De krant van nú, vól verontrustende berichten!

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef: 10 mar 2023, 19:05
Herman schreef: 10 mar 2023, 18:09 Die groei gaat natuurlijk ten kosten van andere gemeenten. Dus ik snap die opmerkingen in het geheel niet in het licht van de algemene conclusie. Het is als een druppel water in een oceaan van kerkverlating.
Voor wat ik in mijn omgeving constateer vind ik je laatste opmerking te stevig.
Daarom valt de druppel ook precies bij jou in de buurt en merken ze er in Den Helder of Maastricht niets van.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef: 10 mar 2023, 19:05 Voor wat ik in mijn omgeving constateer vind ik je laatste opmerking te stevig.
Is die waarneming realistisch?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: 10 mar 2023, 19:12 Moeten we er nog wat aan toevoegen? Ik meen hierover al genoeg te hebben gezegd. Of genoeg? We kunnen het in elk geval weten. Maar genoeg is het in feite nooit.
https://www.rd.nl/artikel/1012231-razen ... ristenunie
Het RD geeft veel duiding vandaag. Blij mee. Dr. B.A. Zuiddam zet het wel in het juiste perspectief.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef: 11 mar 2023, 08:51 Is die waarneming realistisch?
Ja. Wel als je een druppel afzet tegenover een oceaan. Als je het heb over milliliters tov een glas heb je gelijk vermoed ik.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ad Anker »

Wat grensverkeer tussen aanverwante kerken is toch geen groei van de kerk?
Wat je ook van grensverkeer denken kan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef: 11 mar 2023, 10:06
Herman schreef: 11 mar 2023, 08:51 Is die waarneming realistisch?
Ja. Wel als je een druppel afzet tegenover een oceaan. Als je het heb over milliliters tov een glas heb je gelijk vermoed ik.
Er gaan 20.000 druppels in een liter. Ik ga voor het compromis 'badkuip'.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef: 11 mar 2023, 10:20 Er gaan 20.000 druppels in een liter. Ik ga voor het compromis 'badkuip'.
Ik niet. Maar als jij je daar goed bij voelt, ga je gang. Ik zie teveel geestelijke groei om me heen om dit soort grote negatieve woorden te gebruiken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef: 11 mar 2023, 10:28
Herman schreef: 11 mar 2023, 10:20 Er gaan 20.000 druppels in een liter. Ik ga voor het compromis 'badkuip'.
Ik niet. Maar als jij je daar goed bij voelt, ga je gang. Ik zie teveel geestelijke groei om me heen om dit soort grote negatieve woorden te gebruiken.
Het gaat niet om geestelijke groei. Het gaat puur om de aantallen. Als in jullie dorp 60% kerkelijk is, dan heb je nog 40% die de kerk nooit van binnen ziet.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Bruna »

Zeeuw schreef: 11 mar 2023, 10:28
Herman schreef: 11 mar 2023, 10:20 Er gaan 20.000 druppels in een liter. Ik ga voor het compromis 'badkuip'.
Ik niet. Maar als jij je daar goed bij voelt, ga je gang. Ik zie teveel geestelijke groei om me heen om dit soort grote negatieve woorden te gebruiken.
Dat is om dankbaar voor te zijn. Vooral in je eigen gemeente of ook daarbuiten?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef: 11 mar 2023, 10:34 Het gaat niet om geestelijke groei. Het gaat puur om de aantallen. Als in jullie dorp 60% kerkelijk is, dan heb je nog 40% die de kerk nooit van binnen ziet.
Zeker. Dat is dan een serieuze hoeveelheid waterdruppels. Maar geen 'druppel op een oceaan'. Ik vind dat een schromelijke overdrijving en ook een nogal klein denken van Gods huidige tegenwoordigheid.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

Bruna schreef: 11 mar 2023, 10:54
Zeeuw schreef: 11 mar 2023, 10:28
Herman schreef: 11 mar 2023, 10:20 Er gaan 20.000 druppels in een liter. Ik ga voor het compromis 'badkuip'.
Ik niet. Maar als jij je daar goed bij voelt, ga je gang. Ik zie teveel geestelijke groei om me heen om dit soort grote negatieve woorden te gebruiken.
Dat is om dankbaar voor te zijn. Vooral in je eigen gemeente of ook daarbuiten?
Gelukkig beide.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef: 11 mar 2023, 12:56
Bruna schreef: 11 mar 2023, 10:54
Zeeuw schreef: 11 mar 2023, 10:28
Herman schreef: 11 mar 2023, 10:20 Er gaan 20.000 druppels in een liter. Ik ga voor het compromis 'badkuip'.
Ik niet. Maar als jij je daar goed bij voelt, ga je gang. Ik zie teveel geestelijke groei om me heen om dit soort grote negatieve woorden te gebruiken.
Dat is om dankbaar voor te zijn. Vooral in je eigen gemeente of ook daarbuiten?
Gelukkig beide.
Dat is dus weer wat anders als wat je eerder zei. Want je had het in eerste instantie vooral over jouw kerkelijke gemeente.

En dat vond ik nogal hoogmoedig overkomen. Alsof er in andere kerkverbanden binnen jouw omgeving geen geestelijke groei meer zou zijn. Het lijkt me duidelijk dat de groei in absolute aantallen namelijk totaal niet parallel loopt aan de geestelijke groei in de diepte.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 11 mar 2023, 13:48
Dat is dus weer wat anders als wat je eerder zei. Want je had het in eerste instantie vooral over jouw kerkelijke gemeente.

En dat vond ik nogal hoogmoedig overkomen. Alsof er in andere kerkverbanden binnen jouw omgeving geen geestelijke groei meer zou zijn. Het lijkt me duidelijk dat de groei in absolute aantallen namelijk totaal niet parallel loopt aan de geestelijke groei in de diepte.
Vervelend voor je dat je dat vond.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ararat »

Wat mooi dat het in dit topic weer over geestelijke groei gaat ipv over louter aantallen (papieren) gemeenteleden. Wat mij betreft hoeft groei niet persé in getallen weergegeven te worden. Mag ik delen wat me momenteel -ondanks allerlei zorgen- hoop en blijdschap geeft?

Ik was deze week op biddag in een studentenstad. De dienst die plaatsvond ging uit van diverse plaatselijke kerken. Ik was verwonderd over het feit dat zoveel studenten de moeite namen om op hun woensdagavond naar de kerk te gaan om samen te luisteren, te zingen en te bidden. Bemoedigend, verblijdend is zoiets!

Ik hoor van jongeren in mijn omgeving, van diverse kerkelijke denominaties. Ze willen belijdenis van hun persoonlijke geloof afleggen in het midden van hun gemeente. Ze blokkeren hun agenda's rondom de eerste avondmaalsdienst, deze dienst willen ze niet (onvoorbereid) missen.

Nu we het over avondmaal hebben:
Zeer binnenkort hoop ik weer getuige te zijn van een avondmaalszondag in onze eigen gemeente. Ik kijk er naar uit, ook om nieuwe gasten aan de tafel te zien. Zullen die er wel zijn? Jazeker! Want onze God werkt nog steeds merkbaar en ook in onze gemeente blijft dat niet verborgen!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Herman »

Ik snap die manier van denken niet. Het kerkbezoek is sinds 1950 enorm gedaald en ook dit onderzoek sluit aan bij die trend. Als er dan ergens eens een groep mensen bij elkaar zitten, dan betekent dat volgens mij alleen maar, dat het minimaal het dubbele zou moeten zijn of had kunnen zijn als de kerkverlating niet had toegeslagen.
Plaats reactie