Beroepingswerk discussie [7]

Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mistig »

Piet Puk schreef: 01 mar 2023, 23:35
DDD schreef: 01 mar 2023, 17:32 Ik vind dat juist een beetje onbeleefd. Maar dat zal aan mij liggen.

Wat is het probleem als iemand zegt dat hij niet wil? Dat kun je maar beter op tijd weten, anders blijf je bezig met stemmen.
Als duidelijk word in de gemeente dat iedereen z'n kandidatuur vooraf kan laten wegnemen, doet niemand het waarschijnlijk. En degenen die wel willen, daar moet je vanaf vragen of je daar mee geholpen bent. Mogelijk zijn diegenen overtuigd dat ze het wel aardig kunnen
De meeste broeders die ik ken én in een kerkenraad zitten hadden een verlangen om de Heere op die plek te dienen. En dus wilden ze het ook graag. Ik zou niet weten wat daar mis mee is.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Mistig schreef: 02 mar 2023, 08:58
Piet Puk schreef: 01 mar 2023, 23:35
DDD schreef: 01 mar 2023, 17:32 Ik vind dat juist een beetje onbeleefd. Maar dat zal aan mij liggen.

Wat is het probleem als iemand zegt dat hij niet wil? Dat kun je maar beter op tijd weten, anders blijf je bezig met stemmen.
Als duidelijk word in de gemeente dat iedereen z'n kandidatuur vooraf kan laten wegnemen, doet niemand het waarschijnlijk. En degenen die wel willen, daar moet je vanaf vragen of je daar mee geholpen bent. Mogelijk zijn diegenen overtuigd dat ze het wel aardig kunnen
De meeste broeders die ik ken én in een kerkenraad zitten hadden een verlangen om de Heere op die plek te dienen. En dus wilden ze het ook graag. Ik zou niet weten wat daar mis mee is.
Niets, maar ik betwijfel of zij dan ook graag vooraf wilden weten of ze op tweetal geplaatst zijn. Volgens mij zijn degenen die het vooraf willen weten, wellicht degenen die er (nog) niet eerder mee werkzaam zijn en schrikken
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mannetje »

Hoe het ook ligt, op tweetal staan is geen kleine zaak. En dan is het fijn als je niet na de dienst wordt overvallen door een mededeling.
Of dat je heel de dienst in spanning zit of je naam genoemd zal worden, want dat gevaar bestaat juist bij de 'verlangende' broeders weer.
-
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef: 02 mar 2023, 08:42
Ditbenik schreef: 02 mar 2023, 08:38
Piet Puk schreef: 02 mar 2023, 08:35
Henk J schreef: 02 mar 2023, 08:26
Maar met een belletje op zaterdagmiddag of zaterdagavond kan iemand niet ineens onder zijn kandidatuur uit. Ik vind het juist nogal confronterend om het pas bij de afkondiging te doen. Hoewel het een 'treffelijk werk' is is het bepaald geen eenvoudig werk.
Dan heb ik daar minder moeite mee, als het als mededeling gebracht wordt, waar geen tegenreactie tegen mogelijk is. Maar ik zie het al voor me dat iemand zegt: 'Dat gaat niet gebeuren '. En dan? Toch doorzetten of zwichten we dan?
Zo ingewikkeld is dat niet. Het is gewoon een kwestie van fatsoen om iemand vooraf op de hoogte te brengen zodat het je niet in de kerk overvalt. Ik heel vaak mensen gebeld die door de kerkenraad op dubbeltal waren gezet en het is een keer gebeurd dat iemand daar moeite mee had. Een geldige reden trouwens en de kerkenraad besloot een zijn naam er af te halen en een nieuwe naam toe te voegen. Daar is helemaal niets mis mee.
Aan de andere kant weet iedereen als het goed is dat wanneer je belijdend lid bent, dat je op tweetal kan komen te staan. Als je dit wil voorkomen, moet je geen belijdend lid worden(hoewel dit natuurlijk ingaat tegen artikel 28/29 van de NGB). Zo moeilijk is het ook weer niet. Dat je er zelf geen rekening mee houd of het mogelijk weg wil stoppen, is aan het lid zelf natuurlijk
Helaas, mijn reactie was niet toegestaan.
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 02 mar 2023, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

Het is onfatsoenlijk om het niet mee te delen van te voren. Heb je een andere visie, is het een vreemd verhaal en is het 'alsof je helderziende' bent.

Zozo...

Bij ons wordt je verrast na de dienst. Niets mis mee, lijkt me. Al is een belletje op zaterdagavond ook prima.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door gallio »

Ad Anker schreef: 02 mar 2023, 13:20 Het is onfatsoenlijk om het niet mee te delen van te voren. Heb je een andere visie, is het een vreemd verhaal en is het 'alsof je helderziende' bent.

Zozo...

Bij ons wordt je verrast na de dienst. Niets mis mee, lijkt me. Al is een belletje op zaterdagavond ook prima.
Nou Ad, als Ditbenik schrijft dat "Alsof je helderziende zou zijn waardoor je weet dat er in de toekomst omstandigheden kunnen zijn waardoor je niet in staat bent te dienen in het ambt en als je dat dan al in de toekomst kunt zien" is dat toch wel duidelijk voor ieder die dat leest. Waarom er zo'n draai aan geven?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

gallio schreef: 02 mar 2023, 14:09
Ad Anker schreef: 02 mar 2023, 13:20 Het is onfatsoenlijk om het niet mee te delen van te voren. Heb je een andere visie, is het een vreemd verhaal en is het 'alsof je helderziende' bent.

Zozo...

Bij ons wordt je verrast na de dienst. Niets mis mee, lijkt me. Al is een belletje op zaterdagavond ook prima.
Nou Ad, als Ditbenik schrijft dat "Alsof je helderziende zou zijn waardoor je weet dat er in de toekomst omstandigheden kunnen zijn waardoor je niet in staat bent te dienen in het ambt en als je dat dan al in de toekomst kunt zien" is dat toch wel duidelijk voor ieder die dat leest. Waarom er zo'n draai aan geven?
Waar draai ik? Heel af en toe zeg ik iets over de toon. Nu bijvoorbeeld. Tot nut en lering. :)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef: 02 mar 2023, 13:20 Het is onfatsoenlijk om het niet mee te delen van te voren. Heb je een andere visie, is het een vreemd verhaal en is het 'alsof je helderziende' bent.

Zozo...

Bij ons wordt je verrast na de dienst. Niets mis mee, lijkt me. Al is een belletje op zaterdagavond ook prima.
Wat zou er op het laatste tegen zijn? Het lijkt mij best heftig als je ineens hoort op tweetal te staan, zonder dit van te voren te horen hebben gekregen. Inclusief wellicht de reacties van anderen direct na de dienst.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

Nee hoor. Niks op tegen. Ik vind het zelfs wel netjes. Maar ik snap ook dat er wellicht een kans is dat mensen gaan sputteren. Dat lijkt me lastig. Kandidaatstelling komt biddend tot stand. En zo wereldschokkend is het toch ook weer niet.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 02 mar 2023, 14:21 Nee hoor. Niks op tegen. Ik vind het zelfs wel netjes. Maar ik snap ook dat er wellicht een kans is dat mensen gaan sputteren. Dat lijkt me lastig. Kandidaatstelling komt biddend tot stand. En zo wereldschokkend is het toch ook weer niet.
Bij ons staat het op zaterdagavond om 23.00 uur op de website. :D
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door refo »

Piet Puk schreef: 01 mar 2023, 23:35
DDD schreef: 01 mar 2023, 17:32 Ik vind dat juist een beetje onbeleefd. Maar dat zal aan mij liggen.

Wat is het probleem als iemand zegt dat hij niet wil? Dat kun je maar beter op tijd weten, anders blijf je bezig met stemmen.
Als duidelijk word in de gemeente dat iedereen z'n kandidatuur vooraf kan laten wegnemen, doet niemand het waarschijnlijk. En degenen die wel willen, daar moet je vanaf vragen of je daar mee geholpen bent. Mogelijk zijn diegenen overtuigd dat ze het wel aardig kunnen
Als je een roeping tot het predikambt voelt, moet je ook op pad gaan. Waarom zou dat bij andere ambten niet kunnen?
Evangelist
Berichten: 493
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Evangelist »

Ad Anker schreef: 02 mar 2023, 14:21 Nee hoor. Niks op tegen. Ik vind het zelfs wel netjes. Maar ik snap ook dat er wellicht een kans is dat mensen gaan sputteren. Dat lijkt me lastig. Kandidaatstelling komt biddend tot stand. En zo wereldschokkend is het toch ook weer niet.
Eens. Natuurlijk kunnen mensen gaan sputteren. Maar het gaat toch slechts om een mededeling. Elk gesputter doet niets meer af aan de kandidering. En als mensen blijven sputteren, of zelfs zeggen ‘Ik doe het niet’, dan zou je kunnen zeggen: Zeg dat maar tegen de Heere.
Hartelijke groet,
Evangelist
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bruna »

GerefGemeente-lid schreef: 08 mar 2023, 07:54 Gereformeerde Gemeenten
Beroepen: te Lethbridge (Alberta, Canada), ds. H.A. van Zetten te Nieuw-Beijerland.
Spreekt ds. van Zetten goed Engels?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door CvdW »

Bruna schreef: 08 mar 2023, 08:35
GerefGemeente-lid schreef: 08 mar 2023, 07:54 Gereformeerde Gemeenten
Beroepen: te Lethbridge (Alberta, Canada), ds. H.A. van Zetten te Nieuw-Beijerland.
Spreekt ds. van Zetten goed Engels?
Ja, op TS krijgen ze uitgebreid les van een zekere Jan (docent Engels).
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bauke »

Bruna schreef: 08 mar 2023, 08:35
GerefGemeente-lid schreef: 08 mar 2023, 07:54 Gereformeerde Gemeenten
Beroepen: te Lethbridge (Alberta, Canada), ds. H.A. van Zetten te Nieuw-Beijerland.
Spreekt ds. van Zetten goed Engels?
Ja, heel goed.
Hij is af en toe reisleider voor reizen naar Israël met gemeenteleden uit Amerika en Canada.
Plaats reactie