Schepping in 6 dagen.

Het ontstaan van de schepping

Peiling eindigde op 09 jan 2022, 22:13

Is gebeurd in 6x 24 uur
25
52%
Is gebeurd in 6 dagen (van niet 24 uur)
6
13%
Is een combinatie van schepping en evolutie
5
10%
Is gebeurd door evolutie
2
4%
Weet ik niet.
10
21%
 
Totaal aantal stemmen: 48

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Maanenschijn »

De schepping is een Goddelijk mysterie. Mijn beperkt verstand kan niet meer dan geloven dat de aarde is geschapen in 6 dagen. Dat is voldoende. Een tijdsbespaling hangen aan het begrip 'dag' is wroeten in Gods mysterie. Gewoon niet doen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door merel »

Het mag duidelijk zijn dat ik het daar niet mee eens ben. ;) Ik weet alleen niet in hoeverre ik dit op dit forum mag beargumenteren.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door DDD »

refomart schreef:Het venijn van het antwoord zit niet in het wijzen op het feit dat er theologen zijn die over een onderwerp verschillend denken. Een verschil in uitleg komt meer voor.
Het verschrikkelijke van het antwoord zit hierin: Niet over alle onderwerpen eist de Bijbel gezag op, zoals ik in de lezing uiteenzet. Bij sommige thema’s is er onder bijbelgetrouwe christenen verschil van mening over de vraag óf de Bijbel er gezag claimt. Wie dit antwoord volgt houdt een Bijbel over die niet in haar geheel gezaghebbend spreekt: Alzo zegt de Heere! Wie dit antwoord volgt houdt een God over die een boodschap geeft die deels gezaghebbend is, maar deels zelf ingevuld mag worden. En de sleutel welk deel dat is berust bij.. de mens?
Met dit antwoord maakt de inhoud van de lezing niet meer uit, het kwaad is al geschied.
Dat staat er niet. Hoe kom je erbij.

Er staat dat de Bijbel niet over alle onderwerpen uitspraak doet. Dat is iets heel anders.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:Zelf geloof ik ook in de schepping van 6 dagen x 24 uur.
Ik zou het verschrikkelijk vinden als het van de kansel anders zou klinken, dat brengt nl veel verwarring, zeker als je net de Wet gelezen hebt.

Tegelijkertijd is het een feit dat er best een aantal bijbelgetrouwe theologen uit andere delen van de wereld er anders over denken.
Dus ik zou er niet de brandstapel voor op gaan

Wel vraag ik me af, zeker in de NL context, waarom willen theologen het hier zo graag over hebben?
Wat is hun doel? Wat drijft hen? Wil men serieuzer genomen worden in bredere theologische kring?

Discussies hierover brengen helaas veel verwarring bij het 'gewone' kerkvolk.
Je bent in ieder geval van gedachten veranderd. ;)
viewtopic.php?f=3&t=14958#p1019947
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door huisman »

DDD schreef:
refomart schreef:Het venijn van het antwoord zit niet in het wijzen op het feit dat er theologen zijn die over een onderwerp verschillend denken. Een verschil in uitleg komt meer voor.
Het verschrikkelijke van het antwoord zit hierin: Niet over alle onderwerpen eist de Bijbel gezag op, zoals ik in de lezing uiteenzet. Bij sommige thema’s is er onder bijbelgetrouwe christenen verschil van mening over de vraag óf de Bijbel er gezag claimt. Wie dit antwoord volgt houdt een Bijbel over die niet in haar geheel gezaghebbend spreekt: Alzo zegt de Heere! Wie dit antwoord volgt houdt een God over die een boodschap geeft die deels gezaghebbend is, maar deels zelf ingevuld mag worden. En de sleutel welk deel dat is berust bij.. de mens?
Met dit antwoord maakt de inhoud van de lezing niet meer uit, het kwaad is al geschied.
Dat staat er niet. Hoe kom je erbij.

Er staat dat de Bijbel niet over alle onderwerpen uitspraak doet. Dat is iets heel anders.
En dat doet de Bijbel nu net wel over de tijdsperiode van de schepping. Elke zondag kun jij dat horen als de tien geboden worden voorgelezen. Toch valt dr G.A. van de Brink daar blijkbaar niet voor maar laat zijn standpunt in het ongewisse.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door DDD »

Dat is een discussie waar ik mij niet in ga mengen, omdat ik al snel vind dat een dergelijk beroep biblicistisch is en andere mensen dat andersom vrijzinnig vinden. Daar kom je eenvoudig niet uit.

Maar het gaat mij er om dat iedereen recht gedaan wordt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:Zelf geloof ik ook in de schepping van 6 dagen x 24 uur.
Ik zou het verschrikkelijk vinden als het van de kansel anders zou klinken, dat brengt nl veel verwarring, zeker als je net de Wet gelezen hebt.

Tegelijkertijd is het een feit dat er best een aantal bijbelgetrouwe theologen uit andere delen van de wereld er anders over denken.
Dus ik zou er niet de brandstapel voor op gaan

Wel vraag ik me af, zeker in de NL context, waarom willen theologen het hier zo graag over hebben?
Wat is hun doel? Wat drijft hen? Wil men serieuzer genomen worden in bredere theologische kring?

Discussies hierover brengen helaas veel verwarring bij het 'gewone' kerkvolk.
Je bent in ieder geval van gedachten veranderd. ;)
viewtopic.php?f=3&t=14958#p1019947
Die link werkt niet?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ja hoor. Hij werkt gewoon.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:Ja hoor. Hij werkt gewoon.
Ik kom niet bij een ander bericht hoor.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Maanenschijn »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ja hoor. Hij werkt gewoon.
Ik kom niet bij een ander bericht hoor.
Ik ook niet.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Mannetje »

Werkt bij mij wel.
-
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Bourdon16 »

Bij mij ook..
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door refomart »

DDD schreef:
refomart schreef:Het venijn van het antwoord zit niet in het wijzen op het feit dat er theologen zijn die over een onderwerp verschillend denken. Een verschil in uitleg komt meer voor.
Het verschrikkelijke van het antwoord zit hierin: Niet over alle onderwerpen eist de Bijbel gezag op, zoals ik in de lezing uiteenzet. Bij sommige thema’s is er onder bijbelgetrouwe christenen verschil van mening over de vraag óf de Bijbel er gezag claimt. Wie dit antwoord volgt houdt een Bijbel over die niet in haar geheel gezaghebbend spreekt: Alzo zegt de Heere! Wie dit antwoord volgt houdt een God over die een boodschap geeft die deels gezaghebbend is, maar deels zelf ingevuld mag worden. En de sleutel welk deel dat is berust bij.. de mens?
Met dit antwoord maakt de inhoud van de lezing niet meer uit, het kwaad is al geschied.
Dat staat er niet. Hoe kom je erbij.

Er staat dat de Bijbel niet over alle onderwerpen uitspraak doet. Dat is iets heel anders.
Voor mij is wel duidelijk dat de Bijbel niet over alle onderwerpen uitspraak doet. Want de Bijbel is niet gegeven tot een antwoord op de menselijke nieuwsgierigheid, maar als regel voor ons geloof. En als zodanig eist de Bijbel, d.w.z. Gods woord, gezag op over alle onderwerpen.
Daarvan zie ik de ontkenning in het: is er de vraag óf de Bijbel er gezag claimt. Die vraag op zich ook vreemd. Want waar God spreekt, spreekt Hij met gezag.

Overigens heb ook ik geen behoefte aan een welles-nietes verhaal.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ja hoor. Hij werkt gewoon.
Ik kom niet bij een ander bericht hoor.
Het is jouw eerste bericht in dit draadje, op de eerste pagina.

Als ik je bericht van vandaag daarmee vergelijk, dan is dat toch wel een aanzienlijk verschil voor mij. En daar ben ik blij mee.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Henk J »

Maanenschijn schreef:De schepping is een Goddelijk mysterie. Mijn beperkt verstand kan niet meer dan geloven dat de aarde is geschapen in 6 dagen. Dat is voldoende. Een tijdsbespaling hangen aan het begrip 'dag' is wroeten in Gods mysterie. Gewoon niet doen.
Ik vind dit juist een vorm van 'wroeten'. Nergens geeft de Bijbel aanleiding om af te wijken van de 24 uur in een dag. Waarom doet men dat wel, omdat de wetenschap er anders over denkt. Dus ik zie dan geen eenvoudig buigen voor Gods Woord maar een wroeten om maar de Bijbel in 'overeenstemming' te brengen met de wetenschap.
Plaats reactie