Schepping in 6 dagen.

Het ontstaan van de schepping

Peiling eindigde op 09 jan 2022, 22:13

Is gebeurd in 6x 24 uur
25
52%
Is gebeurd in 6 dagen (van niet 24 uur)
6
13%
Is een combinatie van schepping en evolutie
5
10%
Is gebeurd door evolutie
2
4%
Weet ik niet.
10
21%
 
Totaal aantal stemmen: 48

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... ingsdagen/

Ernstig en zorgelijk!
Waarom? Ik vind dat hij het goed uit heeft gelegd hoe hij hierbij komt.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... ingsdagen/

Ernstig en zorgelijk!
Wat is er ernstig en wat is er zorgelijk?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... ingsdagen/

Ernstig en zorgelijk!
Waarom? Ik lees niets bijzonders.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... ingsdagen/

Ernstig en zorgelijk!
Zorgelijk inderdaad. Ik vond zijn lezing over Schriftgezag wel mooi. Wist trouwens niet dat zulke bekende theologen geen schepping van 6 keer 24 uur aanhielden.
Overigens doet dr. Van den Brink geen uitspraak over wat hij zelf vind.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door merel »

Henk J schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... ingsdagen/

Ernstig en zorgelijk!
Zorgelijk inderdaad. Ik vond zijn lezing over Schriftgezag wel mooi. Wist trouwens niet dat zulke bekende theologen geen schepping van 6 keer 24 uur aanhielden.
Overigens doet dr. Van den Brink geen uitspraak over wat hij zelf vind.
Heel veel theologen en hun achterban houden dat niet aan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door huisman »

merel schreef:
Henk J schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... ingsdagen/

Ernstig en zorgelijk!
Zorgelijk inderdaad. Ik vond zijn lezing over Schriftgezag wel mooi. Wist trouwens niet dat zulke bekende theologen geen schepping van 6 keer 24 uur aanhielden.
Overigens doet dr. Van den Brink geen uitspraak over wat hij zelf vind.
Heel veel theologen en hun achterban houden dat niet aan.
Daarom heet het bekende boek over de ontmanteling van de Gereformeerd kerk ook:De theologen gingen voorop.

Voorop in het betwijfelen van Gods Woord.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Henk J »

huisman schreef:
merel schreef: Heel veel theologen en hun achterban houden dat niet aan.
Daarom heet het bekende boek over de ontmanteling van de Gereformeerd kerk ook:De theologen gingen voorop.

Voorop in het betwijfelen van Gods Woord.
Daarom is het ook van belang dat er theologen zijn die wel onvoorwaardelijk buigen voor het gezag van de Schrift. Waar zijn de prof. A. Baars en dr. P. de Vries van de jonge generatie? Dat vervult mij best wel eens met zorg.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Bourdon16 »

Staat er wel eens een keer iets heel duidelijk in de Bijbel, is het weer niet goed...

Ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan de 6 daagse schepping zoals die in de Bijbel staat.
Maar ik heb ook geen heel groot verstand, misschien scheelt dat.
Mijn inziens is de schepping een wonder.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Bezorgd »

Zelf geloof ik ook in de schepping van 6 dagen x 24 uur.
Ik zou het verschrikkelijk vinden als het van de kansel anders zou klinken, dat brengt nl veel verwarring, zeker als je net de Wet gelezen hebt.

Tegelijkertijd is het een feit dat er best een aantal bijbelgetrouwe theologen uit andere delen van de wereld er anders over denken.
Dus ik zou er niet de brandstapel voor op gaan

Wel vraag ik me af, zeker in de NL context, waarom willen theologen het hier zo graag over hebben?
Wat is hun doel? Wat drijft hen? Wil men serieuzer genomen worden in bredere theologische kring?

Discussies hierover brengen helaas veel verwarring bij het 'gewone' kerkvolk.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Adagio »

Bourdon16 schreef:Staat er wel eens een keer iets heel duidelijk in de Bijbel, is het weer niet goed...

Ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan de 6 daagse schepping zoals die in de Bijbel staat.
Maar ik heb ook geen heel groot verstand, misschien scheelt dat.
Mijn inziens is de schepping een wonder.
In 2 Petrus 3 lees ik "Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke dingen sommige zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf." Maar onder degenen die wij geleerde mensen noemen, verdraaien ook de Schrift. Toen las ik in de kanttek.: "Of: onervaren, namelijk in Goddelijke dingen. En onvast of onbevestigd, die in de rechten grond der christelijke leer niet zijn bevestigd."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door J.C. Philpot »

Wie schreef de stenen tafelen? God zelf: Deuteronomium 9:10 - En de HEERE gaf mij de twee stenen tafelen, met Gods vinger beschreven; en op dezelve, naar al de woorden, die de HEERE op den berg, uit het midden des vuurs, ten dage der verzameling, met ulieden gesproken had.

Wat schreef God zelf op die stenen tafelen? Exodus 20:11 - Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Kan het zijn dat God het verkeerd op de stenen tafelen heeft geschreven? Numeri 23:19 - God is geen man, dat Hij liegen zou.

Deze kwestie valt voor mij dus buiten elke discussie. Zalig zijn zij die niet zullen gezien hebben en nochtans zullen geloofd hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef:Wie schreef de stenen tafelen? God zelf: Deuteronomium 9:10 - En de HEERE gaf mij de twee stenen tafelen, met Gods vinger beschreven; en op dezelve, naar al de woorden, die de HEERE op den berg, uit het midden des vuurs, ten dage der verzameling, met ulieden gesproken had.

Wat schreef God zelf op die stenen tafelen? Exodus 20:11 - Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Kan het zijn dat God het verkeerd op de stenen tafelen heeft geschreven? Numeri 23:19 - God is geen man, dat Hij liegen zou.

Deze kwestie valt voor mij dus buiten elke discussie.
Volkomen eens!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door refomart »

Het venijn van het antwoord zit niet in het wijzen op het feit dat er theologen zijn die over een onderwerp verschillend denken. Een verschil in uitleg komt meer voor.
Het verschrikkelijke van het antwoord zit hierin: Niet over alle onderwerpen eist de Bijbel gezag op, zoals ik in de lezing uiteenzet. Bij sommige thema’s is er onder bijbelgetrouwe christenen verschil van mening over de vraag óf de Bijbel er gezag claimt. Wie dit antwoord volgt houdt een Bijbel over die niet in haar geheel gezaghebbend spreekt: Alzo zegt de Heere! Wie dit antwoord volgt houdt een God over die een boodschap geeft die deels gezaghebbend is, maar deels zelf ingevuld mag worden. En de sleutel welk deel dat is berust bij.. de mens?
Met dit antwoord maakt de inhoud van de lezing niet meer uit, het kwaad is al geschied.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door MGG »

J.C. Philpot schreef:Wie schreef de stenen tafelen? God zelf: Deuteronomium 9:10 - En de HEERE gaf mij de twee stenen tafelen, met Gods vinger beschreven; en op dezelve, naar al de woorden, die de HEERE op den berg, uit het midden des vuurs, ten dage der verzameling, met ulieden gesproken had.

Wat schreef God zelf op die stenen tafelen? Exodus 20:11 - Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Kan het zijn dat God het verkeerd op de stenen tafelen heeft geschreven? Numeri 23:19 - God is geen man, dat Hij liegen zou.

Deze kwestie valt voor mij dus buiten elke discussie. Zalig zijn zij die niet zullen gezien hebben en nochtans zullen geloofd hebben.
Precies, daarom is discussie/twijfel over de schepping is zes dagen geen bijzaak.
Heel jammer dat dr vd Brink dit punt niet benoemt. Ik ben benieuwd of hij gelooft dat de aarde is 6 'normale' dagen geschapen is.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef:
J.C. Philpot schreef:Wie schreef de stenen tafelen? God zelf: Deuteronomium 9:10 - En de HEERE gaf mij de twee stenen tafelen, met Gods vinger beschreven; en op dezelve, naar al de woorden, die de HEERE op den berg, uit het midden des vuurs, ten dage der verzameling, met ulieden gesproken had.

Wat schreef God zelf op die stenen tafelen? Exodus 20:11 - Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Kan het zijn dat God het verkeerd op de stenen tafelen heeft geschreven? Numeri 23:19 - God is geen man, dat Hij liegen zou.

Deze kwestie valt voor mij dus buiten elke discussie.
Volkomen eens!!
Ik ook!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie