Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:Probeer nu even rustig te begrijpen wat @HersteldHervormd bedoelt. Hij heeft gewoon een punt hierin, waarbij natuurlijk altijd de vraag is: is dat doorslaggevend voor een afwijzend standpunt?
Het punt waar ik moeite mee heb, is dat hij insinueert dat dit God verzoeken is. Dan maak je een karikatuur van keuzes die medechristenen biddend maken. En daar heb ik grote moeite mee.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Herman »

Dat is geen insinuatie, dat is een oprecht gevoelen van hen die op deze wijze gewetensbezwaard zijn. Als we dat inzien, kunnen we het gesprek op waardiger wijze voortzetten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door eilander »

GerefGemeente-lid schreef:
eilander schreef:Probeer nu even rustig te begrijpen wat @HersteldHervormd bedoelt. Hij heeft gewoon een punt hierin, waarbij natuurlijk altijd de vraag is: is dat doorslaggevend voor een afwijzend standpunt?
Het punt waar ik moeite mee heb, is dat hij insinueert dat dit God verzoeken is. Dan maak je een karikatuur van keuzes die medechristenen biddend maken. En daar heb ik grote moeite mee.
Hij vráágt het. Stop toch met die grote woorden, dat maakt een discussie echt niet beter.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Panny »

HersteldHervormd schreef:
Forummer schreef:
HersteldHervormd schreef:Hoevele zijn er die na de vaccinatie toch (even) ziek werden. Het mag geen naam hebben, en is ook niet levensbedreigend, maar toch was je gezond. Je hebt jezelf ziek gemaakt. Daar kan je niet omheen.

Is dit ook al niet God verzoeken?
Sommigen menen van wel.
Sommigen menen van niet.

Probeer het wat meer los te laten.
En aan God over te laten.
Nee dat begrijp ik, maar je kan er niet omheen dat je jezelf ziek maakt. We kunnen toch op de argumenten van elkaar ingaan?
"Jezelf ziek maken" vind ik wat te kort door de bocht.

Maar ik vind dat HersteldHervormd zeker wel een punt heeft als het gaat om deze nieuwe mRNA vaccins.
De vaccins tegen COVID zijn de eerste vaccins die op de markt komen met deze nieuwe techniek.
Ze zijn met een noodtoelating toegestaan tot de markt.
Er zijn dus geen (of minder?) lange termijn studies gedaan zoals normaal wel moet gebeuren.
Dus het is gewoon een feit dat we minder zeker weten wat het op de lange termijn voor effecten kan hebben op bijvoorbeeld het immuunsysteem. Er kunnen complicaties op de lange termijn zijn die we nog niet weten.
Ik vind het dus goed te verdedigen dat als je jong en gezond bent en je om deze reden deze vaccins niet neemt.
Dan is het ook een kwestie van afwegen van risico's. Voor 70 plussers is het krijgen van corona heel gevaarlijk maar als je jonger bent dan 50 dan kan ik me voorstellen dat je de onbekende risico's van het vaccin op de lange termijn groter vind.
Profesto
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Profesto »

De lange termijn risico's van Covid zijn net zo onbekend. Daarnaast zijn bijwerkingen op lange termijn onwaarschijnlijk, terwijl van verschillende virussen bekend is dat er lange termijn effecten kunnen zijn.

Ik vind het langetermijn bezwaar niet echt steekhoudend en volgens mij heeft het vrij weinig te maken met gewetensbezwaren.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Jongere »

eilander schreef:Waar het om gaat, is: je neemt een vaccin, waardoor je het risico loopt om ziek te worden. Dat laatste is duidelijk, omdat je ook ziet dat sommige mensen er ziek van worden. De vraag is: mag je dat doen? Kun je voor eigen geweten verantwoorden dat je God bidt om genezing, terwijl je er zelf 'voor gezorgd hebt' dat je ziek wordt?
Ook een paracetamol kent een hele lijst met bijwerkingen in de bijsluiter. Toch bidden we (misschien, of we doen het gedachteloos) of God de middelen wil gebruiken, omdat we met name weten van de helpende werking van dit medicijn.

Dat een medicijn niet gelijk staat aan de werking van een vaccin snap ik (al nemen we paracetamol ook wel eens preventief), maar volgens mij kun je het beide wel als een middel zien.
Inderdaad: vaccins kennen bijwerkingen, en soms ook echt ziekteverschijnselen als koorts. Tegelijk zijn cijfers heel duidelijk dat vaccins een grote beschermende werking hebben. Het is dus niet zo dat je iets neemt om ziek te worden, maar om een ernstige ziekte te voorkomen.

Met andere woorden: ik kan de vraag niet volgen of je mag bidden om genezing terwijl je zelf 'zorgde' dat je ziek werd. Waar je om mag bidden is of de Heere het middel wil zegenen. En bij die zegen kan een paar dagen met koorts op bed misschien zelfs horen, omdat dat vooral een teken is dat je immuunsysteem zijn werk doet en doet wat het nodig is om bescherming tegen covid op te bouwen.
Als ik griep heb en bid om genezing en ik krijg daarna flinke koorts, betekent dat niet dat God het gebed niet hoort omdat ik niet onmiddellijk weer zonder klachten rondloop. Het betekent misschien juist dat Hij dat wél doet, en mijn lichaam de kracht geeft om -door middel van koorts- de strijd tegen de ziekte aan te gaan.

Neemt niet weg dat ik de gewetensvragen wel heel goed begrijp en ook altijd zal opkomen voor de ruimte daarvoor. Zolang er ook de ruimte is om blijvend van gedachten te wisselen over de theologische motieven die dan spelen, en die met elkaar te wegen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door J.C. Philpot »

Profesto schreef:Daarnaast zijn bijwerkingen op lange termijn onwaarschijnlijk, terwijl van verschillende virussen bekend is dat er lange termijn effecten kunnen zijn.
Met de gigantische druk en de grote belangen die er op dit moment spelen, heb ik weinig vertrouwen in de mantra "bijwerkingen op lange termijn zijn onwaarschijnlijk". Dat word wel heel makkelijk gezegt, omdat men wil dat iedereen gevaccineerd word. Het is simpelweg nog niet bekend met betrekking tot de MRNA techniek.
Profesto schreef:Ik vind het langetermijn bezwaar niet echt steekhoudend en volgens mij heeft het vrij weinig te maken met gewetensbezwaren.
Het kan zeker een gewetensbezwaar zijn, aangezien je wel iets experimenteels in je lichaam (dat de Heere toebehoort) laat spuiten.

Overigens is het krijgen van COVID inderdaad ook een risico, waarvan de lange termijn gevolgen nog niet goed weet. Daar heb je gelijk in.

Wat mij betreft is er daarom voor beide standpunten wat te zeggen, en is het niet zo eenvoudig (zoals 1+1 2 is) als sommigen het doen voorkomen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Thea »

Ik vind dat de bijwerkingen van het vaccin door voorstanders van vaccinatie erg worden gebagatelliseerd. Zie draadje over boosterprik. Ik lees daar dat mensen erg twijfelen aan het nemen van de boosterprik, omdat ze nog steeds gezondheidsklachten hebben na het vaccin. Ik zou die verhalen ook serieus nemen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Valcke »

Overigens spelen ernstige bijwerkingen die wél bekend zijn, ook een rol in de afweging:
Neem de ontsteking van de hartspier of van het hartzakje dat zowel bij Pfizer als Moderna als zeldzame bijwerkingen bekend zijn en vooral voorkomen bij jonge mannen. Dit is echt niet extreem zeldzaam, in Nederland zullen er tientallen jonge mannen geweest zijn die deze bijwerking gehad hebben. Ik heb begrepen dat de schade aan het hart blijvend kan zijn en levensverkortend.
Dan vraag ik mij wel af of je je daar (als gezonde jongere) bewust aan mag blootstellen.

Daarnaast zijn er ook nog heel veel onverklaarde gevallen - ook plotseling overlijden - bij gezonde mensen waarbij een mogelijk verband thans niet bekend is maar ook niet uit te sluiten valt. Mag je je hieraan blootstellen wanneer je niet tot een risicogroep behoort?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Panny »

Profesto schreef:Daarnaast zijn bijwerkingen op lange termijn onwaarschijnlijk, terwijl van verschillende virussen bekend is dat er lange termijn effecten kunnen zijn.
Misschien onwaarschijnlijk, maar het is niet uit te sluiten.
Het is niet voor niets dat die lange termijn onderzoeken nodig zijn. Dat gebeurd heel zorgvuldig.
En daarbij kunnen altijd dingen gevonden worden die niemand verwacht had.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Forummer »

Herman schreef:Dat is geen insinuatie, dat is een oprecht gevoelen van hen die op deze wijze gewetensbezwaard zijn. Als we dat inzien, kunnen we het gesprek op waardiger wijze voortzetten.
Helemaal met je eens Herman.
Dat lijkt inderdaad te weinig gezien te worden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Framboos »

Valcke schreef:Overigens spelen ernstige bijwerkingen die wél bekend zijn, ook een rol in de afweging:
Neem de ontsteking van de hartspier of van het hartzakje dat zowel bij Pfizer als Moderna als zeldzame bijwerkingen bekend zijn en vooral voorkomen bij jonge mannen. Dit is echt niet extreem zeldzaam, in Nederland zullen er tientallen jonge mannen geweest zijn die deze bijwerking gehad hebben. Ik heb begrepen dat de schade aan het hart blijvend kan zijn en levensverkortend.
Dan vraag ik mij wel af of je je daar (als gezonde jongere) bewust aan mag blootstellen.

Daarnaast zijn er ook nog heel veel onverklaarde gevallen - ook plotseling overlijden - bij gezonde mensen waarbij een mogelijk verband thans niet bekend is maar ook niet uit te sluiten valt. Mag je je hieraan blootstellen wanneer je niet tot een risicogroep behoort?
De kans dat je dat door covid-19 krijgt ligt ongeveer factor 10-15 hoger .
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Valcke »

Framboos schreef:De kans dat je dat door covid-19 krijgt ligt ongeveer factor 10-15 hoger .
Dan moet je wel eerst covid krijgen. En ook dan is het een heel kleine kans.
Het is voor mij niet zo eenvoudig als een simpele kansberekening.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door GGotK »

HersteldHervormd schreef:Hoevele zijn er die na de vaccinatie toch (even) ziek werden. Het mag geen naam hebben, en is ook niet levensbedreigend, maar toch was je gezond. Je hebt jezelf ziek gemaakt. Daar kan je niet omheen.

Is dit ook al niet God verzoeken?
Ik denk dat velen het niet zien als ' jezelf ziek maken' maar als een eventuele bijwerking of als een teken van 'werking'. De vraag of je God hiermee niet verzoekt begrijp ik, maar deze wordt door anderen juist weer gesteld aan ongevaccineerden op grond van het je bewust niet 'wapenen' tegen de desbetreffende ziekte.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gewetensbezwaardheid rondom vaccinatie

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Dat is geen insinuatie, dat is een oprecht gevoelen van hen die op deze wijze gewetensbezwaard zijn. Als we dat inzien, kunnen we het gesprek op waardiger wijze voortzetten.
Dat oprechte gevoelen moet natuurlijk wel ergens op gebaseerd zijn. Mij schijnt de Bijbelse onderbouwing van dit oprechte gevoelen zeer zwak.
Plaats reactie