Kleine ergernissen

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Mannetje »

Vandaag komen mijn eerste stapels van deze toetsweek. Zolang leerlingen een beetje fatsoenlijke prestaties leveren is nakijken geen groot drama.
En het aandeel wiskunde B is niet zo heel groot, dat scheelt ook behoorlijk in tijd.

Tegen een leerling die vindt dat het teveel en vervelend werk is voor school zou ik zeggen: kom op, 't is rot, maar 't mot.

Lesgeven met een PPP van een ander? Dan nog liever zonder... daar kan ik echt niet mee uit de voeten.
Dat is anders dan bij een informatieavond voor ouders, dan lukt het wel met de voorbereiding van een ander.

@DDD: Heb je ook weleens een baan in het onderwijs overwogen?
-
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ararat »

Samen met je eega romantisch op de bank en cijfers of punten laten voorlezen is dan wel weer een gouden gezinsmomentje :love
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Tiberius »

Lilian1975 schreef: 28 mar 2023, 22:30
Tiberius schreef: 28 mar 2023, 21:02
DDD schreef: 28 mar 2023, 20:32
Tiberius schreef: 28 mar 2023, 19:26
Ga de ICT in. Daar zoeken ze altijd personeel en juist vrouwen zijn hartelijk welkom.
Dat kun je toch niet schrijven in een tijd waarin het lerarentekort zo groot is? Of iemand moet heel duidelijk geroepen zijn om ict-er te worden.
Het tekort in de ict is ook erg groot. En ict kan juist goed ingezet worden om leraars te ondersteunen.
Leraren ;)
Sorry. Ik zat denk ik nog teveel met Psalm 119:50 in mijn hoofd.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Mannetje schreef: 29 mar 2023, 07:51 Vandaag komen mijn eerste stapels van deze toetsweek. Zolang leerlingen een beetje fatsoenlijke prestaties leveren is nakijken geen groot drama.
En het aandeel wiskunde B is niet zo heel groot, dat scheelt ook behoorlijk in tijd.

Tegen een leerling die vindt dat het teveel en vervelend werk is voor school zou ik zeggen: kom op, 't is rot, maar 't mot.

Lesgeven met een PPP van een ander? Dan nog liever zonder... daar kan ik echt niet mee uit de voeten.
Dat is anders dan bij een informatieavond voor ouders, dan lukt het wel met de voorbereiding van een ander.

@DDD: Heb je ook weleens een baan in het onderwijs overwogen?
Jazeker. Ik had wel leraar maatschappijleer willen worden. Ik denk dat ik dat ook heel leuk zou vinden. Maar ik denk niet dat ik daartoe geroepen ben.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kleine ergernissen

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: 29 mar 2023, 09:44
Mannetje schreef: 29 mar 2023, 07:51 Vandaag komen mijn eerste stapels van deze toetsweek. Zolang leerlingen een beetje fatsoenlijke prestaties leveren is nakijken geen groot drama.
En het aandeel wiskunde B is niet zo heel groot, dat scheelt ook behoorlijk in tijd.

Tegen een leerling die vindt dat het teveel en vervelend werk is voor school zou ik zeggen: kom op, 't is rot, maar 't mot.

Lesgeven met een PPP van een ander? Dan nog liever zonder... daar kan ik echt niet mee uit de voeten.
Dat is anders dan bij een informatieavond voor ouders, dan lukt het wel met de voorbereiding van een ander.

@DDD: Heb je ook weleens een baan in het onderwijs overwogen?
Jazeker. Ik had wel leraar maatschappijleer willen worden. Ik denk dat ik dat ook heel leuk zou vinden. Maar ik denk niet dat ik daartoe geroepen ben.
Een aanrader, ik doe het nu al jaren naast wat andere jobs.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Dan zou ik mijn huidige werk niet kunnen blijven doen. En wij moeten al zoveel mensen teleurstellen.

Ik zou het oprecht heel aantrekkelijk vinden: een vaste en leuke baan met een uitstekend salaris. En ik zou het ook goed kunnen, denk ik. Maar ik geloof niet dat het goed zou zijn als ik het deed. En ik ben dan weer dankbaar dat ik niet vroeg hoef te beginnen. :)
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

pierre27 schreef: 29 mar 2023, 09:45
DDD schreef: 29 mar 2023, 09:44
Mannetje schreef: 29 mar 2023, 07:51 Vandaag komen mijn eerste stapels van deze toetsweek. Zolang leerlingen een beetje fatsoenlijke prestaties leveren is nakijken geen groot drama.
En het aandeel wiskunde B is niet zo heel groot, dat scheelt ook behoorlijk in tijd.

Tegen een leerling die vindt dat het teveel en vervelend werk is voor school zou ik zeggen: kom op, 't is rot, maar 't mot.

Lesgeven met een PPP van een ander? Dan nog liever zonder... daar kan ik echt niet mee uit de voeten.
Dat is anders dan bij een informatieavond voor ouders, dan lukt het wel met de voorbereiding van een ander.

@DDD: Heb je ook weleens een baan in het onderwijs overwogen?
Jazeker. Ik had wel leraar maatschappijleer willen worden. Ik denk dat ik dat ook heel leuk zou vinden. Maar ik denk niet dat ik daartoe geroepen ben.
Een aanrader, ik doe het nu al jaren naast wat andere jobs.
Wat zijn de vereisten om dat te mogen/kunnen? Het lijkt mij namelijk ook wel wat, maar ik 'durf' de overstap (nog) niet te maken.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

DDD schreef: 29 mar 2023, 09:50 Dan zou ik mijn huidige werk niet kunnen blijven doen. En wij moeten al zoveel mensen teleurstellen.

Ik zou het oprecht heel aantrekkelijk vinden: een vaste en leuke baan met een uitstekend salaris. En ik zou het ook goed kunnen, denk ik. Maar ik geloof niet dat het goed zou zijn als ik het deed. En ik ben dan weer dankbaar dat ik niet vroeg hoef te beginnen. :)
Grappig hoe daarin een verschil in beleving kan zijn. Ik vind rond 9.00 uur beginnen namelijk behoorlijk laat.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Mannetje »

merel schreef: 29 mar 2023, 10:05
Wat zijn de vereisten om dat te mogen/kunnen? Het lijkt mij namelijk ook wel wat, maar ik 'durf' de overstap (nog) niet te maken.
Handig als je minimaal HBO denkniveau hebt.
Feeling met jongeren is helemaal belangrijk.

Verder is het dan handig om een vak te gaan geven in de lijn van je huidige beroep. Dan kun je via een zij-instroomtraject vaak binnen een of twee jaar je bevoegdheid halen. (Voor zo'n traject is een HBO of WO opleiding verplicht, anders moet je een complete lerarenopleiding volgen.)
-
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

Mannetje schreef: 29 mar 2023, 10:08
merel schreef: 29 mar 2023, 10:05
Wat zijn de vereisten om dat te mogen/kunnen? Het lijkt mij namelijk ook wel wat, maar ik 'durf' de overstap (nog) niet te maken.
Handig als je minimaal HBO denkniveau hebt.
Feeling met jongeren is helemaal belangrijk.

Verder is het dan handig om een vak te gaan geven in de lijn van je huidige beroep. Dan kun je via een zij-instroomtraject vaak binnen een of twee jaar je bevoegdheid halen. (Voor zo'n traject is een HBO of WO opleiding verplicht, anders moet je een complete lerarenopleiding volgen.)
Ik heb WO rechten gedaan. Ik zou ( nog) niet volledig willen overstappen, maar wel bijvoorbeeld het een dag in de week willen doen. Welk vak zou dan in aanmerking komen? Als ik de lesstof van economie in de onderbouw zie, zou dat ook geen enkel probleem zijn.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

merel schreef: 29 mar 2023, 10:06
DDD schreef: 29 mar 2023, 09:50 Dan zou ik mijn huidige werk niet kunnen blijven doen. En wij moeten al zoveel mensen teleurstellen.

Ik zou het oprecht heel aantrekkelijk vinden: een vaste en leuke baan met een uitstekend salaris. En ik zou het ook goed kunnen, denk ik. Maar ik geloof niet dat het goed zou zijn als ik het deed. En ik ben dan weer dankbaar dat ik niet vroeg hoef te beginnen. :)
Grappig hoe daarin een verschil in beleving kan zijn. Ik vind rond 9.00 uur beginnen namelijk behoorlijk laat.
Ik ben nog maar net begonnen, en feitelijk nog maar half. Maar ik ben vanavond en morgenavond ook aan het werk. Dat scheelt natuurlijk wel, en dan ben ik niet voor half elf klaar, plus nog twee uur reistijd.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Mannetje »

Wil je onderbouw of VMBO lesgeven, dan is er denk ik heel wat mogelijk. Vanuit je werkervaring heb je dan al gauw veel relevante kennis (en een HBO-lerarenopleiding stelt voor iemand met WO-niveau niet veel voor).
Ga je liever voor de bovenbouw, dan zul je wellicht meer bij moeten scholen. Gezien je vooropleiding en het gegeven dat je (als ik het goed heb) kennis heb van fiscaal recht, zou je dan uitkomen bij (bedrijfs)economie of iets als maatschappijleer. Iets heel anders is ook mogelijk, maar dan moet je buiten je vakgebied flink aan de studie en dat kan stevig zijn. Zeker als je parttime wil werken lijkt me dat een lastige combi.
-
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

DDD schreef: 29 mar 2023, 10:14
merel schreef: 29 mar 2023, 10:06
DDD schreef: 29 mar 2023, 09:50 Dan zou ik mijn huidige werk niet kunnen blijven doen. En wij moeten al zoveel mensen teleurstellen.

Ik zou het oprecht heel aantrekkelijk vinden: een vaste en leuke baan met een uitstekend salaris. En ik zou het ook goed kunnen, denk ik. Maar ik geloof niet dat het goed zou zijn als ik het deed. En ik ben dan weer dankbaar dat ik niet vroeg hoef te beginnen. :)
Grappig hoe daarin een verschil in beleving kan zijn. Ik vind rond 9.00 uur beginnen namelijk behoorlijk laat.
Ik ben nog maar net begonnen, en feitelijk nog maar half. Maar ik ben vanavond en morgenavond ook aan het werk. Dat scheelt natuurlijk wel, en dan ben ik niet voor half elf klaar, plus nog twee uur reistijd.
Dat is het grote verschil. Ik begin juist zo vroeg mogelijk, maar werk 's avonds eigenlijk nooit. Rond 21.30/22.00 uur ga ik altijd slapen.
Mannetje schreef: 29 mar 2023, 10:16 Wil je onderbouw of VMBO lesgeven, dan is er denk ik heel wat mogelijk. Vanuit je werkervaring heb je dan al gauw veel relevante kennis (en een HBO-lerarenopleiding stelt voor iemand met WO-niveau niet veel voor).
Ga je liever voor de bovenbouw, dan zul je wellicht meer bij moeten scholen. Gezien je vooropleiding en het gegeven dat je (als ik het goed heb) kennis heb van fiscaal recht, zou je dan uitkomen bij (bedrijfs)economie of iets als maatschappijleer. Iets heel anders is ook mogelijk, maar dan moet je buiten je vakgebied flink aan de studie en dat kan stevig zijn. Zeker als je parttime wil werken lijkt me dat een lastige combi.
Ik heb geen fiscaal recht gedaan, maar zit in het civiele aansprakelijkheidsrecht. Als ik de lesstof van 4 VWO economie zie is dat nog geen enkel probleem. Aan de bèta vakken moet ik mij echt niet wagen. Daar ben ik de draad allang kwijt ;)
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Mannetje »

Ik zou aanraden om gewoon eens bij een leuke school in de buurt te vragen om een oriënterend gesprek met dagje meelopen.

Nu heb ik geen idee hoe ver je precies van Middelharnis woont, maar daar staat een prachtige middelbare school!
-
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zita »

Mannetje schreef: 29 mar 2023, 10:34 Ik zou aanraden om gewoon eens bij een leuke school in de buurt te vragen om een oriënterend gesprek met dagje meelopen.
Eens. Ik heb over een week of twee ook een dagje een meeloper. Je weet me vast wel te vinden als je een keer bij mij mee wilt kijken of een paar lesjes wilt geven om het uit te proberen (maar elke school is op dit moment blij met iemand die overweeg het onderwijs in te gaan).
Plaats reactie