Oorlog in Oekraine

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Terri schreef: 25 mar 2023, 22:02 https://www.nu.nl/buitenland/6256861/ru ... larus.html

Hoe ernstig is dit?
Het zegt alleen dat Poetin voorlopig nog geen gesprekspartner is. Militair gezien heeft het weinig tot geen effect.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Ben nu al een tijdje overtuigd dat de NAVO alle schroom overboord moet gooien en volledig mee moet vechten tegen Rusland. Boots on the ground dus.
Nucleaire aanvallen ben ik niet zo bang voor. Een paar kruisraketten op Europese steden verwacht ik dan wel. Dat weegt niet op om te strijden tegen een zeer misdadig en dictoriaal regime.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Henk J »

Allereerst, officieel is de Navo een verdedigingsorganisatie, geen aanvalsorganisatie.
En hoever wil je gaan met een inval in Oekraïne? De hele Donbas terug veroveren? Ook de Krim terugpakken? Doorstoten tot Moskou?
Volgens mij zijn de meeste buitenlandse interventies vaak maar op een mislukking uitgelopen. Dus het lijkt mij niet zo verstandig.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef: 05 mei 2023, 00:07 Ben nu al een tijdje overtuigd dat de NAVO alle schroom overboord moet gooien en volledig mee moet vechten tegen Rusland. Boots on the ground dus.
Nucleaire aanvallen ben ik niet zo bang voor. Een paar kruisraketten op Europese steden verwacht ik dan wel. Dat weegt niet op om te strijden tegen een zeer misdadig en dictoriaal regime.
Dat wordt chaos.

Het wordt tijd dat men gaat onderhandelen.
Een derde wereld oorlog zit toch niet mand op te wachten?
MGG
Berichten: 3428
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef: 05 mei 2023, 08:26
huisman schreef: 05 mei 2023, 00:07 Ben nu al een tijdje overtuigd dat de NAVO alle schroom overboord moet gooien en volledig mee moet vechten tegen Rusland. Boots on the ground dus.
Nucleaire aanvallen ben ik niet zo bang voor. Een paar kruisraketten op Europese steden verwacht ik dan wel. Dat weegt niet op om te strijden tegen een zeer misdadig en dictoriaal regime.
Dat wordt chaos.

Het wordt tijd dat men gaat onderhandelen.
Een derde wereld oorlog zit toch niet mand op te wachten?
Waarover? Om te onderhandelen heb je wisselgeld nodig.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Bezorgd »

Over het stoppen van bloedvergieten.
En al dat gejammer dat het een stukje land zou kosten.
Je hebt van die filmpjes waarin de landsgrenzen vanaf 1500 worden weer gegeven. Daar is continu verschil.
We moeten niet denken dat dit na 2023 opeens stopt.

Dus onderhandelen.
Stukje grond naar Rusland
Oekraïne lid Navo en EU zodat nieuwe invallen in de toekomst voor Rusland een stuk lastiger worden.
MGG
Berichten: 3428
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef: 05 mei 2023, 08:37 Over het stoppen van bloedvergieten.
En al dat gejammer dat het een stukje land zou kosten.
Je hebt van die filmpjes waarin de landsgrenzen vanaf 1500 worden weer gegeven. Daar is continu verschil.
We moeten niet denken dat dit na 2023 opeens stopt.

Dus onderhandelen.
Stukje grond naar Rusland
Oekraïne lid Navo en EU zodat nieuwe invallen in de toekomst voor Rusland een stuk lastiger worden.
StukJE grond... heb je enige idee hoe groot bijvoorbeeld de Krim is?
Waarom zou Poetin zo'n deal willen? Om zijn soldaten geeft hij weinig/niks en Oekraïne bij de NAVO zou een enorm gezichtsverlies opleveren.

Vandaag herdenken we hoe de geallieerden ons bevrijd hebben. Gelukkig hebben hun Duitsland geen enorm gebied cadeau gedaan.

Daarbij komt nog dat het andere landen uitlokt om hun expansiedromen te realiseren. Als het maar genoeg bloed vloeit, dan mag je gestolen gebied (deels?) houden. Kan je China nog harder aanmoedigen om Taiwan aan te vallen?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Bonny »

Bezorgd schreef: 05 mei 2023, 08:37 Over het stoppen van bloedvergieten.
En al dat gejammer dat het een stukje land zou kosten.
Je hebt van die filmpjes waarin de landsgrenzen vanaf 1500 worden weer gegeven. Daar is continu verschil.
We moeten niet denken dat dit na 2023 opeens stopt.

Dus onderhandelen.
Stukje grond naar Rusland
Oekraïne lid Navo en EU zodat nieuwe invallen in de toekomst voor Rusland een stuk lastiger worden.
Ah, Neville Chamberlain is er ook weer
The Groom's still waiting at the altar
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Bezorgd »

Dagelijks nog meer doden, totdat steun afkalft en we op een gegeven moment op dezelfde uitkomst komen is een beter idee uiteraard.
MGG
Berichten: 3428
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef: 05 mei 2023, 09:06 Dagelijks nog meer doden, totdat steun afkalft en we op een gegeven moment op dezelfde uitkomst komen is een beter idee uiteraard.
Jammer dat je mijn vragen niet beantwoord. Je oplossing lijkt zo makkelijk, maar ik geloof niet dat Poetin hier ooit akkoord mee gaat. Nog los van de grote kans dat je tal van nieuwe conflicten uitlokt.

Poetin is net zo onbetrouwbaar als Hitler in 1938. Je kan hem een cadeau doen, maar bedenk dan direct welk gebied hij volgend jaar krijgt. Geven we China Taiwan cadeau, Turkije een deel van Syrië en dan zijn er weer twee problemen opgelost. Mogelijk pleegt Rudland een genocide in de cadeau gedane gebieden, maar ach dat is het risico van de deal.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Maanenschijn »

Bezorgd schreef:Over het stoppen van bloedvergieten.
En al dat gejammer dat het een stukje land zou kosten.
Je hebt van die filmpjes waarin de landsgrenzen vanaf 1500 worden weer gegeven. Daar is continu verschil.
We moeten niet denken dat dit na 2023 opeens stopt.

Dus onderhandelen.
Stukje grond naar Rusland
Oekraïne lid Navo en EU zodat nieuwe invallen in de toekomst voor Rusland een stuk lastiger worden.
Ik heb ook in jouw oplossing gedacht. Maar waarom denk je dat Rusland blijvend tevreden zal zijn met een stukje land?

De Russische agenda is geen vergroting van het grondgebied. Het is veel meer een herstel van het religieus en geopolitiek machtscentrum van het oude Tsarendom. Het blijft dus niet bij de Donbas of de Krim, ben ik bang.

Het religieus centrum van de Oosterse Ortodoxe kerk is Kiev. Dat ook maar aan Oekraïne onttrekken? De grenzen van het oude Russische Rijk liepen net na Lemberg (Lviv). Daar de streep trekken? Of nu de Donbas en dan maar zien wanneer de Russische Beer weer gromt?

Was het maar zo eenvoudig…
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door FlyingEagle »

Beetje naief Bezorgd, Poetin is niet geinteresseerd in een 'stukje land' Hij wil gewoon meer dus dit gaat niet werken.
Overigens worden alle oorlogen aan de onderhandelingstafel beslecht, dus is het wel zorgelijk dat dit punt nog niet is bereikt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door refo »

FlyingEagle schreef: 05 mei 2023, 09:53 Beetje naief Bezorgd, Poetin is niet geinteresseerd in een 'stukje land' Hij wil gewoon meer dus dit gaat niet werken.
Overigens worden alle oorlogen aan de onderhandelingstafel beslecht, dus is het wel zorgelijk dat dit punt nog niet is bereikt.
Poetin (lees Rusland) is niet geïnteresseerd in meer land. Rusland wil dat Oekraïne een bondgenoot is, zoals ook afgesproken was. En dat de genocide op Russen in Oekraïne stopt.

Wat blijkbaar ook vergeten is, is het feit dat zelensky een toneelspeler was. Een cabaretier en komediant. Dus neem zijn optreden niet serieus. Hij weet dat onderhandelingen onherroepelijk leiden tot zijn politieke verdwijning. Anders wás híj allang ermee begonnen.

En wereldwijd heeft Oekraïne ook niet de onverdeelde steun. Meer dan de helft van de 8 miljard inwoners van de aarde beschouwt de militaire steun als westers imperialisme.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Bezorgd »

Natuurlijk is mijn reactie wat ongenuanceerd, als reactie op een andere ongenuanceerde opmerking.
Maar ik denk wel dat de situatie in de Donbas anders is dan de andere genoemde voorbeelden hier. Het is daar al jaren onrustig.
Op een gegeven moment moeten er onderhandelingen komen. En ik kan me goed voorstellen dat dit er uit gaat komen.
Waarom dan nog tijden wachten in de wetenschap dat het nog duizenden levens gaat kosten.
En er op voorhand vanuit gaan dat Poetin dit niet accepteert is wat te voorbarig lijkt me.
Je moet Rusland een uitweg bieden. Het is niet een of andere bananenrepubliek.

En wat de steun betreft, je hoor en ziet om je heen dat het toch wat aan het afnemen is. Of we dat nu wenselijk vinden of niet, daar moet je wel mee rekenen.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

refo schreef:
FlyingEagle schreef: 05 mei 2023, 09:53 Beetje naief Bezorgd, Poetin is niet geinteresseerd in een 'stukje land' Hij wil gewoon meer dus dit gaat niet werken.
Overigens worden alle oorlogen aan de onderhandelingstafel beslecht, dus is het wel zorgelijk dat dit punt nog niet is bereikt.
Poetin (lees Rusland) is niet geïnteresseerd in meer land. Rusland wil dat Oekraïne een bondgenoot is, zoals ook afgesproken was. En dat de genocide op Russen in Oekraïne stopt.

Wat blijkbaar ook vergeten is, is het feit dat zelensky een toneelspeler was. Een cabaretier en komediant. Dus neem zijn optreden niet serieus. Hij weet dat onderhandelingen onherroepelijk leiden tot zijn politieke verdwijning. Anders wás híj allang ermee begonnen.

En wereldwijd heeft Oekraïne ook niet de onverdeelde steun. Meer dan de helft van de 8 miljard inwoners van de aarde beschouwt de militaire steun als westers imperialisme.
Waarom zou je een toneelspeler minder serieus nemen dan een romanschrijver? Hij was een vooraanstaande speler in het publieke debat.

Met deze redenering zou een predikant ook geen President kunnen zijn.
Plaats reactie