Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Refojongere
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Refojongere »

Bedankt voor de voorbeelden. Het is inderdaad zo dat ik waarschuwde voor zelfbedrog en een aannemen van Jezus zonder ontdekt te zijn aan de zonde. Ik sta daar nog steeds achter. Met de kanttekening dat Brakel ruimer spreekt. Daarom zou ik het nu niet meer hebben over het ene bekeringsmoment, maar meer in de lijn van Zondag 33. Als je dat kent, samen met Zondag 7. Dan ben je op de Weg. Als mensen vreemd opkijken van het feit dat een christen door de Wet aan de Wet gestorven is, dan moeten ze het echt nakijken bij zichzelf!!

Maar waarschuwen voor zelfbedrog geldt voor mensen die zichzelf erbij rekenen, maar niet voor mensen die van zichzelf weten niets te bezitten. Het lastige is dus te zorgen dat de juiste mensen zich aangesproken weten.

Alleen het stuk dat je bekeerd kan zijn zonder te geloven zou ik nu niet meer zo zeggen. Daar sta ik niet achter. Het heeft ook geen zin om er zo over te theoretiseren.
Refojongere
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Refojongere »

Overigens merk ik op dat de voorlopers van dit forum minder hardheid kenden in de discussies, minder veroordelend, minder wettisch. Loopt er een parallel met onze maatschappij?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10610
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ad Anker »

Refojongere schreef:Overigens merk ik op dat de voorlopers van dit forum minder hardheid kenden in de discussies, minder veroordelend, minder wettisch. Loopt er een parallel met onze maatschappij?
Nounou, ik herinner me nog heel wat discussies van 20 jaar geleden ongeveer die ook al behoorlijk stevig waren.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:
Refojongere schreef:Overigens merk ik op dat de voorlopers van dit forum minder hardheid kenden in de discussies, minder veroordelend, minder wettisch. Loopt er een parallel met onze maatschappij?
Nounou, ik herinner me nog heel wat discussies van 20 jaar geleden ongeveer die ook al behoorlijk stevig waren.
Ik herinner me nog dat een moderator eens alle andere moderators verbannen had vanwege hun felle discussies. Dat zie ik nu niet zomaar meer gebeuren.
Zeeuw
Berichten: 11653
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:
Refojongere schreef:Overigens merk ik op dat de voorlopers van dit forum minder hardheid kenden in de discussies, minder veroordelend, minder wettisch. Loopt er een parallel met onze maatschappij?
Nounou, ik herinner me nog heel wat discussies van 20 jaar geleden ongeveer die ook al behoorlijk stevig waren.
Ik herinner me nog dat een moderator eens alle andere moderators verbannen had vanwege hun felle discussies. Dat zie ik nu niet zomaar meer gebeuren.
Toch wel erg benieuwd wie die moderator was :-)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1796
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ararat »

Je zou bijna als ramptoerist de krochten van RF gaan betreden :D
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Zeeuw
Berichten: 11653
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Je weet het. :)
Ja, ik heb een vermoeden. De grootste moderator van allemaal :)
Zeeuw
Berichten: 11653
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef:Je zou bijna als ramptoerist de krochten van RF gaan betreden :D
Geef nou maar toe, je ben allang in die krochten geweest :)
verworpen
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 aug 2022, 11:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door verworpen »

Ararat schreef:Je zou bijna als ramptoerist de krochten van RF gaan betreden :D
Zonder ramptoerist te zijn nog een voorbeeld. In dit geval vraag ik me af of zeeuw 2002 en zeeuw anno nu dezelfde persoon zijn.

door Zeeuw » 27 Mar 2002, 20:56
Beste Donselaar,

Je antwoord is afdoende; ik had het eerlijk gezegd zo wel ongeveer verwacht.

En het is waar dat het onze plicht is om op de beloften te rusten.

Maar is het nu evenzeer geen Bijbels gegeven dat zij die door het geloof Christus mogen kennen; daar niet altijd op kunnen blijven leven (hoewel het zeker hun plicht is), maar dat het geloof zo wegzinkt en daarom juist nader daarvan verzekerd willen worden, en telkens weer. En is ook dat niet juist een deel van het opwassen in de genade en kennis van Christus ?

Persoonlijk kan ik dat niet helemaal los van de rechtvaardigmaking zien. En dat bedoel ik niet van Gods zijde; maar meer om de menselijke kant. Natuurlijk is het waar dat een mens wanneer er wedergeboorte en geloof mag zijn; direct voor God gerechtvaardigd is in het bloed van Christus. Maar is daarmee alles gezegd over de rechtvaardigmaking?

Theologisch misschien wel; praktisch ook ?

"Als het geloof weer eens bijna niet beoefend wordt. Hij meer dood dan leven is, als hij bij zichzelf meer dorheid dan leven waarneemt, dan wordt hij weer klaargemaakt om met lege handen naar Hem te gaan die daar staat met open armen. Dan mag de zondaar zich weer verlustigen in God in Christus"

Mooi citaat; dat bedoel ik aan te geven.

"Dat is heiligmaking."

Kijk; ik denk dat daar het punt zit; jij betrekt dit louter en alleen op de heiligmaking. Dat komt bij mij over alsof zo iemand alleen daarmee bezig is; en dat de rechtvaardigmaking voor zo iemand al een totaal gepasseerd station is. Kijk, ik kan dit -wat de beleving betreft- niet losmaken van de rechtvaardigmaking. Want al die doodsheid en die dorheid; en dan toch gerechtvaardigd, zo een ?

Kijk, daar gaat het me om.
Zeeuw
Berichten: 11653
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Zeeuw »

verworpen schreef:
Ararat schreef:Je zou bijna als ramptoerist de krochten van RF gaan betreden :D
Zonder ramptoerist te zijn nog een voorbeeld. In dit geval vraag ik me af of zeeuw 2002 en zeeuw anno nu dezelfde persoon zijn.

door Zeeuw » 27 Mar 2002, 20:56
Beste Donselaar,

Je antwoord is afdoende; ik had het eerlijk gezegd zo wel ongeveer verwacht.

En het is waar dat het onze plicht is om op de beloften te rusten.

Maar is het nu evenzeer geen Bijbels gegeven dat zij die door het geloof Christus mogen kennen; daar niet altijd op kunnen blijven leven (hoewel het zeker hun plicht is), maar dat het geloof zo wegzinkt en daarom juist nader daarvan verzekerd willen worden, en telkens weer. En is ook dat niet juist een deel van het opwassen in de genade en kennis van Christus ?

Persoonlijk kan ik dat niet helemaal los van de rechtvaardigmaking zien. En dat bedoel ik niet van Gods zijde; maar meer om de menselijke kant. Natuurlijk is het waar dat een mens wanneer er wedergeboorte en geloof mag zijn; direct voor God gerechtvaardigd is in het bloed van Christus. Maar is daarmee alles gezegd over de rechtvaardigmaking?

Theologisch misschien wel; praktisch ook ?

"Als het geloof weer eens bijna niet beoefend wordt. Hij meer dood dan leven is, als hij bij zichzelf meer dorheid dan leven waarneemt, dan wordt hij weer klaargemaakt om met lege handen naar Hem te gaan die daar staat met open armen. Dan mag de zondaar zich weer verlustigen in God in Christus"

Mooi citaat; dat bedoel ik aan te geven.

"Dat is heiligmaking."

Kijk; ik denk dat daar het punt zit; jij betrekt dit louter en alleen op de heiligmaking. Dat komt bij mij over alsof zo iemand alleen daarmee bezig is; en dat de rechtvaardigmaking voor zo iemand al een totaal gepasseerd station is. Kijk, ik kan dit -wat de beleving betreft- niet losmaken van de rechtvaardigmaking. Want al die doodsheid en die dorheid; en dan toch gerechtvaardigd, zo een ?

Kijk, daar gaat het me om.
Zonder het te lezen kan ik al zeggen 'neen, dat zijn niet dezelfde personen.' Toen was de huidige Zeeuw niet zo bezig met forums.
verworpen
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 aug 2022, 11:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door verworpen »

Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:
Refojongere schreef:Overigens merk ik op dat de voorlopers van dit forum minder hardheid kenden in de discussies, minder veroordelend, minder wettisch. Loopt er een parallel met onze maatschappij?
Nounou, ik herinner me nog heel wat discussies van 20 jaar geleden ongeveer die ook al behoorlijk stevig waren.
Ik herinner me nog dat een moderator eens alle andere moderators verbannen had vanwege hun felle discussies. Dat zie ik nu niet zomaar meer gebeuren.
Zo kun je er nu tegenaan kijken. Ik vermoed dat de mening van de verbannen personen een heel andere is. De overwinnaar dicteert de geschiedenis.
Het zou best aardig zijn om wat van die verbannen moderators aan het woord te laten, als ze daar nog behoefte aan zouden hebben.
-DIA-
Berichten: 32760
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:
Refojongere schreef:Overigens merk ik op dat de voorlopers van dit forum minder hardheid kenden in de discussies, minder veroordelend, minder wettisch. Loopt er een parallel met onze maatschappij?
Nounou, ik herinner me nog heel wat discussies van 20 jaar geleden ongeveer die ook al behoorlijk stevig waren.
Ik herinner me nog dat een moderator eens alle andere moderators verbannen had vanwege hun felle discussies. Dat zie ik nu niet zomaar meer gebeuren.
Echt? Krijgen we dan geen eenpartijstelsel? of een dictatuur? De christelijke tucht werkt toch niet met de knoet? Ik sta hier wel efkes van te kijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2757
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Erskinees »

verworpen schreef:
Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:
Refojongere schreef:Overigens merk ik op dat de voorlopers van dit forum minder hardheid kenden in de discussies, minder veroordelend, minder wettisch. Loopt er een parallel met onze maatschappij?
Nounou, ik herinner me nog heel wat discussies van 20 jaar geleden ongeveer die ook al behoorlijk stevig waren.
Ik herinner me nog dat een moderator eens alle andere moderators verbannen had vanwege hun felle discussies. Dat zie ik nu niet zomaar meer gebeuren.
Zo kun je er nu tegenaan kijken. Ik vermoed dat de mening van de verbannen personen een heel andere is. De overwinnaar dicteert de geschiedenis.
Het zou best aardig zijn om wat van die verbannen moderators aan het woord te laten, als ze daar nog behoefte aan zouden hebben.
Ik snap niet zo goed dat je een hele postgeschiedenis van iemand analyseer en daar een bepaalde voorkeur aan hangt. Nu weer een sneer vanwege een bepaalde gebeurtenis in de geschiedenis. Wat zit je dwars? Zo nieuw ben je blijkbaar niet.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10610
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ad Anker »

Die ex-moderators voelen zich uiteraard wel verworpen.
Refojongere
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Refojongere »

Ben wel benieuwd of verworpene (ik weet niet hoe oud die is) nog fundamentele nieuwe inzichten heeft opgedaan bij het lezen van de Bijbel en beluisteren van preken in de afgelopen 10-20 jaar?
Plaats reactie