Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Forummer »

GGotK schreef:Andere kerkverbanden leren ons dat een universitaire opleiding niet automatisch leidt tot meer diepgang in de preken.
Ik beluister dat bij diverse HHK predikanten toch echt wel. Ook merk je dat die meer studie maken van de preek, aanvullende achtergrond informatie geven waardoor de boodschap nóg mooier word, meer verdieping zeg maar. Al ben ik dat een enkele keer ook bij GG predikanten wel tegengekomen.
Maar de eerder hier genoemde GG eenheidsworst herken ik wel ja. Zou dat nou echt géén gevolg zijn van de opleiding?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28839
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door DDD »

De bezwaren van Charles over de diepgang in de prediking bij zijn oud-predikant herken ik niet. Ik ben er een hele tijd regelmatig naar de kerk gegaan, en ik ken ook mensen die juist menen dat hij een van de leerzaamste predikanten is. Ik vind dat hij grondig en boeiend preekt.

Als ik het zo lees ook in andere draadjes, bevalt het praktisch-ontdekkende onderdeel van de prediking niet zo. Dan moet je niet zeggen dat de prediking oppervlakkig is, maar dat je niet hoort wat je zou willen horen.

Los daarvan vind ik ook dat goede prediking een predikant met een hbo-niveau of lager voor veel extra uitdagingen stelt. Maar het kan wel, als je niet te eigenwijs bent en veel leest. Er zijn predikanten in de GG met een mbo-opleiding die toch goed preken. Maar dat is uitzonderlijk.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Refiosi »

Philip schreef:
Refiosi schreef:
Philip schreef:Hier mis je enigszins het punt van Charles, namelijk bij "veel andere gastpredikanten die we hebben is de prediking een aaneenrijging van vaste waarheden, gezegden en uitdrukkingen." Veel predikanten lijken dus blijkbaar op elkaar. Het gaat niet om individuele stokpaardjes. Hier wreekt zich m.i. het gebrek aan een universitaire opleiding, maar dat is een andere discussie.
Dat is natuurlijk een beetje een generalisatie van Charles. Een universitaire opleiding zal dit ook niet verbeteren. Want er zijn ook universitair geschoolden, of predikanten met een universitair denkniveau, maar dat maakt niet dat ze dit heel anders doen.
Nee, want de GG-opleiding richt zich daar niet op. Bij de hervormde opleiding wordt je preekconsent-aanvraag simpelweg afgewezen als je dit doet. Daarom komt dit binnen de hervormde kerk veel minder voor.
Tja. Eerst schetst Charles d.m.v. een generalisatie een karikatuur. Vervolgens zeg jij: die karikatuur komt in de HHK niet voor. Beetje simpel redeneren dit. Natuurlijk krijg je geen preekconsent als een preek niet meer is dan een aaneenrijging van vaste waarheden, gezegden en uitdrukkingen. Maar dat is natuurlijk ook niet het geval, het is een overdrijving waarmee hij wil uitdrukken dat er teveel jargon wordt gebruikt, wat de helderheid wegneemt. Maar een universitaire opleiding neemt dat niet weg. Dat lijk je zelf ook te zien, want je hebt het ineens over het verlenen van preekconsent, in plaats van over de opleiding.
Philip schreef:Ook hier mis je mijn punt. Het gaat er om dat een oudere leespreek alleen al vanwege het verschil in ontstaansdatum andere waarheden, gezegden en uitdrukkingen bevat. Dat werkt verfrissend. Een moderne predikant kan daar wel wat uit overnemen, maar dat is een andere discussie. Ook heeft het niets te maken met uitgekeken raken op een predikant. Het gaat er om dat Charles klaagt dat de prediking eenheidsworst aan het worden is.
Ik geloof niet dat ik je punt miste. Ik ervaar regelmatig dat de leespreken qua taalkleed en inhoud weinig verschillen van hedendaagse preken (dat is notabene ook de kritiek van veel personen op de GG). Kennelijk heb jij een andere ervaring, maar ik dus niet.

Overigens vind ik het verwijzen naar een universitaire opleiding een beetje... een bliksemafleider of iets dergelijks. Het gaat nu eenmaal om de personen die les geven en degenen die daar toezicht op houden. Die bepalen wat en hoe er les wordt gegeven. De GG zal dat altijd in eigen hand willen houden, dus ook al zou het lukken om dat naar universitair niveau te tillen, dan maakt dat echt geen verschil. Maar de ontevredenheid over de prediking wordt nu gefocust op dit punt. Dat overtuigt mij dus niet.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Hendrien »

GerefGemeente-lid schreef:
refo schreef:Maar was dat zusje nu inderdaad in de bijbel gaan lezen?
Jazeker.
Tja, dominees hebben vaker zulke verhalen. In allerlei varianten. Maar als een kind dit hoort en ook bidt of laat bidden en het gebed wordt niet verhoord?
Philip
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Philip »

Refiosi schreef:
Philip schreef:
Refiosi schreef:
Philip schreef:Hier mis je enigszins het punt van Charles, namelijk bij "veel andere gastpredikanten die we hebben is de prediking een aaneenrijging van vaste waarheden, gezegden en uitdrukkingen." Veel predikanten lijken dus blijkbaar op elkaar. Het gaat niet om individuele stokpaardjes. Hier wreekt zich m.i. het gebrek aan een universitaire opleiding, maar dat is een andere discussie.
Dat is natuurlijk een beetje een generalisatie van Charles. Een universitaire opleiding zal dit ook niet verbeteren. Want er zijn ook universitair geschoolden, of predikanten met een universitair denkniveau, maar dat maakt niet dat ze dit heel anders doen.
Nee, want de GG-opleiding richt zich daar niet op. Bij de hervormde opleiding wordt je preekconsent-aanvraag simpelweg afgewezen als je dit doet. Daarom komt dit binnen de hervormde kerk veel minder voor.
Tja. Eerst schetst Charles d.m.v. een generalisatie een karikatuur. Vervolgens zeg jij: die karikatuur komt in de HHK niet voor. Beetje simpel redeneren dit. Natuurlijk krijg je geen preekconsent als een preek niet meer is dan een aaneenrijging van vaste waarheden, gezegden en uitdrukkingen. Maar dat is natuurlijk ook niet het geval, het is een overdrijving waarmee hij wil uitdrukken dat er teveel jargon wordt gebruikt, wat de helderheid wegneemt. Maar een universitaire opleiding neemt dat niet weg. Dat lijk je zelf ook te zien, want je hebt het ineens over het verlenen van preekconsent, in plaats van over de opleiding.
Ik denk dat de gemiddelde GerGem-preek zou leiden tot een afwijzing voor het verkrijgen van preekbevoegdheid binnen de hervormde (niet: hersteld-hervormde) kerk. Een universitaire opleiding zou in ieder geval duidelijk maken dat de exegese veel beter moet en predikanten dichter bij de tekst moeten blijven. Het gaat Charles overigens niet om het gebruik van teveel jargon, maar om het steeds maar weer herhalen van dezelfde standaardvoorbeelden en -uitdrukkingen. Dat raakt afgezaagd.
Refiosi schreef: Overigens vind ik het verwijzen naar een universitaire opleiding een beetje... een bliksemafleider of iets dergelijks. Het gaat nu eenmaal om de personen die les geven en degenen die daar toezicht op houden. Die bepalen wat en hoe er les wordt gegeven. De GG zal dat altijd in eigen hand willen houden, dus ook al zou het lukken om dat naar universitair niveau te tillen, dan maakt dat echt geen verschil. Maar de ontevredenheid over de prediking wordt nu gefocust op dit punt. Dat overtuigt mij dus niet.
En dat vind ik typisch. Het gaat er namelijk niet om dat de inhoud van de preek niet goed is. Telkens dezelfde kernpunten worden verkondigd, zoals bijvoorbeeld met de allegorische uitleg van het boek Ruth. Ruth gaat er alleen niet om de bekeringsweg nog eens met een beeld te illustreren, als was het een gelijkenis, maar om de uitwerking van het leven met (of zonder!) God in de dagelijkse werkelijkheid.

In een preek moet je 1. de Bijbel verklaren en 2. de Bijbel toepassen. Veelal gaat het op .1 mis en dan kom je bij .2 scheef uit. Je plakt namelijk een vooraf bedachte toepassing (de geloofsleer) op de Bijbeltekst. Niet dat die geloofsleer niet goed is, begrijp me niet verkeerd. De vraag is: Wat zegt deze Bijbeltekst?

Als je Ruth 2:17 pakt:
Alzo las zij op in dat veld, tot aan den avond; en zij sloeg uit, wat zij opgelezen had, en het was omtrent een efa gerst.
Dan valt op dat
- Ruth ijverig werkt op het veld,
- Ruth blijkbaar zelf de aren moet dorsen en de maaiers dat niet voor haar doen - al had Boaz nog wel het goede voorbeeld gegeven door zo royaal te zijn -
- Waarom gaat Ruth dorsen nu het nog avond is? -> Waarschijnlijk omdat ze zo minder mee hoeft te slepen, gedorst graan weegt minder en ze moet erg vermoeid zijn geweest.

Vervolgens kun je toepassingen maken. Bijvoorbeeld over de tijd in het leven van de christen, de zegen en de vloek van de arbeid, de tijd als iets wat God geeft. Of over de mentaliteit van 'we doen precies wat we moeten doen en we zetten geen stap extra'. De baas (Boaz) zei dat we af en toe wat aren moesten laten vallen en dat hebben we gedaan. Over dorsen heeft hij niet gesproken, dus dat doen we niet. -> Maar dat is geen christelijke mentaliteit voor een werknemer, zo een vrouw het zware werk te laten doen.

Dit is maar even heel schetsmatig, gebaseerd op een prekenserie van K.H. Miskotte.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Tiberius »

Grotendeels met je eens, Philip.

Alleen over dit voorbeeld van Ruth ...
Philip schreef:Ruth gaat er alleen niet om de bekeringsweg nog eens met een beeld te illustreren, als was het een gelijkenis, maar om de uitwerking van het leven met (of zonder!) God in de dagelijkse werkelijkheid.
(...)
Over dorsen heeft hij niet gesproken, dus dat doen we niet. -> Maar dat is geen christelijke mentaliteit voor een werknemer, zo een vrouw het zware werk te laten doen.
... valt nog wel wat meer en anders te zeggen. (Maar dat doe ik om des topics wil niet).
GerefGemeente-lid
Berichten: 6631
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrien schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
refo schreef:Maar was dat zusje nu inderdaad in de bijbel gaan lezen?
Jazeker.
Tja, dominees hebben vaker zulke verhalen. In allerlei varianten. Maar als een kind dit hoort en ook bidt of laat bidden en het gebed wordt niet verhoord?
Wat wil je nu vragen eigenlijk?

Wil je dat ik zeg dat we dan maar helemaal niet meer moeten bidden?

Wat/als-vragen zijn altijd gevaarlijk. Het gaat om het voorbeeld.
Zeeuw
Berichten: 11654
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Hendrien schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
refo schreef:Maar was dat zusje nu inderdaad in de bijbel gaan lezen?
Jazeker.
Tja, dominees hebben vaker zulke verhalen. In allerlei varianten. Maar als een kind dit hoort en ook bidt of laat bidden en het gebed wordt niet verhoord?
Wat wil je nu vragen eigenlijk?

Wil je dat ik zeg dat we dan maar helemaal niet meer moeten bidden?

Wat/als-vragen zijn altijd gevaarlijk. Het gaat om het voorbeeld.
Volgens mij wil Hendrien zeggen dat je van de preekstoel geen verhalen zult horen die eindigen op 'en het gebed werd niet verhoord'.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Hendrien »

Klopt inderdaad! Op de preekstoel gaan al deze verhalen zo. Nooit dat het gebed niet verhoord wordt.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Charles »

Van ds. Van der Net is een ‘mooie’ preek over afgesneden gebeden: spreek Mij van deze zaak niet meer. Staat in één van zijn prekenboekjes.
HersteldHervormd
Berichten: 6142
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door HersteldHervormd »

Hendrien schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
refo schreef:Maar was dat zusje nu inderdaad in de bijbel gaan lezen?
Jazeker.
Tja, dominees hebben vaker zulke verhalen. In allerlei varianten. Maar als een kind dit hoort en ook bidt of laat bidden en het gebed wordt niet verhoord?
God zal zulke gebeden verhoren.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Hendrien »

HersteldHervormd schreef:
Hendrien schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
refo schreef:Maar was dat zusje nu inderdaad in de bijbel gaan lezen?
Jazeker.
Tja, dominees hebben vaker zulke verhalen. In allerlei varianten. Maar als een kind dit hoort en ook bidt of laat bidden en het gebed wordt niet verhoord?
God zal zulke gebeden verhoren.
Bedoel je specifiek het gebed van kinderen om bekering van anderen?
HersteldHervormd
Berichten: 6142
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door HersteldHervormd »

Hendrien schreef: Bedoel je specifiek het gebed van kinderen om bekering van anderen?
Uhm dat niet perse, maar in het algemeen. Ik denk niet dat we hoeven twijfelen aan God. Als er sprake is van een godvrezend kind geloof ik dat dat een goede grond is om te kunnen zeggen dat God dat gebed verhoort.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9917
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
Hendrien schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
refo schreef:Maar was dat zusje nu inderdaad in de bijbel gaan lezen?
Jazeker.
Tja, dominees hebben vaker zulke verhalen. In allerlei varianten. Maar als een kind dit hoort en ook bidt of laat bidden en het gebed wordt niet verhoord?
God zal zulke gebeden verhoren.
HersteldHervormd schreef:
Hendrien schreef: Bedoel je specifiek het gebed van kinderen om bekering van anderen?
Uhm dat niet perse, maar in het algemeen. Ik denk niet dat we hoeven twijfelen aan God. Als er sprake is van een godvrezend kind geloof ik dat dat een goede grond is om te kunnen zeggen dat God dat gebed verhoort.
Nu stel je toch een voorwaarde aan je eerdere zin.

Ik heb pas een gesprek gehad met iemand die gedoopt is. Hij gaat inmiddels niet meer naar de kerk, heeft zich onttrokken, maar is ergens niet los van geloof en God. Hij zei dat hij zoveel gebeden had en zoveel in de bijbel gelezen en hij had nog nooit iets van God gevoeld. Ik vind dat toch lastig. God heeft immers door de doop een verbond met hem gesloten. Zou hij dan geen godvrezend kind zijn geweest?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6515
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Posthoorn »

Ik denk dat de gemiddelde GerGem-preek zou leiden tot een afwijzing voor het verkrijgen van preekbevoegdheid binnen de hervormde (niet: hersteld-hervormde) kerk. Een universitaire opleiding zou in ieder geval duidelijk maken dat de exegese veel beter moet en predikanten dichter bij de tekst moeten blijven. Het gaat Charles overigens niet om het gebruik van teveel jargon, maar om het steeds maar weer herhalen van dezelfde standaardvoorbeelden en -uitdrukkingen. Dat raakt afgezaagd.
Je hebt ook predikanten die theologie gestudeerd hebben en dat doen. :)
Plaats reactie