Mooi artikel

DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mooi artikel

Bericht door DDD »

Dank. Het zit hem dus mogelijk in de collegegelden van niet-EU-studenten. Weer wat geleerd. Overigens zijn er ook artikelen die juist de enorme extra kosten van al die internationale studenten benadrukken. Maar ik ben te druk om nu uit te zoeken hoe het zit. Het is niet zo eenvoudig te bepalen wat financieel gunstig is, begrijp ik wel.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mooi artikel

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:
Helemaal mee eens. Dat internationale studies in het Engels gegeven worden, lijkt mij prima. Waarom 'normale' studies, waarbij iedereen toch in Nederland gaat werken, in het Engels gegeven worden, is mij een raadsel.
Geld. Internationale studenten leveren de universiteiten veel geld op.
Klopt. Zou het ook nog een vorm van status zijn?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Mooi artikel

Bericht door parsifal »

merel schreef:
DDD schreef:Een belangwekkende column:

https://www.rd.nl/artikel/1001678-colum ... aking-land

Er is alle reden om het onderwijs weer primair in het Nederlands te geven. De verdomming in het onderwijs hangt naar mijn idee nauw samen met het beperkt beheersen van de Engelse taal.

Nog even los van het oneindige aantal buitenlandse studenten.

En de relatie met de kloof in de samenleving had ik nog zo snel niet gelegd, maar dat is ook nog een ding. Ik heb nog mensen in mijn omgeving die nauwelijks Engels verstaan, laat staan in die taal een zinnig gesprek kunnen voeren.

Ik heb de moed opgegeven om er een probleem van te maken als een bediende geen Nederlands spreekt. Al vind ik dat een Nederlandstalige groet en excuses dat ze geen Nederlands spreken er wel bij horen.
Helemaal mee eens. Dat internationale studies in het Engels gegeven worden, lijkt mij prima. Waarom 'normale' studies, waarbij iedereen toch in Nederland gaat werken, in het Engels gegeven worden, is mij een raadsel.

En eerlijk is eerlijk, verder dan mijn middelbare school Engels ben ik ook niet gekomen. Ik kan het prima volgen, maar ben totaal niet gewend om in een andere taal te spreken en klap dan altijd dicht.
Een deel is ook dat een groot deel van de docenten bij studies minder uit de voeten kan met Nederlands dan met Engels. Veel vakliteratuur is in het Engels, onderzoek is vrij internationaal en een groot deel van de junior-onderzoekers zijn niet Nederlands (in ieder geval binnen exacte wetenschappen). Wenselijk? Ik weet het niet. Ik heb in Zweden in het Engels lesgegeven. Had het waarschijnlijk best in het Zweeds gekund, maar de kwaliteit was er niet op vooruitgegaan. En zelfs nu vraag ik me af of het er beter op wordt als ik colleges in het Nederlands geef vanwege de vele vaktermen die ik eigenlijk nooit in het Nederlands op papier zie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 5990
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Mooi artikel

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef: Een deel is ook dat een groot deel van de docenten bij studies minder uit de voeten kan met Nederlands dan met Engels. Veel vakliteratuur is in het Engels, onderzoek is vrij internationaal en een groot deel van de junior-onderzoekers zijn niet Nederlands (in ieder geval binnen exacte wetenschappen). Wenselijk? Ik weet het niet. Ik heb in Zweden in het Engels lesgegeven. Had het waarschijnlijk best in het Zweeds gekund, maar de kwaliteit was er niet op vooruitgegaan. En zelfs nu vraag ik me af of het er beter op wordt als ik colleges in het Nederlands geef vanwege de vele vaktermen die ik eigenlijk nooit in het Nederlands op papier zie.
Is Zweeds snel te leren?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Mooi artikel

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef:
parsifal schreef: Een deel is ook dat een groot deel van de docenten bij studies minder uit de voeten kan met Nederlands dan met Engels. Veel vakliteratuur is in het Engels, onderzoek is vrij internationaal en een groot deel van de junior-onderzoekers zijn niet Nederlands (in ieder geval binnen exacte wetenschappen). Wenselijk? Ik weet het niet. Ik heb in Zweden in het Engels lesgegeven. Had het waarschijnlijk best in het Zweeds gekund, maar de kwaliteit was er niet op vooruitgegaan. En zelfs nu vraag ik me af of het er beter op wordt als ik colleges in het Nederlands geef vanwege de vele vaktermen die ik eigenlijk nooit in het Nederlands op papier zie.
Is Zweeds snel te leren?
Lezen en luisteren zeker. Spreken en schrijven is lastiger juist omdat veel woorden wel wat lijken op Nederlands, Engels of Duits (of ongebruikelijk maar correct Nederlands), maar als je moet schrijven of spreken is het lastiger om de juiste keus te maken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mooi artikel

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Klopt. Zou het ook nog een vorm van status zijn?
Dat sluit ik zeker niet uit.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mooi artikel

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Hangt er vanaf. EU studenten zijn net als Nederlandse studenten. De studenten van buiten de EU zijn de melkkoeien. Dat is op zich geen probleem, als we ze ook maar kwaliteit kunnen bieden en eerlijk zijn over de huisvesting (of het gebrek er aan).
De vraag is of dat wel wenselijk is. Ik heb niet het idee dat die mensen heel veel toevoegen. Sterker nog, in het kader van geopolitieke machtsblokvorming lijkt het me beter om bijv. Chinezen, Russen en anderen te weren bij bepaalde studies uit het oogpunt van veiligheid.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mooi artikel

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Een deel is ook dat een groot deel van de docenten bij studies minder uit de voeten kan met Nederlands dan met Engels. Veel vakliteratuur is in het Engels, onderzoek is vrij internationaal en een groot deel van de junior-onderzoekers zijn niet Nederlands (in ieder geval binnen exacte wetenschappen). Wenselijk? Ik weet het niet. Ik heb in Zweden in het Engels lesgegeven. Had het waarschijnlijk best in het Zweeds gekund, maar de kwaliteit was er niet op vooruitgegaan. En zelfs nu vraag ik me af of het er beter op wordt als ik colleges in het Nederlands geef vanwege de vele vaktermen die ik eigenlijk nooit in het Nederlands op papier zie.
Ik heb onlangs samengewerkt met onderzoekers van de RUG, afkomstig andere landen. Het ging over participatie van inwoners. Ik vond de samenwerking maar moeizaam, omdat het me veel tijd kostte om de verhoudingen tussen de verschillende actoren in het Nederlandse politieke stelsel toe te lichten. Geen meerwaarde wat mij betreft.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mooi artikel

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Klopt. Zou het ook nog een vorm van status zijn?
Dat sluit ik zeker niet uit.
Ik merkte tijdens mijn studie nog een ander lastig punt. De universiteit besloot redelijk snel over te gaan op Engels. Als je dan een fijne (hoofd-)docent bent, met een heerlijk Brabants accent, goed in je vak, dan moet je ineens de kennis gaan overdragen in een taal die je niet zo goed beheerst. Dat ging bij sommigen goed, bij een aantal absoluut niet.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Mooi artikel

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Hangt er vanaf. EU studenten zijn net als Nederlandse studenten. De studenten van buiten de EU zijn de melkkoeien. Dat is op zich geen probleem, als we ze ook maar kwaliteit kunnen bieden en eerlijk zijn over de huisvesting (of het gebrek er aan).
De vraag is of dat wel wenselijk is. Ik heb niet het idee dat die mensen heel veel toevoegen. Sterker nog, in het kader van geopolitieke machtsblokvorming lijkt het me beter om bijv. Chinezen, Russen en anderen te weren bij bepaalde studies uit het oogpunt van veiligheid.
Ben ik het mee eens. Ik zou verder graag zien dat er wat meer gedaan wordt aan ontwikkelingssamenwerking zoals bijvoorbeeld Australie dat doet. Geef beurzen aan studenten uit "arme" landen en eis dat deze terugbetaald worden als na de studie niet een aantal jaren in het thuisland wordt gewerkt. En een eigen favoriet, leer studenten statistiek doen met R in plaats van met dure computer programmas die niet te betalen zijn in een groot deel van de wereld.

Russische en Chinese studenten brengen geld binnen en zijn zeker niet de mindere studenten, maar de vraag is of we de wereld een stukje beter maken door ze hier te laten studeren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mooi artikel

Bericht door DDD »

Dat is de vraag. Het kennis laten maken met een vrije academische cultuur is op zich ook waardevol voor Rusland.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mooi artikel

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Dat is de vraag. Het kennis laten maken met een vrije academische cultuur is op zich ook waardevol voor Rusland.
Een Abdel Kader Khan is wel genoeg, dunkt me.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Mooi artikel

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Dat is de vraag. Het kennis laten maken met een vrije academische cultuur is op zich ook waardevol voor Rusland.
Een Abdel Kader Khan is wel genoeg, dunkt me.
Het is niet zo dat Nederland nu ver voor ligt op China en Rusland en dat bij normale universiteitsstudies te veel gevaarlijke kennis wordt opgedaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mooi artikel

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Het is niet zo dat Nederland nu ver voor ligt op China en Rusland en dat bij normale universiteitsstudies te veel gevaarlijke kennis wordt opgedaan.
Het gaat niet enkel om kennis die toegepast kan worden in de defensie industrie, het gaat om alle technologische kennis.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mooi artikel

Bericht door DDD »

Wellicht dan alleen de geesteswetenschappen. Of een verplichte serie bijvakken. Maar dat neigt natuurlijk ook naar indoctrinatie, dus ik weet niet of ik dat nu zo'n goed idee vind.
Plaats reactie