'Loyaal aan de Statenvertaling'

Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Charles »

In RD is een artikel verschenen over een lezersonderzoek inzake het gebruik van de SV. Komende tijd verschijnen hier meerdere artikelen over ('een introductie op een serie die de komende weken volgt, met verdieping op verschillende deelterreinen'). Om te voorkomen dat in verschillende draadjes hier over gesproken wordt ben ik ik zo vrij geweest een centraal draadje aan te maken.

Zie artikel:
https://www.rd.nl/artikel/949104-loyaal ... te-blijven

Huijgen plaatst er al zn vraagtekens bij:
Zie CIP en Twitter: https://twitter.com/huijgen/status/1454413878411108353

Eén minpunt van de SV heb ik iig gevonden. Zit te zoeken op een notitiebijbel, die is er in allerle vormen, maten en vertalingen maar geen eentje in de SV.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door DDD »

Ik ben het helemaal met dr. Huijgen eens.

Ik vind het moeilijk om te begrijpen dat er mensen zijn met gezond verstand die deze dingen opschreven. Ik kan mij oprecht niet voorstellen dat iemand tot deze conclusies komt. Maar het kan zijn dat een onderdeel van het probleem is dat ik zelf deel ben van de polarisatie.

Ik zal mijn bevindingen over dit artikel ook even in dit draadje kopieren. Want ik had er spontaan al over geschreven.
DDD schreef:
Los daarvan was dit artikel even zorgelijk als de eerdere 'analyse'. Ik denk dat de heer Klaasse in ieder geval één ding goed heeft begrepen: dominees hebben liever verering dan kritiek. Dat is al jarenlang het euvel, of beter gezegd, al sinds de zondeval. Het zorgt voor kijken wat de ander vindt en vooral geen hoofd boven het maaiveld uitsteken. Of juist wel, afhankelijk van welk deel van de kerk je bedient, natuurlijk. Ik vrees dat hij er zelf in dit artikel ook niet aan is ontkomen. Zeker inzake het waarschuwen van mensen voor de HSV. Ik vind dat theologisch totaal ongemotiveerd en onverantwoord. Ambtsdragers in de Gereformeerde Gemeenten zijn altijd al beter geweest in het doorzien van de persoonlijkheid dan in theologische hoogstandjes, maar dit is gewoon absurd. Enerzijds klagen over verdeeldheid en dan een punt maken van kleinigheden. Als het niet zo treurig was, zou ik het dwaas noemen.

De stelling dat iemand die twijfelt aan de betrouwbaarheid van Gods Woord niet zalig kan worden, is voor zover ik weet in de gereformeerde traditie nooit ingenomen. Gods kinderen kunnen aan allerlei zonden bloot liggen. Nog even los van de ontstellende wereldvreemdheid die er uit spreekt als hij spreekt over de 10 procent. Wat dat betreft, is de heer Grandia wat beter ingevoerd. Het is geen best teken als zulke mensen ter synode besluiten nemen.
Los daarvan zie ik wel dat ook in gematigde GG de BMU de HSV soms vervangt. Maar dan lezen mensen dus de parafrase. Het is de vraag of ze dan ook de bijbeltekst lezen. Dus als er een verschuiving zichtbaar is van HSV naar BMU, dan wil ik dat wel geloven.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door -DIA- »

Charles schreef:In RD is een artikel verschenen over een lezersonderzoek inzake het gebruik van de SV. Komende tijd verschijnen hier meerdere artikelen over ('een introductie op een serie die de komende weken volgt, met verdieping op verschillende deelterreinen'). Om te voorkomen dat in verschillende draadjes hier over gesproken wordt ben ik ik zo vrij geweest een centraal draadje aan te maken.

Zie artikel:
https://www.rd.nl/artikel/949104-loyaal ... te-blijven

Huijgen plaatst er al zn vraagtekens bij:
Zie CIP en Twitter: https://twitter.com/huijgen/status/1454413878411108353

Eén minpunt van de SV heb ik iig gevonden. Zit te zoeken op een notitiebijbel, die is er in allerle vormen, maten en vertalingen maar geen eentje in de SV.
Dat een deel van de achterban zich van het RD vervreemd lijkt me waar. Er is mijns inziens een beweging van twee kanten. a. Mensen die het RD te 'strak' vinden, en b. De niet altijd meer eenduidige rechte visie die de krant ontwikkeld heeft.
We zagen dat eerst in de berichtgeving omtrent de toenmalige RPF... Deze partij koos van meet aan niet echt voor de St. Vert. Het RD wilde zich ook niet binden aan een politieke partij. Dat was, denk ik, ook niet nodig geweest, maar als men probeert tussen twee partijen door te berichten, en beide partijen te vriend wilt houden kom je mijns inziens toch op een terrein waarin misschien ook commerciële aspecten zouden kunnen hebben meegewogen. Ook het halfzachte en niet zo uitgesproken standpunt omtrent de St. Vert. is wel eens wat zwak. Het RD had misschien meer sturend en opiniërend bezig moeten zijn m.b.t. het gebruik van de St. Vert. Een ook een duidelijk standpunt in moeten nemen. Ik geloof dat beide, de lezers en de krant beide deel hebben aan een vervreemden van Gereformeerde leer. Wat me opvalt is dat het RD nu een breder publiek trekt dan de oorspronkelijke doelgroep, en tevens dat de nakomelingen van de eerste generatie ook breder, ruimer zijn gaan denken. Op die manier ga je vanzelf vervlakken lijkt me.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Charles »

Ik denk wel eens: zouden we als gezindte niet veel beter af zijn geweest zonder RD?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Mistig »

Charles schreef:Ik denk wel eens: zouden we als gezindte niet veel beter af zijn geweest zonder RD?
Hoewel abonnee, vind ik dit een interessante gedachte.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Herman »

Charles schreef:Ik denk wel eens: zouden we als gezindte niet veel beter af zijn geweest zonder RD?
Daar is ook vast al wel een draadje voor. :-)

In het kader van dit onderzoek vind ik dat het rd en dan voornamelijk in de persoon van dr. C.S.L. Janse een grote fout heeft gemaakt door de groep bijbelgetrouwe christenen te verengen tot hen die vallen onder een zeer rechtse definitie van bekering. En dat is in zekere zin ook onvermijdelijk omdat het gaat om bevindelijke gereformeerde christenen en het woord bevindelijke gaat dan vooral om een systematische ondervinding van de weg der bekering en in mindere mate om het geloof als doorslaggevende factor daarin.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik ben het helemaal met dr. Huijgen eens.
Volgens mij moet je een goed inzicht hebben in de onderliggende data. Ik kan me zo voorstellen dat een belangrijk gedeelte van de jongeren die slecht lezen niet meedoen aan een enquête, waardoor de groep jongeren die mee heeft gewerkt niet representatief is voor de hele groep. Daarmee heb je op voorhand een selectie als het gaat om de SV vraag.

Het tweede, en dat is afwijkend van dr. Huijgen, worden jongeren prima gedrild om de SV te lezen en komen pas halverwege de 20 tot een eigen afgewogen oordeel en durven ze meer een eigen positie te kiezen. Dus de keuze voor een afwijkende vertaling volgt pas in een latere levensfase. Maar dat is ook maar een globaal idee dat ik heb.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Vervolgde »

DDD schreef:Ik ben het helemaal met dr. Huijgen eens.

Ik vind het moeilijk om te begrijpen dat er mensen zijn met gezond verstand die deze dingen opschreven. Ik kan mij oprecht niet voorstellen dat iemand tot deze conclusies komt. Maar het kan zijn dat een onderdeel van het probleem is dat ik zelf deel ben van de polarisatie.
Ik ben het helemaal met dr. Huijgen oneens. Ik vind het moeilijk om te begrijpen dat er mensen zijn met gezond verstand die deze dingen opschrijven. Ik kan mij oprecht niet voorstellen dat iemand tot deze conclusies komt. Maar het kan zijn dat dat een onderdeel van het probleem is.

Iedereen met een gezond verstand en enig zicht op het geloofsleven kan weten dat de gereformeerde gezindte in omvang sterk is afgenomen, ja eigenlijk als gezindte niet meer zichtbaar is. Als gezindte wordt zij gekleineerd, geïsoleerd en als iets dat niet meer van deze tijd is weggedaan, uit de kerk en ook op dit forum. Let wel, dan spreek ik over het geloofsleven.

Gaat het om de geloofsvorm, dat zijn er nog grote groepen religieus bewogen personen die zich graag aangeduid weten als de gereformeerde gezindte. Het geeft voeding aan identiteit, aan eerbiedwaardigheid aan het recht om bovenal serieus genomen te worden. Bovendien is het de basis om vooral een actief geloof uit te dragen, niet in gebed maar in demonstraties tegen dit en tegen dat. Het verschaft recht om tegen de overheid te zijn, om een eigen leven te leiden met een eigen taal. En uiteraard hoort daar een eigen Bijbelvertaling bij.

En de ware gelovigen? Overwegend zwijgen ze in het openbaar. Dat deze isolatie leidt tot een scherper reageren op de huidige ontwikkelingen is daardoor heel verklaarbaar. De valkuil van radicalisering door de druk van hen die zich gereformeerde gezindte noemen, maar die het niet zijn, is immens, juist ook om deze lieden zeer wel met de wereld overweg kunnen. Hieruit is het logisch verklaarbaar dat jongeren binnen de echte groep zich zo in het geweten aangesproken worden dat hun standpunten scherper en meer nadrukkelijk vastliggen dan die van hun voorouders.

Soms komt er een getuigenis van ware gelovigen naar buiten, zoals nu. Vaak leidt dat tot negeren, maar tegenwoordig veel vaker tot beschimping en verdere uitstoting. En dat komt omdat het Woord van God zoals dat tot Holland gekomen is verlaten is. En nu zoekt eenieder zijn eigen Bijbel, onder het motto: ik leest graag de bijbel in mijn eigen taal. Is het dan vreemd dat de godvrezende zich des te meer vastklemt aan de Statenvertaling?
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind het aantal HHK'ers en GG'ers die aangegeven hebben; '' Is de SV het meest zuivere?'' ''Ja , dit is het meest zuivere''
best wel laag. Vinden jullie van niet?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Van Ewijk »

Ik ben na lang wikken en wegen tot de volgende conclusie gekomen.
En vat me niet verkeerd op, ik heb de Statenvertaling erg hoog staan.

Maar de oorspronkelijke bijbel is geschreven in het Hebreeuws, Aramees en Grieks.
Al het andere is een vertaling.
Niet meer dan dat, een vertaling.
De oude reformatoren hebben zelf nooit getekend voor één enkele absolute vertaling.

Luther zelf heeft in de Wartburg zijn vertaling van het nieuwe testament zo veel mogelijk in de taal van de gewone man ( van destijds) geschreven omdat hij de toegankelijkheid voorop wilde stellen.
Ik vraag me soms echt af wat de grondleggers zouden vinden van onze hedendaagse Statenvertaling/ King James opstelling.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door refo »

Van Ewijk schreef:Ik ben na lang wikken en wegen tot de volgende conclusie gekomen.
En vat me niet verkeerd op, ik heb de Statenvertaling erg hoog staan.

Maar de oorspronkelijke bijbel is geschreven in het Hebreeuws, Aramees en Grieks.
Al het andere is een vertaling.
Niet meer dan dat, een vertaling.
De oude reformatoren hebben zelf nooit getekend voor één enkele absolute vertaling.

Luther zelf heeft in de Wartburg zijn vertaling van het nieuwe testament zo veel mogelijk in de taal van de gewone man ( van destijds) geschreven omdat hij de toegankelijkheid voorop wilde stellen.
Ik vraag me soms echt af wat de grondleggers zouden vinden van onze hedendaagse Statenvertaling/ King James opstelling.
Ze zouden hem niet kunnen begrijpen omdat het hun taal niet is.
Ik heb een exemplaar uit de 17e eeuw. Die kunnen ze natuurlijk wel begrijpen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Maanenschijn »

Ik ben nog steeds benieuwd naar een onderbouwing van de stelling dat er met de HSV ‘subtiel van een andere geloofsbeleving sprake is’.

Het is wat mij betreft bijna het belangrijkste zinnetje wat ik heb onthouden uit het artikel. Het sentiment, mogelijk hang naar het oude, herinnering aan een sprake Gods, de waardering voor de kanttekeningen (terecht!), BMU en al het andere is interessant voor bij de koffie, maar raakt niet de geloofsleer.

Juist daar zou ik graag wat meer over weten.

Op CIP geeft prof. Huijgen ook zijn visie. Ik vind het wel jammer dat hij de kanttekeningen in het 17e eeuwse taalkleed plaatst, zonder te vermelden dat er (bij mijn weten) initiatieven zijn die in hedendaags taalgebruik om te zetten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:Ik ben nog steeds benieuwd naar een onderbouwing van de stelling dat er met de HSV ‘subtiel van een andere geloofsbeleving sprake is’.

Het is wat mij betreft bijna het belangrijkste zinnetje wat ik heb onthouden uit het artikel. Het sentiment, mogelijk hang naar het oude, herinnering aan een sprake Gods, de waardering voor de kanttekeningen (terecht!), BMU en al het andere is interessant voor bij de koffie, maar raakt niet de geloofsleer.

Juist daar zou ik graag wat meer over weten.

Op CIP geeft prof. Huijgen ook zijn visie. Ik vind het wel jammer dat hij de kanttekeningen in het 17e eeuwse taalkleed plaatst, zonder te vermelden dat er (bij mijn weten) initiatieven zijn die in hedendaags taalgebruik om te zetten.
Dat is niet zo moeilijk te onderbouwen. Met de Statenvertaling kun je qua uitleg een heleboel kanten op, zeker bij de meer onbekende bijbelgedeelten. Je kunt daar een tekst uit isoleren en daar een heel verhaal bij houden. Bijvoorbeeld over een nachthutje in de komkommerhof. Bij de enge poort zijn er op dit moment nog teveel mensen die weten dat daar niets eng aan is, maar dat het nauw betekent. Maar bij een heleboel minder bekende teksten kun je als dominee een enorme vrijheid nemen in uitleg en toepassing.

Als de luisteraars een duidelijke bijbelvertaling hebben, dan is het lastiger om een soort bovennatuurlijke intermediair te zijn tussen Gods duistere boodschap en de luisteraar.

Dus ja: de SV geeft de mogelijkheid tot een andere geloofsbeleving. En hoe verder de taal van de 18e eeuw afgroeit, hoe minder subtiel die geloofsbeleving hoeft af te wijken. Het blijkt echter nu al dat er ouderlingen zijn die de zaak omkeren, en de duidelijkheid van de HSV afdoen als een andere geloofsbeleving. In mijn perspectief draaien ze de zaken daarmee gruwelijk om. Maar het antwoord zal zijn dat mij de rechte hartsgesteldheid ontbreekt en dat ik slechts aanzie wat voor ogen is. En mensen die een neiging tot het bijzondere hebben, zullen dat in veel gevallen voor zoete koek slikken.

Dat zie je ook in deze enquêteresultaten terug.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Valcke »

Maanenschijn schreef:Ik ben nog steeds benieuwd naar een onderbouwing van de stelling dat er met de HSV ‘subtiel van een andere geloofsbeleving sprake is’.

Het is wat mij betreft bijna het belangrijkste zinnetje wat ik heb onthouden uit het artikel. Het sentiment, mogelijk hang naar het oude, herinnering aan een sprake Gods, de waardering voor de kanttekeningen (terecht!), BMU en al het andere is interessant voor bij de koffie, maar raakt niet de geloofsleer.

Juist daar zou ik graag wat meer over weten.

Op CIP geeft prof. Huijgen ook zijn visie. Ik vind het wel jammer dat hij de kanttekeningen in het 17e eeuwse taalkleed plaatst, zonder te vermelden dat er (bij mijn weten) initiatieven zijn die in hedendaags taalgebruik om te zetten.
Ik herken die stelling wel al is het moeilijk om die stelling met duidelijke voorbeelden te staven (en ik er nu ook de tijd niet voor heb). Wat wel met voorbeelden te bewijzen is, is dat de HSV toch verder van de grondtekst af staat dan de meer letterlijke Statenvertaling. Alleen al om die reden meen ik dat de SV duidelijk te verkiezen is boven de HSV, waarbij ik eveneens hoop of een taalkundige revisie.

Een nieuwe vertaling strikt volgens de beginselen van de SV - die náást de SV gelezen kan worden - is zeker ook mogelijk, alleen denk ik dat de verdeeldheid zodanig groot is, dat deze niet gemakkelijk tot stand komt. Ook houdt de SV met kanttekeningen blijvend zijn waarde.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:
Maanenschijn schreef:Ik ben nog steeds benieuwd naar een onderbouwing van de stelling dat er met de HSV ‘subtiel van een andere geloofsbeleving sprake is’.

Het is wat mij betreft bijna het belangrijkste zinnetje wat ik heb onthouden uit het artikel. Het sentiment, mogelijk hang naar het oude, herinnering aan een sprake Gods, de waardering voor de kanttekeningen (terecht!), BMU en al het andere is interessant voor bij de koffie, maar raakt niet de geloofsleer.

Juist daar zou ik graag wat meer over weten.

Op CIP geeft prof. Huijgen ook zijn visie. Ik vind het wel jammer dat hij de kanttekeningen in het 17e eeuwse taalkleed plaatst, zonder te vermelden dat er (bij mijn weten) initiatieven zijn die in hedendaags taalgebruik om te zetten.
Dat is niet zo moeilijk te onderbouwen. Met de Statenvertaling kun je qua uitleg een heleboel kanten op, zeker bij de meer onbekende bijbelgedeelten. Je kunt daar een tekst uit isoleren en daar een heel verhaal bij houden. Bijvoorbeeld over een nachthutje in de komkommerhof. Bij de enge poort zijn er op dit moment nog teveel mensen die weten dat daar niets eng aan is, maar dat het nauw betekent. Maar bij een heleboel minder bekende teksten kun je als dominee een enorme vrijheid nemen in uitleg en toepassing.

Als de luisteraars een duidelijke bijbelvertaling hebben, dan is het lastiger om een soort bovennatuurlijke intermediair te zijn tussen Gods duistere boodschap en de luisteraar.

Dus ja: de SV geeft de mogelijkheid tot een andere geloofsbeleving. En hoe verder de taal van de 18e eeuw afgroeit, hoe minder subtiel die geloofsbeleving hoeft af te wijken. Het blijkt echter nu al dat er ouderlingen zijn die de zaak omkeren, en de duidelijkheid van de HSV afdoen als een andere geloofsbeleving. In mijn perspectief draaien ze de zaken daarmee gruwelijk om. Maar het antwoord zal zijn dat mij de rechte hartsgesteldheid ontbreekt en dat ik slechts aanzie wat voor ogen is. En mensen die een neiging tot het bijzondere hebben, zullen dat in veel gevallen voor zoete koek slikken.

Dat zie je ook in deze enquêteresultaten terug.
Je weet me toch vaak te verrassen met je hersenspinsels :). Ik vind je analyse de moeite waard om te overdenken.

Zou dan ook wel benieuwd zijn naar de visie van de meer SV liefhebbers, juist met betrekking tot de geloofsbeleving. Misschien iets voor GerfGemeente-lid om daar eens wat van te vinden?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie