Re: Zorgen om Schiphol
Geplaatst: 11 dec 2021, 22:40
Nu ik deze discussie met vlag en wimpel gewonnen heb hier een droomplaatje. Of zoals Jan van Speijk (1802-1831) zei: – “Dan liever de lucht in!”
Blijf lekker verder dromen en voel je een winnaar...huisman schreef:Nu ik deze discussie met vlag en wimpel gewonnen heb hier een droomplaatje. Of zoals Jan van Speijk (1802-1831) zei: – “Dan liever de lucht in!”
Ik meng me niet in deze discussie. Maar ik heb me al meerdere keren verbaasd hoe je je op zichzelf natuurlijk plausibele standpunt elke keer zó kunt ondermijnen door dit soort opmerkingen te maken. Vind je zelf dat je een té groot gevaar loopt om serieus genomen te worden ofzo?huisman schreef:Nu ik deze discussie met vlag en wimpel gewonnen heb hier een droomplaatje. Of zoals Jan van Speijk (1802-1831) zei: – “Dan liever de lucht in!”
Ik kreeg niet het gevoel dat deze discussie een verlies- of winfactor kent.huisman schreef:Nu ik deze discussie met vlag en wimpel gewonnen heb hier een droomplaatje. Of zoals Jan van Speijk (1802-1831) zei: – “Dan liever de lucht in!”
eilander schreef:Ik meng me niet in deze discussie. Maar ik heb me al meerdere keren verbaasd hoe je je op zichzelf natuurlijk plausibele standpunt elke keer zó kunt ondermijnen door dit soort opmerkingen te maken. Vind je zelf dat je een té groot gevaar loopt om serieus genomen te worden ofzo?huisman schreef:Nu ik deze discussie met vlag en wimpel gewonnen heb hier een droomplaatje. Of zoals Jan van Speijk (1802-1831) zei: – “Dan liever de lucht in!”
Bedankt voor de geschiedenisles. Ik heb altijd gedacht dat hij in 1831 met zijn vliegtuig de lucht inging.Mara schreef:Ik kreeg niet het gevoel dat deze discussie een verlies- of winfactor kent.huisman schreef:Nu ik deze discussie met vlag en wimpel gewonnen heb hier een droomplaatje. Of zoals Jan van Speijk (1802-1831) zei: – “Dan liever de lucht in!”
En om in dezen Jan van Speijk te citeren, slaat al helemaal als een tang op een varken, want de commandant Jan van Speijk verkreeg een heldenstatus doordat hij zijn schip de lucht in liet vliegen om te voorkomen dat het vaartuig in vijandelijke handen kwam.
Maar goed, wiens brood men eet, wiens woord men spreekt..
Dat begrijp ik wel.
Deze nuance is terecht maar laat de politiek nu maar geloven dat Schiphol de motor van de economie is. Het heeft trouwens weinig met mijn welvaart te maken. Ik ben meer een liefhebber van de dynamiek van de luchtvaart dan dat ik er baat bij heb.refo schreef:Groei in de luchtvaart levert geen welvaart op. Dat is onlangs berekend met medenemen van alle relevante factoren (dus niet alleen de welvaart van Schiphol of Huisman, maar die van alle Nederlanders.)
Conclusies waren:
Per saldo zal de Nederlandse welvaart slechts weinig veranderen als gevolg van het keuzegedrag van passagiers.
Er is geen causaal verband tussen connectiviteit en economische groei. Zelfs al zou het netwerk afnemen, dan is er geen reden om te veronderstellen dat de economische groei zou afnemen.
De algehele conclusie is dat er geen redenen zijn om aan te nemen dat de Nederlandse economie schade zou oplopen van een matiging van de groei of een beperkte krimp van de luchtvaart, en dat het milieu er baat bij zou hebben.
Het is een artikel van een paar jaar geleden. De tijden zijn veranderd. Zo hebben we nu o.a. het Urgenda arrest van de Hoge Raad en uitspraak van de Raad van State over de stikstofaanpak.huisman schreef: Ja serieus genomen worden zie ik idd als een groot gevaar. Het plaatje kwam trouwens uit een artikel in het Financieel Dagblad. Kun je waarschijnlijk niet lezen vanwege abonnementslotje. De titel van dat artikel is veelzeggend: Schiphol wint. Altijd.
https://fd.nl/ondernemen/1171426/schiphol-wint-altijd
Precies, daarom een beetje spreiden (Lelystad open) en groeien maar.Ambtenaar schreef:Het is een artikel van een paar jaar geleden. De tijden zijn veranderd. Zo hebben we nu o.a. het Urgenda arrest van de Hoge Raad en uitspraak van de Raad van State over de stikstofaanpak.huisman schreef: Ja serieus genomen worden zie ik idd als een groot gevaar. Het plaatje kwam trouwens uit een artikel in het Financieel Dagblad. Kun je waarschijnlijk niet lezen vanwege abonnementslotje. De titel van dat artikel is veelzeggend: Schiphol wint. Altijd.
https://fd.nl/ondernemen/1171426/schiphol-wint-altijd
De logica ontgaat mij. Er is geen enkele economische reden om de luchtvaartsector te laten groeien, terwijl groei juist wel grote bezwaren kent.huisman schreef: Precies, daarom een beetje spreiden (Lelystad open) en groeien maar.
Geen enkele economische reden is natuurlijk onzin. De vraag moet zijn of de economische voordelen opwegen tegen de vermeende nadelen. Met een paar mooie ambtelijke rapporten zullen de voordelen van een duurzame groei aan de politiek verkocht worden.Ambtenaar schreef:De logica ontgaat mij. Er is geen enkele economische reden om de luchtvaartsector te laten groeien, terwijl groei juist wel grote bezwaren kent.huisman schreef: Precies, daarom een beetje spreiden (Lelystad open) en groeien maar.