Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Erdee

Bericht door Herman »

DDD schreef:Misschien juist wel omdat hij deze keer preekt voor eigen parochie, wie zal het zeggen.
Volgens mij zie je dat verkeerd. In het eerste deel van zijn betoog geeft hij de denkschema's weer van hoe Nederlandse christenen denken over vervolging. En die is voornamelijk gebaseerd op geschiedenis of de vervolgingen in de USSR met een klassieke invulling van het martelaarschap.

De hedendaagse manier van vervolging zou ik eerder typeren als de grote verleiding. Het is heel verleidelijk om principes te laten meebewegen met het grote geheel, om aan het eind erachter te komen dat je vergeten bent lief te hebben in de volmaakte christelijke zin zoals God dat van ons eist. En uiteraard zijn er allerlei individuen die juist op dit punt gelukkig ontsnappen aan de greep van de samenleving, maar als je de gezindte als zodanig moet kenschetsen dan is er wel degelijk een punt van zorg en aandacht.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Het eerste deel van zijn betoog is dus op zich al onjuist.

En los daarvan: die genoemde verleiding zit hem in de maatschappij, niet in overheidsdruk.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef:
Weer een analyse........ geen enkel! concreet voorbeeld..... wanneer wordt door wie welk gebod overtreden?

Wereldgelijkvormig? Materialistisch? Overal mee mee doen? ( Ontbreken van) Radicaliteit? Volgzaam volgen van de overheid waar het niet moet?
Voorbeelden? Concrete voorbeelden? Wie, wat, waarom onchristelijk?
Ik kan je niet verder helpen, jongen. Ik geloof dat ik prima duidelijk ben.
Het is inderdaad heel duidelijk. Het probleem is niet dat ik het niet begrijp, het probleem is dat jouw redenering een foutief uitgevoerd (1) syllogisme is die tot een conclusie leidt waar ook de antinomianen van harte mee instemmen om vervolgens over te gaan tot de orde van de dag. (2)

1. Alle mensen zondigen tegen alle geboden Gods (majorpremisse)
2. Wereldgelijkvormigheid is zonde. (minorpremisse)
3. Wij zijn wereldgelijkvormig. (conclusie)

Issue is natuurlijk dat je (1. wel) aan moet tonen waar wij dan concreet! wereldgelijkvormigheid bedrijven als zonde tegen de geboden en ook dat het bij die conclusie (op beschouwend meta niveau) niet kan blijven willen we niet de nikolaieten gelijk worden. (2)

Simpel gezegd: Welke gedachten/woorden/werken van vandaag zijn wereldgelijkvormig?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)

Bericht door Ad Anker »

Toch heb ik volgens mij wel e.e.a. genoemd:
1. Ik ben naar binnen gekeerd. Ik strijd voor mijn eigen gelijk. Ik kies voor de kerk die het beste bij mij past. Ik strijd daar ook voor. Bij nuance scheur ik me af van de kerk omdat ik het beter weet. Ik bouw een muur om mijn visie heen, zet er een naam op en roep 'des Heeren tempel, des Heeren tempel is deze.' Ook al scheid ik me niet af van een kerk, ook binnenkerkelijk respecteer ik de ander terwijl ik het toch niet met de ander eens zijn. Het is een geest van intolerantie en autonomie die niet is naar het Woord. Daarom noem ik dat wereldgelijkvormig. Ook het gebed 'breng bij elkaar wat bij elkaar hoort' is niet gemeend en daarom zondig. Want degenen die dat bidden hebben zelf al een beeld wie bij wie hoort.
2. Heel het gendervraagstuk en het geaardheidsvraagstuk: ik vind dat we oog moeten hebben voor andersgeaarden, dat ik daarvoor ruimte maak in de kerk. Er zijn er die hen ook toe willen laten tot de ambten, het huwelijk en de sacramenten. Ook op scholen moeten we barmhartig zijn. Het feit dat ik het andersgeaard zijn zie als zonde omdat het een overtreding is van Gods scheppingsordinantie is niet acceptabel. Ik zie deze gedachte als wereldgelijkvormig. Het radicaal afwijzen van zonden is niet wat onze maatschappij van ons vraagt momenteel. Ik ga daar in mee.
3. Heel de kerkelijke reactie op het coronavraagstuk is gebaseerd op 'geen aanstoot geven' en 'barmhartigheid'. Dat is wereldgelijkvormig omdat het strijdig is met Gods gebod. Ik word opgeroepen met de gemeente samen te komen en de sacramenten te gebruiken.
4. Ik word als ware gelovige stelselmatig vervolgd. Dat is naar de Schrift. Niet vervolgd worden om je geloof is een uitzondering in deze wereld. Zo is het door Christus voorzegd. Het feit dat ik niet vervolgd word, beledigd ben wanneer dat wel gebeurt is wereldgelijkvormig.

Ik vind overigens goed om hierover na te denken.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)

Bericht door Charles »

Opinie artikel uit RD. Het ondersteunt de column van BJS met feiten. Er is de laatste tijd duidelijk een wissel omgezet.

https://www.rd.nl/artikel/932781-besche ... ller-inzet
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)

Bericht door -DIA- »

Charles schreef:Opinie artikel uit RD. Het ondersteunt de column van BJS met feiten. Er is de laatste tijd duidelijk een wissel omgezet.

https://www.rd.nl/artikel/932781-besche ... ller-inzet
Eigenlijk, is de Grote Wissel omgezet met de Franse Revolutie. Ga de geschiedenis maar na. Op deze revolutie stoelt ook onze liberale regering. Met wat eruit voortvloeit: Geen God en geen meester, en onbeperkte vrijheid, behalve voor hen die wel een God en Meester erkennen, en die hoger achten dan de overheid. Wie denk hier niet aan het ontstaan van woorden als 'weigerambtenaar' of mensen die homoseksualiteit in de grondwet willen opnemen... Aan mensen die medelijden hebben met neen kip die in een te kleine ruimte zit, maar maar daarentegen geen enkel bezwaar tegen bv. abortus hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)

Bericht door -DIA- »

De SGP is, let op de bevraging, duidelijk niet begrepen en gewantrouwd.
Waar eindigt dit?
Hoe lang mag de waarheid nog gezegd worden?
Is Nederland een vrij land als het om deze zeken gaat?
Wordt een Bijbelse grond nog getolereerd?

https://www.youtube.com/watch?v=2Rkmmwd6zwc
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:De SGP is, let op de bevraging, duidelijk niet begrepen en gewantrouwd.
Waar eindigt dit?
Hoe lang mag de waarheid nog gezegd worden?
Is Nederland een vrij land als het om deze zeken gaat?
Wordt een Bijbelse grond nog getolereerd?

https://www.youtube.com/watch?v=2Rkmmwd6zwc
Waar eindigt dit: in geloofsvervolging
Hoe lang mag de waarheid nog gezegd worden: dat is al niet meer het geval
Is Nederland een vrij land: nee
Wordt de Bijbelse grond getolereerd: nee

En toch hebben we nog heel veel in dit land! Maar er verandert veel. Is het erg? Moet het ons bang maken? Wat denk jij, DIA? Ik vertelde vanmorgen in de klas over Paulus in Lystre. Hij werd gestenigd uit vijandschap. Toch gaat God door met Zijn werk. Ik haal me de laatste tijd een beetje op aan deze geschiedenissen. De duivel gaat wel tekeer, maar de Heere regeert! Juist in verdrukkingen werkt de Heere krachtiger en zichtbaarder. Wellicht gaan we een hele mooie tijd tegemoet!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:De SGP is, let op de bevraging, duidelijk niet begrepen en gewantrouwd.
Waar eindigt dit?
Hoe lang mag de waarheid nog gezegd worden?
Is Nederland een vrij land als het om deze zeken gaat?
Wordt een Bijbelse grond nog getolereerd?

https://www.youtube.com/watch?v=2Rkmmwd6zwc
Waar eindigt dit: in geloofsvervolging
Hoe lang mag de waarheid nog gezegd worden: dat is al niet meer het geval
Is Nederland een vrij land: nee
Wordt de Bijbelse grond getolereerd: nee

En toch hebben we nog heel veel in dit land! Maar er verandert veel. Is het erg? Moet het ons bang maken? Wat denk jij, DIA? Ik vertelde vanmorgen in de klas over Paulus in Lystre. Hij werd gestenigd uit vijandschap. Toch gaat God door met Zijn werk. Ik haal me de laatste tijd een beetje op aan deze geschiedenissen. De duivel gaat wel tekeer, maar de Heere regeert! Juist in verdrukkingen werkt de Heere krachtiger en zichtbaarder. Wellicht gaan we een hele mooie tijd tegemoet!
Dan bekruipt je wel eens het gevoel: wanneer komt jet RD in de beklaagdenbank, of dit forum? Zijn we niet een gevaar voor de vrijheid in dit land? Of hoe denken ze? Beïnvloedt door een geest van dwaling? Waar men niet meer anders kan dan de dwaling geloven?

Kan iemand zich misschien nog herinneren hoe ik de term 'vervolging' eens noemde in het begin van mijn deelname aan dit forum? Kan men zich nog herinneren dat dit toen weed afgedaan met hoongelach? Dat de vraag werd gesteld: Waar staan dan de brandstapels? k kan het niet helpen, maar is zag dit toen al wel aankomen. We kijken toch liever iets verder dan de waan van de dag.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 24 jun 2021, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:De SGP is, let op de bevraging, duidelijk niet begrepen en gewantrouwd.
Waar eindigt dit?
Hoe lang mag de waarheid nog gezegd worden?
Is Nederland een vrij land als het om deze zeken gaat?
Wordt een Bijbelse grond nog getolereerd?

https://www.youtube.com/watch?v=2Rkmmwd6zwc
Waar eindigt dit: in geloofsvervolging
Hoe lang mag de waarheid nog gezegd worden: dat is al niet meer het geval
Is Nederland een vrij land: nee
Wordt de Bijbelse grond getolereerd: nee

En toch hebben we nog heel veel in dit land! Maar er verandert veel. Is het erg? Moet het ons bang maken? Wat denk jij, DIA? Ik vertelde vanmorgen in de klas over Paulus in Lystre. Hij werd gestenigd uit vijandschap. Toch gaat God door met Zijn werk. Ik haal me de laatste tijd een beetje op aan deze geschiedenissen. De duivel gaat wel tekeer, maar de Heere regeert! Juist in verdrukkingen werkt de Heere krachtiger en zichtbaarder. Wellicht gaan we een hele mooie tijd tegemoet!
Dat laatste denk ik ook. Dat zie ik nu eigenlijk al ontstaan.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:De SGP is, let op de bevraging, duidelijk niet begrepen en gewantrouwd.
Waar eindigt dit?
Hoe lang mag de waarheid nog gezegd worden?
Is Nederland een vrij land als het om deze zeken gaat?
Wordt een Bijbelse grond nog getolereerd?

https://www.youtube.com/watch?v=2Rkmmwd6zwc
Waar eindigt dit: in geloofsvervolging
Hoe lang mag de waarheid nog gezegd worden: dat is al niet meer het geval
Is Nederland een vrij land: nee
Wordt de Bijbelse grond getolereerd: nee

En toch hebben we nog heel veel in dit land! Maar er verandert veel. Is het erg? Moet het ons bang maken? Wat denk jij, DIA? Ik vertelde vanmorgen in de klas over Paulus in Lystre. Hij werd gestenigd uit vijandschap. Toch gaat God door met Zijn werk. Ik haal me de laatste tijd een beetje op aan deze geschiedenissen. De duivel gaat wel tekeer, maar de Heere regeert! Juist in verdrukkingen werkt de Heere krachtiger en zichtbaarder. Wellicht gaan we een hele mooie tijd tegemoet!
Dan bekruipt je wel eens het gevoel: wanneer komt jet RD in de beklaagdenbank, of dit forum? Zijn we niet een gevaar voor de vrijheid in dit land? Of hoe denken ze? Beïnvloedt door een geest van dwaling? Waar men niet meer anders kan dan de dwaling geloven?
Waar ben je nu eigenlijk bang voor DIA?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:Waar ben je nu eigenlijk bang voor DIA?
Bang? Wat is bang, er kan een ongegronde vrees zijn. Maar ook een meer realistische vrees: Ik vreesde een vreze en zij is gekomen. En of we dan over gewoon bang zijn spreken? Ja, we lezen daar ook iets van: de leeuw heeft gebruld, wie zou niet vrezen? Ik zie alles wankelen, optimisme, en juist deze onbezorgdheid heeft me wat te zeggen. Ik zeg wel: met de Kerk komt het goed, maar door een zeer zware druk. Ten eerste hebben we een zware schuld met onze verdeeldheid, en zo vormen we geen eenheid. Van deze komende druk lezen we dat die zo zwaar zal zijn, dat die dagen om der uitverkorenen wil zullen worden verkort. Verder de grote afval, en ook de subtiele afval die de naam reformatorisch draagt. Hier acht ik het grootste gevaar, dat (en zeg niet dat dit een onrealistisch denken is) dat de ene broeder de andere zal overleveren. We zien nu al dat de stellingen worden betrokken. Men gaat niet meer af van eenmaal betrokken stellingen. Ik merk hierin zo'n vastheid dat het wel eens kan doen beven. En we merken het niet. Steeds denk weer aan Simson, hij wist niet dat de Heere van hem geweken was. Zou dat ook niet voor mij en u kunnen gebeuren?
Ik zeg erbij dat ik van nature altijd optimistisch van aard ben. Maar er zijn dingen waarin we ook de realiteit moeten opmerken.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 24 jun 2021, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)

Bericht door Charles »

Voor West-Europa geldt momenteel: Daarna stond een nieuwe koning op over Egypte, die Jozef niet gekend had;
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)

Bericht door -DIA- »

Charles schreef:Voor West-Europa geldt momenteel: Daarna stond een nieuwe koning op over Egypte, die Jozef niet gekend had;
Dat heb ik hier vaak ook zo gezegd, maar in het begin kenden men hier deze uitdrukking helemaal niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:Waar ben je nu eigenlijk bang voor DIA?
Bang? Wat is bang, er kan een ongegronde vrees zijn. Maar ook een meer realistische vrees: Ik vreesde een vreze en zij is gekomen. En of we dan over gewoon bang zijn spreken? Ja, we lezen daar ook iets van: de leeuw heeft gebruld, wie zou niet vrezen? Ik zie alles wankelen, optimisme, en juist deze onbezorgdheid heeft me wat te zeggen. Ik zeg wel: met de Kerk komt het goed, maar door een zeer zware druk. Ten eerste hebben we een zware schuld met onze verdeeldheid, en zo vormen we geen eenheid. Van deze komende druk lezen we dat die zo zwaar zal zijn, dat die dagen om der uitverkorenen wil zullen worden verkort. Verder de grote afval, en ook de subtiele afval die de naam reformatorisch draagt. Hier acht ik het grootste gevaar, dat (en zeg niet dat dit een onrealistisch denken is) dat de ene broeder de andere zal overleveren. We zien nu al dat de stellingen worden betrokken. Men gaat niet meer af van eenmaal betrokken stellingen. Ik merk hierin zo'n vastheid dat het wel eens kan doen beven. En we merken het niet. Steeds denk weer aan Simson, hij wist niet dat de Heere van hem geweken was. Zou dat ook niet voor mij en u kunnen gebeuren?
Ik zeg erbij dat ik van nature altijd optimistisch van aard ben. Maar er zijn dingen waarin we ook de realiteit moeten opmerken.
Ik begrijp niet goed wat je hier nu wil zeggen. Ben je nu bang voor vervolging of bang dat de Heere van ons wijkt?
Plaats reactie