Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

Om even inhoudelijk te worden, hierbij de tekst van de PP sheet die voor mij het meest waardevol was de afgelopen avond. Het ging over Bijbellezen:


Wat is de Bijbel?

Geïnspireerd

∞ Adem

∞ Architect

- Gods openbaring

∞ Kennismaking

∞ Liefdesbrief

∞ Richtlijn

∞ Spiegel

- Voedsel

∞ Brood, geen taart
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Forummer schreef:Om even inhoudelijk te worden, hierbij de tekst van de PP sheet die voor mij het meest waardevol was de afgelopen avond. Het ging over Bijbellezen:


Wat is de Bijbel?

Geïnspireerd

∞ Adem

∞ Architect

- Gods openbaring

∞ Kennismaking

∞ Liefdesbrief

∞ Richtlijn

∞ Spiegel

- Voedsel

∞ Brood, geen taart
En de boodschap van zonde en genade? Onder welk punt viel die?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Forummer schreef:
Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:Ik denk dat je niet tot de primaire doelgroep voor de Alpha-cursus behoort. Zij richten zich vooral op mensen die geen of weinig kaas gegeten hebben van geloof en Bijbel.
Onjuist.

Iedereen die ik ken en die deze cursus volgde is van huis uit reformatorisch opgevoed. En dat geldt ook voor @Forummer (naar ik aanneem), wiens reactie ervoor zorgde dat dit draadje nu bestaat.
Wel juist.

“Op Alpha ontdek je de basis van het christelijk geloof op een laagdrempelige en gezellige manier.” Ze zijn wel zo open dat iedereen welkom is. Zelfs van huis uit reformatorisch opgevoeden :)
Klopt, iedereen is welkom. En juist bij 'reformatorisch opgevoeden' is er een enorme honger naar onderwijs, waar de traditionele kerken vaak niet op inspringen. Velen voelen zich niet begrepen én niet gehoord, waaronder ikzelf.

Voor mijzelf is een logische volgende stap aanmelden bij een Bijbelkring. De gemeenten waar ik vandaan kom (geldt dus niet voor dat gehele kerkverband), is een Bijbelkring niet eens toegestaan. Ik denk serieus een enorme gemiste kans. Er is echt een hele grote, ja levensgrote honger naar onderwijs. Juist in deze (digitale) tijd is er makkelijk onderling contact tussen charismatischen, gereformeerden, evangelischen, hervormden, reformatischen, enz. over de hele wereld. En we mogen van elkaar leren. Dat maakt dat de huidige 'reformatorisch opgevoeden' een veel bredere blik hebben. Besef dat, en speel erop in. Ken de vragen die er leven, neem ze serieus en beantwoord ze. Zó belangrijk. En als je dat structureel niet doet, en daarmee velen feitelijk niet serieus neemt, moet je niet vreemd opkijken als deze mensen naar plaatsen gaan waar ze het nodige onderwijs wél krijgen.
Dat de kerkenraad Bijbelstudies niet toestaat is inderdaad onbegrijpelijk. Ik ken in onze classis Middelburg niet één gemeente waar dit verboden is. Ik zou zo'n vraag persoonlijk dan ook direct doorsturen naar de classis, via de gebruikelijke verplichte kerkordelijke route.

Maar dat betekent niet dat we dan hetgeen we vervolgens ter vervanging nemen, niet kritisch aan Gods Woord behoeven te toetsen. Want vandaag de dag zijn er allerlei winden van leer en het komt er nauw op aan...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef:
Forummer schreef:Om even inhoudelijk te worden, hierbij de tekst van de PP sheet die voor mij het meest waardevol was de afgelopen avond. Het ging over Bijbellezen:


Wat is de Bijbel?

Geïnspireerd

∞ Adem

∞ Architect

- Gods openbaring

∞ Kennismaking

∞ Liefdesbrief

∞ Richtlijn

∞ Spiegel

- Voedsel

∞ Brood, geen taart
En de boodschap van zonde en genade? Onder welk punt viel die?
Dit komt achteraf vermoedelijk als toepassing.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door GGotK »

Forummer schreef:Om even inhoudelijk te worden, hierbij de tekst van de PP sheet die voor mij het meest waardevol was de afgelopen avond. Het ging over Bijbellezen:


Wat is de Bijbel?

Geïnspireerd

∞ Adem

∞ Architect

- Gods openbaring

∞ Kennismaking

∞ Liefdesbrief

∞ Richtlijn

∞ Spiegel

- Voedsel

∞ Brood, geen taart
Als dit de meest waardevolle sheet is, vraag ik me af wat dan die meerwaarde is t.o.v. al het onderwijs wat je als GG- (doop)lid reeds in je leven hebt gekregen. Ik denk persoonlijk alleen al aan de zeer leerzame godsdienstlessen op het VLC van bijvoorbeeld van Ojen en de Jager. Of krijg je door deze Alpha-cursussen meer een verbreding in plaats van een verdieping?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

GerefGemeente-lid schreef:
Forummer schreef:Om even inhoudelijk te worden, hierbij de tekst van de PP sheet die voor mij het meest waardevol was de afgelopen avond. Het ging over Bijbellezen:


Wat is de Bijbel?

Geïnspireerd

∞ Adem

∞ Architect

- Gods openbaring

∞ Kennismaking

∞ Liefdesbrief

∞ Richtlijn

∞ Spiegel

- Voedsel

∞ Brood, geen taart
En de boodschap van zonde en genade? Onder welk punt viel die?
Dat komt in de uitleg van de punten kennismaking, liefdesbrief, richtlijn en spiegel aan de orde. In het kort:

Kennismaking: God is én rechtvaardig én liefde
Liefdesbrief: God belooft verlossing
Richtlijn: wet houden kunnen we niet, maar geeft God omdat Hij het goede met ons voor heeft. Geen moeten maar mogen (dankbaarheid)
Spiegel: wie zijn wij

Zelf vond ik de vergelijking met voedsel: brood, geen taart, erg goed. Tegenwoordig is 'consumeren' heel gewoon, maar Gods Woord is gezond, goed voedsel, dat ook echt voedt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

GGotK schreef:
Forummer schreef:Om even inhoudelijk te worden, hierbij de tekst van de PP sheet die voor mij het meest waardevol was de afgelopen avond. Het ging over Bijbellezen:


Wat is de Bijbel?

Geïnspireerd

∞ Adem

∞ Architect

- Gods openbaring

∞ Kennismaking

∞ Liefdesbrief

∞ Richtlijn

∞ Spiegel

- Voedsel

∞ Brood, geen taart
Als dit de meest waardevolle sheet is, vraag ik me af wat dan die meerwaarde is t.o.v. al het onderwijs wat je als GG- (doop)lid reeds in je leven hebt gekregen. Ik denk persoonlijk alleen al aan de zeer leerzame godsdienstlessen op het VLC van bijvoorbeeld van Ojen en de Jager. Of krijg je door deze Alpha-cursussen meer een verbreding in plaats van een verdieping?
In de GG wordt niet over Gods Woord gesproken op de manier van liefdesbrief. Dus dat is zeker wel een verdieping. Ook als het gaat over dat Gods Woord geen taart is, maar gezond, goed voedsel dan gaat het echt wel de diepte in. De gesprekken naderhand zijn ook bijzonder waardevol.
Overigens waren de lessen van van Ooijen zeker goede lessen. Maar het is wel meer dan 20 jaar geleden, en als dertiger heb je toch weer andere vragen dan als tiener.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Maanenschijn »

Ik weet niet of de Alpha Cursus van toegevoegde waarde is, simpelweg omdat ik de inhoud niet ken. Maar laten we het (zorgen)kind niet met het badwater weggooien.

Ik ontdek meermalen bij mijzelf maar ook bij anderen gebrek aan kennis. Kennis van Gods Woord, Wie God is, wat God is, hoe kennis zonde en genade functioneert etc. en hoe mooi deze zaken veelal zijn verwoordt in onze belijdenis geschriften. Ouderencatechesatie, Alpha-cursus + (een eigen boekje), studiekring etc zijn in veel gevallen echt nodig. In onze reformatorische kerken is in tegenstelling met baptistengemeenten en evangelische gemeenten geen cultuur en gewoonte van kringwerk en studie door de week. Daar kunnen we zeker wat van leren en ter harte nemen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Forummer schreef:In de GG wordt niet over Gods Woord gesproken op de manier van liefdesbrief. Dus dat is zeker wel een verdieping.
Is Gods Woord wel een liefdesbrief? Is dat niet een verarming en een vervlakking de tweeledige boodschap die Gods Woord ons brengt?

Ik lees van een reuke des doods ten dode en een reuke des levens ten leven (2 Korinthe 2: 16) en van God, Die buiten Christus Jezus een verterend Vuur is en een eeuwigen gloed, bij Wie niemand wonen kan (o.a. Jesaja 33: 14).

En verder heb je nog niet echt antwoord gegeven op de vraag: waar komen zonde en genade nu precies naar voren? Waar wordt er gesproken over Genesis 3 en Romeinen 3? Want die hoofdstukken uit Gods Woord zijn samen met Johannes 3 absoluut belangrijk om bevindelijk te leren kennen, wil het wel zijn op weg en reis naar de eeuwigheid.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:
Forummer schreef:In de GG wordt niet over Gods Woord gesproken op de manier van liefdesbrief. Dus dat is zeker wel een verdieping.
Is Gods Woord wel een liefdesbrief? Is dat niet een verarming en een vervlakking de tweeledige boodschap die Gods Woord ons brengt?

Ik lees van een reuke des doods ten dode en een reuke des levens ten leven (2 Korinthe 2: 16) en van God, Die buiten Christus Jezus een verterend Vuur is en een eeuwigen gloed, bij Wie niemand wonen kan (o.a. Jesaja 33: 14).

En verder heb je nog niet echt antwoord gegeven op de vraag: waar komen zonde en genade nu precies naar voren? Waar wordt er gesproken over Genesis 3 en Romeinen 3? Want die hoofdstukken uit Gods Woord zijn samen met Johannes 3 absoluut belangrijk om bevindelijk te leren kennen, wil het wel zijn op weg en reis naar de eeuwigheid.
ik ben vooral heel benieuwd hoe jij dit alles binnen de doelstelling van Alpha (basis en laagdrempelig, weet je nog?) zou gaan brengen. Je blijft een beetje steken in het platwalsen van wat je niet zint, maar ik mis het ‘hoe dan wel’.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Geytenbeekje »

Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Forummer schreef:In de GG wordt niet over Gods Woord gesproken op de manier van liefdesbrief. Dus dat is zeker wel een verdieping.
Is Gods Woord wel een liefdesbrief? Is dat niet een verarming en een vervlakking de tweeledige boodschap die Gods Woord ons brengt?

Ik lees van een reuke des doods ten dode en een reuke des levens ten leven (2 Korinthe 2: 16) en van God, Die buiten Christus Jezus een verterend Vuur is en een eeuwigen gloed, bij Wie niemand wonen kan (o.a. Jesaja 33: 14).

En verder heb je nog niet echt antwoord gegeven op de vraag: waar komen zonde en genade nu precies naar voren? Waar wordt er gesproken over Genesis 3 en Romeinen 3? Want die hoofdstukken uit Gods Woord zijn samen met Johannes 3 absoluut belangrijk om bevindelijk te leren kennen, wil het wel zijn op weg en reis naar de eeuwigheid.
ik ben vooral heel benieuwd hoe jij dit alles binnen de doelstelling van Alpha (basis en laagdrempelig, weet je nog?) zou gaan brengen. Je blijft een beetje steken in het platwalsen van wat je niet zint, maar ik mis het ‘hoe dan wel’.
2 wegen 1 mogelijkheid tot behoud aanstippen, + op een eenvoudige manier vers voor vers langsgaan wat deze tekst te zeggen heeft. En ik denk een wat andere soort themanaam/deel onderwerpen naam. Zo zou ik het vorm geven.
Evangelist
Berichten: 512
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Evangelist »

Forummer schreef:
GGotK schreef:
Forummer schreef:Om even inhoudelijk te worden, hierbij de tekst van de PP sheet die voor mij het meest waardevol was de afgelopen avond. Het ging over Bijbellezen:


Wat is de Bijbel?

Geïnspireerd

∞ Adem

∞ Architect

- Gods openbaring

∞ Kennismaking

∞ Liefdesbrief

∞ Richtlijn

∞ Spiegel

- Voedsel

∞ Brood, geen taart
Als dit de meest waardevolle sheet is, vraag ik me af wat dan die meerwaarde is t.o.v. al het onderwijs wat je als GG- (doop)lid reeds in je leven hebt gekregen. Ik denk persoonlijk alleen al aan de zeer leerzame godsdienstlessen op het VLC van bijvoorbeeld van Ojen en de Jager. Of krijg je door deze Alpha-cursussen meer een verbreding in plaats van een verdieping?
In de GG wordt niet over Gods Woord gesproken op de manier van liefdesbrief. Dus dat is zeker wel een verdieping. Ook als het gaat over dat Gods Woord geen taart is, maar gezond, goed voedsel dan gaat het echt wel de diepte in. De gesprekken naderhand zijn ook bijzonder waardevol.
Overigens waren de lessen van van Ooijen zeker goede lessen. Maar het is wel meer dan 20 jaar geleden, en als dertiger heb je toch weer andere vragen dan als tiener.
Wat voor vragen heb je dan? Kun je daar eens voorbeelden van geven? ( Mogen ook vragen zijn die je in de GG al had, maar die je of niet mocht stellen, of waarop je geen antwoord kreeg.)
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door DDD »

Dit zegt vooral dat de kwaliteit van het catechetisch onderwijs ver onder de maat is en vermoedelijk totaal niet persoonlijk en op persoonlijke geloofsbeleving gericht.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:(...) en vermoedelijk totaal niet persoonlijk en op persoonlijke geloofsbeleving gericht.
Als die conclusie juist is, zou dat een zeer opmerkelijke zaak zijn voor de bevindelijk Gereformeerde richting. Bevindelijk staat voor mij gelijk aan gericht op persoonlijke doorleving.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door DDD »

Maar niet alle bevindelijk gereformeerde kerken zijn ook werkelijk bevindelijk.
Plaats reactie