Schepping in 6 dagen.

Het ontstaan van de schepping

Peiling eindigde op 09 jan 2022, 22:13

Is gebeurd in 6x 24 uur
25
52%
Is gebeurd in 6 dagen (van niet 24 uur)
6
13%
Is een combinatie van schepping en evolutie
5
10%
Is gebeurd door evolutie
2
4%
Weet ik niet.
10
21%
 
Totaal aantal stemmen: 48

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Schepping in 6 dagen.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Een peiling, niet bedoeld als discussie.
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 30 dec 2021, 22:59, 2 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door GerefGemeente-lid »

De eerste 2 zijn het zelfde, tenzij je bij optie 1 zet dat het gaat om 6 dagen van 24 uur en en bij optie 2 dat het niet om letterlijk 24 uur hoeft te gaan. De poll klopt dus niet.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Johannes S »

Niet letterlijk 24 uur kan niet, want een dag heeft 24 uur, dus dan kun je niet zeggen: 6 dagen van 1000 uur.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door DDD »

Ik verbaas mij er over dat er niet de optie is: weet ik niet. Dit is nu typisch zo'n onderwerp waar veel mensen geen of weinig verstand van hebben.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Bonny »

Bestaat tijd, als er geen mensen bestaan?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bonny schreef:Bestaat tijd, als er geen mensen bestaan?
God maakte tijd in de eeuwigheid.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Johannes S »

Het heeft meer met geloof te maken dan met verstand. Het gaat iedereen boven het verstand.
Maar JGW: misschien kun je voor DDD en eventueel anderen nog de optie 'weet ik niet' invoegen!?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Panny »

DDD schreef:Ik verbaas mij er over dat er niet de optie is: weet ik niet. Dit is nu typisch zo'n onderwerp waar veel mensen geen of weinig verstand van hebben.
Hier ben ik het mee eens.
Mensen die geen vragen hebben of denken het precies te weten hebben er in veel gevallen ook nog niet echt diep over nagedacht.
Als je er meer over leest zijn er ook best goede argumenten voor de lezing dat Genesis 1 een 'niet-letterlijke beschrijving is van een letterlijke gebeurtenis.'

Ik geloof dat God de Schepper is.
Verder ga ik er ook niet veel in wroeten omdat mijn verstand daar te klein voor is.
Ik ga dus uit van 6 dagen.
Omdat ik het anders ook niet weet.

Wel heb ik bepaalde vragen zoals: de mooiste dingen en waar ik me het meest over verwonder in de natuur hebben te maken met leven en dood, met overleven, met roofdieren en prooidieren... Het hele mechanisme wat daar achter zit. De kringlopen, etc.
Ik weet dan niet zo goed hoe dat past in een schepping waarin dit allemaal eigenlijk geen rol speelde.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Panny »

Bonny schreef:Bestaat tijd, als er geen mensen bestaan?
Ik denk dat God de tijd schiep op de eerste dag.
Tijd is trouwens relatief.
En buiten het universum bestaat tijd niet.
God staat buiten de tijd. Maar tegelijk ook bij ons in de tijd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Bezorgd »

De zes dagen is Bijbels. De 24 uur is nergens terug te lezen. Dat weten we gewoonweg niet.
Dus gekozen voor optie 2
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door DDD »

Johannes S schreef:Het heeft meer met geloof te maken dan met verstand. Het gaat iedereen boven het verstand.
Maar JGW: misschien kun je voor DDD en eventueel anderen nog de optie 'weet ik niet' invoegen!?
Ik heb niet gezegd dat ik daar zelf voor zou kiezen. Ik twijfel daar nog over. Want eigenlijk heb ik geen problemen met een schepping in zes dagen. Ik vind het een stuk aannemelijker klinken dan evolutie, maar dat is misschien ook omdat ik mijzelf liever met Gods beeld dan met aap, laat staan een paling vergelijk. Alleen de bijbelse grondslag ervoor vind ik wat dun, omdat ik vind dat veel fervente creationisten weinig rekening houden met de literaire aard van de teksten.

Maar het ging mij erom dat de opties niet compleet zijn en dus geen goed beeld geven.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Bogerman »

Johannes S schreef:Niet letterlijk 24 uur kan niet, want een dag heeft 24 uur, dus dan kun je niet zeggen: 6 dagen van 1000 uur.
Door de zondvloed is er heel verl ontwricht en verandert, dus misschien was het daarvoor wel 25 of 30 uur per dag.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Ditbenik »

Bogerman schreef:
Johannes S schreef:Niet letterlijk 24 uur kan niet, want een dag heeft 24 uur, dus dan kun je niet zeggen: 6 dagen van 1000 uur.
Door de zondvloed is er heel verl ontwricht en verandert, dus misschien was het daarvoor wel 25 of 30 uur per dag.
Zo heb ik er nog nooit eerder over horen fantaseren.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Panny »

Bogerman schreef:
Johannes S schreef:Niet letterlijk 24 uur kan niet, want een dag heeft 24 uur, dus dan kun je niet zeggen: 6 dagen van 1000 uur.
Door de zondvloed is er heel verl ontwricht en verandert, dus misschien was het daarvoor wel 25 of 30 uur per dag.
De lengte van de dag is afhankelijk van de draaiing van de aarde rond z'n as in in relatie tot de zon. Zonder dat is er geen dag of nacht.

De schepping van de zon staat pas beschreven op de vierde dag.
Over de lengte van de 'dagen' (wat zijn dat dan?) voor de vierde dag kun je dus eigenlijk niets zeggen.
Zonder de zon is er ook geen leven mogelijk op aarde. Het zou zo enorm koud zijn en er is geen fotosynthese mogelijk. Hoe zit het dan met de planten en bomen die geschapen zijn op de derde dag?
En draaide de aarde dan toen helemaal nergens om?

Dit zijn een paar voorbeelden van vragen waarom sommige christenen Genesis 1 lezen als een 'niet-letterlijke beschrijving van een letterlijke gebeurtenis'.
Of dat de schepping op een bepaalde poëtische manier beschreven is voor de mens.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door HersteldHervormd »

En het was avond geweest, en het was morgen geweest.
Dit duidt letterlijk op een 24 uurs dag.

Het woordje ‘dag’ wat daar staat in het Hebreeuws is hetzelfde als in de rest van het OT, zijn die dagen dan ook ineens 100 jaar ofzo?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie