Ja maar laten we daar dan niet alleen DIA op aanspreken. Dat geldt denk ik wel voor de meeste van ons, niet alleen DIA. DIA is alleen wel vaak hier het zogenaamde ...paaltje! Onterecht, wat we van anderen soms wel lijken te pikken, pikken we dan van DIA niet.Geytenbeekje schreef:Nou het zou wel fijn zijn als hij meer de Bijbel laat spreken.Simon0612 schreef:DIA, trek je het allemaal niet te veel aan. Gewoon op jouw manier je bijdragen posten. Er gebeuren hier veel meer gekke dingen die ook allemaal prima zijn.-DIA- schreef:Misschien dat hier mijn handicap zich doet gelden? Ik weet het niet.Valcke schreef:DIA, ik ben het er van harte mee eens dat alles getoetst dient te worden aan Schrift en belijdenis.
Toch een kleine suggestie in dat verband: probeer je standpunten ook eens wat meer vanuit de Schrift en de belijdenis te onderbouwen.
Ik zie je dat namelijk zelden doen (met alle respect overigens verder voor je bijdragen waar ik het ook nog heel vaak mee eens ben).
De tijd waarin wij leven...
Re: De tijd waarin wij leven...
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Re: De tijd waarin wij leven...
Ik heb veel waardering voor DIA. Het is dus helemaal niet mijn bedoeling om eenzijdige kritiek te leveren.
Verder maak ik mij net als hij zorgen over wat hier op het forum allemaal langs komt en wat in strijd is met de Schrift en belijdenis.
Laat dat hier nog gezegd wezen!
Verder maak ik mij net als hij zorgen over wat hier op het forum allemaal langs komt en wat in strijd is met de Schrift en belijdenis.
Laat dat hier nog gezegd wezen!
Re: De tijd waarin wij leven...
Weet ik, en daar ging het me ook niet om hoor. Op zich niets mis met jouw post. Maar DIA voelt zich denk ik soms in een hoek gezet en dat hoeft niet.Valcke schreef:Ik heb veel waardering voor DIA. Het is dus helemaal niet mijn bedoeling om eenzijdige kritiek te leveren.
Verder maak ik mij net als hij zorgen over wat hier op het forum allemaal langs komt en wat in strijd is met de Schrift en belijdenis.
Laat dat hier nog gezegd wezen!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Re: De tijd waarin wij leven...
Beste mensen, houd het even volwassen. We praten hier niet over mensen, maar over inhoud. Het probleem is alleen als iemand iets zegt over de inhoud van Dia's post, Dia dat persoonlijk opvat. Dan wordt hij in een hoek geduwd etc. Dan kun je m.i. geen discussie voeren.
Re: De tijd waarin wij leven...
M.a.w. als hij iets van een predikant citeert, zou dat niet op de Bijbel gegrond zijn?Geytenbeekje schreef: Nou het zou wel fijn zijn als hij meer de Bijbel laat spreken.
Ik weet wel, als er eentje scherp kan luisteren, is het DIA wel.
Simon0612 schreef:wat we van anderen soms wel lijken te pikken, pikken we dan van DIA niet.
Nee DIA is dan ook een makkelijk doelwit. Hij trekt zich terug, i.t.t. sommige anderen die je dan blijvend achtervolgen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: De tijd waarin wij leven...
Mara, lief dat je het voor Dia opneemt, maar het naspreken van een dominee is niet hetzelfde als het naspreken van de Bijbel. Daar zit m.i. de clou. Dia vergadert ook de dominees naar zijn eigen inzichten of tradities.
Re: De tijd waarin wij leven...
Dat kun je dus tweeledig opvatten.Thea schreef:Mara, lief dat je het voor Dia opneemt, maar het naspreken van een dominee is niet hetzelfde als het naspreken van de Bijbel.
Als: de dominee spreekt niet de Bijbel na maar dan is het toch een dwaalleraar?
Of: je moet het altijd zelf opzoeken in de Bijbel, hoe het er staat.
En doen we dat in feite niet allemaal?Thea schreef:Dia vergadert ook de dominees naar zijn eigen inzichten of tradities.
We zoeken gericht naar een gemeente waar een predikant staat die ons wel aanstaat.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik voel zelden de behoefte om meteen na een dienst op te zoeken of het wel waar is wat de dominee zei.
Zo zit ik niet te luisteren.
Ik heb eerder een te kritische luisterhouding moeten afleren.
En soms leer ik bij op dit forum.
"Eet de vis maar op, maar laat de graten maar liggen."
Dat heb je soms als je langer onder een verschraalde prediking moet zitten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: De tijd waarin wij leven...
Precies, en soms kun je onder een predikant een zegen verwachten, waar je het niet verwacht. Ook daarin gebeuren wonderen!
Re: De tijd waarin wij leven...
Sorry, aanvulling: ik bedoel 'een zegen krijgen'.
Re: De tijd waarin wij leven...
Zelfs van wolven in schaapskleren!Thea schreef:Precies, en soms kun je onder een predikant een zegen verwachten, waar je het niet verwacht. Ook daarin gebeuren wonderen!
Zie wat ik hierover in een ander topic aanhaalde van ds Wurmbrand: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 25#p970255
Who is John Galt?
Re: De tijd waarin wij leven...
Ik zou zeggen: Geef het goede voorbeeld en hou het inderdaad bij de inhoud dan!Thea schreef:Mara, lief dat je het voor Dia opneemt, maar het naspreken van een dominee is niet hetzelfde als het naspreken van de Bijbel. Daar zit m.i. de clou. Dia vergadert ook de dominees naar zijn eigen inzichten of tradities.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Re: De tijd waarin wij leven...
Ja, dat probeer ik ook, maar soms vond ik Dia's reacties zo tenenkrommend, dat ik me er toch mee ga bemoeien....
- Dodo
- Berichten: 5648
- Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
- Locatie: dodo.refoforum@gmail.com
Re: De tijd waarin wij leven...
En dat is prima hoor. Je doet het op een normale gesprekstoon, en dan kun je best wat zeggen van andermans postings hier.Thea schreef:Ja, dat probeer ik ook, maar soms vond ik Dia's reacties zo tenenkrommend, dat ik me er toch mee ga bemoeien....
Re: De tijd waarin wij leven...
Ontopic, aub!
Re: De tijd waarin wij leven...
Ds. I. Kievit has ook een helder inzicht in de tijd waarin hij de kerk mocht dienen.
De kaarsen brandende
‘En zij bekeerden zich niet om Hem heerlijkheid te geven’.
Openbaring 16:9b
Bekering is niet alleen het loslaten van de zonde en van ons leven, maar ook Christus als Zaligmaker erkennen en aanvaarden door het geloof dat de Heilige Geest doet geboren worden in de schuldverslagen ziel.
De boetvaardige staat bij het kruis, blikt op en ziet de zonde vergeven. Door bloed gekocht wordt vergeving ons deel uit vrije genade. De zonde is mij de dood geworden, maar de genadegift van God is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onze Heere. Hij is zonde voor ons geworden, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem. Nu gaan wij meeleven in het wereldbestuur en geven Gode heerlijkheid. Zo staan wij dan aan Gods zijde, want wij zijn Gode gekocht door Jezus’ bloed.
Wij zijn zonder twijfel aangekomen op een vlak in de spiraalslag naar het einde. Het gaat sneller naar het einde! Veel keert niet terug in de wereldontwikkeling, die steeds meer het karakter van een catastrofe nadert. De oordelen en de Godverzaking nemen met sprongen toe.
De kerk wordt ontvolkt. Wij worden teruggeworpen op het naakte Woord en toch zal Hem heerlijkheid worden gegeven door het overblijfsel naar de verkiezing der genade. Wat u ook van de toekomst mag denken, weet dat de mensen in goddeloosheid zullen toenemen. En omdat de ongerechtigheid wordt vermenigvuldigd, zal de liefde van velen verkouden.
Ook de moderne democratie wordt steeds meer antichristelijk. Een anti-christelijke cultuur breekt zich baan. Zo zal de Kerk des Heeren steeds meer in de verdrukking komen en de tegenstelling wereld en kerk scherpere vormen aannemen. De kerk raakt helaas steeds meer gebroken en verdonkerd, zodat haar kracht klein is. Reken niet op een stil en gerust leven, want naarmate de overheden God de rug toekeren, zal God de hand van Zijn wraak uitstrekken over de volken.
Ouderen zullen zich steeds minder thuis voelen in de eigen omgeving. Radicale wijzigingen voltrekken zich. We leven in een wereld waar God en Zijn Woord worden uitgeworpen. Verdeeldheid in gezinnen neemt toe. Het beslag onder het Woord neemt af.
Zullen wij staande blijven in de boze dag? Staat dan, de lendenen omgord en de kaarsen brandende.
Gods gerichten over de aarde
Het is waar, er kan een zekere inbinding zijn door angst en benauwdheid, maar er volgt geen bekering, omdat er geen berouw is over de zonde, geen eren van Gods deugden. De vrees voor Gods slaande hand kan tijdelijk intomen, maar als de gerichten doorgaan dan zien wij het doorbreken van de onverschilligheid en een toenemende verharding.
Als het onweer wat lang duurt, gaan de mensen weer aan het praten, nadat ze een tijd gezwegen hebben. De verdorvenheid van het hart wordt echter niet erkend, noch het recht des Heeren. Tijdelijk wellicht een andere man, maar geen vernieuwd mens. Het zondeleven gaat door in ongekende kracht. En helaas, de kerkmensen doen mee.
U hoort ook heden de vraag: Is dit nu een God van liefde? Maar wij stemmen in met het getuigenis van het altaar: ‘Zijn oordelen zijn waarachtig en rechtvaardig’. Alleen wie zich leerde vernederen onder Gods slaande hand, beseft en beaamt dit. Ja, wanneer wij Zijn rechtvaardigheid onderworpen zijn, billijken wij het oordeel over eigen leven en belijden: O God, ik heb het rechtvaardig verdiend. ‘Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt’.
Maar ook bij een uitwendige bekering geven wij toch God geen heerlijkheid, al was het te wensen dat zij er zou zijn onder ons volk, ja in de kerken. Toen koning Josia een reformatie doorvoerde in Juda, was de profeet Jeremia toch niet hoopvol gestemd, want hij wist dat het slechts de oppervlakte raakte en het volk zich niet bekeerde tot de God der vaderen.
Wij hebben nodig de deugden van God te leren kennen en te belijden, in waarheid, dat wij Zijn gramschap dubbel waardig zijn, om verzoening te zoeken in het bloed van het Lam. Zo verneder u dan onder de krachtige hand van God! Hoe vreselijk is het toch als het oordeel van God inwerkt op het geweten en vrees en angst oproept met verschrikking, zonder verbreking in droefheid, zonder wezenlijk schuldbesef en droefheid over de zonde. Om de dood te ontvluchten, snelt hij de dood in de armen en wordt omstrengeld door het verderf.
Bekeert u en leeft, want waarom zou u sterven? Dit is de dag van de genade waarin u het Evangelie wordt gepredikt en de zaligheid voorgesteld en aangeprezen, ja ook aangeboden, in Hem Wiens naam is Jezus, Zaligmaker van zondaren.
De God des gerichts toch, is de God van het altaar.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wikipedia schrijft ook over deze dienaaar des Goddelijken Woords:
Izaäk Kievit (vooral bekend geworden als ds. I. Kievit, Oud-Vossemeer, 6 november 1887 - Dordrecht, 4 juni 1954) was een auteur en een bevindelijk gereformeerd Nederlands predikant in de Nederlandse Hervormde Kerk. Izaak Kievit was de zoon van Leendert Kievit en Maatje Izaaka van de Vaate. Hij studeerde theologie in Utrecht en trouwde in 1915 met Johanna Klootwijk uit Papendrecht.
De eerste gemeente die ds. I. Kievit diende was Garderen. Hier werd hij in 1915 bevestigd. In 1918 vertrok hij naar Benschop. Zijn zoon Leendert Kievit, die later eveneens een bekend predikant is geworden, werd hier geboren. De gemeente van Lunteren diende hij vanaf 1920, waarna hij in 1923 naar Baarn ging. Hier stond hij tot zijn emeritaat in 1952. Ds. Kievit straalde van nature groot gezag uit. Aan tradities en gewoonten hechtte hij weinig waarde. Hij zocht steeds naar de Bijbelse grond. In Baarn had de Hervormde gemeente slechts een kerk, maar twee predikanten. Kievit hoefde dus slechts eenmaal op een zondag te preken. Daar de andere predikant, Blauwendraad een andere ligging had verzocht het bevindelijk gereformeerde deel van de gemeente twee morgendiensten te mogen beleggen. Dit verzoek werd afgewezen. Vanaf 1924 werden daarom aparte diensten belegd in gebouw Calvijn. Veel waardering had Kievit voor de 'bekeerde vrouw' Jansje Zondag over wie hij na haar overlijden in 1935 een boek schreef, Pelgrims zangen. De toestand van de kerk verontrustte hem, en dat was de reden dat hij veel brochures schreef, onder meer over het vrouwenkiesrecht, over het reglement op de predikantstraktementen en over de ontwerpregeling voor het bijeenkomen van de Nederlandse Hervormde Kerk in generale synode. Van 1931 tot 1950 was hij verbonden aan het Gereformeerd Weekblad, in dit blad publiceerde hij veel werk. De uitgaven van Kievit werden ook in andere kerkverbanden waarderend ontvangen. Ds. G.H. Kersten beval zijn boeken aan de lezers van De Saambinder aan.
De bewoners van Paleis Soestdijk waren ook lid van de Hervormde gemeente te Baarn, maar kerkten niet bij Kievit, maar bij zijn collega Blauwendraad. Slechts een keer zat koningin-moeder Emma onder zijn gehoor.
In 1952 ging Kievit om gezondheidsredenen eerder met emiritaat. Twee jaar later overleed hij in het huis van zijn dochter te Dordrecht. Na zijn dood werd de groep die samen kwam in het gebouw Calvijn een zelfstandige gemeente. Deze gemeente bestaat nog steeds en belegt haar diensten in de Calvijnkerk te Baarn.
De kaarsen brandende
‘En zij bekeerden zich niet om Hem heerlijkheid te geven’.
Openbaring 16:9b
Bekering is niet alleen het loslaten van de zonde en van ons leven, maar ook Christus als Zaligmaker erkennen en aanvaarden door het geloof dat de Heilige Geest doet geboren worden in de schuldverslagen ziel.
De boetvaardige staat bij het kruis, blikt op en ziet de zonde vergeven. Door bloed gekocht wordt vergeving ons deel uit vrije genade. De zonde is mij de dood geworden, maar de genadegift van God is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onze Heere. Hij is zonde voor ons geworden, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem. Nu gaan wij meeleven in het wereldbestuur en geven Gode heerlijkheid. Zo staan wij dan aan Gods zijde, want wij zijn Gode gekocht door Jezus’ bloed.
Wij zijn zonder twijfel aangekomen op een vlak in de spiraalslag naar het einde. Het gaat sneller naar het einde! Veel keert niet terug in de wereldontwikkeling, die steeds meer het karakter van een catastrofe nadert. De oordelen en de Godverzaking nemen met sprongen toe.
De kerk wordt ontvolkt. Wij worden teruggeworpen op het naakte Woord en toch zal Hem heerlijkheid worden gegeven door het overblijfsel naar de verkiezing der genade. Wat u ook van de toekomst mag denken, weet dat de mensen in goddeloosheid zullen toenemen. En omdat de ongerechtigheid wordt vermenigvuldigd, zal de liefde van velen verkouden.
Ook de moderne democratie wordt steeds meer antichristelijk. Een anti-christelijke cultuur breekt zich baan. Zo zal de Kerk des Heeren steeds meer in de verdrukking komen en de tegenstelling wereld en kerk scherpere vormen aannemen. De kerk raakt helaas steeds meer gebroken en verdonkerd, zodat haar kracht klein is. Reken niet op een stil en gerust leven, want naarmate de overheden God de rug toekeren, zal God de hand van Zijn wraak uitstrekken over de volken.
Ouderen zullen zich steeds minder thuis voelen in de eigen omgeving. Radicale wijzigingen voltrekken zich. We leven in een wereld waar God en Zijn Woord worden uitgeworpen. Verdeeldheid in gezinnen neemt toe. Het beslag onder het Woord neemt af.
Zullen wij staande blijven in de boze dag? Staat dan, de lendenen omgord en de kaarsen brandende.
Gods gerichten over de aarde
Het is waar, er kan een zekere inbinding zijn door angst en benauwdheid, maar er volgt geen bekering, omdat er geen berouw is over de zonde, geen eren van Gods deugden. De vrees voor Gods slaande hand kan tijdelijk intomen, maar als de gerichten doorgaan dan zien wij het doorbreken van de onverschilligheid en een toenemende verharding.
Als het onweer wat lang duurt, gaan de mensen weer aan het praten, nadat ze een tijd gezwegen hebben. De verdorvenheid van het hart wordt echter niet erkend, noch het recht des Heeren. Tijdelijk wellicht een andere man, maar geen vernieuwd mens. Het zondeleven gaat door in ongekende kracht. En helaas, de kerkmensen doen mee.
U hoort ook heden de vraag: Is dit nu een God van liefde? Maar wij stemmen in met het getuigenis van het altaar: ‘Zijn oordelen zijn waarachtig en rechtvaardig’. Alleen wie zich leerde vernederen onder Gods slaande hand, beseft en beaamt dit. Ja, wanneer wij Zijn rechtvaardigheid onderworpen zijn, billijken wij het oordeel over eigen leven en belijden: O God, ik heb het rechtvaardig verdiend. ‘Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt’.
Maar ook bij een uitwendige bekering geven wij toch God geen heerlijkheid, al was het te wensen dat zij er zou zijn onder ons volk, ja in de kerken. Toen koning Josia een reformatie doorvoerde in Juda, was de profeet Jeremia toch niet hoopvol gestemd, want hij wist dat het slechts de oppervlakte raakte en het volk zich niet bekeerde tot de God der vaderen.
Wij hebben nodig de deugden van God te leren kennen en te belijden, in waarheid, dat wij Zijn gramschap dubbel waardig zijn, om verzoening te zoeken in het bloed van het Lam. Zo verneder u dan onder de krachtige hand van God! Hoe vreselijk is het toch als het oordeel van God inwerkt op het geweten en vrees en angst oproept met verschrikking, zonder verbreking in droefheid, zonder wezenlijk schuldbesef en droefheid over de zonde. Om de dood te ontvluchten, snelt hij de dood in de armen en wordt omstrengeld door het verderf.
Bekeert u en leeft, want waarom zou u sterven? Dit is de dag van de genade waarin u het Evangelie wordt gepredikt en de zaligheid voorgesteld en aangeprezen, ja ook aangeboden, in Hem Wiens naam is Jezus, Zaligmaker van zondaren.
De God des gerichts toch, is de God van het altaar.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wikipedia schrijft ook over deze dienaaar des Goddelijken Woords:
Izaäk Kievit (vooral bekend geworden als ds. I. Kievit, Oud-Vossemeer, 6 november 1887 - Dordrecht, 4 juni 1954) was een auteur en een bevindelijk gereformeerd Nederlands predikant in de Nederlandse Hervormde Kerk. Izaak Kievit was de zoon van Leendert Kievit en Maatje Izaaka van de Vaate. Hij studeerde theologie in Utrecht en trouwde in 1915 met Johanna Klootwijk uit Papendrecht.
De eerste gemeente die ds. I. Kievit diende was Garderen. Hier werd hij in 1915 bevestigd. In 1918 vertrok hij naar Benschop. Zijn zoon Leendert Kievit, die later eveneens een bekend predikant is geworden, werd hier geboren. De gemeente van Lunteren diende hij vanaf 1920, waarna hij in 1923 naar Baarn ging. Hier stond hij tot zijn emeritaat in 1952. Ds. Kievit straalde van nature groot gezag uit. Aan tradities en gewoonten hechtte hij weinig waarde. Hij zocht steeds naar de Bijbelse grond. In Baarn had de Hervormde gemeente slechts een kerk, maar twee predikanten. Kievit hoefde dus slechts eenmaal op een zondag te preken. Daar de andere predikant, Blauwendraad een andere ligging had verzocht het bevindelijk gereformeerde deel van de gemeente twee morgendiensten te mogen beleggen. Dit verzoek werd afgewezen. Vanaf 1924 werden daarom aparte diensten belegd in gebouw Calvijn. Veel waardering had Kievit voor de 'bekeerde vrouw' Jansje Zondag over wie hij na haar overlijden in 1935 een boek schreef, Pelgrims zangen. De toestand van de kerk verontrustte hem, en dat was de reden dat hij veel brochures schreef, onder meer over het vrouwenkiesrecht, over het reglement op de predikantstraktementen en over de ontwerpregeling voor het bijeenkomen van de Nederlandse Hervormde Kerk in generale synode. Van 1931 tot 1950 was hij verbonden aan het Gereformeerd Weekblad, in dit blad publiceerde hij veel werk. De uitgaven van Kievit werden ook in andere kerkverbanden waarderend ontvangen. Ds. G.H. Kersten beval zijn boeken aan de lezers van De Saambinder aan.
De bewoners van Paleis Soestdijk waren ook lid van de Hervormde gemeente te Baarn, maar kerkten niet bij Kievit, maar bij zijn collega Blauwendraad. Slechts een keer zat koningin-moeder Emma onder zijn gehoor.
In 1952 ging Kievit om gezondheidsredenen eerder met emiritaat. Twee jaar later overleed hij in het huis van zijn dochter te Dordrecht. Na zijn dood werd de groep die samen kwam in het gebouw Calvijn een zelfstandige gemeente. Deze gemeente bestaat nog steeds en belegt haar diensten in de Calvijnkerk te Baarn.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 03 mar 2021, 21:06, 4 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??