Kleine ergernissen

merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

Zita schreef: 21 mar 2023, 20:21 Eigenlijk een grote ergernis: leerlingen die dwars door het Bijbellezen heen zitten te fluisteren. Ik doe echt mijn best om het geheel in een kader te zetten: wat is de boodschap, waarom lezen we het, wat heeft het te maken met het thema van deze week of met het gedeelte dat we gisteren lazen, waar kun je extra op letten tijdens het lezen, wat zijn lastige woorden die je moet begrijpen om de grote lijn te ontdekken enz. Ook tussen een paar verzen door stop ik weleens: wat stond hier nou eigenlijk? Wat wil Paulus nu zeggen in die verzen die we net lazen?
Ik heb pas sinds een paar weken een nieuwe klas erbij. De eerste keer dat ik met hen dagopening had, ging leerling X er doorheen fluisteren zodra ik aan het Bijbelgedeelte begon. Het ging bij mij koken en stomen en kolken vanbinnen, maar ik heb haar kalm en dringend verzocht hiermee op te houden. De Heere spreekt door Zijn Woord, en dan luister je. Een week later: zelfde dame, zelfde toestand. Je zag toen een docent zowat exploderen. En ja, als je dan zo spinnijdig bent, ga dan maar weer verder met lezen en daarna bidden.
Deze week exact hetzelfde: ik begin met Bijbellezen en zij begint met praten. Ze mocht meteen vertrekken.
In het gesprekje na afloop was ze zeer beledigd: 'Hállo, ik zei maar drie woorden ofzo, en toen knikkerde u me er meteen uit. En krijg ik nog wel effe dat antwoordenblad, want dat gaf u wel aan de klas en heb ik nu helemaal niet.' Het wilde niet indalen dat ze echt grenzen overschreed.
Wat gaat hier mis? Is het een rare gewoonte, waarbij je bijvoorbeeld ook in de kerk de hele dienst met vriendinnen zit te kletsen of op je telefoon gaat? Is dit een nawee van corona, waar je thuis kon doen waar je zin in had, en die docent op het schermpje maar gewoon liet praten?
Zou het helpen als je haar voorafgaand aan het bijbellezen al aanspreekt en de consequentie benoemd?
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 21 mar 2023, 22:57
Zita schreef: 21 mar 2023, 20:21 Eigenlijk een grote ergernis: leerlingen die dwars door het Bijbellezen heen zitten te fluisteren. Ik doe echt mijn best om het geheel in een kader te zetten: wat is de boodschap, waarom lezen we het, wat heeft het te maken met het thema van deze week of met het gedeelte dat we gisteren lazen, waar kun je extra op letten tijdens het lezen, wat zijn lastige woorden die je moet begrijpen om de grote lijn te ontdekken enz. Ook tussen een paar verzen door stop ik weleens: wat stond hier nou eigenlijk? Wat wil Paulus nu zeggen in die verzen die we net lazen?
Ik heb pas sinds een paar weken een nieuwe klas erbij. De eerste keer dat ik met hen dagopening had, ging leerling X er doorheen fluisteren zodra ik aan het Bijbelgedeelte begon. Het ging bij mij koken en stomen en kolken vanbinnen, maar ik heb haar kalm en dringend verzocht hiermee op te houden. De Heere spreekt door Zijn Woord, en dan luister je. Een week later: zelfde dame, zelfde toestand. Je zag toen een docent zowat exploderen. En ja, als je dan zo spinnijdig bent, ga dan maar weer verder met lezen en daarna bidden.
Deze week exact hetzelfde: ik begin met Bijbellezen en zij begint met praten. Ze mocht meteen vertrekken.
In het gesprekje na afloop was ze zeer beledigd: 'Hállo, ik zei maar drie woorden ofzo, en toen knikkerde u me er meteen uit. En krijg ik nog wel effe dat antwoordenblad, want dat gaf u wel aan de klas en heb ik nu helemaal niet.' Het wilde niet indalen dat ze echt grenzen overschreed.
Wat gaat hier mis? Is het een rare gewoonte, waarbij je bijvoorbeeld ook in de kerk de hele dienst met vriendinnen zit te kletsen of op je telefoon gaat? Is dit een nawee van corona, waar je thuis kon doen waar je zin in had, en die docent op het schermpje maar gewoon liet praten?
Zou het helpen als je haar voorafgaand aan het bijbellezen al aanspreekt en de consequentie benoemd?
Ja, bijvoorbeeld. Ik vind het nogal een heftige reactie. Een, blijkbaar dommige, narrige of wat dan ook puber, doet iets wat zeker niet netjes is en het gaat direct koken, stomen en kolken. Een volgende docent 'explodeert'. Daarna 'spinnijdig'. Ik begrijp helemaal dat dat niet netjes is, maar als dit het hele verhaal over dat meisje is, lijkt me Merels aanpak een hele logische en reactie van de docenten voor mij wat heftig.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

Het hadden mijn kinderen kunnen zijn. Impulsbeheersing is niet hun kernkwaliteit. ;)
Laatst gewijzigd door merel op 22 mar 2023, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kleine ergernissen

Bericht door -DIA- »

Het vallen over uiterlijkheden en de preek vergeten. Dit is een zeer kwalijke zaak.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Mannetje »

Zeeuw schreef: 22 mar 2023, 08:04Ja, bijvoorbeeld. Ik vind het nogal een heftige reactie. Een, blijkbaar dommige, narrige of wat dan ook puber, doet iets wat zeker niet netjes is en het gaat direct koken, stomen en kolken. Een volgende docent 'explodeert'. Daarna 'spinnijdig'. Ik begrijp helemaal dat dat niet netjes is, maar als dit het hele verhaal over dat meisje is, lijkt me Merels aanpak een hele logische en reactie van de docenten voor mij wat heftig.
Blijkbaar is eerbied voor Gods Woord iets waar je als puber best lak aan mag hebben. :nonnon
En al helemaal als in een nagesprek nog steeds totaal geen gevoel van schuld blijkt, begrijp ik helemaal dat de stoom uit de oren komt. Kom op zeg!? Tijdens het lezen uit de Bijbel ben je stil en luister je.
-
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

Mannetje schreef: 22 mar 2023, 09:19
Zeeuw schreef: 22 mar 2023, 08:04Ja, bijvoorbeeld. Ik vind het nogal een heftige reactie. Een, blijkbaar dommige, narrige of wat dan ook puber, doet iets wat zeker niet netjes is en het gaat direct koken, stomen en kolken. Een volgende docent 'explodeert'. Daarna 'spinnijdig'. Ik begrijp helemaal dat dat niet netjes is, maar als dit het hele verhaal over dat meisje is, lijkt me Merels aanpak een hele logische en reactie van de docenten voor mij wat heftig.
Blijkbaar is eerbied voor Gods Woord iets waar je als puber best lak aan mag hebben. :nonnon
En al helemaal als in een nagesprek nog steeds totaal geen gevoel van schuld blijkt, begrijp ik helemaal dat de stoom uit de oren komt. Kom op zeg!? Tijdens het lezen uit de Bijbel ben je stil en luister je.
Dat wordt nergens gezegd. Het uitgangspunt is ook dat je stil bent. Alleen heb je nog steeds te maken met kinderen waarbij de impulsbeheersing nog lang niet voltooid is. Daarnaast kan je door punten en consequenties van te voren te benoemen de angel eruit halen. Dan hoef je op het moment niet nijdig te worden, maar kan je volstaan met 1 opmerking.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Herman »

Een keer goed uit je slof schieten, is heel handig voor structuur in een komende periode. Je moet niet met je laten sollen. Klaar. Al dat bilaterale overleg is nergens voor nodig, je geeft iemand dan alleen maar de mogelijkheid om een reactie te geven en dat is in deze casus helemaal niet de bedoeling.
Als je stilte vraagt, wat normaal is, dan moet je niet voor één figuur een uitzondering maken, dat vraagt gewoon zonder enig nadere toelichting om gehoorzaamheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kleine ergernissen

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef: 22 mar 2023, 09:49
Mannetje schreef: 22 mar 2023, 09:19
Zeeuw schreef: 22 mar 2023, 08:04Ja, bijvoorbeeld. Ik vind het nogal een heftige reactie. Een, blijkbaar dommige, narrige of wat dan ook puber, doet iets wat zeker niet netjes is en het gaat direct koken, stomen en kolken. Een volgende docent 'explodeert'. Daarna 'spinnijdig'. Ik begrijp helemaal dat dat niet netjes is, maar als dit het hele verhaal over dat meisje is, lijkt me Merels aanpak een hele logische en reactie van de docenten voor mij wat heftig.
Blijkbaar is eerbied voor Gods Woord iets waar je als puber best lak aan mag hebben. :nonnon
En al helemaal als in een nagesprek nog steeds totaal geen gevoel van schuld blijkt, begrijp ik helemaal dat de stoom uit de oren komt. Kom op zeg!? Tijdens het lezen uit de Bijbel ben je stil en luister je.
Dat wordt nergens gezegd. Het uitgangspunt is ook dat je stil bent. Alleen heb je nog steeds te maken met kinderen waarbij de impulsbeheersing nog lang niet voltooid is. Daarnaast kan je door punten en consequenties van te voren te benoemen de angel eruit halen. Dan hoef je op het moment niet nijdig te worden, maar kan je volstaan met 1 opmerking.
Reinste onzin.

Als God spreekt, zijn wij stil, of je nu 16 of 80 bent. Dat heeft met impulsbeheersing niets te maken.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Ik vind een beetje verontwaardiging in het onderwijs wel goed hoor.

Je hoeft geen hekel aan de leerlingen te hebben om soms oprecht boos te zijn. Ik vind dat heel heilzaam en ook bijbels.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Terri »

GerefGemeente-lid schreef: 22 mar 2023, 10:06
merel schreef: 22 mar 2023, 09:49
Mannetje schreef: 22 mar 2023, 09:19
Zeeuw schreef: 22 mar 2023, 08:04Ja, bijvoorbeeld. Ik vind het nogal een heftige reactie. Een, blijkbaar dommige, narrige of wat dan ook puber, doet iets wat zeker niet netjes is en het gaat direct koken, stomen en kolken. Een volgende docent 'explodeert'. Daarna 'spinnijdig'. Ik begrijp helemaal dat dat niet netjes is, maar als dit het hele verhaal over dat meisje is, lijkt me Merels aanpak een hele logische en reactie van de docenten voor mij wat heftig.
Blijkbaar is eerbied voor Gods Woord iets waar je als puber best lak aan mag hebben. :nonnon
En al helemaal als in een nagesprek nog steeds totaal geen gevoel van schuld blijkt, begrijp ik helemaal dat de stoom uit de oren komt. Kom op zeg!? Tijdens het lezen uit de Bijbel ben je stil en luister je.
Dat wordt nergens gezegd. Het uitgangspunt is ook dat je stil bent. Alleen heb je nog steeds te maken met kinderen waarbij de impulsbeheersing nog lang niet voltooid is. Daarnaast kan je door punten en consequenties van te voren te benoemen de angel eruit halen. Dan hoef je op het moment niet nijdig te worden, maar kan je volstaan met 1 opmerking.
Reinste onzin.

Als God spreekt, zijn wij stil, of je nu 16 of 80 bent. Dat heeft met impulsbeheersing niets te maken.
Wat zijn we toch dol op het woordje 'onzin' inmiddels zelfs 'rein'......
Eens met de genuanceerde reacties van anderen.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Eloesje »

Vanmorgen met een klas op excursie geweest. Het viel me op hoe asociaal ze zich gedragen op straat en onderweg.
Kinderen moet je al vroeg leren respect te hebben voor Gods woord, maar ook voor anderen, ouderen, de juf etc. Dat wordt echt steeds minder.
Stil zijn tijdens bijbellezen en gebed lijkt mij één van de eerste dingen die je leert. Als je dat niet kunt is er volgens mij meer aan de hand dan impulsbeheersing.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Maanenschijn »

Mijn kinderen hebben regelmatig thuis het gelezen Bijbelgedeelte over moeten schrijven. Daaruit trek ik de volgende conclusie:

1. Mijn kinderen zijn soms oneerbiedig bij het Bijbellezen;
2. Dat heeft consequenties;
3. Dat helpt niet altijd tegen herhaling;
4. Maar bij het handhaven van de consequenties wordt de frequentie steeds minder.

Tuurlijk moeten de kinderen (en ouderen) stil zijn onder het Bijbellezen. Alle vormen van impulsen, onvoltooide puberbreinen, hormonen en weet ik al niet meer ten spijt. Daar mag je best boos om zijn en worden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef: 22 mar 2023, 10:39
Wat zijn we toch dol op het woordje 'onzin' inmiddels zelfs 'rein'......
Eens met de genuanceerde reacties van anderen.
Oh ja. Het zijn altijd dezelfde die zo reageren. Die vinden dat kinderen 14 hetzelfde in elkaar moeten steken dan mensen van 60. Dit is nu eenmaal niet zo. Waar het mij omging waren de grote worden over kolken, stoom, spinnijdig etc. Als ik dat in ieder gesprek met een puber (maar ook met vele volwassenen) die niet redelijk zijn zou hebben, dan kon ik een locomotief laten rijden.
Wat totaal niet onverlet laat dat kinderen inderdaad gewoon stil horen te zijn tijdens Bijbellezen etc. Maar dat horen ze m.i. ook te zijn als de docent het huiswerk opgeeft etc.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 22 mar 2023, 09:07 Het hadden mijn kinderen kunnen zijn. Impulsbeheersing is niet hun kernkwaliteit. ;)
Jep. Stiekem even aan de ander zitten tijdens het Bijbellezen. Of elkaar aan het lachen maken. Mag dat? Nee. Gebeurt het? Ja. Zeg je er iets van? Ja. Gebeurt het dan toch af en toe nog een keer? Ja.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef: 22 mar 2023, 09:57 Een keer goed uit je slof schieten, is heel handig voor structuur in een komende periode. Je moet niet met je laten sollen. Klaar. Al dat bilaterale overleg is nergens voor nodig, je geeft iemand dan alleen maar de mogelijkheid om een reactie te geven en dat is in deze casus helemaal niet de bedoeling.
Als je stilte vraagt, wat normaal is, dan moet je niet voor één figuur een uitzondering maken, dat vraagt gewoon zonder enig nadere toelichting om gehoorzaamheid.
Ik heb eigenlijk nooit meer respect gekregen voor een leraar, ambtsdrager vanwege het uit de slof schieten. Ik heb extreem veel respect gehad voor een oude lerares die met tranen in haar ogen vertelde waarom Gods Woord haar zoveel waard was. Ik heb nog nooit een jaar lang zo stil gezeten tijdens haar openingen.
Plaats reactie