Vuurwerkverbod

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Vuurwerkverbod

Bericht door Forummer »

Er wordt hier gesproken over selectieve verontwaardiging. Ik denk dat er eerder sprake is van selectieve goedkeuring.

Als er een verbod op stelen geldt, maar je betreedt een winkelcentrum waar een bord staat: er wordt hier niet gehandhaafd op winkeldiefstal, dan gaan we toch ook niet massaal aan het stelen?

En nu er een verbod op vuurwerk afsteken geldt, wordt vuurwerk afsteken goedgepraat, door sommigen zelfs toegejuicht als daad van verzet, en er wordt zelfs afgevraagd of de overheid wel zo'n verbod mag opstellen.

Als je het mij vraagt: de omgekeerde wereld.
En mijn mening is dan: dit betreft refo-anarchisme. Dat mogen jullie grote woorden vinden, ik kan het helaas niet anders zien.

En het verdriet mij zeer dat we zo ver afgegleden zijn.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Ad Anker »

Ik snap dit wel, al vind ik het ook weer lastig. Carbidschieten is toegestaan (is hier in de omgeving vrij populair). Ik snap dat dit best leuk is, al blijf ik er ver van vandaan.

Verder heb ik helemaal niets met die harde knallen van cobra's en andersoortig illigaal spul.

Mijn kinderen hadden een doos vol cat. 1 vuurwerk. Is gewoon toegestaan en zorgde voor een gezellig moment op de straat bij ons.

Ik snap alleen niet wie je concreet aanspreekt hier: toegejuicht, omgekeerde wereld, refo-anarchisme, verdriet. Wie heb je op het oog, eigenlijk?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door J.C. Philpot »

Hoeveel personen verdedigen eigenlijk op het forum het afsteken van vuurwerk ondanks het verbod? Ik weet dat enkele van deze personen redelijk vocaal zijn. Maar als je de personen afzet van de algehele actieve forumpopulatie is het een zeer selecte groep.

Als er dan van die grote woorden gebruikt worden als refoanarchisme, we zijn ver afgegelden, enzovoorts, dan denk ik al snel: "doe even rustig aan", en "haal even diep adem". Dat heb ik overigens ook als ik de tweedekamerleden super-verontwaardigd zie doen om even hun mediamoment te benutten.

Verder ben ik het eens dat een christen geen daden van verzet hoort te propageren bij een vuurwerkverbod van de overheid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:Hoeveel personen verdedigen eigenlijk op het forum het afsteken van vuurwerk ondanks het verbod? Ik weet dat enkele van deze personen redelijk vocaal zijn. Maar als je de personen afzet van de algehele actieve forumpopulatie is het een zeer selecte groep.

Als er dan van die grote woorden gebruikt worden als refoanarchisme, we zijn ver afgegelden, enzovoorts, dan denk ik al snel: "doe even rustig aan", en "haal even diep adem". Dat heb ik overigens ook als ik de tweedekamerleden super-verontwaardigd zie doen om even hun mediamoment te benutten.

Verder ben ik het eens dat een christen geen daden van verzet hoort te propageren bij een vuurwerkverbod van de overheid.
Ik ben een redelijke fan van vuurwerk van jongs af aan. Dit jaar heb ik voor de kinderen categorie 1 gekocht, verder niets. Wat mij vooral dwars zat was het feit dat ook hier de overheid zwabberde. Heel lang 'wel' en vrij last-minute 'niet'. Het lastige is dat veel mensen die al jaren niets met vuurwerk hebben, het verbod gebruik(t)en als stok om mee te slaan. Dat vind ik dan wat sneu. Je hebt nu eenmaal vrij fatsoenlijke vuurwerkafstekers en minder fatsoenlijke. Net als hondenbezitters die wel netjes de poep opruimen en degenen die ervoor zorgden dat ik amper fatsoenlijk met een kinderwagen kon rijden.

Het past christenen inderdaad niet verzet te propageren. Maar dat geldt m.i. dan ook voor 'wij gaan lekker wel na 17.00 uur naar kerk want het is maar een advies'.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Charles »

Biblebelt en jaarwisseling gaan slecht samen. Maar zolang je onbekeerd bent mag alles.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Zeeuw »

Charles schreef:Biblebelt en jaarwisseling gaan slecht samen. Maar zolang je onbekeerd bent mag alles.
Gelukkig is het verplaatst qua topic. Want je laatste zin is uitermate waardeloos in het kader van 'fatsoenlijk discussiëren'.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door huisman »

Forummer schreef:Er wordt hier gesproken over selectieve verontwaardiging. Ik denk dat er eerder sprake is van selectieve goedkeuring.

Als er een verbod op stelen geldt, maar je betreedt een winkelcentrum waar een bord staat: er wordt hier niet gehandhaafd op winkeldiefstal, dan gaan we toch ook niet massaal aan het stelen?

En nu er een verbod op vuurwerk afsteken geldt, wordt vuurwerk afsteken goedgepraat, door sommigen zelfs toegejuicht als daad van verzet, en er wordt zelfs afgevraagd of de overheid wel zo'n verbod mag opstellen.

Als je het mij vraagt: de omgekeerde wereld.
En mijn mening is dan: dit betreft refo-anarchisme. Dat mogen jullie grote woorden vinden, ik kan het helaas niet anders zien.

En het verdriet mij zeer dat we zo ver afgegleden zijn.
Ik ben mijn hele volwassen leven al voor een verbod op vuurwerk dus ik voel mij niet aangesproken. Als militair heb ik het altijd nogal vreemd gevonden dat goedbedoelde amateurs met explosieven mogen spelen. Dat verkeerd gedrag opnieuw koppelen aan het woord refo zegt mij wel iets over jouw eigen positie.
Vind je ook niet dat je met zulke postings en negatieve duiding van de ander regelmatig voor in de tempel staat?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Forummer »

Helaas zijn niet alle reacties mee verplaatst, mijn posting is een reactie op postings van anderen. Dat lijkt nu niet zo.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk dat in de discussie twee dingen door elkaar lopen.

Hier is er een enkeling die het afsteken van vuurwerk als een daad van verzet heeft benoemd. Wat een trigger was voor anderen die constateren dat in veel woonplaatsen met een meer dan gemiddelde reformatorische bevolking er veel vuurwerk is afgestoken of brand en onrust was.

Zo is de discussie tussen personen op RF verworden tot een discussie over vuurwerk in het algemeen en in het bijzonder in de reeds genoemde woonplaatsen. En die discussie loopt door elkaar en lijkt er sprake van verwarring.

Dit slechts als mijn analyse.

Wat vind ik er zelf van? Ik heb een hekel aan vuurwerk, niet in het minst omdat ik een rieten dak heb. Toch altijd bang dat er een vuurpijl in de kap blijft hangen.

Verder vind ik het erg jammer dat (na de herindeling) er tegenwoordig een vergunning nodig is voor carbid schieten. Het is een kunst die mijn zoons en ik graag beoefenen. De kunst van een juiste verhouding tussen water en carbid, de hoeveelheid gas en het aansteekmoment. Met als beloning de knal en de afstand die de bal aflegt. Samen rond de vuurton, een glaasje sap, oliebollen en gezelligheid. Volgend jaar toch maar weer op tijd die vergunning aanvragen :).

Oja: als aanvulling: Verbod is verbod. En dat is niet goed te praten. Dus geen carbidschieten zonder vergunning, geen vuurwerk afsteken wat niet is toegestaan, geen auto’s in de fik steken waar het niet mag. En als je dit toch doet: niet goed praten als ‘daad van verzet’, als ‘de jeugd moet toch wat’, of ‘we zijn zelf ook jong geweest’ enz.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 03 jan 2022, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef:Ik ben een redelijke fan van vuurwerk van jongs af aan. Dit jaar heb ik voor de kinderen categorie 1 gekocht, verder niets. Wat mij vooral dwars zat was het feit dat ook hier de overheid zwabberde. Heel lang 'wel' en vrij last-minute 'niet'. Het lastige is dat veel mensen die al jaren niets met vuurwerk hebben, het verbod gebruik(t)en als stok om mee te slaan. Dat vind ik dan wat sneu. Je hebt nu eenmaal vrij fatsoenlijke vuurwerkafstekers en minder fatsoenlijke. Net als hondenbezitters die wel netjes de poep opruimen en degenen die ervoor zorgden dat ik amper fatsoenlijk met een kinderwagen kon rijden.

Het past christenen inderdaad niet verzet te propageren. Maar dat geldt m.i. dan ook voor 'wij gaan lekker wel na 17.00 uur naar kerk want het is maar een advies'.
Mijn oudste mocht ook wat legaal categorie 1 spul kopen dit jaar, mits hij ook een donatie deed aan Friedensstimme. En wat betreft je mening over het overheidbeleid, daar ben ik het ook helemaal over eens.

Wat je opmerking betreft over kerkdiensten: je hebt wellicht gelijk als het gaat over puur het tijdstip, maar het is voor mij wel een vraag hoever de overheid mag gaan met het zich inmengen in erediensten. Ik zou inmenging in erediensten niet zomaar op 1 lijn willen zetten met een vuurwerkverbod.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Forummer »

huisman schreef:
Forummer schreef:Er wordt hier gesproken over selectieve verontwaardiging. Ik denk dat er eerder sprake is van selectieve goedkeuring.

Als er een verbod op stelen geldt, maar je betreedt een winkelcentrum waar een bord staat: er wordt hier niet gehandhaafd op winkeldiefstal, dan gaan we toch ook niet massaal aan het stelen?

En nu er een verbod op vuurwerk afsteken geldt, wordt vuurwerk afsteken goedgepraat, door sommigen zelfs toegejuicht als daad van verzet, en er wordt zelfs afgevraagd of de overheid wel zo'n verbod mag opstellen.

Als je het mij vraagt: de omgekeerde wereld.
En mijn mening is dan: dit betreft refo-anarchisme. Dat mogen jullie grote woorden vinden, ik kan het helaas niet anders zien.

En het verdriet mij zeer dat we zo ver afgegleden zijn.
Ik ben mijn hele volwassen leven al voor een verbod op vuurwerk dus ik voel mij niet aangesproken. Als militair heb ik het altijd nogal vreemd gevonden dat goedbedoelde amateurs met explosieven mogen spelen. Dat verkeerd gedrag opnieuw koppelen aan het woord refo zegt mij wel iets over jouw eigen positie.
Vind je ook niet dat je met zulke postings en negatieve duiding van de ander regelmatig voor in de tempel staat?
Nee, ik heb zelf ook gebreken. Hele grote zelfs. Maar daar mag (en moet) ik ook op aangesproken worden.
Ik dank God niet omdat ik beter ben. Ik dank God wel dat hij mijn slechte daden vergeven heeft. En dat Hij ondanks mijn zwakheid toch mijn Sterkte wil zijn.

Ik denk dat we elkaar een spiegel mogen voorhouden.
Sommigen hier waarderen die spiegel niet.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Tiberius »

Ik sta er dubbel in.
In mijn jeugd heb ik ongelooflijke hoeveelheden vuurwerk afgestoken. En daar nog van genoten ook. Dat misgun ik onze jongeren niet.
Tegelijkertijd kleven er veel nadelen aan vuurwerk. Die hoef ik hier niet te herhalen, want die kent iedereen wel denk ik.
Hierdoor ben ik tegen vuurwerk, en adviseer dat ook aan jongeren.
Dus in dat opzicht zou ik een vuurwerkverbod moeten toejuichen.

Maar als ik langs de juridische lijn denk, is een algeheel landelijk vuurwerk onrechtmatig, omdat een gewoonterecht ook een recht is. Evenals een grondrecht, kan je die niet zonder meer opzij schuiven. Dat zal de reden zijn dat lagere overheden niet tot handhaving overgaan.
Nu zal voor een vuurwerkverbod niemand naar Luxemburg gaan, maar voor andere grondrecht-schendingen wellicht wel.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door huisman »

Forummer schreef:
huisman schreef:
Forummer schreef:Er wordt hier gesproken over selectieve verontwaardiging. Ik denk dat er eerder sprake is van selectieve goedkeuring.

Als er een verbod op stelen geldt, maar je betreedt een winkelcentrum waar een bord staat: er wordt hier niet gehandhaafd op winkeldiefstal, dan gaan we toch ook niet massaal aan het stelen?

En nu er een verbod op vuurwerk afsteken geldt, wordt vuurwerk afsteken goedgepraat, door sommigen zelfs toegejuicht als daad van verzet, en er wordt zelfs afgevraagd of de overheid wel zo'n verbod mag opstellen.

Als je het mij vraagt: de omgekeerde wereld.
En mijn mening is dan: dit betreft refo-anarchisme. Dat mogen jullie grote woorden vinden, ik kan het helaas niet anders zien.

En het verdriet mij zeer dat we zo ver afgegleden zijn.
Ik ben mijn hele volwassen leven al voor een verbod op vuurwerk dus ik voel mij niet aangesproken. Als militair heb ik het altijd nogal vreemd gevonden dat goedbedoelde amateurs met explosieven mogen spelen. Dat verkeerd gedrag opnieuw koppelen aan het woord refo zegt mij wel iets over jouw eigen positie.
Vind je ook niet dat je met zulke postings en negatieve duiding van de ander regelmatig voor in de tempel staat?
Nee, ik heb zelf ook gebreken. Hele grote zelfs. Maar daar mag (en moet) ik ook op aangesproken worden.
Ik dank God niet omdat ik beter ben. Ik dank God wel dat hij mijn slechte daden vergeven heeft. En dat Hij ondanks mijn zwakheid toch mijn Sterkte wil zijn.

Ik denk dat we elkaar een spiegel mogen voorhouden.
Sommigen hier waarderen die spiegel niet.
Omdat jij die spiegel direct koppelt aan een hele groep (refo) Jij legt ten diepste de schuld bij een cultuur en niet bij het individu. Maar in die spiegel kijk je denk ik liever niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef:Nee, ik heb zelf ook gebreken. Hele grote zelfs. Maar daar mag (en moet) ik ook op aangesproken worden.
Ik dank God niet omdat ik beter ben. Ik dank God wel dat hij mijn slechte daden vergeven heeft. En dat Hij ondanks mijn zwakheid toch mijn Sterkte wil zijn.

Ik denk dat we elkaar een spiegel mogen voorhouden.
Sommigen hier waarderen die spiegel niet.
Volgens mij lees je de postings van Huisman niet. Op die manier blijf je natuurlijk hele pagina's langs elkaar heenpraten.

Huisman geeft aan dat het prima is om een spiegel voor te houden, maar niet om hele bevolkingsgroepen te labellen op basis van het gedrag van enkelen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:Ik ben een redelijke fan van vuurwerk van jongs af aan. Dit jaar heb ik voor de kinderen categorie 1 gekocht, verder niets. Wat mij vooral dwars zat was het feit dat ook hier de overheid zwabberde. Heel lang 'wel' en vrij last-minute 'niet'. Het lastige is dat veel mensen die al jaren niets met vuurwerk hebben, het verbod gebruik(t)en als stok om mee te slaan. Dat vind ik dan wat sneu. Je hebt nu eenmaal vrij fatsoenlijke vuurwerkafstekers en minder fatsoenlijke. Net als hondenbezitters die wel netjes de poep opruimen en degenen die ervoor zorgden dat ik amper fatsoenlijk met een kinderwagen kon rijden.

Het past christenen inderdaad niet verzet te propageren. Maar dat geldt m.i. dan ook voor 'wij gaan lekker wel na 17.00 uur naar kerk want het is maar een advies'.
Mijn oudste mocht ook wat legaal categorie 1 spul kopen dit jaar, mits hij ook een donatie deed aan Friedensstimme. En wat betreft je mening over het overheidbeleid, daar ben ik het ook helemaal over eens.

Wat je opmerking betreft over kerkdiensten: je hebt wellicht gelijk als het gaat over puur het tijdstip, maar het is voor mij wel een vraag hoever de overheid mag gaan met het zich inmengen in erediensten. Ik zou inmenging in erediensten niet zomaar op 1 lijn willen zetten met een vuurwerkverbod.
Dat eerste heb ik echt nooit begrepen. Dat hoor ik vaker met vuurwerk. Doe je dat ook als je kind naar de McDonalds gaat 'want dat is niet gezond voor je?' of wanneer je zelf iets koopt wat je niet strikt nodig hebt?

Nee, dat laatste doe ik ook niet. Het ging om de houding die we aannemen tov de overheid.
Plaats reactie