Het godenbeeld van Micha.
Geplaatst: 13 sep 2021, 13:41
In het boek richteren (rechters) lezen wij vanaf hoofdstuk 17 en 18 het verhaal van Micha.
Kort samengevat vallen hier natuurlijk een paar dingen op in verband met afgoderij.
Duidelijk is te lezen dat Micha een "gesneden" en een gegoten beeld laat maken.
Verder lezen we dat.
- Het duidelijk de instemming heeft van zijn moeder "Ter ere van de Heere"
- Het heeft de goedkeuring van een Levitische priester
- Het heeft de goedkeuring van de bende Danieten die de beelden zelfs mee nemen uit zijn huis.
Dit schept bij mij toch de grote vraagtekens op .
Het was in die tijd toch al immers duidelijk dat zowel Mozes als Jozua het maken van dergelijke beelden van en strengste verboden hadden gesteld uit naam van de Heere?
Toch zien we dat niet alleen de hoofdpersoon zowel als zijn moeder, maar notabene zelfs een priester, een rechtsgeleerde dus, die de wet moet kennen.
plus een hele bende des volks, de Danieten, deze beelden gewoon accepteren en zelfs mee nemen zonder ook maar de bezwaren van een enkeling.
Werpt bij mij de vraag op hoe er met het gebod op afgoderij in deze periode tussen de tijd van Mozes, Jozua en de tijd van de koningen werd omgegaan.
In de boeken Koningen 1 en 2 komt welliswaar ook afgoderij voor maar word sinds de tijd van Samuel ook door binnenlandse individuen en groepen duidelijk afgekeurd.
Waarom is deze afkeuring in de tijd van Micha zo duidelijk afwezig?
Kort samengevat vallen hier natuurlijk een paar dingen op in verband met afgoderij.
Duidelijk is te lezen dat Micha een "gesneden" en een gegoten beeld laat maken.
Verder lezen we dat.
- Het duidelijk de instemming heeft van zijn moeder "Ter ere van de Heere"
- Het heeft de goedkeuring van een Levitische priester
- Het heeft de goedkeuring van de bende Danieten die de beelden zelfs mee nemen uit zijn huis.
Dit schept bij mij toch de grote vraagtekens op .
Het was in die tijd toch al immers duidelijk dat zowel Mozes als Jozua het maken van dergelijke beelden van en strengste verboden hadden gesteld uit naam van de Heere?
Toch zien we dat niet alleen de hoofdpersoon zowel als zijn moeder, maar notabene zelfs een priester, een rechtsgeleerde dus, die de wet moet kennen.
plus een hele bende des volks, de Danieten, deze beelden gewoon accepteren en zelfs mee nemen zonder ook maar de bezwaren van een enkeling.
Werpt bij mij de vraag op hoe er met het gebod op afgoderij in deze periode tussen de tijd van Mozes, Jozua en de tijd van de koningen werd omgegaan.
In de boeken Koningen 1 en 2 komt welliswaar ook afgoderij voor maar word sinds de tijd van Samuel ook door binnenlandse individuen en groepen duidelijk afgekeurd.
Waarom is deze afkeuring in de tijd van Micha zo duidelijk afwezig?