Kleine ergernissen

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Piet Puk »

Ad Anker schreef: 15 mei 2023, 10:00
Piet Puk schreef: 15 mei 2023, 09:57
Ad Anker schreef: 15 mei 2023, 09:33
Waar maak je je toch druk over...
Ha Ad, ik wist dat deze opmerking zou komen. Het gaat me echter enkel om het principe. Volgens mij gebruiken we alle voorbehouden zoals D.V. en hier zouden we dit loslaten? Kortom: ook in mijn kerkverband gaan we steeds vaker uit van 'menselijkerwijs gesproken '. Het gevaar word dat de Heere hierin gaat slaan.
Dat is altijd wel makkelijk hè. Je post wat, je weet welke antwoorden er komen en dan weet je ook al hoe je daarop moet reageren. Het is toch altijd onder het voorbehoud van Jacobus? Ik zie het probleem echt niet zo. En inderdaad, mensen rekenen vaak mis als het over de toekomst gaat. Maar dat wil niet zeggen dat je geen plannen mag maken.
Ja, klopt. Inmiddels ken ik sommige forummers. Maar dat belet me niet om voor mijn mening op te komen, gelukkig maar. Net als mensen die voor hun mening uitkomen en zich afvragen waar je jezelf druk om maakt
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ad Anker »

Piet Puk schreef: 15 mei 2023, 10:06
GerefGemeente-lid schreef: 15 mei 2023, 10:05 Het klopt ook niet wat @Piet Puk zegt. De pagina op kerktijden.nl van student Van Putten is er namelijk nog helemaal niet...
Dat is het bijzondere ook, ze doen dit via een creatieve manier, die zelfs GG-lid niet ziet!
Inderdaad, zie GGiN Scherpenzeel zondag 17 sept. bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Maanenschijn »

@Piet Puk: jouw zinnetje

“Het gevaar wordt dat de Heere hierin gaat slaan”, zijn we dan niet bezig met een heel menselijk oorzaak-gevolg redenering?

Zou het echt zo werken? Komen we dan niet aan de vrijmacht van de Heere?

Zomaar wat vragen die dit bij mij oproept.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kleine ergernissen

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef: 15 mei 2023, 10:13 Maar dat belet me niet om voor mijn mening op te komen, gelukkig maar. Net als mensen die voor hun mening uitkomen en zich afvragen waar je jezelf druk om maakt
Dit is prachtig verwoord. Voor je mening uitkomen. Voor je principes. Ja inderdaad, meermalen heet dat dan, zo leert de ervaring ook wel, je druk maken over iets... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ad Anker »

Piet Puk schreef: 15 mei 2023, 10:13 Ja, klopt. Inmiddels ken ik sommige forummers. Maar dat belet me niet om voor mijn mening op te komen, gelukkig maar. Net als mensen die voor hun mening uitkomen en zich afvragen waar je jezelf druk om maakt
Omdat je mensen nieuwsgierig maakt die gaan zoeken naar de preekbeurten van student van Putten, zoals ik.
Je signaleert een probleem en vervolgens zet je dat hier neer. Het krijgt meer aandacht, terwijl je dat eigenlijk niet wilt. Althans, ik neem aan dat je kerkverband je lief is. Je bevordert niet haar eer en goed gerucht, dus dat kan je bedoeling niet zijn. Daarom vraag ik me echt af waarom je je hier druk over maakt. Doe dat toch niet. Het is voor jezelf niet goed, voor de student niet, voor het kerkverband niet.

Kun je aangeven welk positief effect het heeft dat je het hier post?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Waarom? Dingen die hier gepost worden, worden soms ook weer opgelost.

Zo valt het mij op dat de mijns inziens nare gewoonte binnen de GG om als gastpredikanten en -ambtsdragers de zang bij bevestigings- en intredediensten nadrukkelijk te beïnvloeden, vrijwel geheel verdwenen lijkt. Soms twijfel ik een paar maten. Dat ligt niet alleen aan goede organisten, denk ik. Soms zijn er ook dingen waar mensen zich niet van bewust zijn, en dan is dit forum een prima manier om het bespreekbaar te maken.

Ik ben het met Pietje Puk eens. Wij kunnen bij al onze jarenlange planningen wel DV vermelden, maar dat is naar mijn idee niet wat Jacobus bedoelde te zeggen. Hij bedoelde te zeggen dat je daadwerkelijk bij de dag moet leven, voor zover dat menselijkerwijs mogelijk is. En dan is het goed om een verjaardag niet vooraf te vieren (al kan dat best een keer anders) en ook om bij plannen rekening te houden met andere markeringsmomenten. En dan zal het heus niet voorkomen dat de student de eerste zondag na zijn examen geen gemeente bereid zal vinden om hem te ontvangen. Daar heb ik geen groot geloof voor nodig: er zijn vacante gemeenten in overvloed.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef: 15 mei 2023, 11:30 Waarom? Dingen die hier gepost worden, worden soms ook weer opgelost.

Zo valt het mij op dat de mijns inziens nare gewoonte binnen de GG om als gastpredikanten en -ambtsdragers de zang bij bevestigings- en intredediensten nadrukkelijk te beïnvloeden, vrijwel geheel verdwenen lijkt. Soms twijfel ik een paar maten. Dat ligt niet alleen aan goede organisten, denk ik. Soms zijn er ook dingen waar mensen zich niet van bewust zijn, en dan is dit forum een prima manier om het bespreekbaar te maken.

Ik ben het met Pietje Puk eens. Wij kunnen bij al onze jarenlange planningen wel DV vermelden, maar dat is naar mijn idee niet wat Jacobus bedoelde te zeggen. Hij bedoelde te zeggen dat je daadwerkelijk bij de dag moet leven, voor zover dat menselijkerwijs mogelijk is. En dan is het goed om een verjaardag niet vooraf te vieren (al kan dat best een keer anders) en ook om bij plannen rekening te houden met andere markeringsmomenten. En dan zal het heus niet voorkomen dat de student de eerste zondag na zijn examen geen gemeente bereid zal vinden om hem te ontvangen. Daar heb ik geen groot geloof voor nodig: er zijn vacante gemeenten in overvloed.
:) Ik begrijp je.

Het forum krijgt wel een grote plaats. Ook wel eens leuk om te lezen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Ik ben niet zo goed ingevoerd dat ik kan zeggen dat zoiets door het forum komt. Maar het kan op allerlei manieren. Een kerkenraad kan zoiets lezen en er een opmerking over maken bij de uitnodiging. Een predikant kan het opmerken tijdens een predikantenbijeenkomst. Er zijn allerlei manieren. In ieder geval valt het mij de laatste tijd op dat ik het verschijnsel niet meer waarneem en daar ben ik dan weer blij om.

Ik denk dat je niet moet onderschatten hoeveel invloed zo'n forum heeft. Ik leer er geregeld nieuwe dingen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kleine ergernissen

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef: 15 mei 2023, 11:32
DDD schreef: 15 mei 2023, 11:30 Waarom? Dingen die hier gepost worden, worden soms ook weer opgelost.

Zo valt het mij op dat de mijns inziens nare gewoonte binnen de GG om als gastpredikanten en -ambtsdragers de zang bij bevestigings- en intredediensten nadrukkelijk te beïnvloeden, vrijwel geheel verdwenen lijkt. Soms twijfel ik een paar maten. Dat ligt niet alleen aan goede organisten, denk ik. Soms zijn er ook dingen waar mensen zich niet van bewust zijn, en dan is dit forum een prima manier om het bespreekbaar te maken.

Ik ben het met Pietje Puk eens. Wij kunnen bij al onze jarenlange planningen wel DV vermelden, maar dat is naar mijn idee niet wat Jacobus bedoelde te zeggen. Hij bedoelde te zeggen dat je daadwerkelijk bij de dag moet leven, voor zover dat menselijkerwijs mogelijk is. En dan is het goed om een verjaardag niet vooraf te vieren (al kan dat best een keer anders) en ook om bij plannen rekening te houden met andere markeringsmomenten. En dan zal het heus niet voorkomen dat de student de eerste zondag na zijn examen geen gemeente bereid zal vinden om hem te ontvangen. Daar heb ik geen groot geloof voor nodig: er zijn vacante gemeenten in overvloed.
:) Ik begrijp je.

Het forum krijgt wel een grote plaats. Ook wel eens leuk om te lezen.
Ik weet niet of het verbeelding is, ik heb geen cijfers. Maar soms lijkt het (of is het een gevoel) dat er minder mensen op het forum online zijn per week of per dag. Soms merk ik wel stille daluren...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef: 15 mei 2023, 11:35 Ik ben niet zo goed ingevoerd dat ik kan zeggen dat zoiets door het forum komt. Maar het kan op allerlei manieren. Een kerkenraad kan zoiets lezen en er een opmerking over maken bij de uitnodiging. Een predikant kan het opmerken tijdens een predikantenbijeenkomst. Er zijn allerlei manieren. In ieder geval valt het mij de laatste tijd op dat ik het verschijnsel niet meer waarneem en daar ben ik dan weer blij om.

Ik denk dat je niet moet onderschatten hoeveel invloed zo'n forum heeft. Ik leer er geregeld nieuwe dingen.
Jij snapt het DDD. Ik was wat huiverig om het hier te noemen, omdat er straks gedacht kan worden: Ja Ja, Piet dropt wat dingen op Refoforum om op deze manier invloed uit te oefenen, dat gaan we niet meer doen. Daar is ons kerkrechtelijk stelsel voor. Aan de andere kant: zou je met goede, kritische noten niet je winst doen als kerkverband?

Ik heb trouwens zelf ook al gemerkt dat dingen die ik gedropt had hier op Refoforum plots op meerdere vergaderingen aan de orde kwamen.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 15 mei 2023, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ad Anker »

Piet Puk schreef: 15 mei 2023, 11:45 Jij snapt het DDD. Ik was wat huiverig om het hier te noemen, omdat er straks gedacht kan worden: Ja Ja, Piet dropt wat dingen op Refoforum om op deze manier invloed uit te oefenen, dat gaan we niet meer doen. Daar is ons kerkrechtelijk stelsel voor. Aan de andere kant: zou je met goede, kritische noten niet je winst doen als kerkverband?
Snappen is wat anders als het er mee eens zijn Piet. Heb je echt nagedacht dat men denkt dat je invloed probeert uit te oefenen? Ik vind dat echt teveel eer voor het forum. Maar goed...

Verder geef je geen antwoord op mijn reactie en vraag. Ik ben daar oprecht benieuwd naar!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kleine ergernissen

Bericht door -DIA- »

Toch heb ik moeten ervaren, dat dit forum door een bepaalde richting wel eens benoemd wordt op de kansel. Soms in bedekte vorm en zelfs ook wel met name. En beslist niet altijd in positieve zin. Maar ja, dat zij zeker allemaal van die zwartkijkers die overal tegen zijn... tja...
Laatst gewijzigd door -DIA- op 15 mei 2023, 11:53, 3 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef: 15 mei 2023, 11:45
DDD schreef: 15 mei 2023, 11:35 Ik ben niet zo goed ingevoerd dat ik kan zeggen dat zoiets door het forum komt. Maar het kan op allerlei manieren. Een kerkenraad kan zoiets lezen en er een opmerking over maken bij de uitnodiging. Een predikant kan het opmerken tijdens een predikantenbijeenkomst. Er zijn allerlei manieren. In ieder geval valt het mij de laatste tijd op dat ik het verschijnsel niet meer waarneem en daar ben ik dan weer blij om.

Ik denk dat je niet moet onderschatten hoeveel invloed zo'n forum heeft. Ik leer er geregeld nieuwe dingen.
Jij snapt het DDD. Ik was wat huiverig om het hier te noemen, omdat er straks gedacht kan worden: Ja Ja, Piet dropt wat dingen op Refoforum om op deze manier invloed uit te oefenen, dat gaan we niet meer doen. Daar is ons kerkrechtelijk stelsel voor. Aan de andere kant: zou je met goede, kritische noten niet je winst doen als kerkverband?

Ik heb trouwens zelf ook al gemerkt dat dingen die ik gedropt had hier op Refoforum plots op meerdere vergaderingen aan de orde kwamen.
Ik denk dat het net andersom is: dit forum is niet leidend maar volgend aan de gedachten die breder leven.
Het is meer een thermometer dan een thermostaat.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Dat ben ik deels met je eens. Ik denk daarnaast echt dat dit forum invloed heeft. Het heeft invloed op mijn opvattingen, en ik vertrouw er ook op dat mijn bijdragen invloed hebben op andermans opvattingen. Bij sommige mensen valt dat meer op dan bij anderen, maar dat heb je altijd.

Je weet het ook niet altijd wat oorzaak is en wat gevolg. Het kan ook zijn dat je iets opvalt omdat je er zelf eerder over nadacht. Ik schreef ooit hier op dit forum over het heilverbond en dat veel predikanten dat woord omzeilen. Prompt viel me op dat dit niet (bij iedereen) het geval was.

Zo leer je altijd weer dingen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kleine ergernissen

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 15 mei 2023, 11:54 Dat ben ik deels met je eens. Ik denk daarnaast echt dat dit forum invloed heeft. Het heeft invloed op mijn opvattingen, en ik vertrouw er ook op dat mijn bijdragen invloed hebben op andermans opvattingen. Bij sommige mensen valt dat meer op dan bij anderen, maar dat heb je altijd.

Je weet het ook niet altijd wat oorzaak is en wat gevolg. Het kan ook zijn dat je iets opvalt omdat je er zelf eerder over nadacht. Ik schreef ooit hier op dit forum over het heilverbond en dat veel predikanten dat woord omzeilen. Prompt viel me op dat dit niet (bij iedereen) het geval was.

Zo leer je altijd weer dingen.
U bedoelt een soort vierverbondenleer?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie