De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Maanenschijn »

huisman schreef:Russen ontkennen dat Poetin vannacht met spoed een toespraak wilde geven
https://nos.nl/l/2434115#UPDATE-container-62284462

Wat ik hoor uit militaire kring is dat de nucleaire optie voor Poetin uiterst reëel is. Bereid uw huis…….
Het is erg onrustig op dit moment inderdaad. Ook in Wit-Rusland is erg veel beweging van troepen en weer beschietingen op plaatsen waar het een aantal weken relatief rustig is geweest.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

huisman schreef:Russen ontkennen dat Poetin vannacht met spoed een toespraak wilde geven
https://nos.nl/l/2434115#UPDATE-container-62284462

Wat ik hoor uit militaire kring is dat de nucleaire optie voor Poetin uiterst reëel is. Bereid uw huis…….
Maar waarom? De oorlog loopt juist redelijk voorspoedig voor hem...
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door deschpin »

Henk J schreef:
huisman schreef:Russen ontkennen dat Poetin vannacht met spoed een toespraak wilde geven
https://nos.nl/l/2434115#UPDATE-container-62284462

Wat ik hoor uit militaire kring is dat de nucleaire optie voor Poetin uiterst reëel is. Bereid uw huis…….
Maar waarom? De oorlog loopt juist redelijk voorspoedig voor hem...
Kost veel inspanning en levens maar ziet er naar uit dat ze gewenste donbass gaan pakken. Wellicht move om bij onderhandelingen de nucleaire optie terug te geven.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

Tornado in Zeeland :oO
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ararat »

Zeeuw schreef:Tornado in Zeeland :oO
Vandaag vroeg iemand me heel serieus of ik het ook al gehoord had "dat er een dooie gevallen is". Met alle respect, maar aan dit stukje Zeeuws kan ik maar niet wennen. :hum
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef:
Zeeuw schreef:Tornado in Zeeland :oO
Vandaag vroeg iemand me heel serieus of ik het ook al gehoord had "dat er een dooie gevallen is". Met alle respect, maar aan dit stukje Zeeuws kan ik maar niet wennen. :hum
Welk stukje?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ararat »

Zeeuw schreef:
Ararat schreef:
Zeeuw schreef:Tornado in Zeeland :oO
Vandaag vroeg iemand me heel serieus of ik het ook al gehoord had "dat er een dooie gevallen is". Met alle respect, maar aan dit stukje Zeeuws kan ik maar niet wennen. :hum
Welk stukje?
een dooie. Ik ga er voor het gemak vanuit dat ik niet verder hoef uit te leggen waarom.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef:
Zeeuw schreef:
Ararat schreef:
Zeeuw schreef:Tornado in Zeeland :oO
Vandaag vroeg iemand me heel serieus of ik het ook al gehoord had "dat er een dooie gevallen is". Met alle respect, maar aan dit stukje Zeeuws kan ik maar niet wennen. :hum
Welk stukje?
een dooie. Ik ga er voor het gemak vanuit dat ik niet verder hoef uit te leggen waarom.
Als iemand had gezegd "heb je gehoord dat er iemand is overleden?' was het anders geweest? Ik weet niet of accent per definitie onrespectvol is.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ararat »

Zeeuw schreef:
Ararat schreef:
Zeeuw schreef:
Ararat schreef: Vandaag vroeg iemand me heel serieus of ik het ook al gehoord had "dat er een dooie gevallen is". Met alle respect, maar aan dit stukje Zeeuws kan ik maar niet wennen. :hum
Welk stukje?
een dooie. Ik ga er voor het gemak vanuit dat ik niet verder hoef uit te leggen waarom.
Als iemand had gezegd "heb je gehoord dat er iemand is overleden?' was het anders geweest? Ik weet niet of accent per definitie onrespectvol is.
Zoals ik zei, ik kan er niet aan wennen. Ik vind het vanuit mijn context niet respectvol en het lukt me niet om dit te nuanceren naar een dialect-dingetje.
Zouden Zeeuwen dit woord ook gebruiken als het hun eigen geliefden betreft?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef: Zoals ik zei, ik kan er niet aan wennen. Ik vind het vanuit mijn context niet respectvol en het lukt me niet om dit te nuanceren naar een dialect-dingetje.
Zouden Zeeuwen dit woord ook gebruiken als het hun eigen geliefden betreft?
Geen idee. Jij kunt beter dan ik bepalen of dit vanuit een puur Zeeuwse achtergrond kwam, of dat het niet netjes was. Bij sommigen zou het, inclusief accent, gewoon netjes zijn, bij anderen niet. Net als het bij ABN-sprekers wat minder netjes overkomt als ze een ouder iemand met jij aanspreken, terwijl in mijn familie mijn opa met 'oe ist bie joe' zeker niet beledigd was.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door refo »

Ararat schreef:
Zeeuw schreef:Tornado in Zeeland :oO
Vandaag vroeg iemand me heel serieus of ik het ook al gehoord had "dat er een dooie gevallen is". Met alle respect, maar aan dit stukje Zeeuws kan ik maar niet wennen. :hum
Wij zeggen dan: er is een dode gevallen. Vind je dat wel goed?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Bourdon16 »

Zeeuw schreef:
Ararat schreef: Zoals ik zei, ik kan er niet aan wennen. Ik vind het vanuit mijn context niet respectvol en het lukt me niet om dit te nuanceren naar een dialect-dingetje.
Zouden Zeeuwen dit woord ook gebruiken als het hun eigen geliefden betreft?
Geen idee. Jij kunt beter dan ik bepalen of dit vanuit een puur Zeeuwse achtergrond kwam, of dat het niet netjes was. Bij sommigen zou het, inclusief accent, gewoon netjes zijn, bij anderen niet. Net als het bij ABN-sprekers wat minder netjes overkomt als ze een ouder iemand met jij aanspreken, terwijl in mijn familie mijn opa met 'oe ist bie joe' zeker niet beledigd was.
En in Brabant spreken we iemand weer vaak aan met 'gij'. Ongetwijfeld tot tevredenheid van onze vrienden van de GBS.
Maar als je netjes wilt spreken wordt het vaak weer 'u'.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door -DIA- »

Bourdon16 schreef:
Zeeuw schreef: Geen idee. Jij kunt beter dan ik bepalen of dit vanuit een puur Zeeuwse achtergrond kwam, of dat het niet netjes was. Bij sommigen zou het, inclusief accent, gewoon netjes zijn, bij anderen niet. Net als het bij ABN-sprekers wat minder netjes overkomt als ze een ouder iemand met jij aanspreken, terwijl in mijn familie mijn opa met 'oe ist bie joe' zeker niet beledigd was.
En in Brabant spreken we iemand weer vaak aan met 'gij'. Ongetwijfeld tot tevredenheid van onze vrienden van de GBS.
Maar als je netjes wilt spreken wordt het vaak weer 'u'.
Hoe komt dat woordje "gij" in de Statenvertaling? Algemeen bekend is, zoals hier opgemerkt dat dit in Brabant wel meer wordt gebruikt. Maar vergeet België niet. Hoeveel van de Statenvertalers hadden geen Zuid-Nederlandse wortels? Denk aan de vele vluchtelingen uit de Zuidelijke Nederlanden, die ook op onze Bijbel hun stempel hebben gedrukt. De vertaling op zich spreekt dus al van vertalers die om hun geloof vanuit de Zuidelijke naar de Noordelijke Nederlanden waren gevlucht.
Misschien ook iets om even bij stil te staan? Zo geeft het woordje 'gij' ons nog stof ter overdenking. Immers, in de Noordelijke Nederlanden was het woordje 'gij' niet gangbaar? Was er ook niet een vorm die van het Duits afkomstig is: Du?


Uit Wikipedia:
"Gij, of onbeklemtoond ge, is een persoonlijk voornaamwoord van de tweede persoon enkelvoud en meervoud.
Naast jij/je/jullie en u (de beleefdheidsvorm) is gij een vorm die nu alleen nog gebruikt wordt in de spreektaal in het zuiden van het Nederlandse taalgebied (Brabant, Gelderland(-Zuid), Nederlands Limburg en Vlaanderen).
Oorspronkelijk is gij de tweede persoon meervoud. De enkelvoudige tegenhanger was du. Vanaf de 16de eeuw werd gij ook als beleefdheidsvorm voor de tweede persoon enkelvoud. Na verloop van tijd heeft deze verschuiving geleidelijk het du uit het Nederlands verdreven. In het Noordelijke gedeelte van het taalgebied wordt nu jij gebruikt, in het zuidelijke gedeelte heeft in de spreektaal gij daarentegen nog altijd de overhand. In de geschreven taal is jij gebruikelijk. Beide vormen kenden aanvankelijk een aparte objectvorm: u. Als onderwerp heeft u echter een andere ontstaansgeschiedenis.

Gebruik
Gij of ge is de in de spreektaal in Vlaanderen bijna uitsluitend gebruikte tegenhanger van jij in de schrijftaal. Als zodanig wordt er in Vlaanderen aan gij geen andere connotatie verbonden dan aan jij.
In het noorden van het taalgebied wordt gij evenwel zelden zonder afwijkende connotatie gebezigd. Van oudsher werd er in Bijbelvertalingen mee verwezen naar God. Met name de Statenvertaling heeft met dit gebruik de Nederlandse taal lange tijd beïnvloed. Buiten religieus gebruik heeft gij in het noorden van het taalgebied een (sterk) archaïsche connotatie."

Einde citaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ararat »

refo schreef:
Ararat schreef:
Zeeuw schreef:Tornado in Zeeland :oO
Vandaag vroeg iemand me heel serieus of ik het ook al gehoord had "dat er een dooie gevallen is". Met alle respect, maar aan dit stukje Zeeuws kan ik maar niet wennen. :hum
Wij zeggen dan: er is een dode gevallen. Vind je dat wel goed?
Ja. Dat heeft mijn goedkeuring wel :huhu
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door JvW »

Ararat schreef:
refo schreef:
Ararat schreef:
Zeeuw schreef:Tornado in Zeeland :oO
Vandaag vroeg iemand me heel serieus of ik het ook al gehoord had "dat er een dooie gevallen is". Met alle respect, maar aan dit stukje Zeeuws kan ik maar niet wennen. :hum
Wij zeggen dan: er is een dode gevallen. Vind je dat wel goed?
Ja. Dat heeft mijn goedkeuring wel :huhu
Dan moet je gewoon wennen aan het zeeuws….
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Plaats reactie