Schepping in 6 dagen.

Het ontstaan van de schepping

Peiling eindigde op 09 jan 2022, 22:13

Is gebeurd in 6x 24 uur
25
52%
Is gebeurd in 6 dagen (van niet 24 uur)
6
13%
Is een combinatie van schepping en evolutie
5
10%
Is gebeurd door evolutie
2
4%
Weet ik niet.
10
21%
 
Totaal aantal stemmen: 48

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:Ik vind het schokkend dat eigenlijk maar de helft echt van mening is dat de schepping in 6x24 uur gebeurd is. Had dat niet verwacht.
Eerlijkheid duurt het langst zegt men, ik weet gewoon niet hoe het zit.
Wat vind je er dan precies schokkends aan? Wil nog niet zeggen dat diegene aan de Bijbel tornen hé.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Panny »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik snap de felheid wel, de schepping is geen bijzaak. Daarmee hangen heel wat leerstukken samen.
En ook hier op het forum wordt gezegd dat evolutie, bestaat, evolutie bestaat niet, het is een theorie en een geloof ja, maar het is niet aangetoond. Wat wel bestaat is micro-evolutie, maar dat is een misleidende naam, dat is variatie.
Wel met een kleine kanttekening dat er in de wetenschap geen onderscheid gemaakt wordt tussen micro-evolutie en macro-evolutie. Er is maar één evolutiemechanisme: planten en dieren die zich aanpassen aan veranderende omstandigheden (doordat de sterkste in een bepaalde omgeving/situatie overleven).
Je kunt het wetenschappelijk misschien wel zo zien: micro-evolutie kijkt naar een relatie korte periode, macro-evolutie naar een hele lange periode.
Het onderscheid tussen micro-evolutie en macro-evolutie wordt vooral gemaakt wordt door tegenstanders van de evolutietheorie. Waarbij micro-evolutie dan wel bestaat en macro-evolutie niet.

Ik denk dat het evolutiemechanisme in de natuur tot best wel veel in staat is.
Maar zeker niet tot zoveel als wat de mens tegenwoordig denkt (waarbij alle soorten een gemeenschappelijke voorouder hebben: van de meest simpele eerste levensvorm tot alle mogelijke levensvormen die we nu op aarde aantreffen). Daar is de natuur veel te mooi en te complex voor. En het spreekt tegen over wat God ons geopenbaard heeft in Zijn Woord.
Laatst gewijzigd door Panny op 31 dec 2021, 15:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:
merel schreef:Geen flauw idee, maar dat er discrepantie is in
de eerste hoofdstukken van Genesis is voor mij wel duidelijk. Daarom ben ik blij dat christelijke theologen en natuurkundigen hier oog voor open en dit proberen te duiden vanuit hun achtergrond.
Wij gaan dus Gods Woord corrigeren omdat wij met ons verduisterd verstand discrepanties menen te zien?
Wij moeten inderdaad weleens onze manier van lezen van Gods Woord corrigeren, als we geconfronteerd worden met feiten die niet te loochenen zijn. Denk erom, feiten ontkennen is een doodlopende weg! Denk maar aan de bekende geschiedenis van de aarde die rond de zon draait ipv dat de zon om de aarde draait.
Ik weet niet of je dat stuk over de geslachtsregisters in Genesis gelezen hebt. Je zou kunnen denken: ik geloof niet dat de Bijbel op zo'n onnauwkeurige manier aan geschiedschrijving doet. Dat kan niet waar zijn. Maar de feiten liegen er niet om! We zullen toch moeten accepteren dat de Bijbel geen precieze, nauwkeurige geslachtsregisters presenteert, maar dat er allerlei hiaten in zitten. Omdat de feiten, in dit geval aan de Bijbel zelf ontleend, onontkoombaar die kant op wijzen.
Toch is dit een al te makkelijke redenering. Wijzen op "onnauwkeurigheid" in de schrift wist de aspecten die niet voor meerdere uitleg vatbaar zijn uiteraard niet uit.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik vind het schokkend dat eigenlijk maar de helft echt van mening is dat de schepping in 6x24 uur gebeurd is. Had dat niet verwacht.
Eerlijkheid duurt het langst zegt men, ik weet gewoon niet hoe het zit.
Wat vind je er dan precies schokkends aan? Wil nog niet zeggen dat diegene aan de Bijbel tornen hé.
Blijkbaar is de helft maar echt overtuigd ervan.
Je hebt wel gelijk, je hebt ook wat mensen die gewoon twijfelen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik vind het schokkend dat eigenlijk maar de helft echt van mening is dat de schepping in 6x24 uur gebeurd is. Had dat niet verwacht.
Eerlijkheid duurt het langst zegt men, ik weet gewoon niet hoe het zit.
Wat vind je er dan precies schokkends aan? Wil nog niet zeggen dat diegene aan de Bijbel tornen hé.
Blijkbaar is de helft maar echt overtuigd ervan.
Je hebt wel gelijk, je hebt ook wat mensen die gewoon twijfelen.
Dit kan ik niet zo goed uitleggen, maar 6x24 vind ik resoluter dan 6 dagen. Al snap ik ook wel dat er mensen zijn die dit verschil niet zien.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Johannes S »

Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Panny »

HersteldHervormd schreef:Ik vind het schokkend dat eigenlijk maar de helft echt van mening is dat de schepping in 6x24 uur gebeurd is. Had dat niet verwacht.
Ik heb ook gestemd voor de optie 'weet ik niet'

De optie 'door evolutie' viel als eerste af. Evolutie kan niet zorgen dat de schepping ontstaat. Leven kan pas evolueren als het bestaat, zich voort kan planten, genen doorgeven, etc.
(Daarnaast vind ik de oerknaltheorie, het toevallig ontstaan van het eerste leven wat zich ook nog voort kan planten en evolueren tot de natuur zoals we nu kennen erg ongeloofwaardig.
De schepping is een openbaring van het bestaan van een almachtige Schepper.)

En '6 dagen van 24 uur':
Dat weet ik gewoon niet. Hoe kan ik bepalen dat het 6 dagen van (ongeveer) 24 uur geweest zijn?
De lengte van de dag wordt bepaald door de draaiing van de aarde om z'n as in relatie met de stand tot de zon.
Nou, daar kun je dan vervolgens een hele hoop vragen bij stellen:
'hing' de aarde voor de schepping van de zon op de vierde dag helemaal stil? Wat zorgde toen voor de lengte van het dag/nacht ritme? Welk licht zorgde er voor dat het aan de ene kant van de aarde dag was en aan de andere kant nacht? Wat betekende het toen dat het avond, nacht, morgen werd (nu is dat gerelateerd aan de zon: licht en warmte)?
En toen de zon op de vierde dag geschapen werd: begon de aarde direct in het huidige tempo om de zon te draaien? En begon toen het dag/nacht ritme zoals we het nu kennen?

Zomaar wat vragen die bij zo'n stelling dan direct in me opkomen. Ik weet de antwoorden niet en ik hoef het ook niet te weten.
Het scheppingsverhaal is misschien best wel een mysterie. En dat mag het ook blijven.
Vandaar mijn antwoord 'weet ik niet'.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Johannes S »

Geytenbeekje schreef:Ik heb voor '' Weet ik niet'' gekozen.
Die uurindeling is mijns inziens door de Romeinen bedacht.
Uurindeling door de Romeinen bedacht?
Laten de Romeinen de zon op en onder gaan?

Ik denk dat je in de war bent met dat onze jaartelling anders loopt dan de Joodse?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Bertiel
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Bertiel »

Geytenbeekje heeft gelijk.
Tijd tussen zonsopkomst en zonsondergang is over heel de wereld verschillend
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Geytenbeekje »

Johannes S schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik heb voor '' Weet ik niet'' gekozen.
Die uurindeling is mijns inziens door de Romeinen bedacht.
Uurindeling door de Romeinen bedacht?
Laten de Romeinen de zon op en onder gaan?

Ik denk dat je in de war bent met dat onze jaartelling anders loopt dan de Joodse?
O dat kan ook, maar aangezien we niet de Joodse telling hebben, is er toch wat aan de tijd 'gesleuteld', lijkt me.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:Geytenbeekje heeft gelijk.
Tijd tussen zonsopkomst en zonsondergang is over heel de wereld verschillend
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap ... r-bestaat/
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Johannes S »

Bertiel schreef: Tijd tussen zonsopkomst en zonsondergang is over heel de wereld verschillend
De tijd tussen zonsopkomst en zonsondergang is wel verschillend, maar waar de dagen korter duren, duren de nachten langer en vice versa.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Johannes S »

HersteldHervormd schreef:Ik vind het schokkend dat eigenlijk maar de helft echt van mening is dat de schepping in 6x24 uur gebeurd is. Had dat niet verwacht.
Wat mij vaak opvalt (in mijn waarneming) is dat mensen die schepping en evolutie combineren (theïstische evolutie) op andere gebieden in de Bijbel die voor mij duidelijk liggen ook vaak vrijzinnig denken. Dat alleen al geeft te denken.

De aarde is in den beginne uit niets voortgebracht (creatio ex nihilo).

Hebreeën 11:3 Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen, die men ziet, niet geworden zijn uit dingen, die gezien worden.

Johannes 1:1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is. 4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen. 5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Johannes S »

Geytenbeekje schreef:
Johannes S schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik heb voor '' Weet ik niet'' gekozen.
Die uurindeling is mijns inziens door de Romeinen bedacht.
Uurindeling door de Romeinen bedacht?
Laten de Romeinen de zon op en onder gaan?

Ik denk dat je in de war bent met dat onze jaartelling anders loopt dan de Joodse?
O dat kan ook, maar aangezien we niet de Joodse telling hebben, is er toch wat aan de tijd 'gesleuteld', lijkt me.
Volgens mij zit er iets verschil in de lengte van een jaar en onze jaartelling is -ik meen net na de geboorte van Jezus Christus- 2021 jaar geleden bij 0 begonnen. Daarom gebruiken we BC en AD (before Christus en Anno Domini -in het jaar-). De Joden tellen daar door.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Gian »

Zomaar 'een' vertaling, en 'een' traditie verdedigen geeft de onkunde van zowel vertalen als van wetenschap weer. Ik voel veel voor de theorie dat God 6 dagen van 24 uur gebruikte om aan Adam te 'dicteren' hoe de schepping tot stand kwam. Die uitleg vanuit de grondtekst vind ik acceptabel en het lost een hoop problemen op. Ik geloof ook dat er (met name) voor de val een evolutionaire kracht in de schepping bestond.
Verschil tussen macro en micro evolutie geeft het probleem weer waar we mee worstelen. Hoe groot had die ark dan niet moeten zijn..? Of het een relevant onderscheid is? Ik denk het wel. Ook na de val (ik noem het na de val, voor de huidige aion) waren er zaken die we nu niet voor mogelijk zouden houden. Neem bevoorbeeld de zonen Gods -zoals ze genoemd worden- die gemeenschap met de dochteren der mensen hadden.
Op micro-niveau kan het niet anders dat er (tijdelijk?) evolutie geweest is. Lees daarvoor het boek van Hobrink. Wat voor mij vast staat is dat er geschapen is. Iets uit niets. Of dat nou een plantzaadje was wat kiemde, of dat er opeens een complete olifant was, of er eerst een kip, of een ei was, het was er. Uit niets.
In de huidige aion hebben we ook -en ik denk vooral- te maken met devolutie. Genetische variaties en variëteiten die naarmate de tijd vorderd kapot gaan, of doodlopen. Het tekent de tijd waarin we leven; de boze aion (gal1vs4).
Dat betekent niet dat er in de schepping een latente kracht is om te evolueren. Of een kracht wat het verouderingsproces teniet doet, of een latente kracht om bijvoorbeeld verloren ledematen terug te laten groeien, of latente zielskrachten die veel groter zijn dan we ooit gezien hebben. Misschien zit dat wel in het zogenaamde junk-dna verborgen, waarvan de vraag is of het wel junk-dna is. Als het zogenaame junk-dna geen junk-dna is, is ook misschien wel bewezen dat evolutie in onze dagen een leugen is.
De schepping was goed. Dat betekend niet dat het volmaakt was, want Adam viel, en de wereld was woest, en ook dat had een voorgeschiedenis.
Dat volmaakte mogen we wellicht in de toekomst gaan meemaken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie