Beroepingswerk discussie [7]

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

MGG schreef: 08 mei 2023, 22:26
Beroepingswerk schreef: 08 mei 2023, 06:12 Gereformeerde Gemeente
Tweetal:
Vlissingen: Ds. W. Harinck (Utrecht) en Ds. S.W. Janse (Rijssen-Zuid). Stemming: 15-05
Bedankt voor Lisse: Ds. S.W. Janse te Rijssen
Het verbaast mij dat Vlissingen na het vorige beroep maanden gewacht heeft. Nu wordt het kort dag om eventueel een student te beroepen.
Op D.V. 19 juni 2023 is pas beroepbaarstelling van de kandidaten. Zonder bijzonderheden is dan de beslissing voor Vlissingen wel bekend
GGG038
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGG038 »

Het verbaast mij dat Vlissingen na het vorige beroep maanden gewacht heeft. Nu wordt het kort dag om eventueel een student te beroepen.
[/quote]

Op D.V. 19 juni 2023 is pas beroepbaarstelling van de kandidaten. Zonder bijzonderheden is dan de beslissing voor Vlissingen wel bekend
[/quote]


Vlissingen heeft niet veel op met 'studenten'.
Deze gemeente is ook een van de eerste welke openlijk bij het curatorium heeft aangegeven dat ze af wil van de verplichting dat de studenten in alle vacante gemeenten moeten voorgaan.
Ze willen zelf kunnen beslissen en zodoende -een deel van- de studenten niet uitnodigen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

Dat is toch begrijpelijk?
Is in andere kerkverbanden niet anders.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Bezorgd schreef: 09 mei 2023, 10:47 Dat is toch begrijpelijk?
Is in andere kerkverbanden niet anders.
Nee, als je het niet met alle studenten eens kunt zijn, moet je voor jezelf overwegen of je binnen het kerkverband wil blijven
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Piet Puk schreef: 09 mei 2023, 10:54
Bezorgd schreef: 09 mei 2023, 10:47 Dat is toch begrijpelijk?
Is in andere kerkverbanden niet anders.
Nee, als je het niet met alle studenten eens kunt zijn, moet je voor jezelf overwegen of je binnen het kerkverband wil blijven
Zo zo, leg je hier nu de optie van een scheuring op tafel?
Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

Piet Puk schreef: 09 mei 2023, 10:54
Bezorgd schreef: 09 mei 2023, 10:47 Dat is toch begrijpelijk?
Is in andere kerkverbanden niet anders.
Nee, als je het niet met alle studenten eens kunt zijn, moet je voor jezelf overwegen of je binnen het kerkverband wil blijven
Waarin moet je het eens zijn dan? Ik denk als we dergelijke eenheid gaan afdwingen dan elk kerkverband op zijn minst in tweeën kan gaan splitsen. Volgens mij moeten we dat niet willen.
Eenheid binnen de banden van de belijdenis lijkt me een goed uitgangspunt.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Job schreef: 09 mei 2023, 10:57
Piet Puk schreef: 09 mei 2023, 10:54
Bezorgd schreef: 09 mei 2023, 10:47 Dat is toch begrijpelijk?
Is in andere kerkverbanden niet anders.
Nee, als je het niet met alle studenten eens kunt zijn, moet je voor jezelf overwegen of je binnen het kerkverband wil blijven
Zo zo, leg je hier nu de optie van een scheuring op tafel?
Nee, de optie om jezelf te onttrekken aan het kerkverband. Dit gaat niet om de mate van orgelspel, maar om studenten die geoefend worden in Gods woord en daarvan word aangegeven dat dit (voor een deel) onjuist gebeurd. Dit raakt duidelijk een fundament. Dan vind ik dat je dit als gemeente maar eens moet overwegen.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Henk J schreef: 09 mei 2023, 11:01
Piet Puk schreef: 09 mei 2023, 10:54
Bezorgd schreef: 09 mei 2023, 10:47 Dat is toch begrijpelijk?
Is in andere kerkverbanden niet anders.
Nee, als je het niet met alle studenten eens kunt zijn, moet je voor jezelf overwegen of je binnen het kerkverband wil blijven
Waarin moet je het eens zijn dan? Ik denk als we dergelijke eenheid gaan afdwingen dan elk kerkverband op zijn minst in tweeën kan gaan splitsen. Volgens mij moeten we dat niet willen.
Eenheid binnen de banden van de belijdenis lijkt me een goed uitgangspunt.
Ik vraag me dan af of er wel eenheid binnen de belijdenis is.
Evangelist
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Evangelist »

GGG038 schreef: 09 mei 2023, 10:39Vlissingen heeft niet veel op met 'studenten'. Deze gemeente is ook een van de eerste welke openlijk bij het curatorium heeft aangegeven dat ze af wil van de verplichting dat de studenten in alle vacante gemeenten moeten voorgaan. Ze willen zelf kunnen beslissen en zodoende -een deel van- de studenten niet uitnodigen.
Wat een rare reactie! Het lijkt me een nuchtere constatering dat niet alle studenten in alle gemeenten passen. Het zou goed zijn als daar wat ontspannener mee omgegaan zou worden. Vanaf 2000 heeft men vijf keer een kandidaat beroepen (Tuinier, Janse, PG Heijkamp, Van Zetten, De Raaf) en zes keer een predikant i.p.v. een kandidaat (Van der Net (2000), Van Aalst (2002), Clements (2003), Vergunst (2019), Brons (2020), Labee (2022)). Gezien het profiel van Vlissingen is dit toch prima te begrijpen? De kandidaten uit 2000, 2002, 2003, 2019, 2020 en 2022 passen toch in het geheel niet in Vlissingen? Dat zou alleen maar gedoe hebben opgeleverd en vervolgens of een uittocht van leden of een losmaking van een predikant. Met andere woorden: ik vind het heel verstandig van Vlissingen dat men hier gewoon eerlijk en geestelijk met het oog op de gemeente mee omgaat. Het is echt vreemd dat er direct gesproken wordt over scheuren en ontbrekende eenheid in belijdenis. Het is gewoon nuchter omgaan met de verschillen die er nu eenmaal zijn, maar die allemaal vallen binnen de bandbreedte van de GG.
Hartelijke groet,
Evangelist
Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

Piet Puk schreef: 09 mei 2023, 11:09 Ik vraag me dan af of er wel eenheid binnen de belijdenis is.
Recent was ik op cursus bij dr. P. de Vries. Die had als uitgangspunt dat de belijdenissen er juist ook zijn om elkaar ruimte te geven. We hoeven het niet over alles eens te zijn, als we elkaar maar binnen de belijdenissen herkennen. Dat vind ik een mooie gedachte. En dan moeten we de belijdenissen ook niet veelomvattender maken met een eigen uitleg.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een predikant of student niet binnen een bepaalde gemeente past, liggingsverschil is dat en ik denk dat we daar wat soepel mee om moeten gaan.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

Piet Puk schreef: 09 mei 2023, 10:54
Bezorgd schreef: 09 mei 2023, 10:47 Dat is toch begrijpelijk?
Is in andere kerkverbanden niet anders.
Nee, als je het niet met alle studenten eens kunt zijn, moet je voor jezelf overwegen of je binnen het kerkverband wil blijven
Oke dus alle gemeenten op de Veluwe moeten ook maar verplicht alle predikanten uitnodigen?
Een beetje Kersteriaanse nuchterheid kan geen kwaad:
"Niet elke gemeente past bij elke predikant en niet elke predikant past bij elke gemeente"
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Maanenschijn »

Piet Puk schreef:
Bezorgd schreef: 09 mei 2023, 10:47 Dat is toch begrijpelijk?
Is in andere kerkverbanden niet anders.
Nee, als je het niet met alle studenten eens kunt zijn, moet je voor jezelf overwegen of je binnen het kerkverband wil blijven
Mogelijk zou men het met de inhoud van de prediking prima eens kunnen zijn, maar zijn het meer de cultuurverschillen die niet passen. Moet je dan ook weg uit het kerkverband?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef: 09 mei 2023, 11:18
Piet Puk schreef: 09 mei 2023, 10:54
Bezorgd schreef: 09 mei 2023, 10:47 Dat is toch begrijpelijk?
Is in andere kerkverbanden niet anders.
Nee, als je het niet met alle studenten eens kunt zijn, moet je voor jezelf overwegen of je binnen het kerkverband wil blijven
Oke dus alle gemeenten op de Veluwe moeten ook maar verplicht alle predikanten uitnodigen?
Een beetje Kersteriaanse nuchterheid kan geen kwaad:
"Niet elke gemeente past bij elke predikant en niet elke predikant past bij elke gemeente"
Als een student 1x voor laten gaan al teveel gevraagd is. In vacante gemeente op de Veluwe gebeurt dit ook. Ik vraag mij af of de hele kerkenraad de studenten dan eerst zelf gaat beluisteren.
GGG038
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGG038 »

Evangelist schreef: 09 mei 2023, 11:13
GGG038 schreef: 09 mei 2023, 10:39Vlissingen heeft niet veel op met 'studenten'. Deze gemeente is ook een van de eerste welke openlijk bij het curatorium heeft aangegeven dat ze af wil van de verplichting dat de studenten in alle vacante gemeenten moeten voorgaan. Ze willen zelf kunnen beslissen en zodoende -een deel van- de studenten niet uitnodigen.
Wat een rare reactie! Het lijkt me een nuchtere constatering dat niet alle studenten in alle gemeenten passen. Het zou goed zijn als daar wat ontspannener mee omgegaan zou worden. Vanaf 2000 heeft men vijf keer een kandidaat beroepen (Tuinier, Janse, PG Heijkamp, Van Zetten, De Raaf) en zes keer een predikant i.p.v. een kandidaat (Van der Net (2000), Van Aalst (2002), Clements (2003), Vergunst (2019), Brons (2020), Labee (2022)). Gezien het profiel van Vlissingen is dit toch prima te begrijpen? De kandidaten uit 2000, 2002, 2003, 2019, 2020 en 2022 passen toch in het geheel niet in Vlissingen? Dat zou alleen maar gedoe hebben opgeleverd en vervolgens of een uittocht van leden of een losmaking van een predikant. Met andere woorden: ik vind het heel verstandig van Vlissingen dat men hier gewoon eerlijk en geestelijk met het oog op de gemeente mee omgaat. Het is echt vreemd dat er direct gesproken wordt over scheuren en ontbrekende eenheid in belijdenis. Het is gewoon nuchter omgaan met de verschillen die er nu eenmaal zijn, maar die allemaal vallen binnen de bandbreedte van de GG.
Ik wil hier geen rare reactie of waardeoordeel plaatsen hoor. Ik benoem gewoon een los feit.

Daarbij is het denk ik goed dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen een student wel/niet beroepen omdat hij niet in de gemeente past en het op voorhand niet uitnodigen van een student voor één zondag om daar tijdens zijn opleiding te komen spreken omdat hij niet in de gemeente past. En onder die laatste 'verplichting' wil men af.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 09 mei 2023, 11:22
Piet Puk schreef:
Bezorgd schreef: 09 mei 2023, 10:47 Dat is toch begrijpelijk?
Is in andere kerkverbanden niet anders.
Nee, als je het niet met alle studenten eens kunt zijn, moet je voor jezelf overwegen of je binnen het kerkverband wil blijven
Mogelijk zou men het met de inhoud van de prediking prima eens kunnen zijn, maar zijn het meer de cultuurverschillen die niet passen. Moet je dan ook weg uit het kerkverband?
Als de inhoud verbindt, dan lukt het toch wel om 2x anderhalf uur te luisteren? Als de inhoud kracht doet dan vallen bijzaken vaak weg.
Plaats reactie