De tijd waarin wij leven...

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Tiberius »

Eveneens wordt nergens in de Bijbel opgeroepen om iemand een waar christen te noemen die anderen veroordeelt.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:

Grappenhaus heeft aangegeven meet met het Boedhisme van zijn vrouw te hebben, als met het christendom.

En toch willen sommigen hem hier afschilderen als een wederomgeboren christen. Nergens in de bijbel word ons voorgeschreven om iemand een waar christen te noemen, terwijl die persoon een andere godsdienst prefereerd. Integendeel.
Ik zeg juist niets over hun geloofsleven, omdat ik hen niet persoonlijk ken. Recent heb ik alleen van Rutte een interview gelezen waarin hij aangaf dat hij dagelijks bidt. Verder lijkt het mij niet passend voor een ieder ( predikant of niet) om ook maar iets te vinden van hun zielenheil.

Ik vind het heel bijzonder dat men vaak niet eens weet hoe het met het geloofsleven van naaste familieleden die overlijden is gesteld, omdat daar in leven nooit over gesproken is, maar wel ineens tot in de finesse weet hoe dit zit bij mensen die je nog nooit gesproken hebt
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Eveneens wordt nergens in de Bijbel opgeroepen om iemand een waar christen te noemen die anderen veroordeelt.
Schaar je onder die iemand ook de Heere Jezus zelf?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Eveneens wordt nergens in de Bijbel opgeroepen om iemand een waar christen te noemen die anderen veroordeelt.
Als dat een terecht oordeel is? Ja hoor, "oordeelt een rechtvaardig oordeel".
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:Eveneens wordt nergens in de Bijbel opgeroepen om iemand een waar christen te noemen die anderen veroordeelt.
Toch snap ik het niet goed. is het enkel semantiek? Is het een verwoording waar je over valt wat met enige good will ook anders gelezen kan worden? (wat ik doe). Ds. Huijzer weet toch ook dat eenmaal God oordeelt en niet hij? Dus zijn woorden moeten dan toch ook in die wetenschap worden gelezen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Eveneens wordt nergens in de Bijbel opgeroepen om iemand een waar christen te noemen die anderen veroordeelt.
Als dat een terecht oordeel is? Ja hoor, "oordeelt een rechtvaardig oordeel".
Sowieso is het de vraag: is het een terecht oordeel? En: is het een rechtvaardig oordeel?
M.i. niet. Als een overheid oproept tot gebed, is het niet aan ons om dat verdacht te maken. Integendeel: het moet juist stemmen tot blijdschap.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:Eveneens wordt nergens in de Bijbel opgeroepen om iemand een waar christen te noemen die anderen veroordeelt.
Toch snap ik het niet goed. is het enkel semantiek? Is het een verwoording waar je over valt wat met enige good will ook anders gelezen kan worden? (wat ik doe). Ds. Huijzer weet toch ook dat eenmaal God oordeelt en niet hij? Dus zijn woorden moeten dan toch ook in die wetenschap worden gelezen?
Ik weet niet of hij dat weet. Dat lees ik in ieder geval niet in zijn verdachtmakingen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Eveneens wordt nergens in de Bijbel opgeroepen om iemand een waar christen te noemen die anderen veroordeelt.
Ik heb anders toch grote hoogachting voor Judas (wiens brief ik iets terug citeerde), en meer vertrouwen in zijn oordeel dan dan van moderne christenen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Mannetje »

Ik pak nog maar even het citaat erbij:
Bij Rutte en Grapperhaus is dat laatste niet het geval, vreest de Sliedrechtse predikant. „Ik zie niet dat Gods Woord zeggenschap heeft in hun leven. Toen de Heere met de coronacrisis blies in onze vermeende onafhankelijkheid, meenden ze alles in eigen hand te hebben.”

Volgens mij worden er grotere woorden over ds. Huijser gebruikt dan dat hij zelf gebruikt. Zijn uitspraak begint met "Ik zie...". Puur wat hij waarneemt. En dan kijk je niet in iemands innerlijk, maar naar wat je ziet. En nu toch heel eerlijk, zien we bij hen in het openbaar dat Gods Woord zeggenschap heeft in hun leven?

Wat verborgen is, is verborgen. Daar gaat het niet over. Daar spreekt ds. Huijser niet over.
-
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Ad Anker »

Mannetje schreef:Ik pak nog maar even het citaat erbij:
Bij Rutte en Grapperhaus is dat laatste niet het geval, vreest de Sliedrechtse predikant. „Ik zie niet dat Gods Woord zeggenschap heeft in hun leven. Toen de Heere met de coronacrisis blies in onze vermeende onafhankelijkheid, meenden ze alles in eigen hand te hebben.”

Volgens mij worden er grotere woorden over ds. Huijser gebruikt dan dat hij zelf gebruikt. Zijn uitspraak begint met "Ik zie...". Puur wat hij waarneemt. En dan kijk je niet in iemands innerlijk, maar naar wat je ziet. En nu toch heel eerlijk, zien we bij hen in het openbaar dat Gods Woord zeggenschap heeft in hun leven?

Wat verborgen is, is verborgen. Daar gaat het niet over. Daar spreekt ds. Huijser niet over.
Ik volg je wel hoor. Nu wordt hier een uitspraak uitgelicht. Het gaat me helemaal niet om deze dominee, ik acht hem hoog.
Maar de uitspraak begint niet met 'Ik zie..." . Je moet 'dat laatste is niet het geval' meenemen in je overweging. Hij heeft dus meer gezegd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Mannetje schreef:Ik pak nog maar even het citaat erbij:
Bij Rutte en Grapperhaus is dat laatste niet het geval, vreest de Sliedrechtse predikant. „Ik zie niet dat Gods Woord zeggenschap heeft in hun leven. Toen de Heere met de coronacrisis blies in onze vermeende onafhankelijkheid, meenden ze alles in eigen hand te hebben.”

Volgens mij worden er grotere woorden over ds. Huijser gebruikt dan dat hij zelf gebruikt. Zijn uitspraak begint met "Ik zie...". Puur wat hij waarneemt. En dan kijk je niet in iemands innerlijk, maar naar wat je ziet. En nu toch heel eerlijk, zien we bij hen in het openbaar dat Gods Woord zeggenschap heeft in hun leven?

Wat verborgen is, is verborgen. Daar gaat het niet over. Daar spreekt ds. Huijser niet over.
Ik volg je wel hoor. Nu wordt hier een uitspraak uitgelicht. Het gaat me helemaal niet om deze dominee, ik acht hem hoog.
Maar de uitspraak begint niet met 'Ik zie..." . Je moet 'dat laatste is niet het geval' meenemen in je overweging. Hij heeft dus meer gezegd.
Hij schrijft: "Ik vrees..."

Dat is wat anders dan het voor waarheid verkondigen.

En @Ad, het feit dat achtenswaardige forummers als @eilander en @Valcke hier niet reageren, zegt mijns inziens meer dan genoeg.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 12 jul 2021, 12:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
Mannetje schreef:Ik pak nog maar even het citaat erbij:
Bij Rutte en Grapperhaus is dat laatste niet het geval, vreest de Sliedrechtse predikant. „Ik zie niet dat Gods Woord zeggenschap heeft in hun leven. Toen de Heere met de coronacrisis blies in onze vermeende onafhankelijkheid, meenden ze alles in eigen hand te hebben.”

Volgens mij worden er grotere woorden over ds. Huijser gebruikt dan dat hij zelf gebruikt. Zijn uitspraak begint met "Ik zie...". Puur wat hij waarneemt. En dan kijk je niet in iemands innerlijk, maar naar wat je ziet. En nu toch heel eerlijk, zien we bij hen in het openbaar dat Gods Woord zeggenschap heeft in hun leven?

Wat verborgen is, is verborgen. Daar gaat het niet over. Daar spreekt ds. Huijser niet over.
Ik volg je wel hoor. Nu wordt hier een uitspraak uitgelicht. Het gaat me helemaal niet om deze dominee, ik acht hem hoog.
Maar de uitspraak begint niet met 'Ik zie..." . Je moet 'dat laatste is niet het geval' meenemen in je overweging. Hij heeft dus meer gezegd.
Hij schrijft: "Ik vrees..."

Dat is wat anders dan het voor waarheid verkondigen.
Hij schrijft dat niet, dat doet de journalist.
Verder fijn dat je het onderscheid ziet. Wat is dan nu je punt? Het voor waarheid verkondigen mag niet, het ergens voor vrezen wel? Dan zijn we er volgens mij. ;)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Maanenschijn »

De discussie lijkt mij te vertroebelen in de richting van jij-bakken en allerlei verwarring.

*Voor mij blijft de kernvraag staan (even los van welke persoon dan ook): mogen we iemand beoordelen op zijn werken en daaraan de conclusie verbinden dat zijn geloofsleven niet overeenkomstig God Woord is, of mag dat niet?*

Voor mij is het antwoord: ja, ik mag iemands leven beoordelen. Niet ver-oordelen. Maar als iemand bijv. in zonden leeft, mogen we een oordeel geven over zijn of haar geloofsleven. Het kan een waar maar klein geloof zijn, een tijdgeloof zijn, een welvaartsgeloof zijn, het geloof in ‘iets’ zijn. Ook kom ik inderdaad een ‘veroordelend-naar-anderen-geloof’ tegen (bij mij is het zo-en-zo gegaan, als dat bij jou niet zo is, dan klopt het niet..).

Daarom, we hoeven helemaal niet zo krampachtig te doen over elkaar een beetje de maat te nemen. Dat scherpt ons op en maakt ons kritisch, vooral op ons eigen (geloofs)leven.

Ik had recent een open discussie over gender-transitie-LHTB-enz. Met een zuster in Christus, daarvan ben. Ik overtuigd. En toch werden we het niet geheel eens. Een discussie die ik hier ook regelmatig tegen kom. Ik verbaasde me soms over de stellingname, maar er was geen spoor van veroordeling.

In de lijn van de discussie: Ik veroordeel Rutte niet. Maar mijn indruk van zijn uitspraken (ook die over zijn gebedsleven), handelswijze en daden geven mij een beoordeling die ik niet positief zou plaatsen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: Hij schrijft dat niet, dat doet de journalist.
Verder fijn dat je het onderscheid ziet. Wat is dan nu je punt? Het voor waarheid verkondigen mag niet, het ergens voor vrezen wel? Dan zijn we er volgens mij. ;)
Nee nee, nu leg je me dingen in de mond, die ik nooit heb gezegd.

@Tiberius schrijft steeds dat ds. Huijser veroordelend bezig is, maar dat ontken ik ten stelligste. Als hij dit had gezegd over Slob of over Schouten, dan was ik het wél met @Tiberius eens geweest. Maar nu niet.

Als ds. Huijser het voor waarheid had verkondigd, dan was ik het ook met hem eens geweest. Maar het punt is dat hij dat helemaal niet doet. Ik ken ds. Huijser niet goed, maar wel goed genoeg om te veronderstellen dat hij het artikel vast wel heeft gelezen, vóórdat het geplaatst is. Dus hij zal het vast eens wezen met de opmerking van de journalist.

En verder verwijs ik naar de heldere en inhoudelijke post van @Maanenschijn. Het zou je sieren als je ook eens inhoudelijk op de discussie inging.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:M.i. niet. Als een overheid oproept tot gebed, is het niet aan ons om dat verdacht te maken. Integendeel: het moet juist stemmen tot blijdschap.
Ze zullen het zeker oprecht menen, daar ga ik althans van uit. Maar deze oproep rechtvaardigt niet al het andere wat ze óók doen. Dat hoeven we niet ineens weg te wuiven als zijnde onbelangrijk.
Gesloten