Maanenschijn schreef:Ik wil graag deze bundel digitaal op mij iPad zetten, is er ergens een digitale versie te kopen (pdf) of wordt het gewoon een foto van de bladzijden uit het boek maken?

https://opus10.nl/product/dick-sanderma ... uspassion/
In een interview uit 2016 gaf cantique/opus10 aan te werken aan een eigen app voor digitale bladmuziek. Ik weet niet hoe dat avontuur is afgelopen. https://www.rd.nl/artikel/662626-cantiq ... bladmuziek
In elk geval is het voor Maanenschijn zinvol om eens bij de uitgever te informeren of er een digitale versie te koop is.
Ik ben bang dat het scannen wordt.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
Maanenschijn schreef:
DDD schreef:Aha. Dat verklaart weer iets.

Erg jammer trouwens, want een naspel is soms wel beter om een goede overgang te hebben tot het volgende gebeuren in de kerkdienst, het uitdelen van de snoepjes alsmede de preek.
Eens. Het naspel wordt ondergewaardeerd. Het geeft de kans om als opmaat te dienen voor het vervolg, om het thema van het voorspel nog eens te laten klinken om een mooi afgerond geheel te krijgen, maar vooral om de predikant gelegenheid te geven met rust aan het volgende onderdeel te beginnen.

In onze gemeente hebben we dan ook afgesproken om een naspel te spelen.
Hebben jullie het Nieuw handboek voor de kerkorganist weleens gelezen?
Daar wordt ook iets gezegd over het naspel.
Nee.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:
Maanenschijn schreef:
DDD schreef:Aha. Dat verklaart weer iets.

Erg jammer trouwens, want een naspel is soms wel beter om een goede overgang te hebben tot het volgende gebeuren in de kerkdienst, het uitdelen van de snoepjes alsmede de preek.
Eens. Het naspel wordt ondergewaardeerd. Het geeft de kans om als opmaat te dienen voor het vervolg, om het thema van het voorspel nog eens te laten klinken om een mooi afgerond geheel te krijgen, maar vooral om de predikant gelegenheid te geven met rust aan het volgende onderdeel te beginnen.

In onze gemeente hebben we dan ook afgesproken om een naspel te spelen.
Hebben jullie het Nieuw handboek voor de kerkorganist weleens gelezen?
Daar wordt ook iets gezegd over het naspel.
Het was daarom ook erg mooi dat de organist zondagavond de slot-Psalm 66: 5 eindigde met 'Ruwe stormen'. Het sloot mooi aan op het stichtelijk woord over de storm op zee. Bij het uitleidend orgelspel werd er geïmproviseerd over het lied 'Scheepke onder Jezus' hoede'.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie