Eigentijdse muziek

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Eigentijdse muziek

Bericht door Hendrikus »

Komt er opeens een topic uit 2002 voorbij...
Eigentijdse muziek, en volgens de topicstarter van meer dan 9 jaar geleden: eigentijdse Christelijke muziek.
En vervolgens blijkt het over gospel- en verwante artiesten te gaan.

Zo dient zich weer een definitieprobleem aan. Want wat versta je onder eigentijdse muziek?
Ik denk dan aan de avant garde van de moderne klassieke muziek. Aan Daan Manneke bijvoorbeeld, of Arvo Pärt.
Maar 't is allemaal zo betrekkelijk... De composities van Messiaen uit de jaren "30 van de vorige eeuw zijn binnen zijn oeuvre nog behoorlijk traditioneel, maar klinken veel mensen toch als "vreselijk modern" in de oren. En de Sacre du Printemps van Strawinsky ging in 1913 in première en veroorzaakte toen een rel. Maar hoewel die muziek nu bijna 100 jaar oud is, bijna antiek dus, is ze nog steeds moderner dan menigeen weet te waarderen.

Dus ja, wat is nou "eigentijdse muziek"??
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Eigentijdse muziek

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:Komt er opeens een topic uit 2002 voorbij...
Eigentijdse muziek, en volgens de topicstarter van meer dan 9 jaar geleden: eigentijdse Christelijke muziek.
En vervolgens blijkt het over gospel- en verwante artiesten te gaan.

Zo dient zich weer een definitieprobleem aan. Want wat versta je onder eigentijdse muziek?
Ik denk dan aan de avant garde van de moderne klassieke muziek. Aan Daan Manneke bijvoorbeeld, of Arvo Pärt.
Maar 't is allemaal zo betrekkelijk... De composities van Messiaen uit de jaren "30 van de vorige eeuw zijn binnen zijn oeuvre nog behoorlijk traditioneel, maar klinken veel mensen toch als "vreselijk modern" in de oren. En de Sacre du Printemps van Strawinsky ging in 1913 in première en veroorzaakte toen een rel. Maar hoewel die muziek nu bijna 100 jaar oud is, bijna antiek dus, is ze nog steeds moderner dan menigeen weet te waarderen.

Dus ja, wat is nou "eigentijdse muziek"??
Ik weet het wel, maar ik verklap het (nog) niet. :huhu
Jij weet het wel, maar je wilt het (nog) niet zeggen. ;)
Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Re: Eigentijdse muziek

Bericht door Bart »

[quote]Paus houdt van hiphop
VR 04 dec 2009 | 09.18

Het Vaticaan heeft sinds donderdag een muzieklijst op haar MySpace gezet en daaruit zou je kunnen afleiden dat de paus een liefhebber is van rap en rock.

Op de muzieklijst staat voor de hand liggende muziek zoals Music From the Vatican en Mozarts Don Giovanni, maar ook Changes van rapper Tupac Shakur en Uprising van Muse. Als verklaring staat er naast de muziek dat het een "perfecte mix is van klassieke muziek, wereldmuziek en hedendaagse muziek".

De lijst is samengesteld door St. Paul's Multimedia, een kerkelijke uitgever. Het is niet bekend of de paus alle tracks zelf ook heeft beluisterd

MySpace is een netwerksite waar het Vaticaan eerder dit jaar lid van werd.

Bron: NOS/quote]

Wat een Humor... wel eens aan gedacht dat dit alles een fake is
Ben vaak in het Vaticaan geweest en inderdaad we gingen met ze de pollonaise en de vogeltjesdans doen !
Ook op CTV (Centro Televisione Vaticano op internet) is het een en al karaoke en inhakr met ze allen !

wat een ONZIN !!!!!

Ik zet liever een cd op dan hoor ik irritante discjockies en reclames niet alhoewel ik skyradio nog wel aardig vind
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Eigentijdse muziek

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:
Hendrikus schreef:Komt er opeens een topic uit 2002 voorbij...
Eigentijdse muziek, en volgens de topicstarter van meer dan 9 jaar geleden: eigentijdse Christelijke muziek.
En vervolgens blijkt het over gospel- en verwante artiesten te gaan.

Zo dient zich weer een definitieprobleem aan. Want wat versta je onder eigentijdse muziek?
Ik denk dan aan de avant garde van de moderne klassieke muziek. Aan Daan Manneke bijvoorbeeld, of Arvo Pärt.
Maar 't is allemaal zo betrekkelijk... De composities van Messiaen uit de jaren "30 van de vorige eeuw zijn binnen zijn oeuvre nog behoorlijk traditioneel, maar klinken veel mensen toch als "vreselijk modern" in de oren. En de Sacre du Printemps van Strawinsky ging in 1913 in première en veroorzaakte toen een rel. Maar hoewel die muziek nu bijna 100 jaar oud is, bijna antiek dus, is ze nog steeds moderner dan menigeen weet te waarderen.

Dus ja, wat is nou "eigentijdse muziek"??
Ik weet het wel, maar ik verklap het (nog) niet. :huhu
Jij weet het wel, maar je wilt het (nog) niet zeggen. ;)
Hendrikus schreef:Ik denk dan aan de avant garde van de moderne klassieke muziek. Aan Daan Manneke bijvoorbeeld, of Arvo Pärt.
http://www.hansanders.nl/tests/ogentests.aspx
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie