Mooi artikel

Hendrikus

Re: Mooi artikel

Bericht door Hendrikus »

Inwoner schreef: 12 sep 2024, 09:30
Hendrikus schreef: 12 sep 2024, 07:49
Organist schreef: 11 sep 2024, 15:09 10 jaar geleden werd er bijvoorbeeld nog dagelijks een psalm geoefend met de klas, nu wordt er in sommige klassen nauwelijks meer gezongen (terwijl het wel officieel een beleidspunt is van de school).
Dat er weinig meer gezongen wordt op scholen, is een probleem dat overal speelt. Meesters en juffen "hebben niks met zingen", leerden op de Pabo geen instrument meer bespelen, zetten in het gunstigste geval Psalmboek.nl of YouTube aan op het digibord - en de klas mag een beetje meehummen. Áls er al gezongen wordt, is het in veel gevallen iets in die geest. En dat geldt niet alleen in Dirksland.
Dat is wel heel generalistisch. Waarom zo negatief? Er zijn genoeg basisscholen waar prima wordt gezongen, meerdere keren per dag. En in Gouda wordt op de Pabo de laatste jaren weer veel aandacht gegeven aan muziek en ook aan zingen.
Als je je blikveld beperkt tot refoscholen valt het inderdaad nog wel mee: gelukkig wordt daar nog behoorlijk veel gezongen. Maar Nederland is groter dan refoland. En als je wat ruimer om je heen kijkt, is het met het zingen op de scholen droevig gesteld. Dat is niet negatief, dat is de realiteit.
~~Soli Deo Gloria~~
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 12 sep 2024, 16:53
Inwoner schreef: 12 sep 2024, 09:30
Hendrikus schreef: 12 sep 2024, 07:49
Organist schreef: 11 sep 2024, 15:09 10 jaar geleden werd er bijvoorbeeld nog dagelijks een psalm geoefend met de klas, nu wordt er in sommige klassen nauwelijks meer gezongen (terwijl het wel officieel een beleidspunt is van de school).
Dat er weinig meer gezongen wordt op scholen, is een probleem dat overal speelt. Meesters en juffen "hebben niks met zingen", leerden op de Pabo geen instrument meer bespelen, zetten in het gunstigste geval Psalmboek.nl of YouTube aan op het digibord - en de klas mag een beetje meehummen. Áls er al gezongen wordt, is het in veel gevallen iets in die geest. En dat geldt niet alleen in Dirksland.
Dat is wel heel generalistisch. Waarom zo negatief? Er zijn genoeg basisscholen waar prima wordt gezongen, meerdere keren per dag. En in Gouda wordt op de Pabo de laatste jaren weer veel aandacht gegeven aan muziek en ook aan zingen.
Als je je blikveld beperkt tot refoscholen valt het inderdaad nog wel mee: gelukkig wordt daar nog behoorlijk veel gezongen. Maar Nederland is groter dan refoland. En als je wat ruimer om je heen kijkt, is het met het zingen op de scholen droevig gesteld. Dat is niet negatief, dat is de realiteit.
Ik heb niet het idee dat ik mijn blikveld beperk, als ik reageer op Refoforum...
ejvl

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef:
In de jaren 90 moesten wij voor de klas zingen voor een cijfer, iedereen.
Reuze spannend. Je mocht het ook met z'n 2en doen. Vaak werd "wat de toekomst brenge moge" van stal gehaald en als de meester het heel mooi vond, vroeg hij of iemand "ik droomde eens en zie" solo wilde zingen.
Iedereen kreeg een 8.

En een andere meester waar elke week een psalm geleerd werd, als je het opzei, kreeg je een 5. Zong je het, een 10.

En alle coupletten van het Wilhelmus leren voor een mooie plaat.

Met kerst in de kerk veel liederen uit volle borst en uit het hoofd.

Ik ben niet zo thuis in hedendaagse reformatorische scholen maar op diverse christelijke scholen die ik ken is het heel droevig. Inderdaad met YouTube meezingen, zelfs met een kerstuitvoering. En dan nog een blad met tekst erbij.
pierre27

Bericht door pierre27 »

ejvl schreef: 12 sep 2024, 19:25
Hendrikus schreef:
In de jaren 90 moesten wij voor de klas zingen voor een cijfer, iedereen.
Reuze spannend. Je mocht het ook met z'n 2en doen. Vaak werd "wat de toekomst brenge moge" van stal gehaald en als de meester het heel mooi vond, vroeg hij of iemand "ik droomde eens en zie" solo wilde zingen.
Iedereen kreeg een 8.

En een andere meester waar elke week een psalm geleerd werd, als je het opzei, kreeg je een 5. Zong je het, een 10.

En alle coupletten van het Wilhelmus leren voor een mooie plaat.

Met kerst in de kerk veel liederen uit volle borst en uit het hoofd.

Ik ben niet zo thuis in hedendaagse reformatorische scholen maar op diverse christelijke scholen die ik ken is het heel droevig. Inderdaad met YouTube meezingen, zelfs met een kerstuitvoering. En dan nog een blad met tekst erbij.
Vanmorgen met een 2 vwo klas, psalm 79 vers 4 en 6, zonder muziek erbij en vers 6 iets hoger ingezet. Ze zongen prima mee. Even een drempel over en ze gaan ervoor. Maar eerlijk is eerlijk, tijden veranderen en zingen doen ze minder makkelijk!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
merel

Bericht door merel »

Mijn beeld van zingen op school komt toch wel overeen met @Hendrikus en @evl.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

merel schreef: 13 sep 2024, 09:50 Mijn beeld van zingen op school komt toch wel overeen met @Hendrikus en @evl.
Dat is goed mogelijk, maar heeft alles te maken met het referentiekader van waaruit je reageert.
merel

Bericht door merel »

Inwoner schreef: 13 sep 2024, 09:54
merel schreef: 13 sep 2024, 09:50 Mijn beeld van zingen op school komt toch wel overeen met @Hendrikus en @evl.
Dat is goed mogelijk, maar heeft alles te maken met het referentiekader van waaruit je reageert.
Hendrikus spreekt over alle basisscholen. Jij spreekt over reformatorische scholen. Dat zijn er statistisch weinig op het totaal. Het beeld van @Hendrikus komt hierdoor meer overeen met de werkelijkheid.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

merel schreef: 13 sep 2024, 10:03
Inwoner schreef: 13 sep 2024, 09:54
Hendrikus spreekt over alle basisscholen. Jij spreekt over reformatorische scholen. Dat zijn er statistisch weinig op het totaal. Het beeld van @Hendrikus komt hierdoor meer overeen met de werkelijkheid.
Je doet een aanname. Ik ga er vanuit dat we het op dit forum vooral hebben over de reformatorische scholen en de SmdB.
Op scholen buiten dat kader wordt inderdaad weinig gezongen, en al helemaal als het gaat over psalmen.
merel

Bericht door merel »

Jij doet hierin een aanname. Hendrikus heeft het duidelijk over scholen in brede zin en geeft later aan 'in heel Nederland '. Ook evl en ik bevestigen dat beeld van heel Nederland.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is allemaal prima, maar het gesprek ging over de vraag of er wel of niet een nieuwe reformatorische school nodig is in Dirksland. De vraag of er in Zaandam psalmen worden gezongen op de pc-school, heeft daar weinig mee te maken.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

merel schreef: 13 sep 2024, 10:23 Jij doet hierin een aanname. Hendrikus heeft het duidelijk over scholen in brede zin en geeft later aan 'in heel Nederland '. Ook evl en ik bevestigen dat beeld van heel Nederland.
Ik citeer: "Dat er weinig meer gezongen wordt op scholen, is een probleem dat overal speelt."

Je trekt dan toch wel een ruime conclusie waar juridisch het nodige op af te dingen valt. Het doet er verder niet toe.
Mijn conclusie is en blijft dat het met het zingen (van onder meer psalmen) op Reformatorische basisscholen en SmdB best meevalt.
Het het is wat DDD zegt inderdaad bijzonder dat het onderwerp 'Reformatorisch onderwijs in Dirksland c.s.' leidt tot overwegingen over 'zingen op basisscholen'.
merel

Bericht door merel »

Ja hoor jij hebt gelijk
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Inwoner schreef: 13 sep 2024, 10:37
merel schreef: 13 sep 2024, 10:23 Jij doet hierin een aanname. Hendrikus heeft het duidelijk over scholen in brede zin en geeft later aan 'in heel Nederland '. Ook evl en ik bevestigen dat beeld van heel Nederland.
Ik citeer: "Dat er weinig meer gezongen wordt op scholen, is een probleem dat overal speelt."

Je trekt dan toch wel een ruime conclusie waar juridisch het nodige op af te dingen valt. Het doet er verder niet toe.
Mijn conclusie is en blijft dat het met het zingen (van onder meer psalmen) op Reformatorische basisscholen en SmdB best meevalt.
Het het is wat DDD zegt inderdaad bijzonder dat het onderwerp 'Reformatorisch onderwijs in Dirksland c.s.' leidt tot overwegingen over 'zingen op basisscholen'.
Zo bijzonder is dat niet. Ik haakte in op de uitspraak "10 jaar geleden werd er bijvoorbeeld nog dagelijks een psalm geoefend met de klas, nu wordt er in sommige klassen nauwelijks meer gezongen", die misschien wel bedoeld was als uitspraak m.b.t. Dirksland, maar waarvan ik slechts heb willen onderstrepen dat "er wordt nauwelijks meer gezongen" op heel veel basisscholen speelt. Dus da's niks bijzonders (maar 't is wel triest).
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Een leuk interview met Derk Boswijk in het RD. Als ik zoiets lees, dan denk ik toch ook: wat een mooie baan is dat.

https://www.rd.nl/artikel/1078368-cda-k ... emaal-niks
GerefGemeente-lid

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 20 sep 2024, 19:14 Een leuk interview met Derk Boswijk in het RD. Als ik zoiets lees, dan denk ik toch ook: wat een mooie baan is dat.

https://www.rd.nl/artikel/1078368-cda-k ... emaal-niks
Het voornaamste wat bij mij bleef hangen was hoe vaak hij wel niet zegt dat z'n vrouw het niets vindt dat hij in de Tweede Kamer zit. Als je daar blijkbaar nog steeds niet volledig achter kunt staan, kan dat schadelijk zijn voor je huwelijk, mijns inziens. En dat zou ik er dan niet voor over hebben.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 20 sep 2024, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie