Kleine ergernissen

MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kleine ergernissen

Bericht door MGG »

refo schreef: 15 mei 2023, 22:11 Ik vermoed dat hij niets zelf afspreekt, maar dat hij gestuurd wordt.
Waarom? Het lijkt mij logisch dat een student zelf over zijn planning gaat. Volgens mij regelen studenten in de GG ook zelf hun preekbeurten.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kleine ergernissen

Bericht door MGG »

FlyingEagle schreef: 15 mei 2023, 22:18 Handmatig een fietsroute plannen in Google Maps, wat een drama... elke keer verspringt de lijn naar straten die ik helemaal niet wil. :banghead
Wil je een toeristische route rijden? Mogelijk is het een optie om diverse tussenstops toe te voegen. Dan kan Maps die straten niet overslaan. Afhankelijk van het aantal stops zal je mogelijk wel meer routes moeten maken. In Maps kan je volgens mij per route maar een stuk of 10 stops toevoegen.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Kleine ergernissen

Bericht door windorgel »

FlyingEagle schreef:Handmatig een fietsroute plannen in Google Maps, wat een drama... elke keer verspringt de lijn naar straten die ik helemaal niet wil. :banghead
De app van routiq gebruiken. Je kan knooppunten gebruiken maar dat hoeft niet. Heel.handig voor het plannen van fiets- en wandelroutes.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef: 15 mei 2023, 22:19
refo schreef: 15 mei 2023, 22:11 Ik vermoed dat hij niets zelf afspreekt, maar dat hij gestuurd wordt.
Waarom? Het lijkt mij logisch dat een student zelf over zijn planning gaat. Volgens mij regelen studenten in de GG ook zelf hun preekbeurten.
Dan worden ze gedreven door de Heilige Geest om daar naar toe te gaan, ik snap het punt wel, maar het preekbeurten plannen heeft ook menselijke kanten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Tiberius »

windorgel schreef: 15 mei 2023, 22:35
FlyingEagle schreef:Handmatig een fietsroute plannen in Google Maps, wat een drama... elke keer verspringt de lijn naar straten die ik helemaal niet wil. :banghead
De app van routiq gebruiken. Je kan knooppunten gebruiken maar dat hoeft niet. Heel.handig voor het plannen van fiets- en wandelroutes.
Of de app van de fietsersbond; werkt ook heel goed.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Maanenschijn »

Piet Puk schreef:
Maanenschijn schreef: 15 mei 2023, 10:18 @Piet Puk: jouw zinnetje

“Het gevaar wordt dat de Heere hierin gaat slaan”, zijn we dan niet bezig met een heel menselijk oorzaak-gevolg redenering?

Zou het echt zo werken? Komen we dan niet aan de vrijmacht van de Heere?

Zomaar wat vragen die dit bij mij oproept.
@Maanenschijn, wij als mensen hebben niet met de vrijmacht van de Heere te rekenen. Wel met wat ons is geopenbaard in Gods woord. Daarin is toch een afhankelijk leven met de Heere geboden. Zo ken ik verhalen van mensen(die ik gehoord heb), die vanwege lichamelijke ongemakken geen energie hadden, maar waar de Heere sprak wat ze die dag moesten doen. En ze kregen daar de energie voor en niet meer dan dat. Die afhankelijkheid mis ik(in wat ik heb aangehaald). En waar we niet in afhankelijkheid leven van God, kan het zomaar zijn dat de Heere er dan finaal een streep door geeft. Ik hoop uiteraard niet dat dit gebeurd in deze situatie, maar het kan zeker. En zoals gezegd ga ik de Heere niet voorschrijven dat dit moet gebeuren en hoop ik ook niet dat het gebeurd. Maar laat het wel een spiegel zijn: wat mij betreft hadden de preekbeurten pas na de examens door de gemeenten gepubliceerd geweest. Wat is er moeilijk om 1 maand te wachten? Kunnen we ons dan echt niet beheersen?
Dank voor je reactie, ik kon niet eerder reageren.

Je lijkt oorzaak en gevolg (oorzaak: geen afhankelijke leven, gevolg: de Heere geeft omstandigheden die door de ‘planning’ eden streep trekken) aan elkaar te verbinden. Weliswaar door het woord kan maar wel in direct gevolg.

Je krijgt dan een beetje de vraag die aan de Heere Jezus gesteld is: Meester, komt het door de zonden van zijn ouders, dat deze blind is? (Joh. 9 verst 2 en 3). Ik denk dat we daar erg voorzichtig mee moeten zijn. Hoewel alles onder de zonde besloten ligt en de zonde de oorzaak is van alle kwaad op aarde, is het pastoraal en theologisch niet juist om deze aan elkaar (specifiek) te verbinden, denk ik. In het door mij aangehaalde bijbelgedeelte blijkt dat ook.

Ik ben het overigens helemaal eens met je (en ook @DDD) dat we te veel vooruit grijpen op dingen die nog moeten plaatsvinden, zoals een examen etc. Dat afhankelijke leven komen we maar weinig meer tegen.

De reden dat ik er even op door ging (het is wel een mooie discussie waard in een apart draadje, vind ik) is omdat inhoudelijk hier best iets over te zeggen valt, meer dan een ergernis, of om een beetje te rellen :) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Piet Puk »

Maanenschijn schreef: 16 mei 2023, 07:24
Piet Puk schreef:
Maanenschijn schreef: 15 mei 2023, 10:18 @Piet Puk: jouw zinnetje

“Het gevaar wordt dat de Heere hierin gaat slaan”, zijn we dan niet bezig met een heel menselijk oorzaak-gevolg redenering?

Zou het echt zo werken? Komen we dan niet aan de vrijmacht van de Heere?

Zomaar wat vragen die dit bij mij oproept.
@Maanenschijn, wij als mensen hebben niet met de vrijmacht van de Heere te rekenen. Wel met wat ons is geopenbaard in Gods woord. Daarin is toch een afhankelijk leven met de Heere geboden. Zo ken ik verhalen van mensen(die ik gehoord heb), die vanwege lichamelijke ongemakken geen energie hadden, maar waar de Heere sprak wat ze die dag moesten doen. En ze kregen daar de energie voor en niet meer dan dat. Die afhankelijkheid mis ik(in wat ik heb aangehaald). En waar we niet in afhankelijkheid leven van God, kan het zomaar zijn dat de Heere er dan finaal een streep door geeft. Ik hoop uiteraard niet dat dit gebeurd in deze situatie, maar het kan zeker. En zoals gezegd ga ik de Heere niet voorschrijven dat dit moet gebeuren en hoop ik ook niet dat het gebeurd. Maar laat het wel een spiegel zijn: wat mij betreft hadden de preekbeurten pas na de examens door de gemeenten gepubliceerd geweest. Wat is er moeilijk om 1 maand te wachten? Kunnen we ons dan echt niet beheersen?
Dank voor je reactie, ik kon niet eerder reageren.

Je lijkt oorzaak en gevolg (oorzaak: geen afhankelijke leven, gevolg: de Heere geeft omstandigheden die door de ‘planning’ eden streep trekken) aan elkaar te verbinden. Weliswaar door het woord kan maar wel in direct gevolg.

Je krijgt dan een beetje de vraag die aan de Heere Jezus gesteld is: Meester, komt het door de zonden van zijn ouders, dat deze blind is? (Joh. 9 verst 2 en 3). Ik denk dat we daar erg voorzichtig mee moeten zijn. Hoewel alles onder de zonde besloten ligt en de zonde de oorzaak is van alle kwaad op aarde, is het pastoraal en theologisch niet juist om deze aan elkaar (specifiek) te verbinden, denk ik. In het door mij aangehaalde bijbelgedeelte blijkt dat ook.

Ik ben het overigens helemaal eens met je (en ook @DDD) dat we te veel vooruit grijpen op dingen die nog moeten plaatsvinden, zoals een examen etc. Dat afhankelijke leven komen we maar weinig meer tegen.

De reden dat ik er even op door ging (het is wel een mooie discussie waard in een apart draadje, vind ik) is omdat inhoudelijk hier best iets over te zeggen valt, meer dan een ergernis, of om een beetje te rellen :) .
@Maanenschijn, ik zie dit niet als een soort straf, maar wel een liefderijke beproeving om Gods kinderen weer meer afhankelijk van Hem te maken. Volgens mij zie je dit ook gebeuren in de omwandeling door de woestijn ten tijde van Mozes. Het volk murmureert, waarop God straffen aankondigt, waardoor het volk zich weer verootmoedigt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik dan iets verkeerds heb gezegd.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef: 16 mei 2023, 07:24Ik ben het overigens helemaal eens met je (en ook @DDD) dat we te veel vooruit grijpen op dingen die nog moeten plaatsvinden, zoals een examen etc. Dat afhankelijke leven komen we maar weinig meer tegen.
De student handelt in deze casus toch overeenkomstig zijn roeping? Dus je kunt prima een afspraak maken sub conditio jacobi.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Piet Puk »

Ad Anker schreef: 15 mei 2023, 18:57
Piet Puk schreef: 15 mei 2023, 18:37
GerefGemeente-lid schreef: 15 mei 2023, 18:28 Terneuzen: 18 oktober, 19.30 uur, stud. G.M. van Putten (GBS-dienst)
Je hebt ook weer ´dagbesteding´ gehad, zie ik? :D
En jij je relletje weer gehad voor vandaag. ;) Goed gevoel nu?
Ach, ik heb in ieder geval aan kerkelijke eenheid gedaan. 2 GG-ers zijn op zoek geweest naar kerkdiensten van een GGiN-student 😂
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef: 16 mei 2023, 07:24Ik ben het overigens helemaal eens met je (en ook @DDD) dat we te veel vooruit grijpen op dingen die nog moeten plaatsvinden, zoals een examen etc. Dat afhankelijke leven komen we maar weinig meer tegen.
De student handelt in deze casus toch overeenkomstig zijn roeping? Dus je kunt prima een afspraak maken sub conditio jacobi.
De praktijk is dat de conditie van Jakobus vaak als vanzelfsprekende toevoeging wordt gebruikt, maar daarmee wel prima jaren vooruit gepland kan worden met preekbeurten, (zangavonden, orgelconcerten, etc, etc). Het zo heel anders als: Geef ons heden ons dagelijks brood.

Daarnaast, een examen is niet ingesteld als wassen neus, mag ik hopen. Als een examen niet gehaald kan worden (of als de studie afgebroken moet worden), hoe is dat de plaatsen in het licht van de roeping?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Kleine ergernissen

Bericht door FlyingEagle »

Tiberius schreef: 16 mei 2023, 06:41 Of de app van de fietsersbond; werkt ook heel goed.
Dank, die is wel goed ja
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef: 16 mei 2023, 09:00
Maanenschijn schreef: 16 mei 2023, 07:24Ik ben het overigens helemaal eens met je (en ook @DDD) dat we te veel vooruit grijpen op dingen die nog moeten plaatsvinden, zoals een examen etc. Dat afhankelijke leven komen we maar weinig meer tegen.
De student handelt in deze casus toch overeenkomstig zijn roeping? Dus je kunt prima een afspraak maken sub conditio jacobi.
Nou, dan zal ik mijn gemeente ook alvast vragen of ze student Van Asselt kunnen vragen voor een preekbeurt
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Herman »

Piet Puk schreef: 16 mei 2023, 22:38
Herman schreef: 16 mei 2023, 09:00
Maanenschijn schreef: 16 mei 2023, 07:24Ik ben het overigens helemaal eens met je (en ook @DDD) dat we te veel vooruit grijpen op dingen die nog moeten plaatsvinden, zoals een examen etc. Dat afhankelijke leven komen we maar weinig meer tegen.
De student handelt in deze casus toch overeenkomstig zijn roeping? Dus je kunt prima een afspraak maken sub conditio jacobi.
Nou, dan zal ik mijn gemeente ook alvast vragen of ze student Van Asselt kunnen vragen voor een preekbeurt
Vermoedelijk mag die vanaf juni 2024 voorgaan, dus dat wijkt dan nog niet heel erg af van andere rare gewoonten in kerkelijk Nederland.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef: 16 mei 2023, 22:46
Piet Puk schreef: 16 mei 2023, 22:38
Herman schreef: 16 mei 2023, 09:00
Maanenschijn schreef: 16 mei 2023, 07:24Ik ben het overigens helemaal eens met je (en ook @DDD) dat we te veel vooruit grijpen op dingen die nog moeten plaatsvinden, zoals een examen etc. Dat afhankelijke leven komen we maar weinig meer tegen.
De student handelt in deze casus toch overeenkomstig zijn roeping? Dus je kunt prima een afspraak maken sub conditio jacobi.
Nou, dan zal ik mijn gemeente ook alvast vragen of ze student Van Asselt kunnen vragen voor een preekbeurt
Vermoedelijk mag die vanaf juni 2024 voorgaan, dus dat wijkt dan nog niet heel erg af van andere rare gewoonten in kerkelijk Nederland.
D.V. 2025
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zita »

... een doorknoopjurk met blijkbaar iets te ruime knoopsgaten. Ik knoop m zojuist voor de zesentwintigste keer weer naar een kuis niveau. Vanavond die knoopsgaten maar even dichtnaaien.
Plaats reactie