Kleine ergernissen

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kleine ergernissen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik zal nog iets duidelijker mijn visie weergeven:
Ararat schreef: 22 mar 2023, 19:54Ik denk wél dat volle bak klassikale aandacht de pedagoog vooral overkomt als deze wat emotioneel wordt. Dit kan uit liefde voor de Meester voortkomen. Het kan ook net zo goed komen door iets banaals als een minder goede nachtrust. Het komt erg authentiek over, maar het (enigszins) heilige moment is in ieder geval wel verdwenen. Allereerst met dank aan de aanstichter, maar ook door de professional die op het moment dat hij stormt en bruist al weet dat het ook anders had gekund.
Met dikgedrukt gedeelte in bovenstaande lijk je, mijns inziens, te suggereren dat @Zita anders had moeten reageren en niet boos had mogen worden. Als het anders had gekund, vraag ik me vooral af hoe jij dat dan zou zien. Want op zulke momenten kun je niet anders dan ten overstaan van alles en iedereen er iets van zeggen. Precies zoals @Herman dat gezegd heeft. Dat heeft met olievlekken niets te maken (zoals je in het niet geciteerde gedeelte schrijft).

Je onterechte beschuldiging dat mijn reactie op jouw persoon op een dusdanige manier getoonzet zou zijn omdat jij het bent, laat ik verder maar voor wat het is.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Terri »

GerefGemeente-lid schreef: 22 mar 2023, 22:35 Ik zal nog iets duidelijker mijn visie weergeven:
Ararat schreef: 22 mar 2023, 19:54Ik denk wél dat volle bak klassikale aandacht de pedagoog vooral overkomt als deze wat emotioneel wordt. Dit kan uit liefde voor de Meester voortkomen. Het kan ook net zo goed komen door iets banaals als een minder goede nachtrust. Het komt erg authentiek over, maar het (enigszins) heilige moment is in ieder geval wel verdwenen. Allereerst met dank aan de aanstichter, maar ook door de professional die op het moment dat hij stormt en bruist al weet dat het ook anders had gekund.
Met dikgedrukt gedeelte in bovenstaande lijk je, mijns inziens, te suggereren dat @Zita anders had moeten reageren en niet boos had mogen worden. Als het anders had gekund, vraag ik me vooral af hoe jij dat dan zou zien. Want op zulke momenten kun je niet anders dan ten overstaan van alles en iedereen er iets van zeggen. Precies zoals @Herman dat gezegd heeft. Dat heeft met olievlekken niets te maken (zoals je in het niet geciteerde gedeelte schrijft).

Je onterechte beschuldiging dat mijn reactie op jouw persoon op een dusdanige manier getoonzet zou zijn omdat jij het bent, laat ik verder maar voor wat het is.
Ik vind het kwalijk dat je mensen hier tegen elkaar aan het uitspelen bent.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kleine ergernissen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Terri schreef: 22 mar 2023, 22:55
GerefGemeente-lid schreef: 22 mar 2023, 22:35 Ik zal nog iets duidelijker mijn visie weergeven:
Ararat schreef: 22 mar 2023, 19:54Ik denk wél dat volle bak klassikale aandacht de pedagoog vooral overkomt als deze wat emotioneel wordt. Dit kan uit liefde voor de Meester voortkomen. Het kan ook net zo goed komen door iets banaals als een minder goede nachtrust. Het komt erg authentiek over, maar het (enigszins) heilige moment is in ieder geval wel verdwenen. Allereerst met dank aan de aanstichter, maar ook door de professional die op het moment dat hij stormt en bruist al weet dat het ook anders had gekund.
Met dikgedrukt gedeelte in bovenstaande lijk je, mijns inziens, te suggereren dat @Zita anders had moeten reageren en niet boos had mogen worden. Als het anders had gekund, vraag ik me vooral af hoe jij dat dan zou zien. Want op zulke momenten kun je niet anders dan ten overstaan van alles en iedereen er iets van zeggen. Precies zoals @Herman dat gezegd heeft. Dat heeft met olievlekken niets te maken (zoals je in het niet geciteerde gedeelte schrijft).

Je onterechte beschuldiging dat mijn reactie op jouw persoon op een dusdanige manier getoonzet zou zijn omdat jij het bent, laat ik verder maar voor wat het is.
Ik vind het kwalijk dat je mensen hier tegen elkaar aan het uitspelen bent.
Ik speel niemand uit. Hoe kom je daar nu bij? Ik lees iets en meen een bepaalde signalering te bespeuren. Daar reageer ik op.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 22 mar 2023, 20:31
Ararat schreef: 22 mar 2023, 19:54 Het lastige in deze heel herkenbare casus is in mijn ogen het dilemma waar je in een split-second voor staat:
Het meestal kleine olievlekje zo klein mogelijk houden en nadien op individueel niveau aanpakken, of de olievlek uitsmeren door er per direct klassikaal aandacht aan te geven.
Beide reacties zijn mogelijk. Iedere situatie vraagt een eigen aanpak.

Ik denk wél dat volle bak klassikale aandacht de pedagoog vooral overkomt als deze wat emotioneel wordt. Dit kan uit liefde voor de Meester voortkomen. Het kan ook net zo goed komen door iets banaals als een minder goede nachtrust. Het komt erg authentiek over, maar het (enigszins) heilige moment is in ieder geval wel verdwenen. Allereerst met dank aan de aanstichter, maar ook door de professional die op het moment dat hij stormt en bruist al weet dat het ook anders had gekund.

Maar goed, mensen die hier perfect weten hoe het moet nodig ik van harte uit voor een masterclass dagopenen met 30 pubers. Het 1e, 2e en 3e uur :)
Je moet de openbare zonden niet goedpraten. Die dienen in het openbaar te worden aangewezen.
Ben je helemaal mal. Doe niet zo gek. Dat zou betekenen dat als iemand in welke zonde dan ook valt, en het openbaar bekend is, het pastoraat ook in het openbaar moet gebeuren. Hoe kom je op het gekke idee.

Stel dat het openbaar is dat iemand gescheiden is, dan hoeft dat heus niet publiek behandeld te worden. Sterker nog. Wat mij betreft moet een dominee die daarover op de preekstoel een verhandeling houdt, onmiddellijk worden geschorst.

Ik blijf mij verbazen.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef: 22 mar 2023, 22:26
Je hebt het volkomen mis. Ik geef heel wat anders aan. Ik snap Zita's reactie eerder té goed. Je wil dat misschien graag anders lezen, maar dat komt wellicht omdat de post van mij komt. Geeft niet, dat gebeurt vaker. Nee, ik ga dat niet bewijzen (alvast als antwoord op je voorspelbare vervolgvraag)

Ik ben na jouw post niet zo gemotiveerd om te vertellen hoe ik het aanpak. Ik ben immers onkundig? Is deze kwalificatie werkelijk gebaseerd op jouw interpretatie van voorgaande post? Ik overweeg jou bij dezen een reprimande te geven ten overstaan van iedereen.

Enfin. Onlangs werd deze onkundige Ararat een vulkaan. Ja écht. Tijdens een dagopening. Iemand fluisterde. Ararat zei: "wat jij doet is niet goed. Ik wil je hier straks over spreken." Vervolgens blies Ararat met een zucht stoom af en ging verder.

Hoe zou jij het doen?
Misschien dat Ararat iets van zijn/haar beroep prijs moet geven? :-). Ik denk dat het voor Zeeuw nl exact hetzelfde geldt dat ik het erg goed kan begrijpen, maar juist daarom ook wat van nuance in uiting van terechte emotie wil aanbrengen. Gisteren over dit punt nog een half uur gesproken met een beginnend docent.

Anyway: een lichte ergernis van mij is het feit dat zo weinig mensen nog willen ritsen op drukke rotondes, waardoor je soms heel lang staat te wachten. Ik probeer zoveel als het lukt een: eentje erop, eentje doorrijden, eentje erop etc. te handhaven in de spits, maar moet soms na een paar minuten bijna gewoon doorduwen. Ja, dan ontstaat er toch wat boosheid.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zita »

Zeeuw schreef: 23 mar 2023, 07:14 .

Anyway: een lichte ergernis van mij is het feit dat zo weinig mensen nog willen ritsen op drukke rotondes, waardoor je soms heel lang staat te wachten. Ik probeer zoveel als het lukt een: eentje erop, eentje doorrijden, eentje erop etc. te handhaven in de spits, maar moet soms na een paar minuten bijna gewoon doorduwen. Ja, dan ontstaat er toch wat boosheid.
Maar de verkeersregel is toch dat het verkeer op de rotonde voorrang heeft?
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef: 23 mar 2023, 07:23
Zeeuw schreef: 23 mar 2023, 07:14 .

Anyway: een lichte ergernis van mij is het feit dat zo weinig mensen nog willen ritsen op drukke rotondes, waardoor je soms heel lang staat te wachten. Ik probeer zoveel als het lukt een: eentje erop, eentje doorrijden, eentje erop etc. te handhaven in de spits, maar moet soms na een paar minuten bijna gewoon doorduwen. Ja, dan ontstaat er toch wat boosheid.
Maar de verkeersregel is toch dat het verkeer op de rotonde voorrang heeft?
Klopt. Maar als je allemaal in de file staat, dan laat ik bv iemand die al wacht even voor. Dit kan uiteraard niet als het allemaal gewoon serieus doorrijdt.
Net als wanneer ik bij een school kom, waar het druk is, ik kinderen zie staan die willen oversteken waar geen zebrapad is en ik even stop.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1692
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ararat »

Laat ik het zo zeggen: mijn laatste dadelijke ervaring met dergelijke onderwijssituaties was gisteren. Ik vermoed dat de ervaring van GG-lid in dezen van enkele tientallen jaren geleden is. Soms moet je alleen grote woorden gebruiken als je ervaringsdeskundige bent.

Daarnaast wil ik bij dezen aangeven dat mijn achting voor Zita's bijdragen én acteren in besproken casus omgekeerd evenredig is aan mijn mening over de manier van discussiëren van sommige anderen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Bertiel »

als ik het zo lees dan is GG lid nog niet zo heel lang van school af
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kleine ergernissen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 23 mar 2023, 08:31 als ik het zo lees dan is GG lid nog niet zo heel lang van school af
@Ararat heeft het over 'tientallen jaren', jij over 'nog niet zo heel lang'. De waarheid ligt ergens in het midden. :)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zita »

Een dag later: dagopening over 1 Korinthe 13. Mijn eerste vraag aan de klas: 'Wie weet waar 1 Korinthe 13 over gaat?' Glazige blikken. Maar gelukkig, er waren er toch twee die het wisten, en toen kreeg de rest ook een aha-erlebnis. Besproken wat hier 'liefde' betekent. Is dat hetzelfde als wanneer wij het in de wandelgangen over liefde hebben? Wat kenmerkt eigenlijk volmaakte liefde? Leuk gesprekje. Hoofdstuk gelezen. In vers 2 zie ik twee dames aan het fluisteren gaan. Ik wacht heel even. Ze hebben het door en worden stil. We kunnen zonder spektakels verder. Na lezen en bidden even bij hen langs: waarom ging je nou praten als we uit de Bijbel lezen. 'Ik wilde even tegen haar zeggen dat ik dit pas gelezen had, maar dat ik niet meer wist dat het hoofdstuk 13 was.'
Dit even om het beeld recht te zetten dat ik een voortdurend schreeuwende razende tierende docent zou zijn.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Terri »

Zita schreef: 23 mar 2023, 10:36 Een dag later: dagopening over 1 Korinthe 13. Mijn eerste vraag aan de klas: 'Wie weet waar 1 Korinthe 13 over gaat?' Glazige blikken. Maar gelukkig, er waren er toch twee die het wisten, en toen kreeg de rest ook een aha-erlebnis. Besproken wat hier 'liefde' betekent. Is dat hetzelfde als wanneer wij het in de wandelgangen over liefde hebben? Wat kenmerkt eigenlijk volmaakte liefde? Leuk gesprekje. Hoofdstuk gelezen. In vers 2 zie ik twee dames aan het fluisteren gaan. Ik wacht heel even. Ze hebben het door en worden stil. We kunnen zonder spektakels verder. Na lezen en bidden even bij hen langs: waarom ging je nou praten als we uit de Bijbel lezen. 'Ik wilde even tegen haar zeggen dat ik dit pas gelezen had, maar dat ik niet meer wist dat het hoofdstuk 13 was.'
Dit even om het beeld recht te zetten dat ik een voortdurend schreeuwende razende tierende docent zou zijn.
Je schrijft ongelofelijk leuk! :super
Jouw anekdotes hebben vaak wat weg van een column.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Zita schreef: 23 mar 2023, 10:36 Een dag later: dagopening over 1 Korinthe 13. Mijn eerste vraag aan de klas: 'Wie weet waar 1 Korinthe 13 over gaat?' Glazige blikken. Maar gelukkig, er waren er toch twee die het wisten, en toen kreeg de rest ook een aha-erlebnis. Besproken wat hier 'liefde' betekent. Is dat hetzelfde als wanneer wij het in de wandelgangen over liefde hebben? Wat kenmerkt eigenlijk volmaakte liefde? Leuk gesprekje. Hoofdstuk gelezen. In vers 2 zie ik twee dames aan het fluisteren gaan. Ik wacht heel even. Ze hebben het door en worden stil. We kunnen zonder spektakels verder. Na lezen en bidden even bij hen langs: waarom ging je nou praten als we uit de Bijbel lezen. 'Ik wilde even tegen haar zeggen dat ik dit pas gelezen had, maar dat ik niet meer wist dat het hoofdstuk 13 was.'
Dit even om het beeld recht te zetten dat ik een voortdurend schreeuwende razende tierende docent zou zijn.
Dat beeld is op geen enkele manier ontstaan hoor.

Los daarvan: op die manier is praten tijdens het bijbellezen ook niet erg. Alleen gaat het ook wel eens ergens anders over, vrees ik.

En verder eens met Terri. Je kunt best in Terdege schrijven;-)
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef: 23 mar 2023, 10:36 Een dag later: dagopening over 1 Korinthe 13. Mijn eerste vraag aan de klas: 'Wie weet waar 1 Korinthe 13 over gaat?' Glazige blikken. Maar gelukkig, er waren er toch twee die het wisten, en toen kreeg de rest ook een aha-erlebnis. Besproken wat hier 'liefde' betekent. Is dat hetzelfde als wanneer wij het in de wandelgangen over liefde hebben? Wat kenmerkt eigenlijk volmaakte liefde? Leuk gesprekje. Hoofdstuk gelezen. In vers 2 zie ik twee dames aan het fluisteren gaan. Ik wacht heel even. Ze hebben het door en worden stil. We kunnen zonder spektakels verder. Na lezen en bidden even bij hen langs: waarom ging je nou praten als we uit de Bijbel lezen. 'Ik wilde even tegen haar zeggen dat ik dit pas gelezen had, maar dat ik niet meer wist dat het hoofdstuk 13 was.'
Dit even om het beeld recht te zetten dat ik een voortdurend schreeuwende razende tierende docent zou zijn.
Dat laatste zeker niet. Mooi dit zo te lezen. :super
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 23 mar 2023, 11:02
Zita schreef: 23 mar 2023, 10:36 Een dag later: dagopening over 1 Korinthe 13. Mijn eerste vraag aan de klas: 'Wie weet waar 1 Korinthe 13 over gaat?' Glazige blikken. Maar gelukkig, er waren er toch twee die het wisten, en toen kreeg de rest ook een aha-erlebnis. Besproken wat hier 'liefde' betekent. Is dat hetzelfde als wanneer wij het in de wandelgangen over liefde hebben? Wat kenmerkt eigenlijk volmaakte liefde? Leuk gesprekje. Hoofdstuk gelezen. In vers 2 zie ik twee dames aan het fluisteren gaan. Ik wacht heel even. Ze hebben het door en worden stil. We kunnen zonder spektakels verder. Na lezen en bidden even bij hen langs: waarom ging je nou praten als we uit de Bijbel lezen. 'Ik wilde even tegen haar zeggen dat ik dit pas gelezen had, maar dat ik niet meer wist dat het hoofdstuk 13 was.'
Dit even om het beeld recht te zetten dat ik een voortdurend schreeuwende razende tierende docent zou zijn.
Dat beeld is op geen enkele manier ontstaan hoor.

Los daarvan: op die manier is praten tijdens het bijbellezen ook niet erg. Alleen gaat het ook wel eens ergens anders over, vrees ik.

En verder eens met Terri. Je kunt best in Terdege schrijven;-)
Dat lijkt me een goed idee!
Plaats reactie