Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Ook lukrake beroepen zijn wettige beroepen, dat is de kwestie niet.
En nee, ik vind daar zelf niet iets speciaals van, want het gaat mij niet aan; ik plaats alleen het gewraakte citaat in de context.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door refo »

Een gemeente behoort een predikant te hebben. Door een predikantentekort in sommige verbanden lijkt het heel bijzonder om een predikant te krijgen. Dan krijg je allerlei ideeën als dat je het als gemeente eerst onwaardig moet worden. Blijkbaar zijn rijke gemeenten (on)waardiger dan arme gemeenten, want zij krijgen meestal al snel een predikant.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ararat »

Hoe doe je dat eigenlijk, als gemeente, onwaardig worden? Maak het gerust heel praktisch voor me.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Terri »

Ararat schreef: 23 feb 2024, 16:58 Hoe doe je dat eigenlijk, als gemeente, onwaardig worden? Maak het gerust heel praktisch voor me.
:huhu humor is een prachtige gave.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mannetje »

Nou, eerlijk is eerlijk, dat doen we elke dag. Probleem is dat je niet eens je best er voor hoeft te doen...
-
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef: 23 feb 2024, 19:00 Nou, eerlijk is eerlijk, dat doen we elke dag. Probleem is dat je niet eens je best er voor hoeft te doen...
En dan toch nog 'we moeten onwaardig worden' oftewel: we zijn het nog niet genoeg?
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mannetje »

Zeeuw schreef: 23 feb 2024, 19:05
Mannetje schreef: 23 feb 2024, 19:00 Nou, eerlijk is eerlijk, dat doen we elke dag. Probleem is dat je niet eens je best er voor hoeft te doen...
En dan toch nog 'we moeten onwaardig worden' oftewel: we zijn het nog niet genoeg?
Ik begrijp het ook niet. Natuurlijk ben ik het er mee eens dat we onwaardig zijn. Maar dan je best doen om nog onwaardiger te worden?

En tegelijk begrijp ik ook wel dat ze het anders bedoelen dan dat we het nu lezen. Zeggen dat je onwaardig bent is eenvoudig, beleven dat je onwaardig bent, is wat anders.
-
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef: 23 feb 2024, 19:13
Zeeuw schreef: 23 feb 2024, 19:05
Mannetje schreef: 23 feb 2024, 19:00 Nou, eerlijk is eerlijk, dat doen we elke dag. Probleem is dat je niet eens je best er voor hoeft te doen...
En dan toch nog 'we moeten onwaardig worden' oftewel: we zijn het nog niet genoeg?
Ik begrijp het ook niet. Natuurlijk ben ik het er mee eens dat we onwaardig zijn. Maar dan je best doen om nog onwaardiger te worden?

En tegelijk begrijp ik ook wel dat ze het anders bedoelen dan dat we het nu lezen. Zeggen dat je onwaardig bent is eenvoudig, beleven dat je onwaardig bent, is wat anders.
Ik ben toch bang dat het wel een beetje zo wordt bedoeld. Ik vind het ook gevaarlijk wanneer je als kerkenraad gaat bepalen waar de gemeente 'onwaardig genoeg' is om te beroepen. Niet een beetje gevaarlijk, heel gevaarlijk eigenlijk.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bruna »

Is het een idee om een groter gedeelte van het artikel te delen waar het citaat in stond. Nu is het een beetje giswerk.
Dan kunnen we het wat meer in zijn verband lezen.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mannetje »

Als ik eerlijk ben las ik het zo dat de gemeente wel beroept, maar dat ze verstandelijk beseffen het onwaardig te zijn, en hopen dat dat ook beleving mag zijn, omdat er dan meer verwachting is.
-
Refojongere
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Refojongere »

Bruna schreef: 23 feb 2024, 20:04 Is het een idee om een groter gedeelte van het artikel te delen waar het citaat in stond. Nu is het een beetje giswerk.
Dan kunnen we het wat meer in zijn verband lezen.
Hele citaat:
"Met het uitbrengen van beroepen stellen we ons in de middellijke weg. Maar we moeten eerst een dominee onwaardig zijn, anders blijven we vacant. Dat kunnen we zelf niet maken. Het is ons gebed of de Heere ons in een weg van onmogelijkheid in die gestalte zou willen brengen. Toch mogen we weten dat Hij naar ons omziet. Het wonder is dat de Heere Zelf Zijn Kerk in stand houdt en instaat voor Zijn eigen werk. Hier zijn wel zondaren opgeraapt en stilgezet, die aan het einde van het leven een goede ruil mochten doen. God werkt eenvoudig door alle onmogelijkheden van ’s mensen zijde heen.”
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Maanenschijn »

Refojongere schreef:
Bruna schreef: 23 feb 2024, 20:04 Is het een idee om een groter gedeelte van het artikel te delen waar het citaat in stond. Nu is het een beetje giswerk.
Dan kunnen we het wat meer in zijn verband lezen.
Hele citaat:
"Met het uitbrengen van beroepen stellen we ons in de middellijke weg. Maar we moeten eerst een dominee onwaardig zijn, anders blijven we vacant. Dat kunnen we zelf niet maken. Het is ons gebed of de Heere ons in een weg van onmogelijkheid in die gestalte zou willen brengen. Toch mogen we weten dat Hij naar ons omziet. Het wonder is dat de Heere Zelf Zijn Kerk in stand houdt en instaat voor Zijn eigen werk. Hier zijn wel zondaren opgeraapt en stilgezet, die aan het einde van het leven een goede ruil mochten doen. God werkt eenvoudig door alle onmogelijkheden van ’s mensen zijde heen.”
Ik snap het citaat wel, het getuigt van afhankelijkheid en ootmoed, een beetje welwillend lezend.

Maar het slaat ook de plank mis omdat de Heere God niet de plaats toekomt die Hij heeft. Het zit vooral in de woorden: ‘…eerst….anders…’. De Heere is een vrijmachtig God, die reden in Zichzelf kan hebben om iets wel of iets niet te doen of geven. Los van wat wij mensen er van terecht brengen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Refojongere
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Refojongere »

De Heere is vrijmachtig, soeverein. Maar hij is vooral liefdevol, barmhartig en Hij luistert als je een beroep doet op Zijn beloften.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Ararat schreef: 23 feb 2024, 16:58 Hoe doe je dat eigenlijk, als gemeente, onwaardig worden? Maak het gerust heel praktisch voor me.
Praktisch gezien dat je als gemeente c.q. kerkenraad onderling niet wil buigen onder elkaar en er onmin ontstaat. Ik kan me herinneren dat naar 2 gemeenten beiden een kandidaat ging, waarbij afgevraagd werd: moeten we nou in onvrede gaan leven, zodat we een predikant krijgen? Er was destijds in die gemeenten wel 'werk'
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef: 24 feb 2024, 17:48
Ararat schreef: 23 feb 2024, 16:58 Hoe doe je dat eigenlijk, als gemeente, onwaardig worden? Maak het gerust heel praktisch voor me.
Praktisch gezien dat je als gemeente c.q. kerkenraad onderling niet wil buigen onder elkaar en er onmin ontstaat. Ik kan me herinneren dat naar 2 gemeenten beiden een kandidaat ging, waarbij afgevraagd werd: moeten we nou in onvrede gaan leven, zodat we een predikant krijgen? Er was destijds in die gemeenten wel 'werk'
Je gaat vervelend met elkaar om en dat is dan iets positiefs omdat je dan onwaardig bent?
Plaats reactie