Kleine ergernissen

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ararat »

refo schreef: 31 mar 2023, 16:50
Orchidee schreef: 31 mar 2023, 15:20 Hoorde laatst van een bekende dat psalm 150 nooit word gezongen in hun kerkelijke gemeente, meer mensen die dat meemaken?.
Nu je het zegt: deze psalm wordt weinig gezongen in GG-Gouda.
Dan weet je wat je moet doen bij het eerstvolgende psalm-uurtje :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Orchidee »

Wim Anker schreef:
Orchidee schreef: 31 mar 2023, 15:20 Hoorde laatst van een bekende dat psalm 150 nooit word gezongen in hun kerkelijke gemeente, meer mensen die dat meemaken?.


Hijg, hijg....
Alles om iets of iemand gelegitimeerd te kunnen bashen.
Waar slaat dat nu weer op?
Ik vind dat héél raar en hoorde er van op, weet ik veel dat deze psalm soms verboden is.
Ik zing en heb hem altijd wél veel gezongen, hij valt bij mij in de categorie ' meest bekende en gezongen psalmen'.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef: 31 mar 2023, 18:09
Wim Anker schreef:
Orchidee schreef: 31 mar 2023, 15:20 Hoorde laatst van een bekende dat psalm 150 nooit word gezongen in hun kerkelijke gemeente, meer mensen die dat meemaken?.


Hijg, hijg....
Alles om iets of iemand gelegitimeerd te kunnen bashen.
Waar slaat dat nu weer op?
Ik vind dat héél raar en hoorde er van op, weet ik veel dat deze psalm soms verboden is.
Ik zing en heb hem altijd wél veel gezongen, hij valt bij mij in de categorie ' meest bekende en gezongen psalmen'.
Mag het niet of gebeurt het niet?
-
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Erskinees »

Ik weet van mijn moeder dat mijn overgrootvader deze psalm ook nooit meezong en er moeite mee had. Ik geloof echter niet dat ergens in NL een kerkenraad is die officieel deze psalm heeft verboden.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kleine ergernissen

Bericht door CvdW »

Erskinees schreef: 31 mar 2023, 18:46 Ik weet van mijn moeder dat mijn overgrootvader deze psalm ook nooit meezong en er moeite mee had. Ik geloof echter niet dat ergens in NL een kerkenraad is die officieel deze psalm heeft verboden.
Niet geloven, maar zeker weten. Misschien iets te veel vertrouwen in een kerkenraad.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kleine ergernissen

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef: 31 mar 2023, 16:50
Orchidee schreef: 31 mar 2023, 15:20 Hoorde laatst van een bekende dat psalm 150 nooit word gezongen in hun kerkelijke gemeente, meer mensen die dat meemaken?.
Nu je het zegt: deze psalm wordt weinig gezongen in GG-Gouda.
In de GG alhier ook weinig tot niet. Dus dat zegt helemaal niets.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleine ergernissen

Bericht door huisman »

Bij ons zingen we Psalm 137:5 ook best weinig. Thuis zongen we hem zo graag met mijn broertjes en zusjes rondom het harmonium.


(Waar maken jullie je druk om pfff…)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Orchidee »

huisman schreef:Bij ons zingen we Psalm 137:5 ook best weinig. Thuis zongen we hem zo graag met mijn broertjes en zusjes rondom het harmonium.


(Waar maken jullie je druk om pfff…)
Tjonge wat grappig Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Chrisje72 »

Toch was dat ook mijn eerste reactie: we zingen wel meer psalmen haast nooit. Ik zal niet nooit zeggen want ook bij ons wordt het palmboek doorgezongen.

Maar je post dit in kleine ergernissen terwijl het een vraag is. Wat is je reden?
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Ik vind het principieel heel goed te verantwoorden om psalm 137:5 niet in de christelijke eredienst te zingen. Maar het niet zingen van psalm 150 of zoals ik van ds. Meeuse las, psalm 1:4 ob vind ik wat minder. Ik heb daar nog nooit van gehoord. Ik heb juist het idee dat psalm 150 vrij vaak gezongen wordt, bij dankdagen en christelijke feestdagen bijvoorbeeld of bij de nabetrachting op het heilig avondmaal of bij de doop.

Ik begrijp niet zo goed waarom huisman daar zulke grove grappen over moet maken, trouwens. Maar dat terzijde.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Erskinees schreef: 31 mar 2023, 18:46 Ik weet van mijn moeder dat mijn overgrootvader deze psalm ook nooit meezong en er moeite mee had. Ik geloof echter niet dat ergens in NL een kerkenraad is die officieel deze psalm heeft verboden.
Maar wat was dan het probleem? De berijming?

Het is in ieder geval wel apart dat op Prekenweb psalm 130 twee keer zoveel voorkomt als psalm 150. En het scheelt toch maar één couplet.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kleine ergernissen

Bericht door MGG »

DDD schreef: 31 mar 2023, 23:16 Ik vind het principieel heel goed te verantwoorden om psalm 137:5 niet in de christelijke eredienst te zingen. Maar het niet zingen van psalm 150 of zoals ik van ds. Meeuse las, psalm 1:4 ob vind ik wat minder. Ik heb daar nog nooit van gehoord. Ik heb juist het idee dat psalm 150 vrij vaak gezongen wordt, bij dankdagen en christelijke feestdagen bijvoorbeeld of bij de nabetrachting op het heilig avondmaal of bij de doop.

Ik begrijp niet zo goed waarom huisman daar zulke grove grappen over moet maken, trouwens. Maar dat terzijde.
Waarom? Ook de ernstige kant van Gods Woord moet benoemd worden. Er zijn genoeg preken waarbij Psalm 137 vers 5 prima past.
Laatst gewijzigd door MGG op 01 apr 2023, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleine ergernissen

Bericht door huisman »

DDD schreef: 31 mar 2023, 23:16 Ik vind het principieel heel goed te verantwoorden om psalm 137:5 niet in de christelijke eredienst te zingen. Maar het niet zingen van psalm 150 of zoals ik van ds. Meeuse las, psalm 1:4 ob vind ik wat minder. Ik heb daar nog nooit van gehoord. Ik heb juist het idee dat psalm 150 vrij vaak gezongen wordt, bij dankdagen en christelijke feestdagen bijvoorbeeld of bij de nabetrachting op het heilig avondmaal of bij de doop.

Ik begrijp niet zo goed waarom huisman daar zulke grove grappen over moet maken, trouwens. Maar dat terzijde.

Jij begrijpt mij best wel. Ik schat jou in op een iets boven gemiddeld IQ . Deze inschatting baseer ik op je postings op dit forum. Dan kun je mijn posting prima begrijpen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Ik weet het oprecht niet. Ik kan geen christelijke verklaring bedenken.

@MCG: gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt. Geen idee ook bij welke preek dat zou passen. Noem er eens één?
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Kleine ergernissen

Bericht door KDD »

DDD schreef: 31 mar 2023, 23:57
Erskinees schreef: 31 mar 2023, 18:46 Ik weet van mijn moeder dat mijn overgrootvader deze psalm ook nooit meezong en er moeite mee had. Ik geloof echter niet dat ergens in NL een kerkenraad is die officieel deze psalm heeft verboden.
Maar wat was dan het probleem? De berijming?

Het is in ieder geval wel apart dat op Prekenweb psalm 130 twee keer zoveel voorkomt als psalm 150. En het scheelt toch maar één couplet.
Als je psalm 90 leest is dat helemaal niet apart.
Plaats reactie