Onmiddellijk het coronatoegangsbewijs afschaffen? Teken de petitie!

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Onmiddellijk het coronatoegangsbewijs afschaffen? Teken de petitie!

Bericht door refo »

Ararat schreef:Zou deze petitie een polariserend effect hebben, of juist depolariserend? Wat vinden jullie?
De regering zal zich er niets van aantrekken. Als maatregelen nodig zijn, worden die genomen. Leuk of niet leuk. De petitie zal zelf moeilijk kunnen polariseren, lijkt me.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Onmiddellijk het coronatoegangsbewijs afschaffen? Teken de petitie!

Bericht door huisman »

refo schreef:
Ararat schreef:Zou deze petitie een polariserend effect hebben, of juist depolariserend? Wat vinden jullie?
De regering zal zich er niets van aantrekken. Als maatregelen nodig zijn, worden die genomen. Leuk of niet leuk. De petitie zal zelf moeilijk kunnen polariseren, lijkt me.
De regering is juist in deze fase zeer gevoelig gebleken voor druk van buiten. Zo ook nu.

Kuipers: 'noodzaak coronapas steeds opnieuw gewogen'
https://nos.nl/l/2416097#UPDATE-container-59200582
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1768
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Onmiddellijk het coronatoegangsbewijs afschaffen? Teken de petitie!

Bericht door Ararat »

huisman schreef:
Ararat schreef:Zou deze petitie een polariserend effect hebben, of juist depolariserend? Wat vinden jullie?

Zou uitsluiten via een QR code een polariserend effect hebben, of juist depolariserend? Wat vinden jullie?
Komkom huisman, dit komt wat prikkelig op me over. Mijn vraag was niet retorisch bedoeld hoor! Ik ben benieuwd naar je inhoudelijke antwoord!

Context bij mijn vraag: ik vraag me af of beide gepolariseerde groepen mensen elkaar juist kunnen vinden in deze petitie omdat ie op dit moment van een eerste voorzichtige ontspanning komt.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onmiddellijk het coronatoegangsbewijs afschaffen? Teken de petitie!

Bericht door DDD »

Henk J schreef:
DDD schreef:Ik hoop maar dat deze niet teveel ondersteuning krijgt.
Waarom vind je de QR code een nuttig instrument? Zeker nu vind ik het onnodig
Dat is al verschillende keren op het forum aan de orde gekomen. Het instrument biedt de mogelijkheid om een lockdown toe te spitsen op het specifieke risico dat een bepaalde groep loopt en ook om de inspanningen van anderen te belonen. Nu valt in dit geval de bijdrage van een inenting aan het voorkomen van verspreiding wat tegen, maar het blijft zo dat mensen die ingeënt zijn de zorg minder belasten. Mijns inziens moet de coronapas zo worden ingezet dat de maatregelen ervoor zorgen dat mensen in gelijke omstandigheden met en zonder inenting/ coronapas evenveel gebruik (moeten) maken van de zorg, tenzij een grotere belasting van de zorg omwille van pandemiebeheersing wenselijk is, bijvoorbeeld om via groepsimmuniteit een betere uitgangspositie te bereiken.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onmiddellijk het coronatoegangsbewijs afschaffen? Teken de petitie!

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Ararat schreef:Zou deze petitie een polariserend effect hebben, of juist depolariserend? Wat vinden jullie?

Zou uitsluiten via een QR code een polariserend effect hebben, of juist depolariserend? Wat vinden jullie?
Dat is depolariserend. Niemand hoeft zich -in het ideale geval althans- daarmee tekort gedaan voelen en niemand hoeft bang te zijn dat hij door niet in te enten free-rider is.

De petitie daarentegen is duidelijk een vorm van polarisatie, maar goed, dat mag ook. Dat is een democratie. Wel blijkt uit een helder artikel vandaag in het RD maar weer wat de prijs is van dit soort 'menings'uiting: namelijk veel doden en een gebrekkig vertrouwen in het openbaar bestuur. Dat hangt natuurlijk nauw samen.
Online
Henk J
Berichten: 2586
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Onmiddellijk het coronatoegangsbewijs afschaffen? Teken de petitie!

Bericht door Henk J »

DDD schreef:
Henk J schreef:
DDD schreef:Ik hoop maar dat deze niet teveel ondersteuning krijgt.
Waarom vind je de QR code een nuttig instrument? Zeker nu vind ik het onnodig
Dat is al verschillende keren op het forum aan de orde gekomen. Het instrument biedt de mogelijkheid om een lockdown toe te spitsen op het specifieke risico dat een bepaalde groep loopt en ook om de inspanningen van anderen te belonen. Nu valt in dit geval de bijdrage van een inenting aan het voorkomen van verspreiding wat tegen, maar het blijft zo dat mensen die ingeënt zijn de zorg minder belasten. Mijns inziens moet de coronapas zo worden ingezet dat de maatregelen ervoor zorgen dat mensen in gelijke omstandigheden met en zonder inenting/ coronapas evenveel gebruik (moeten) maken van de zorg, tenzij een grotere belasting van de zorg omwille van pandemiebeheersing wenselijk is, bijvoorbeeld om via groepsimmuniteit een betere uitgangspositie te bereiken.
Het idee achter de QR code was dat gevaccineerden elkaar niet of nauwelijks konden besmetten, dat blijkt fors tegen te vallen en dat haalt dus de grond voor dit beleid weg. Daarnaast zorgt het voor tweedracht in de maatschappij, wat bepaald niet effectief is in de bestrijding van de pandemie.
Online
Henk J
Berichten: 2586
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Onmiddellijk het coronatoegangsbewijs afschaffen? Teken de petitie!

Bericht door Henk J »

DDD schreef:
huisman schreef:
Ararat schreef:Zou deze petitie een polariserend effect hebben, of juist depolariserend? Wat vinden jullie?

Zou uitsluiten via een QR code een polariserend effect hebben, of juist depolariserend? Wat vinden jullie?
Dat is depolariserend. Niemand hoeft zich -in het ideale geval althans- daarmee tekort gedaan voelen en niemand hoeft bang te zijn dat hij door niet in te enten free-rider is.

De petitie daarentegen is duidelijk een vorm van polarisatie, maar goed, dat mag ook. Dat is een democratie. Wel blijkt uit een helder artikel vandaag in het RD maar weer wat de prijs is van dit soort 'menings'uiting: namelijk veel doden en een gebrekkig vertrouwen in het openbaar bestuur. Dat hangt natuurlijk nauw samen.
De QR code heeft behoorlijk wat los gemaakt in de maatschappij en lijkt mij zeker polariserend. Op polariserende maatregelen volgen ook weer polariserende tegenacties.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Onmiddellijk het coronatoegangsbewijs afschaffen? Teken de petitie!

Bericht door Valcke »

DDD schreef:De petitie daarentegen is duidelijk een vorm van polarisatie, maar goed, dat mag ook. Dat is een democratie. Wel blijkt uit een helder artikel vandaag in het RD maar weer wat de prijs is van dit soort 'menings'uiting: namelijk veel doden en een gebrekkig vertrouwen in het openbaar bestuur. Dat hangt natuurlijk nauw samen.
Dit is natuurlijk echt kolder. De besmettingen en ziekenhuisopnames liepen het hardst op toen in de zomer 'testen voor toegang' (voorloper van de QR-code) werd ingevoerd. Idem daarna bij de invoering van de coronapas. Juist het gevoel van schijnveiligheid heeft gezorgd voor de grote pieken - ook in ziekenhuisopnames - in het afgelopen halfjaar.

Gebrekkig vertrouwen in het openbaar bestuur: de oorzaak hiervan ligt niet bij dit soort petities, maar in de tweedeling in de maatschappij die (helaas) in hoge mate door de regering zelf in het leven geroepen is door een eenzijdige focus op vaccinatie, gevolgd door een polariserende pas.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onmiddellijk het coronatoegangsbewijs afschaffen? Teken de petitie!

Bericht door DDD »

Henk J schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:
Ararat schreef:Zou deze petitie een polariserend effect hebben, of juist depolariserend? Wat vinden jullie?

Zou uitsluiten via een QR code een polariserend effect hebben, of juist depolariserend? Wat vinden jullie?
Dat is depolariserend. Niemand hoeft zich -in het ideale geval althans- daarmee tekort gedaan voelen en niemand hoeft bang te zijn dat hij door niet in te enten free-rider is.

De petitie daarentegen is duidelijk een vorm van polarisatie, maar goed, dat mag ook. Dat is een democratie. Wel blijkt uit een helder artikel vandaag in het RD maar weer wat de prijs is van dit soort 'menings'uiting: namelijk veel doden en een gebrekkig vertrouwen in het openbaar bestuur. Dat hangt natuurlijk nauw samen.
De QR code heeft behoorlijk wat los gemaakt in de maatschappij en lijkt mij zeker polariserend. Op polariserende maatregelen volgen ook weer polariserende tegenacties.
Ik denk dat het vooral de tegenstanders van de code zijn die erg hard schreeuwen. Maar goed, dat is een kwestie van perspectief.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Onmiddellijk het coronatoegangsbewijs afschaffen? Teken de petitie!

Bericht door Herman »

Een petitie is een zeer ordelijke manier om onvrede onder de aandacht te brengen. Dat moeten we niet direct gelijkschakelen met een groep schreeuwlelijkerd.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onmiddellijk het coronatoegangsbewijs afschaffen? Teken de petitie!

Bericht door DDD »

Zeker. Daar ben ik het mee eens. Ik vind deze petitie inhoudelijk onjuist, maar een petitie is heel fatsoenlijk en een prima manier om onvrede te uiten. Het is voor mij fijn dat de meerderheid van de Kamer anders denkt, maar dat staat er los van.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Onmiddellijk het coronatoegangsbewijs afschaffen? Teken de petitie!

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Zeker. Daar ben ik het mee eens. Ik vind deze petitie inhoudelijk onjuist, maar een petitie is heel fatsoenlijk en een prima manier om onvrede te uiten. Het is voor mij fijn dat de meerderheid van de Kamer anders denkt, maar dat staat er los van.
Het is voor mij fijn dat mensen die ethisch-morele waarden hoog in het vaandel hebben staan, het met de petitie inhoudelijk eens zijn, los van de vraag of ze de petitie ondertekend hebben of niet.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onmiddellijk het coronatoegangsbewijs afschaffen? Teken de petitie!

Bericht door DDD »

Zo is het natuurlijk niet. Er zijn ook een heleboel mensen die het hier niet mee eens zijn.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Onmiddellijk het coronatoegangsbewijs afschaffen? Teken de petitie!

Bericht door Framboos »

Valcke schreef:
DDD schreef:Zeker. Daar ben ik het mee eens. Ik vind deze petitie inhoudelijk onjuist, maar een petitie is heel fatsoenlijk en een prima manier om onvrede te uiten. Het is voor mij fijn dat de meerderheid van de Kamer anders denkt, maar dat staat er los van.
Het is voor mij fijn dat mensen die ethisch-morele waarden hoog in het vaandel hebben staan, het met de petitie inhoudelijk eens zijn, los van de vraag of ze de petitie ondertekend hebben of niet.
Bedoel je echt dat mensen, die het niet met de petitie eens zijn, ethisch-morele waarden niet hoog hebben staan?
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onmiddellijk het coronatoegangsbewijs afschaffen? Teken de petitie!

Bericht door -DIA- »

Noem het dan een 'smeekschrift der edelen'... Hier geschiedt onrecht onder de schijn van recht.
We zien de wereld afglijden op veel plaatsen

Slechts en paar vreemde dingen in een wereld op de rand van de afgrond, ofwel in de feestzaal van Belsazar.
Er werd gejuicht toen men één kind dacht gered te hebben, een kind uit een diepe put.
Maar er wordt gevloekt en verontwaardigd gedaan als onder de aandacht wordt gebracht dat er wel 30.000 kinderen, zo niet meer, in de moederschoot worden gedood.
Het gaat over de rechten van de vrouw, en het kind moet dood. Dan heeft de vrouw er (naar men denkt!) geen last meer van.
Wie kan die met elkaar in overeenstemming brengen?
Alles mag in naam van de vrijheid
Maar als er vrijheid kan worden benomen door mensen met een zeker overtuigen is er geen begrip
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie