Oorlog in Oekraine

Ambtenaar
Berichten: 9140
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Met deze redenering kun je alle verwachtingen wel terzijde schuiven. Als iemand zegt dat Poetin 'mogelijk een kernbom zal gebruiken bij het sturen van anti-tankwapens' dan is dat een prima 'scenario'. En het is feitelijk gezien wellicht ook altijd waar. Bij Poetin kan immers alles gebeuren.

Maar het is toch niet een goede inschatting. Dat is het punt van het artikel, als ik het goed begrijp.
Hubert Smeets begrijpt niet zoveel van risicomanagement. Het gaat enerzijds om de inschatting van de kans dat een risico zich voordoet en de impact als het risico zich voordoet.

De kans dat Poetin een kernwapen inzet bij levering van antitankwapens is erg klein, misschien wel afwezig. De impact is nochtans groot.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Bezorgd »

Ik vind dit Twitter account altijd wel aardig: https://twitter.com/Isa_Yusibov
Allerlei deskundige roepen van alles, maar deze man heeft een heel interessant geopolitiek inzicht en blijkt ook insiderinfo te hebben vanuit het Kremlin die heel vaak klopt.

Een deskundige als Rob van Wijk irriteert zich daar mateloos aan.
Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Henk J »

https://fd.nl/politiek/1468553/boekesti ... ine-oorlog
Wel interessant om te lezen, mede ook hoe Rob de Wijk en Arend-Jan Boekestijn aan hun informatie komen.
Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Henk J »

Bezorgd schreef:Ik vind dit Twitter account altijd wel aardig: https://twitter.com/Isa_Yusibov
Allerlei deskundige roepen van alles, maar deze man heeft een heel interessant geopolitiek inzicht en blijkt ook insiderinfo te hebben vanuit het Kremlin die heel vaak klopt.

Een deskundige als Rob van Wijk irriteert zich daar mateloos aan.
Lees hem ook regelmatig, hij heeft zeker goede info hoewel hij er ook weleens naast zit.
Waar ik bij hem wel flauw van wordt is die profileringsdrang t.o.v. Rob de Wijk, beetje calimerogedrag.
En vergeet niet dat hij uit Azerbeidzjan komt en dat zijn duiding zeker gekleurd is, lees maar eens wat hij zegt over het conflict tussen Armenië en Azerbeidzjan.
Het liefste lees ik gewoon verschillende experts naast elkaar, bijvoorbeeld ook Bob Deen en voor de militaire kant Mart de Kruif, daarnaast ook vaak Wierd Duk vanwege zijn kennis van de Russische cultuur. Dan kom je een beetje tot een goed beeld.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.rd.nl/artikel/1010519-china ... g-oekraine

China heeft vrijdag Rusland en Oekraïne opgeroepen om zo snel mogelijk met vredesbesprekingen te beginnen. Ook verwierp het ondubbelzinnig de inzet van nucleaire wapens in de oorlog: „Kernwapens mogen niet worden gebruikt en kernoorlogen mogen niet worden uitgevochten”, aldus de Chinese verklaring. (...) „Alle partijen moeten Rusland en Oekraïne steunen om in dezelfde richting te werken en de directe dialoog zo snel mogelijk te hervatten

Gelukkig dat er nog een partij is die het hoofd koel houd, in plaats van steeds maar te escaleren door steeds sterkere tegenreacties en spierballentaal. Echter opmerkelijk en zorgwekkend dat juist China deze rol moet vervullen, omdat vrijwel alle andere partijen dit niet doen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Henk J »

Toegeven aan Poetin vind ik ook geen goed idee. Wat mij betreft nemen we op zijn minst de grenzen van een jaar geleden als uitgangspunt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17209
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef:
Ik ben het meer eens met jou dan met ambtenaar. Toch zou ik voorspellingen wijzigen in verwachtingen. Een CDS in ruste ken ik vrij goed. Ook hij zat er in het begin van de oorlog er achteraf naast. Is dat kwalijk? Denk het niet.
Ik heb vrij goed gevolgd wat bijv. De Wijk gezegd heeft, ongeveer al zijn podcasts beluisterd. Hij heeft enkel mogelijke scenario's geschetst en mogelijke risico's geduid. En ja, niet alle scenario's worden werkelijkheid en niet alle risico's treden op.

Dat alles maakt niet dat hij geen verstand van zaken heeft of dat de school waartoe hij behoort in theoretische zin achterloopt.

Het argument dat je met 150.000 man niet zo'n groot land als Oekraïne kunt veroveren staat nog als een paal boven water. Dus zo vreemd is het niet dat voor aanvang van de invasie de verwachting werd uitgesproken dat een invasie niet te verwachten was.

Je kunt enkel gissen of de invasie ondanks het tekort aan manschappen enkel gedreven werd door de historische missie die Poetin zichzelf heeft opgelegd, of dat een totaal gebrekkige inschatting aan Russische zijde ertoe heeft geleid. Ik denk dat het laatste een meer plausibele verklaring is.
Over het algemeen best eens met dit verhaal. Toch zijn de eerste weken uitspraken gedaan op detail niveau die gelukkig niet zijn uitgekomen. Bv dat Kiev vrij snel zou vallen vanwege de enorme troepen en materieel inzet vanuit het noorden.

Er was in het begin een overschatting van Ruslands potentie en een onderschatting van de gevechtskracht van Oekraïne.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ZWP
Berichten: 1658
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door ZWP »

J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/artikel/1010519-china ... g-oekraine

China heeft vrijdag Rusland en Oekraïne opgeroepen om zo snel mogelijk met vredesbesprekingen te beginnen. Ook verwierp het ondubbelzinnig de inzet van nucleaire wapens in de oorlog: „Kernwapens mogen niet worden gebruikt en kernoorlogen mogen niet worden uitgevochten”, aldus de Chinese verklaring. (...) „Alle partijen moeten Rusland en Oekraïne steunen om in dezelfde richting te werken en de directe dialoog zo snel mogelijk te hervatten

Gelukkig dat er nog een partij is die het hoofd koel houd, in plaats van steeds maar te escaleren door steeds sterkere tegenreacties en spierballentaal. Echter opmerkelijk en zorgwekkend dat juist China deze rol moet vervullen, omdat vrijwel alle andere partijen dit niet doen.
Vredesbesprekingen? Dan moet Rusland eerst Oekraïne uit lijkt me. Anders is er niets te bespreken lijkt me?
China vindt verdeeldheid tussen Europa en de VS prima; het lijkt me niet dat we naar Xi's pijpen moeten dansen.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Met deze redenering kun je alle verwachtingen wel terzijde schuiven. Als iemand zegt dat Poetin 'mogelijk een kernbom zal gebruiken bij het sturen van anti-tankwapens' dan is dat een prima 'scenario'. En het is feitelijk gezien wellicht ook altijd waar. Bij Poetin kan immers alles gebeuren.

Maar het is toch niet een goede inschatting. Dat is het punt van het artikel, als ik het goed begrijp.
Hubert Smeets begrijpt niet zoveel van risicomanagement. Het gaat enerzijds om de inschatting van de kans dat een risico zich voordoet en de impact als het risico zich voordoet.

De kans dat Poetin een kernwapen inzet bij levering van antitankwapens is erg klein, misschien wel afwezig. De impact is nochtans groot.
Ik betwijfel dat. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat hij dat niet scherp zou hebben. Natuurlijk is de impact groot. Of dat een reden moet zijn om over je heen te laten lopen, is een andere vraag.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Henk J schreef:https://fd.nl/politiek/1468553/boekesti ... ine-oorlog
Wel interessant om te lezen, mede ook hoe Rob de Wijk en Arend-Jan Boekestijn aan hun informatie komen.
Dank! Een goed artikel inderdaad. Het wijzen op dingen die mensen misschien liever niet horen, is wel goed belicht. Voor zover Ambtenaar daarop doelt, ben ik het wel met hem eens.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Nog wat voorbeelden van verkeerde 'verwachtingen':

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b7918f65/
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door DDD »

Ik hecht er niet bijzonder aan, maar ik vind de redenering wel goed. Het RD was een van de laatste kranten, denk ik, zo niet de laatste. En de plaatsnamen zijn tegenwoordig zo vaak in het nieuws, dat het ook niet heel raadselachtig is waar het artikel over gaat.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Terri »

MGG
Berichten: 3428
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door MGG »

Terri schreef: 25 mar 2023, 22:02 https://www.nu.nl/buitenland/6256861/ru ... larus.html

Hoe ernstig is dit?
Niet ernstiger dan de hele dreigende houding en taal van Rusland. Militair gezien heeft deze zet geen nut. De kernwapens in Kaliningrad staan dichtbij het Westen dan de te plaatsen kernwapens in Wit-Rusland. Sowieso vind ik deze zet niet zo bijzonder. De VS heeft ook kernwapens in de landen van hun bondgenoten geplaatst.
Plaats reactie