Kleine ergernissen

Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Mannetje »

Zeeuw schreef: 22 mar 2023, 13:21
Terri schreef: 22 mar 2023, 10:39
Wat zijn we toch dol op het woordje 'onzin' inmiddels zelfs 'rein'......
Eens met de genuanceerde reacties van anderen.
Oh ja. Het zijn altijd dezelfde die zo reageren. Die vinden dat kinderen 14 hetzelfde in elkaar moeten steken dan mensen van 60. Dit is nu eenmaal niet zo. Waar het mij omging waren de grote worden over kolken, stoom, spinnijdig etc. Als ik dat in ieder gesprek met een puber (maar ook met vele volwassenen) die niet redelijk zijn zou hebben, dan kon ik een locomotief laten rijden.
Wat totaal niet onverlet laat dat kinderen inderdaad gewoon stil horen te zijn tijdens Bijbellezen etc. Maar dat horen ze m.i. ook te zijn als de docent het huiswerk opgeeft etc.
En toch zit er een verschil tussen die twee laatste dingen die je noemt. En dat verschil laat je als docent als het goed is ook merken.
Een leerling die door mij heen praat bij het opgeven van huiswerk vertoont onfatsoenlijk gedrag.
Een leerling die door het Bijbellezen heen praat vertoont oneerbiedig gedrag.
-
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef: 22 mar 2023, 13:27
Zeeuw schreef: 22 mar 2023, 13:21
Terri schreef: 22 mar 2023, 10:39
Wat zijn we toch dol op het woordje 'onzin' inmiddels zelfs 'rein'......
Eens met de genuanceerde reacties van anderen.
Oh ja. Het zijn altijd dezelfde die zo reageren. Die vinden dat kinderen 14 hetzelfde in elkaar moeten steken dan mensen van 60. Dit is nu eenmaal niet zo. Waar het mij omging waren de grote worden over kolken, stoom, spinnijdig etc. Als ik dat in ieder gesprek met een puber (maar ook met vele volwassenen) die niet redelijk zijn zou hebben, dan kon ik een locomotief laten rijden.
Wat totaal niet onverlet laat dat kinderen inderdaad gewoon stil horen te zijn tijdens Bijbellezen etc. Maar dat horen ze m.i. ook te zijn als de docent het huiswerk opgeeft etc.
En toch zit er een verschil tussen die twee laatste dingen die je noemt. En dat verschil laat je als docent als het goed is ook merken.
Een leerling die door mij heen praat bij het opgeven van huiswerk vertoont onfatsoenlijk gedrag.
Een leerling die door het Bijbellezen heen praat vertoont oneerbiedig gedrag.
Dat klopt, maar uiteindelijk hoort het beide niet. Maar gebeurt het beide wel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Herman »

Boosheid is gewoon een gerechtvaardigde emotie.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef: 22 mar 2023, 13:32 Boosheid is gewoon een gerechtvaardigde emotie.
Iedere emotie kent tijd, plaats, gradatie en manier van uiten. Het zal per keer verschillen hoe gerechtvaardigd het is. Ik heb vanmorgen nog een duidelijk voorbeeld van niet gerechtvaardigde boosheid gezien.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef: 22 mar 2023, 13:25
Herman schreef: 22 mar 2023, 09:57 Een keer goed uit je slof schieten, is heel handig voor structuur in een komende periode. Je moet niet met je laten sollen. Klaar. Al dat bilaterale overleg is nergens voor nodig, je geeft iemand dan alleen maar de mogelijkheid om een reactie te geven en dat is in deze casus helemaal niet de bedoeling.
Als je stilte vraagt, wat normaal is, dan moet je niet voor één figuur een uitzondering maken, dat vraagt gewoon zonder enig nadere toelichting om gehoorzaamheid.
Ik heb eigenlijk nooit meer respect gekregen voor een leraar, ambtsdrager vanwege het uit de slof schieten. Ik heb extreem veel respect gehad voor een oude lerares die met tranen in haar ogen vertelde waarom Gods Woord haar zoveel waard was. Ik heb nog nooit een jaar lang zo stil gezeten tijdens haar openingen.
Boos zijn is niet hetzelfde als uit je slof schieten.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 22 mar 2023, 13:46
Zeeuw schreef: 22 mar 2023, 13:25
Herman schreef: 22 mar 2023, 09:57 Een keer goed uit je slof schieten, is heel handig voor structuur in een komende periode. Je moet niet met je laten sollen. Klaar. Al dat bilaterale overleg is nergens voor nodig, je geeft iemand dan alleen maar de mogelijkheid om een reactie te geven en dat is in deze casus helemaal niet de bedoeling.
Als je stilte vraagt, wat normaal is, dan moet je niet voor één figuur een uitzondering maken, dat vraagt gewoon zonder enig nadere toelichting om gehoorzaamheid.
Ik heb eigenlijk nooit meer respect gekregen voor een leraar, ambtsdrager vanwege het uit de slof schieten. Ik heb extreem veel respect gehad voor een oude lerares die met tranen in haar ogen vertelde waarom Gods Woord haar zoveel waard was. Ik heb nog nooit een jaar lang zo stil gezeten tijdens haar openingen.
Boos zijn is niet hetzelfde als uit je slof schieten.
Juist. Dus: Iedere emotie kent tijd, plaats, gradatie en manier van uiten.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kleine ergernissen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef: 22 mar 2023, 13:52
DDD schreef: 22 mar 2023, 13:46
Zeeuw schreef: 22 mar 2023, 13:25
Herman schreef: 22 mar 2023, 09:57 Een keer goed uit je slof schieten, is heel handig voor structuur in een komende periode. Je moet niet met je laten sollen. Klaar. Al dat bilaterale overleg is nergens voor nodig, je geeft iemand dan alleen maar de mogelijkheid om een reactie te geven en dat is in deze casus helemaal niet de bedoeling.
Als je stilte vraagt, wat normaal is, dan moet je niet voor één figuur een uitzondering maken, dat vraagt gewoon zonder enig nadere toelichting om gehoorzaamheid.
Ik heb eigenlijk nooit meer respect gekregen voor een leraar, ambtsdrager vanwege het uit de slof schieten. Ik heb extreem veel respect gehad voor een oude lerares die met tranen in haar ogen vertelde waarom Gods Woord haar zoveel waard was. Ik heb nog nooit een jaar lang zo stil gezeten tijdens haar openingen.
Boos zijn is niet hetzelfde als uit je slof schieten.
Juist. Dus: Iedere emotie kent tijd, plaats, gradatie en manier van uiten.
Waarom zit je zo te bagatelliseren?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1692
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ararat »

Het lastige in deze heel herkenbare casus is in mijn ogen het dilemma waar je in een split-second voor staat:
Het meestal kleine olievlekje zo klein mogelijk houden en nadien op individueel niveau aanpakken, of de olievlek uitsmeren door er per direct klassikaal aandacht aan te geven.
Beide reacties zijn mogelijk. Iedere situatie vraagt een eigen aanpak.

Ik denk wél dat volle bak klassikale aandacht de pedagoog vooral overkomt als deze wat emotioneel wordt. Dit kan uit liefde voor de Meester voortkomen. Het kan ook net zo goed komen door iets banaals als een minder goede nachtrust. Het komt erg authentiek over, maar het (enigszins) heilige moment is in ieder geval wel verdwenen. Allereerst met dank aan de aanstichter, maar ook door de professional die op het moment dat hij stormt en bruist al weet dat het ook anders had gekund.

Maar goed, mensen die hier perfect weten hoe het moet nodig ik van harte uit voor een masterclass dagopenen met 30 pubers. Het 1e, 2e en 3e uur :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kleine ergernissen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ararat schreef: 22 mar 2023, 19:54 Het lastige in deze heel herkenbare casus is in mijn ogen het dilemma waar je in een split-second voor staat:
Het meestal kleine olievlekje zo klein mogelijk houden en nadien op individueel niveau aanpakken, of de olievlek uitsmeren door er per direct klassikaal aandacht aan te geven.
Beide reacties zijn mogelijk. Iedere situatie vraagt een eigen aanpak.

Ik denk wél dat volle bak klassikale aandacht de pedagoog vooral overkomt als deze wat emotioneel wordt. Dit kan uit liefde voor de Meester voortkomen. Het kan ook net zo goed komen door iets banaals als een minder goede nachtrust. Het komt erg authentiek over, maar het (enigszins) heilige moment is in ieder geval wel verdwenen. Allereerst met dank aan de aanstichter, maar ook door de professional die op het moment dat hij stormt en bruist al weet dat het ook anders had gekund.

Maar goed, mensen die hier perfect weten hoe het moet nodig ik van harte uit voor een masterclass dagopenen met 30 pubers. Het 1e, 2e en 3e uur :)
Je moet de openbare zonden niet goedpraten. Die dienen in het openbaar te worden aangewezen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Mannetje »

Eens, als dat maar wel op wijze wijze gebeurt. En dan kan soms de botte bijl nodig zijn en soms een wat lieflijker aanpak.
Ik wilde wel dat ik altijd meteen de goede aanpak wist.
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:Je moet de openbare zonden niet goedpraten. Die dienen in het openbaar te worden aangewezen.
Waar haal je deze stelling vandaan? Waar vind je dit terug in de Bijbel of belijdenis?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kleine ergernissen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef: 22 mar 2023, 21:24
GerefGemeente-lid schreef:Je moet de openbare zonden niet goedpraten. Die dienen in het openbaar te worden aangewezen.
Waar haal je deze stelling vandaan? Waar vind je dit terug in de Bijbel of belijdenis?
Omdat als je dit in dit specifieke geval niet zou doen, het een gewoonte kan worden voor anderen om ook maar te gaan praten als er uit de Bijbel gelezen wordt.

Iets wat openbaar gebeurt en anderen aanzet tot dezelfde daden, kun je daarom niet apart aanwijzen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1692
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef: 22 mar 2023, 20:31Je moet de openbare zonden niet goedpraten. Die dienen in het openbaar te worden aangewezen.
Ah... Eindelijk iemand die precies weet hoe het moet. Wanneer kunnen we afspreken? Ik kijk graag bij je af hoe dit op een goede manier gebeurt. Ongetwijfeld zullen de leerlingen het nooit meer vergeten.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kleine ergernissen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ararat schreef: 22 mar 2023, 21:44
GerefGemeente-lid schreef: 22 mar 2023, 20:31Je moet de openbare zonden niet goedpraten. Die dienen in het openbaar te worden aangewezen.
Ah... Eindelijk iemand die precies weet hoe het moet. Wanneer kunnen we afspreken? Ik kijk graag bij je af hoe dit op een goede manier gebeurt. Ongetwijfeld zullen de leerlingen het nooit meer vergeten.
Toen ik op de middelbare zat heb ik menigmaal de leraar iemand een reprimande zien geven ten overstaan van alles en iedereen, mijzelf daarvan niet uitgezonderd.

Je lijkt te suggereren dat de boosheid en de aanpak van @Zita niet goed en onterecht waren. @Zeeuw doet dat overigens ook. Dat vind ik een veeg teken. Vandaag de dag moet je als leraar of lerares op je strepen staan in zulke situaties en niet met je laten sollen. Het vijfde gebod geldt hedentendage nog steeds hoor.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ik ben benieuwd hoe jij het aan zou pakken, maar het getuigt nogal van onkunde hoe je hier reageert.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1692
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ararat »

GerefGemeente-lid schreef: 22 mar 2023, 21:52
Ararat schreef: 22 mar 2023, 21:44
GerefGemeente-lid schreef: 22 mar 2023, 20:31Je moet de openbare zonden niet goedpraten. Die dienen in het openbaar te worden aangewezen.
Ah... Eindelijk iemand die precies weet hoe het moet. Wanneer kunnen we afspreken? Ik kijk graag bij je af hoe dit op een goede manier gebeurt. Ongetwijfeld zullen de leerlingen het nooit meer vergeten.
Toen ik op de middelbare zat heb ik menigmaal de leraar iemand een reprimande zien geven ten overstaan van alles en iedereen, mijzelf daarvan niet uitgezonderd.

Je lijkt te suggereren dat de boosheid en de aanpak van @Zita niet goed en onterecht waren. @Zeeuw doet dat overigens ook. Dat vind ik een veeg teken. Vandaag de dag moet je als leraar of lerares op je strepen staan in zulke situaties en niet met je laten sollen. Het vijfde gebod geldt hedentendage nog steeds hoor.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ik ben benieuwd hoe jij het aan zou pakken, maar het getuigt nogal van onkunde hoe je hier reageert.
Je hebt het volkomen mis. Ik geef heel wat anders aan. Ik snap Zita's reactie eerder té goed. Je wil dat misschien graag anders lezen, maar dat komt wellicht omdat de post van mij komt. Geeft niet, dat gebeurt vaker. Nee, ik ga dat niet bewijzen (alvast als antwoord op je voorspelbare vervolgvraag)

Ik ben na jouw post niet zo gemotiveerd om te vertellen hoe ik het aanpak. Ik ben immers onkundig? Is deze kwalificatie werkelijk gebaseerd op jouw interpretatie van voorgaande post? Ik overweeg jou bij dezen een reprimande te geven ten overstaan van iedereen.

Enfin. Onlangs werd deze onkundige Ararat een vulkaan. Ja écht. Tijdens een dagopening. Iemand fluisterde. Ararat zei: "wat jij doet is niet goed. Ik wil je hier straks over spreken." Vervolgens blies Ararat met een zucht stoom af en ging verder.

Hoe zou jij het doen?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie