Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:
Bezorgd schreef:Niet iedereen is even taalvaardig wat spelling betreft.
En het steeds corrigeren in de setting van een forum maakt dat deze mensen zich steeds onzekerder worden, en straks niets durven te posten.

Het gaat hier om de inhoud, en iedereen begrijpt het.
Het fouten corrigeren doe je maar als leraar op school of als corrector bij uitgever of krant.
Ik vind dit aan de ene kant een goede overweging. Maar zou je met zulke overwegingen niet het hele onderwijs moeten afschaffen?

Ik vind het ook wel wat postmodern. Iedereen kan leren spellen. We hebben daarvoor http://www.jufmelis.nl. Bijvoorbeeld.

Het hele idee dat spelling onbelangrijk is, vind ik getuigen van een gebrek aan respect voor de gesprekspartners en ik vind het ook postmodern. Iedereen doet wat goed is in eigen ogen.

En daarnáást moet er zeker een inclusieve cultuur zijn, waar ook een dyslectisch iemand of iemand die geen goed onderwijs volgde, mag meedoen.

Ik denk echter dat de drempel daarvoor veel meer zit in de afrekencultuur en de scherpe discussies dan in de spelvaardigheidsverbeteringen.

Los daarvan is dit een breder probleem. Ik heb meegemaakt dat een stagiaire-sollicitant boos vertrok omdat ik meldde dat er tien spelfouten in de sollicitatiebrief zaten en dat zij daar eerst werk van moest maken. Dan ben je mijns inziens gewoon niet goed opgevoed, niet thuis, en niet op school.
'

Gaat het nu om spelling of profileren? :haha
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door -DIA- »

Ik schrijf af en toe verhalen. Niet zozeer voor een groot publiek, maar meer voor mezelf en intimi. Soms kun je dingen verwoorden die normaal niet te verwoorden zijn. Niet iedereen kan dat. Niet iedereen waardeert of begrijpt dat ook.
Een typefout glipt er wel eens door, maar soms merk ik die ook meteen. Het voordeel van Word is natuurlijk dat je het zo weer wist. Maar er is ook een andere kant. Een vergissing kan soms wel leuk zijn. Als je tenminste soms wat kan relativeren en je niet als een drammerige druiloor wilt worden aangezien door mensen die je kennen.
Dan kun je een fout woordje wel eens laten staan. Je maakt wel een handeling: Doorstrepen. Het is iets wat aan schrijven doet denken. Dat geeft iets meer echtheid, authenticiteit. Typen is anders zo kil, het kan zo afstandelijk zijn. Waarom dan niet g'woon eens een woordje doorstrepen? Dat geeft iets van meerwaarde aan een persoonlijk schrijven. Denk ik dan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Forummer »

Vaak zorgt de verbetering ervoor dat de aandacht van de inhoud afgetrokken wordt. Al zal dat meestal niet zo bedoeld zijn.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door -DIA- »

Forummer schreef:Vaak zorgt de verbetering ervoor dat de aandacht van de inhoud afgetrokken wordt. Al zal dat meestal niet zo bedoeld zijn.
Een "laatst gewijzigd door" staat ook voor geen meter... voor wie het vat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:
Forummer schreef:Vaak zorgt de verbetering ervoor dat de aandacht van de inhoud afgetrokken wordt. Al zal dat meestal niet zo bedoeld zijn.
Een "laatst gewijzigd door" staat ook voor geen meter... voor wie het vat.
Ik heb vaak dat ik iets wijzig met de bewuste melding als gevolg, al zie ik het in de app Tapatalk niet. Als ik mijn post herlees, zie ik vaak dat mijn gedachten soms sneller gaan dan de getypte tekst en ontstaan er kromme zinnen of woorden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Christen
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Christen »

Ik ook. Ben heus wel goed ontwikkeld, al was ik de beste in begrijpend lezen, de slechtste in dictee ;). Gelukkig telde dat laatste een stuk minder mee.

Ik zie het ook weleens, te snel getypt. Tja, ern kniesoor (hoe schrijf je dat :yahoo) die daar op let. Gods namen vind ik wel netjes om goed te schrijven al twijfel ik ook weleens als het gaat om de hoofdletters.
Ik vind de inhoud veel belangrijker dan presentatie.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Mannetje »

Een taalneuzelaarstopic zou dan handig zijn. Daar kun je leuke, irritante en andere taalfouten bespreken, eventueel met vermelding van naam of zelfs zonder dat. Op die manier blijven de gewone topics schoon, maar is er wel een uitlaatklep voor taalfoutfrustraties en -vermakelijkheden
-
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Hendrikus »

Mistig schreef:
J.C. Philpot schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Fijn dat je het leerzaam vindt. Hoewel ik bij jou geregeld fouten zie in het d/t- en ei/ij-gebruik (...)
Ben ik me van bewust :)

Ik ben begonnen wekelijks de oefeningen op https://www.gespeld.nl/noregtest te maken. Hopenlijk treed er verbetering op :slurp
*Hopelijk treedt
Goed zo. Laten we alsjeblieft zuinig zijn op onze Nederlandse taal. "Het gaat om de boodschap" is zo'n makkelijk excuus om slordig met taal om te springen. Natuurlijk heeft niet iedereen evenveel talent, ook niet als het om taal gaat. Maar dan is het toch juist fijn als anderen je helpen om beter te leren spellen? Ervan uitgaande dat dit op een opbouwende manier gebeurt, natuurlijk.
~~Soli Deo Gloria~~
Christen
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Christen »

Ha, ha les van Hendrikus. Oké, oké.. zuinig op onze taal, best een argument om wat meer op te letten.

Maar dit is wel een ontspannen forum en geen Bach concert hè. Dus mag het best een beetje minder goed. Maar dat is dan mijn mening.. ;)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door HersteldHervormd »

Straks krijg je eerst een spelling en dictee overhoring voordat je toegelaten word op RF :langue
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef:
-DIA- schreef:
Forummer schreef:Vaak zorgt de verbetering ervoor dat de aandacht van de inhoud afgetrokken wordt. Al zal dat meestal niet zo bedoeld zijn.
Een "laatst gewijzigd door" staat ook voor geen meter... voor wie het vat.
Ik heb vaak dat ik iets wijzig met de bewuste melding als gevolg, al zie ik het in de app Tapatalk niet. Als ik mijn post herlees, zie ik vaak dat mijn gedachten soms sneller gaan dan de getypte tekst en ontstaan er kromme zinnen of woorden.
Hier exact hetzelfde probleem.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:Straks krijg je eerst een spelling en dictee overhoring voordat je toegelaten word op RF :langue
Een spelling- en dictee-overhoring dus :)

Dat zou wel degelijk een goed idee zijn. :lock
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:Een taalneuzelaarstopic zou dan handig zijn. Daar kun je leuke, irritante en andere taalfouten bespreken, eventueel met vermelding van naam of zelfs zonder dat. Op die manier blijven de gewone topics schoon, maar is er wel een uitlaatklep voor taalfoutfrustraties en -vermakelijkheden
De gewone topics blijven dan juist ontsierd worden door ongecorrigeerde vergissingen, als ik je voorstel goed begrijp.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Mannetje »

Dat heb je goed begrepen.
-
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Corrigeren van spel- en stijlfouten (uit: Hoe was je zondag?)

Bericht door Job »

HersteldHervormd schreef:Straks krijg je eerst een spelling en dictee overhoring voordat je toegelaten word op RF :langue
Jammer genoeg moet dan wel eerst de knoeperd van een schrijffout worden weggewerkt die staat in de huidige toelatings-MatthiasJustusvraag voor nieuwe leden.
Plaats reactie