Kleine ergernissen

Zeeuw
Berichten: 11658
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

Cyrillus schreef: 15 jul 2023, 22:08
Ambtenaar schreef: 14 jul 2023, 21:14 Stau in die Schweiz.
Best ergerlijk soms dat sommige mensen menen Duits te kunnen schrijven en dan geen rekening houden met de naamvallen.
Das ist etwas he. Der/die Ambtenar macht einen/eines/ein fehler.
Ambtenaar
Berichten: 9316
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ambtenaar »

Cyrillus schreef: 15 jul 2023, 22:08 Best ergerlijk soms dat sommige mensen menen Duits te kunnen schrijven en dan geen rekening houden met de naamvallen.
Ich war auf der ganzen Welt und überall haben mich die Leute verstanden und meine Sprachfehler akzeptiert.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10448
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Orchidee »

Mannetje schreef:
Geytenbeekje schreef: 15 jul 2023, 12:22
DDD schreef: 15 jul 2023, 09:06 Een ventilator op de hoogste stand, en ze blijven uit de buurt van de luchtstroom. En je hoort ze ook niet meer zoemen.
Pas op dat je niet hierdoor verkouden wordt.
Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus, niet door bewegende lucht.
Precies, ik hoor regelmatig mijn oude buurman zeggen dat hij verkouden is geworden doordat hij zijn pet niet op had of doordat hij zijn sjaal vergeten was of dat hij te lang aan de deur heeft gestaan.
We hebben hem regelmatig proberen uit te leggen dat het zo niet werkt maar een 90 jarige verander je niet meer van gedachten Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Wim Anker
Berichten: 3937
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Wim Anker »

Orchidee schreef: 15 jul 2023, 22:31
Mannetje schreef:
Geytenbeekje schreef: 15 jul 2023, 12:22
DDD schreef: 15 jul 2023, 09:06 Een ventilator op de hoogste stand, en ze blijven uit de buurt van de luchtstroom. En je hoort ze ook niet meer zoemen.
Pas op dat je niet hierdoor verkouden wordt.
Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus, niet door bewegende lucht.
Precies, ik hoor regelmatig mijn oude buurman zeggen dat hij verkouden is geworden doordat hij zijn pet niet op had of doordat hij zijn sjaal vergeten was of dat hij te lang aan de deur heeft gestaan.
We hebben hem regelmatig proberen uit te leggen dat het zo niet werkt maar een 90 jarige verander je niet meer van gedachten Afbeelding

De oude man heeft volkomen gelijk.
"Kou vatten" is net zo reeel als "De zon gaat onder".
DDD
Berichten: 28861
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Ik zal ongetwijfeld een goede weerstand hebben, want heb nooit iets gemerkt van problemen door een ventilatorluchtstroom.
Zeeuw
Berichten: 11658
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

Wim Anker schreef: 15 jul 2023, 22:38
Orchidee schreef: 15 jul 2023, 22:31
Mannetje schreef:
Geytenbeekje schreef: 15 jul 2023, 12:22
Pas op dat je niet hierdoor verkouden wordt.
Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus, niet door bewegende lucht.
Precies, ik hoor regelmatig mijn oude buurman zeggen dat hij verkouden is geworden doordat hij zijn pet niet op had of doordat hij zijn sjaal vergeten was of dat hij te lang aan de deur heeft gestaan.
We hebben hem regelmatig proberen uit te leggen dat het zo niet werkt maar een 90 jarige verander je niet meer van gedachten Afbeelding

De oude man heeft volkomen gelijk.
"Kou vatten" is net zo reeel als "De zon gaat onder".
U kunt verkouden worden door tocht of kou.

Niet waar.
Een verkoudheid wordt altijd veroorzaakt door een virus. Dat we in de winter meer verkoudheden krijgen, heeft vermoedelijk te maken met het feit dat we dan vaker dicht bij elkaar zitten in slecht verluchte ruimtes. Toch is het niet uitgesloten dat ook koude en luchtvochtigheid een rol spelen bij luchtweginfecties. Mogelijk maakt de koude onze slijmvliezen kwetsbaarder voor virussen, waardoor we sneller een infectie oppikken. Maar dan nog is er een virus nodig om verkouden te worden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Tiberius »

Het lichaam moet op beide reageren: kou en virus.
Wanneer het (een groot deel van) de weerstand moet gebruiken tegen de kou, blijft er minder voor het virus over.
Zeeuw
Berichten: 11658
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef: 17 jul 2023, 08:59 Het lichaam moet op beide reageren: kou en virus.
Wanneer het (een groot deel van) de weerstand moet gebruiken tegen de kou, blijft er minder voor het virus over.
Wat moet je weerstand doen tegen kou?
Ik lees dat slijmvliezen wat dunner kunnen worden, maar je weerstand werkt m.i. niet 1 op 1 tegen kou.
newton
Berichten: 688
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Kleine ergernissen

Bericht door newton »

Die oude buurman van Orchidee heeft wel een beetje gelijk maar gebruikt niet het correcte woord. Koude wind veroorzaakt geen verkoudheid, maar kan wel een loopneus veroorzaken.

https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a2 ... -loopneus/
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Cyrillus »

Ambtenaar schreef: 15 jul 2023, 22:30
Cyrillus schreef: 15 jul 2023, 22:08 Best ergerlijk soms dat sommige mensen menen Duits te kunnen schrijven en dan geen rekening houden met de naamvallen.
Ich war auf der ganzen Welt und überall haben mich die Leute verstanden und meine Sprachfehler akzeptiert.
Best ergerlijk soms dat sommige mensen menen zichzelf te moeten bewijzen terwijl de opmerking hiertoe algemeen bedoeld is.
Ambtenaar
Berichten: 9316
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ambtenaar »

Cyrillus schreef: 17 jul 2023, 11:56 Best ergerlijk soms dat sommige mensen menen zichzelf te moeten bewijzen terwijl de opmerking hiertoe algemeen bedoeld is.
Als het algemeen bedoeld is hoef je mij ook niet te citeren. En Google Translate doet wonderen voor het geschreven woord.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23881
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kleine ergernissen

Bericht door refo »

Cyrillus schreef: 15 jul 2023, 22:08
Ambtenaar schreef: 14 jul 2023, 21:14 Stau in die Schweiz.
Best ergerlijk soms dat sommige mensen menen Duits te kunnen schrijven en dan geen rekening houden met de naamvallen.
Wij rijden in file zwitserland binnen: wir kommen im Stau in die Schweiz ein
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Tiberius »

Tjonge. Und wir nur arbeiten. :cry
Zeeuw
Berichten: 11658
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef: 17 jul 2023, 12:22 Tjonge. Und wir nur arbeiten. :cry
Es ist etwas he. Der ambtenar geht von arbeit nach urlaub. Muss sehr bekannt fühlen für him.
HersteldHervormd
Berichten: 6164
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kleine ergernissen

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef: 17 jul 2023, 12:28
Tiberius schreef: 17 jul 2023, 12:22 Tjonge. Und wir nur arbeiten. :cry
Es ist etwas he. Der ambtenar geht von arbeit nach urlaub. Muss sehr bekannt fühlen für him.
Ook goed Duits spreek je.
Als mensen Duits typen en de znw met een hoofdletter schrijven weet je voor ongeveer 90% zeker dat ze Google Translate hebben gebruikt :haha

Dan val je door de mand zegmaar. Jij bleef gelukkig in de mand zitten :)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie