Cognitieve gedragstherapie

Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Posthoorn schreef:
Erik1960 schreef:
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Maar is cognitieve gedragstherapie überhaupt mogelijk zonder therapeut?
Dat denk ik wel. Alleen noem je het dan meestal niet zo. Maar als een gesprek met (een wijs) iemand jou een andere kijk op een situatie geeft, zodat je die beter kunt hanteren, dan is dat een vorm van cognitieve gedragstherapie.
Dan zou ook een gesprek met een niet-wijs iemand dat leidt tot een andere kijk op de situatie als cognitieve gedragstherapie kunnen worden benoemd. Een goed gesprek, een goed boek, een goede film, een goede preek.. het kan allemaal therapeutisch werken. Maar om er dan de sticker 'therapie' op te plakken, dat is voor mij een brug te ver.
Ik heb 'wijs' niet voor niets tussen haakjes gezet. :) En wat wel of geen therapie genoemd kan worden, is in feite arbitrair.
In de vertaling van het Griekse woord voor therapeut zit ook een begrip als 'strijdmakker'. In dat beeld van een therapeut die schouder aan schouder met de client staat, kan ik me goed vinden. Die lijn volgend, kun je heel veel menselijk contact als therapie benoemen. Dat ben ik met je eens. Omdat het in deze draad draaide om cognitieve gedragstherapie, zou ik wat terughoudender zijn in het gebruik van de term therapie voor menselijk contact.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Anselmus »

Lilian1975 schreef:
Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
M.i. is geloven wat anders als je denken sturen, methode toepassen. Geloven is overtuigd worden door de Geest. Via het Woord. Om het dan bevindelijk te kennen. En niet via ons eigen methodisch denken. Of bedoel je iets anders?
Het Griekse woord voor wat wij 'bekeren' noemen, betekent letterlijk: vernieuwing van denken. Je gaat letterlijk anders denken en van daaruit wordt gedrag gestuurd. Ik denk dus zeker wel dat geloven sturen van denken is. Bij Calvijn en Augustinus stonden de ratio hoog aangeschreven en bij de Puriteinen de wil. Het is dus meer dan een passief ondergaan of een overtuiging. Ik zou dus andere nuances aanbrengen dan jij nu doet.
Fides Quaerens Intellectum
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Anselmus schreef:
Lilian1975 schreef:
Herman schreef:Kan je cognitieve gedragstherapie toepassen op geloofsvraagstukken waar je mee zit? Wat zijn daar de voor- en nadelen van?
M.i. is geloven wat anders als je denken sturen, methode toepassen. Geloven is overtuigd worden door de Geest. Via het Woord. Om het dan bevindelijk te kennen. En niet via ons eigen methodisch denken. Of bedoel je iets anders?
Het Griekse woord voor wat wij 'bekeren' noemen, betekent letterlijk: vernieuwing van denken. Je gaat letterlijk anders denken en van daaruit wordt gedrag gestuurd. Ik denk dus zeker wel dat geloven sturen van denken is. Bij Calvijn en Augustinus stonden de ratio hoog aangeschreven en bij de Puriteinen de wil. Het is dus meer dan een passief ondergaan of een overtuiging. Ik zou dus andere nuances aanbrengen dan jij nu doet.
Sprekend over nuances: in de benadering van de cognitieve gedragstherapie zit tussen gedachte en gedrag nog 1 schakel: gevoel. Het volledige schema: gebeurtenis-gedachte-gevoel-gedrag. Met daarbij het uitgangspunt dat je als mens invloed hebt op de gedachte. Die gedachte bepaalt je gevoel en daar volgt je gedrag uit. Het "geloven is overtuigd worden door de Geest" zou dan onderdeel zijn van het denken?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

Erik1960 schreef:Bij EMDR is daar geen sprake van: de client is volledig bij bewustzijn en kijkt van ‘hier’ naar ‘daar’.
Volgens de website EMDR.nl: "Eye Movement Desensitization and Reprocessing, afgekort tot EMDR, is een therapie voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een schokkende ervaring, zoals een ongeval, seksueel geweld of een geweldsincident."

Volgens dezelfde site:

"De therapeut zal vragen aan de gebeurtenis terug te denken, inclusief de bijbehorende beelden, gedachten en gevoelens. Eerst gebeurt dit om meer informatie over de traumatische beleving te verzamelen. Daarna wordt het verwerkings-proces opgestart. De therapeut zal vragen de gebeurtenis opnieuw voor de geest te halen. Maar nu gebeurt dit in combinatie met een afleidende stimulus. In veel gevallen is dat de hand van de therapeut of door geluiden die door middel van een koptelefoon afwisselend links en rechts worden aangeboden . Er wordt gewerkt met ‘sets’ (= series) stimuli."

M.i. is dit allemaal niet zo onschuldig als jij het voorstelt. Er vindt interactie plaats tussen lichaam en geest op een terrein waarvan we helemaal niet goed weten wat het precies doet, zoals de oogbewegingen in combinatie met het in herinnering roepen (herbeleven) van heftige ervaringen.

Ik zou weleens van je willen horen of het professioneel geoorloofd is om deze therapie in te zetten om herinneringen uit het verleden boven te halen. Dat gebeurt in de praktijk namelijk wel degelijk en niet slechts door een enkele therapeut.

Het doel zou zijn om traumatische ervaringen te verwerken. Maar bij een deel van de patiënten werkt het heel anders: die ervaren nieuwe herinneringen of vage oude herinneringen worden bevestigd (?).
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:
Erik1960 schreef:Bij EMDR is daar geen sprake van: de client is volledig bij bewustzijn en kijkt van ‘hier’ naar ‘daar’.
Volgens de website EMDR.nl: "Eye Movement Desensitization and Reprocessing, afgekort tot EMDR, is een therapie voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een schokkende ervaring, zoals een ongeval, seksueel geweld of een geweldsincident."
Klopt helemaal.
Valcke schreef:Volgens dezelfde site:

"De therapeut zal vragen aan de gebeurtenis terug te denken, inclusief de bijbehorende beelden, gedachten en gevoelens. Eerst gebeurt dit om meer informatie over de traumatische beleving te verzamelen. Daarna wordt het verwerkings-proces opgestart. De therapeut zal vragen de gebeurtenis opnieuw voor de geest te halen. Maar nu gebeurt dit in combinatie met een afleidende stimulus. In veel gevallen is dat de hand van de therapeut of door geluiden die door middel van een koptelefoon afwisselend links en rechts worden aangeboden . Er wordt gewerkt met ‘sets’ (= series) stimuli."
Ja, klopt ook. Wat wil je hiermee zeggen? Dat dit hetzelfde is als herbeleving? Bij lange na niet. Misschien ben je in de war met exposure-behandelingen? Daarbij worden mensen langdurig blootgesteld aan de geluiden, beelden, geuren etc die met het trauma verbonden zijn. In een EMDR-sessie gaat het nog geen 10 minuten over de concrete gebeurtenis.
Valcke schreef: M.i. is dit allemaal niet zo onschuldig als jij het voorstelt. Er vindt interactie plaats tussen lichaam en geest op een terrein waarvan we helemaal niet goed weten wat het precies doet, zoals de oogbewegingen in combinatie met het in herinnering roepen (herbeleven) van heftige ervaringen.
Ik heb nergens EMDR als onschuldig voorgesteld. Ik heb wel kanttekeningen geplaatst bij misverstanden over EMDR. Dus doe ik dat ook hier: interactie tussen lichaam en geest.. waar heb je het over? De oogbewegingen, geluiden of tikjes op de knieën of handen zorgen er voor dat de informatie-uitwisseling in het brein weer op gang kan komen. Ook je suggestie dat ‘in herinnering roepen’ hetzelfde is als ‘herbeleven’ raakt de waarheid op geen enkele manier.
Valcke schreef:Ik zou weleens van je willen horen of het professioneel geoorloofd is om deze therapie in te zetten om herinneringen uit het verleden boven te halen. Dat gebeurt in de praktijk namelijk wel degelijk en niet slechts door een enkele therapeut.
Het doel zou zijn om traumatische ervaringen te verwerken. Maar bij een deel van de patiënten werkt het heel anders: die ervaren nieuwe herinneringen of vage oude herinneringen worden bevestigd (?).
Hier kan ik je niet volgen. Herinneringen liggen toch altijd in het verleden?
Ik kan je vertellen dat ik bij cliënten die zich melden voor EMDR geen enkele moeite doe om een herinnering naar boven te halen. Die herinnering is er voor die mensen elke dag. En soms elk uur van de dag. Ik ga echt niet een EMDR-sessie starten om “maar eens te kijken wat er omhoog komt.”
Een hele enkele keer komt het voor dat tijdens een sessie een andere pijnlijke herinnering naar boven komt. Bij correcte toepassing van het EMDR-protocol wordt zo’n bijkomende herinnering geparkeerd. En kan na afronding van de behandeling gekeken worden of er iets mee gedaan moet worden.


EDIT:
nog even iets van de site van Eleos gehaald:

Is EMDR gevaarlijk?

EMDR is niet gevaarlijk wanneer de behandeling wordt uitgevoerd door ervaren EMDR therapeuten. EMDR kan gevaarlijk zijn wanneer een onervaren begeleider het protocol niet goed opvolgt.

Ik ben het niet helemaal met deze zin eens. Ook wanneer een zeer ervaren begeleider het protocol niet goed opvolgt kan EMDR gevaarlijk zijn.
Van de andere kant: vervang EMDR door elke willekeurige andere behandeling van therapeut of arts en de zin is nog steeds waar. En ook als je EMDR vervangt door ‘zaagmachine’ of ‘figuurzaag’.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef: M.i. is dit allemaal niet zo onschuldig als jij het voorstelt. Er vindt interactie plaats tussen lichaam en geest op een terrein waarvan we helemaal niet goed weten wat het precies doet, zoals de oogbewegingen in combinatie met het in herinnering roepen (herbeleven) van heftige ervaringen.
Ik heb nergens EMDR als onschuldig voorgesteld. Ik heb wel kanttekeningen geplaatst bij misverstanden over EMDR. Dus doe ik dat ook hier: interactie tussen lichaam en geest.. waar heb je het over? De oogbewegingen, geluiden of tikjes op de knieën of handen zorgen er voor dat de informatie-uitwisseling in het brein weer op gang kan komen. Ook je suggestie dat ‘in herinnering roepen’ hetzelfde is als ‘herbeleven’ raakt de waarheid op geen enkele manier.
Er wordt gebruik gemaakt van technieken mbt de ogen die bewust ingezet worden in combinatie met het vasthouden van het heftigste deel van het trauma van de patiënt. Oogreflexen en hersenen hebben mogelijk heel veel met elkaar te maken. Het kan dus betekenen dat herinprenting plaatsvindt van gebeurtenissen die de patiënt in zijn gedachten heeft, maar die er wellicht nooit (op die manier) geweest zijn. Daarmee wordt nieuwe informatie opgeslagen in het het geheugen en geassocieerd met de eerdere ervaring. Dat is m.i. een concreet gevaar.

Daarnaast vind ik het ethisch helemaal niet kunnen om te experimenteren met oogbewegingen om hersenactiviteiten rondom herinneringen (ware of valse) te 'stimuleren'.
Valcke schreef:Ik zou weleens van je willen horen of het professioneel geoorloofd is om deze therapie in te zetten om herinneringen uit het verleden boven te halen. Dat gebeurt in de praktijk namelijk wel degelijk en niet slechts door een enkele therapeut.
Het doel zou zijn om traumatische ervaringen te verwerken. Maar bij een deel van de patiënten werkt het heel anders: die ervaren nieuwe herinneringen of vage oude herinneringen worden bevestigd (?).
Hier kan ik je niet volgen. Herinneringen liggen toch altijd in het verleden?
Het gaat ook om de vraag of herinneringen betrouwbaar zijn. Wanneer herinneringen die vaag of onbetrouwbaar zijn ook op deze manier worden behandeld, dan is de kans op inprenting van valse herinneringen m.i. heel groot, juist door de oogbewegingen / simuli die gebruikt worden. Daar wordt best wel door sommige wetenschappers voor gewaarschuwd.
Nog even iets van de site van Eleos gehaald:
Is EMDR gevaarlijk?

EMDR is niet gevaarlijk wanneer de behandeling wordt uitgevoerd door ervaren EMDR therapeuten. EMDR kan gevaarlijk zijn wanneer een onervaren begeleider het protocol niet goed opvolgt.

Ik ben het niet helemaal met deze zin eens. Ook wanneer een zeer ervaren begeleider het protocol niet goed opvolgt kan EMDR gevaarlijk zijn.
Van de andere kant: vervang EMDR door elke willekeurige andere behandeling van therapeut of arts en de zin is nog steeds waar. En ook als je EMDR vervangt door ‘zaagmachine’ of ‘figuurzaag’.
Het feit is dat EMDR wordt toegepast door zeer vele therapeuten, en niet alleen voor traumaverwerking, maar ook bij patiënten die met diverse psychische problemen kampen waarbij allerminst helder is of er sprake is/was van trauma's.

Grootste bezwaar voor mij blijft, dat het een experimenteren is waarbij herinneringen niet gewoon in gesprekken naar voren komen, maar op een of andere manier (ook) moeten worden herbeleefd in combinatie met oogbewegingen e.d. Ik zie het (eerlijk gezegd) toch als een behandeling die mogelijk occult is. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat valse herinneringen op die manier kunnen worden 'bevestigd', waarbij herinprenting het onderscheid tussen wat waar is en niet waar is volledig vertroebelt. Ik zou deze therapie niemand kunnen aanraden. (N.B. ik ken enkele concrete casussen, ik zeg dit niet zomaar.)
Laatst gewijzigd door Valcke op 11 feb 2022, 19:25, 5 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door DDD »

Dit is onbegrijpelijk. Ik weet talloze christelijke therapeuten die er geen enkel probleem in zien. Op grond waarvan zou jij dan reden hebben om dit standpunt in te nemen?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

Ook het EMDR-magazine wijst erop dat soms herinneringen worden hervonden, maar dat ervan uitgegaan moet worden dat het dan niet waar is.

https://www.emdr-magazine.nl/supervisie ... nneringen/

Maar wanneer mensen op deze manier 'onware herinneringen' binnenkrijgen, mag je je toch afvragen of de therapie wel goed en geoorloofd is.

Nog een citaat uit dit magazine: "Denken dat het misschien toch echt is gebeurd leidt tot verwarring, en de herinneringen lijken dan ook steeds naarder te worden tijdens de EMDR, in plaats van steeds minder naar. Het is alsof de twijfel over de echtheid de naarheid in stand houdt."
Dat is precies wat in die praktijkcasussen die ik ken het geval is. Het probleem wordt alleen maar groter in plaats van minder.

Overigens zeggen de therapeuten in deze praktijkgevallen die ik ken, helemaal niet dat het dan wel niet gebeurd zal zijn. Integendeel. En het zijn echt gecertificeerde therapeuten.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

En dit is ook ontzettend gevaarlijk (uit hetzelfde EMDR-magazine):

"In de EMDR-opleiding zeggen we erover dat als mensen zoiets in hun hoofd hebben en ze dit als akelig of traumatisch ervaren, dat we deze representaties dan behandelen om het in hun hoofd weer rustig te krijgen. We bespreken dan dat het onmogelijk is om via EMDR (of therapie in het algemeen) aan waarheidsvinding te doen. De regel is: wanneer tijdens een EMDR-sessie, ervaringen of beelden opkomen van ‘gebeurtenissen’ waar je geen herinnering van had, dan moet je concluderen dat het hier niet om herinneringen gaat, zelfs wanneer deze beelden een enorm sterk gevoel oproepen en een schijnbaar waarheidsgehalte hebben. Dit geldt overigens niet voor details van een werkelijke gebeurtenis: tijdens de EMDR-therapie kunnen soms details naar boven komen die de patiënt was kwijtgeraakt. De patiënt twijfelt dan doorgaans niet over de echtheid van de details."

Aha... omdat de patiënt niet twijfelt, is het waar? - Wat een drogredenering!!
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Anselmus »

Valcke schreef:En dit is ook ontzettend gevaarlijk (uit hetzelfde EMDR-magazine):

"In de EMDR-opleiding zeggen we erover dat als mensen zoiets in hun hoofd hebben en ze dit als akelig of traumatisch ervaren, dat we deze representaties dan behandelen om het in hun hoofd weer rustig te krijgen. We bespreken dan dat het onmogelijk is om via EMDR (of therapie in het algemeen) aan waarheidsvinding te doen. De regel is: wanneer tijdens een EMDR-sessie, ervaringen of beelden opkomen van ‘gebeurtenissen’ waar je geen herinnering van had, dan moet je concluderen dat het hier niet om herinneringen gaat, zelfs wanneer deze beelden een enorm sterk gevoel oproepen en een schijnbaar waarheidsgehalte hebben. Dit geldt overigens niet voor details van een werkelijke gebeurtenis: tijdens de EMDR-therapie kunnen soms details naar boven komen die de patiënt was kwijtgeraakt. De patiënt twijfelt dan doorgaans niet over de echtheid van de details."

Aha... omdat de patiënt niet twijfelt, is het waar? - Wat een drogredenering!!
Als niet-therapeut heb ik een tip voor je: Adem in, adem uit ;).
Fides Quaerens Intellectum
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

Anselmus schreef:
Valcke schreef:En dit is ook ontzettend gevaarlijk (uit hetzelfde EMDR-magazine):

"In de EMDR-opleiding zeggen we erover dat als mensen zoiets in hun hoofd hebben en ze dit als akelig of traumatisch ervaren, dat we deze representaties dan behandelen om het in hun hoofd weer rustig te krijgen. We bespreken dan dat het onmogelijk is om via EMDR (of therapie in het algemeen) aan waarheidsvinding te doen. De regel is: wanneer tijdens een EMDR-sessie, ervaringen of beelden opkomen van ‘gebeurtenissen’ waar je geen herinnering van had, dan moet je concluderen dat het hier niet om herinneringen gaat, zelfs wanneer deze beelden een enorm sterk gevoel oproepen en een schijnbaar waarheidsgehalte hebben. Dit geldt overigens niet voor details van een werkelijke gebeurtenis: tijdens de EMDR-therapie kunnen soms details naar boven komen die de patiënt was kwijtgeraakt. De patiënt twijfelt dan doorgaans niet over de echtheid van de details."

Aha... omdat de patiënt niet twijfelt, is het waar? - Wat een drogredenering!!
Als niet-therapeut heb ik een tip voor je: Adem in, adem uit ;).
Prima. Ik ga verder niet op de cassussen in. Maar als je het weet: dan valt daar niet luchtig over te doen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:Er wordt gebruik gemaakt van technieken mbt de ogen die bewust ingezet worden in combinatie met het vasthouden van het heftigste deel van het trauma van de patiënt. Oogreflexen en hersenen hebben mogelijk heel veel met elkaar te maken. Het kan dus betekenen dat herinprenting plaatsvindt van gebeurtenissen die de patiënt in zijn gedachten heeft, maar die er wellicht nooit (op die manier) geweest zijn. Daarmee wordt nieuwe informatie opgeslagen in het het geheugen en geassocieerd met de eerdere ervaring. Dat is m.i. een concreet gevaar.
Het gaat al mis bij het woord ‘vasthouden’. Het doel en toepassing van EMDR is niet ‘vasthouden’. Je focust steeds op de oogbewegingen, maar dat is slechts 1 manier die ingezet kan worden, naast geluidjes en tikjes op handen of knieën. De laatste 2 jaar (Covid) gebruik ik de oogbewegingen niet meer, maar gebruik ik een apparaatje waarmee trillingen via handen of knieën, eventueel in combinatie met geluidjes, worden ingezet. Die oogbewegingen zijn in EMDR terechtgekomen omdat de ‘uitvinder’ van EMDR merkte dat die oogbewegingen bij haar hielpen. Die herinprenting waar jij zo bang voor bent is in geen enkel grootschalig onderzoek aangetoond. Het risico (?) daarop weegt in mijn ogen niet op bij de enorme verlichting die EMDR brengt bij heel veel mensen.
Valcke schreef: Daarnaast vind ik het ethisch helemaal niet kunnen om te experimenteren met oogbewegingen om hersenactiviteiten rondom herinneringen (ware of valse) te 'stimuleren'.
Die opvatting mag je hebben. Hij wordt wereldwijd niet wetenschappelijk ondersteund. Integendeel, EMDR staat uitstekend aangeschreven vanwege de behaalde resultaten en de geringe bijwerkingen.
Valcke schreef:Het gaat ook om de vraag of herinneringen betrouwbaar zijn. Wanneer herinneringen die vaag of onbetrouwbaar zijn ook op deze manier worden behandeld, dan is de kans op inprenting van valse herinneringen m.i. heel groot, juist door de oogbewegingen / simuli die gebruikt worden. Daar wordt best wel door sommige wetenschappers voor gewaarschuwd.
Vooropgesteld: een EMDR-behandeling gaat niet om waarheidsvinding. Over hervonden herinneringen is veel gepubliceerd en als EMDR-behandelaar hoor je te weten hoe daar mee om te gaan. Dat geldt trouwens voor alle behandelaars.
Valcke schreef: Het feit is dat EMDR wordt toegepast door zeer vele therapeuten, en niet alleen voor traumaverwerking, maar ook bij patiënten die met diverse psychische problemen kampen waarbij allerminst helder is of er sprake is/was van trauma's.
Klopt, er wordt steeds meer bekend over terreinen waar EMDR een positieve bijdrage kan leveren. Denk aan verslavingen en eetproblematiek. Geweldig nieuws toch? In mijn praktijk een cliënte gehad die vreetbuien (excusez le mot) had. Met twee behandelingen van een uurtje was ze er vanaf. Je had haar moeten zien.
Valcke schreef: Grootste bezwaar voor mij blijft, is dat het een experimenten waarbij herinneringen niet gewoon in gesprekken naar voren komen, maar op een of andere manier moeten worden herbeleefd in combinatie met oogbewegingen e.d.
Nog 1 keer dan: je blijft tamboeren op dat herbeleven terwijl ik al een paar keer heb uitgelegd dat er geen sprake is van herbeleven.
Valcke schreef: Ik zie het (eerlijk gezegd) toch als een behandeling die wel eens occult zou kunnen zijn. Voorzichtigheidshalve zou ik het iedereen willen afraden.
Sorry, hier haak ik af.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

Erik1960: ik weet dat het in de gevallen waar ik het over heb wél gaat om herinneringen die gevoed en versterkt worden door EMDR. Herinneringen waarvan allerminst vaststaat dat er ook iets maar van klopt. Het gaat dan wel degelijk om gecertificeerde therapeuten. Behandelingen gaan jaren door zonder enige verbetering, alleen maar verergering.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:En dit is ook ontzettend gevaarlijk (uit hetzelfde EMDR-magazine):

"In de EMDR-opleiding zeggen we erover dat als mensen zoiets in hun hoofd hebben en ze dit als akelig of traumatisch ervaren, dat we deze representaties dan behandelen om het in hun hoofd weer rustig te krijgen. We bespreken dan dat het onmogelijk is om via EMDR (of therapie in het algemeen) aan waarheidsvinding te doen. De regel is: wanneer tijdens een EMDR-sessie, ervaringen of beelden opkomen van ‘gebeurtenissen’ waar je geen herinnering van had, dan moet je concluderen dat het hier niet om herinneringen gaat, zelfs wanneer deze beelden een enorm sterk gevoel oproepen en een schijnbaar waarheidsgehalte hebben. Dit geldt overigens niet voor details van een werkelijke gebeurtenis: tijdens de EMDR-therapie kunnen soms details naar boven komen die de patiënt was kwijtgeraakt. De patiënt twijfelt dan doorgaans niet over de echtheid van de details."

Aha... omdat de patiënt niet twijfelt, is het waar? - Wat een drogredenering!!
Je bent nu wel heel selectief aan het knippen en uitleggen. Waar het hier om draait: wanneer clienten hervonden herinneringen naar voren brengen, twijfelen ze in bijna alle gevallen aan de echtheid van die herinneringen. Wanneer ze zich details herinneren van werkelijke gebeurtenissen, hebben ze die twijfels niet. Bijvoorbeeld: iemand is op jonge leeftijd door haar vader lichamelijk mishandeld in een schuur achter het huis. Tijdens de EMDR-behandeling komen heel concrete herinneringen naar boven over de tegels op de grond, de plek waar gereedschap hing, de kleur van de deur. Dat soort details die de client vergeten was.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Cognitieve gedragstherapie

Bericht door Valcke »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef:En dit is ook ontzettend gevaarlijk (uit hetzelfde EMDR-magazine):

"In de EMDR-opleiding zeggen we erover dat als mensen zoiets in hun hoofd hebben en ze dit als akelig of traumatisch ervaren, dat we deze representaties dan behandelen om het in hun hoofd weer rustig te krijgen. We bespreken dan dat het onmogelijk is om via EMDR (of therapie in het algemeen) aan waarheidsvinding te doen. De regel is: wanneer tijdens een EMDR-sessie, ervaringen of beelden opkomen van ‘gebeurtenissen’ waar je geen herinnering van had, dan moet je concluderen dat het hier niet om herinneringen gaat, zelfs wanneer deze beelden een enorm sterk gevoel oproepen en een schijnbaar waarheidsgehalte hebben. Dit geldt overigens niet voor details van een werkelijke gebeurtenis: tijdens de EMDR-therapie kunnen soms details naar boven komen die de patiënt was kwijtgeraakt. De patiënt twijfelt dan doorgaans niet over de echtheid van de details."

Aha... omdat de patiënt niet twijfelt, is het waar? - Wat een drogredenering!!
Je bent nu wel heel selectief aan het knippen en uitleggen. Waar het hier om draait: wanneer clienten hervonden herinneringen naar voren brengen, twijfelen ze in bijna alle gevallen aan de echtheid van die herinneringen. Wanneer ze zich details herinneren van werkelijke gebeurtenissen, hebben ze die twijfels niet. Bijvoorbeeld: iemand is op jonge leeftijd door haar vader lichamelijk mishandeld in een schuur achter het huis. Tijdens de EMDR-behandeling komen heel concrete herinneringen naar boven over de tegels op de grond, de plek waar gereedschap hing, de kleur van de deur. Dat soort details die de client vergeten was.
Sorry... ik geloof daar dus niets van. Voor mij een duidelijk bewijs dat dit soort therapieën valse herinneringen oproepen. Dingen die echt gebeurd zijn en traumatisch, zitten in het geheugen gegrifd. Maar allerlei details zijn vervaagd en blijven vaag. Geen therapie kan die details terugbrengen. Héél héél héél gevaarlijk dit.
Laatst gewijzigd door Valcke op 11 feb 2022, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie