Beroepingswerk discussie [7]

Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Thea »

Ik ben het wel eens met veel kritiek, die ik hier lees, maar ik denk ook dat de ene dominee een groter licht is dan de andere. Als ik deze preekbespreking lees, lijkt het alsof de Heilige Geest dadelijk onderwijst geeft. Dan mogen wij wel vrezen, toch? (kinderlijke vrees). Wij hebben het zelfs nog heel veel over bepaalde lichten uit de 16e eeuw. Dan zouden we daar ook direct over moeten stoppen met praten.
JanRap
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door JanRap »

Ad Anker schreef: 23 mar 2023, 09:14
FlyingEagle schreef: 23 mar 2023, 08:47 Waarom hier wel over doorpraten en audio bestanden delen via whatsapp maar van andere aangenomen beroepen niet? Ik vat dit niet zo eerlijk gezegd
Mensverheerlijking. Anders niet.
Het moest verboden worden. Het is in stand houden van een mystieke cultuur. Ik hoop dat deze dominee bewaard wordt voor een hele heisa rond dit beroep.
Ik hoorde pas een preek van ds. Doornenbal over Rachab in Jericho. (te vinden op youtube, gelijk aan te bevelen!)
Rachab moest zwijgen, leven uit de belofte en zien op het teken. Dat was genoeg.
Het zal er mee te maken hebben dat we mogelijk te weinig rekening houden met het feit dat het bijvoorbeeld bij Elia en Elisa gaat over mensen met een buitengewone roeping ( extra-ordinair).
Het ambt van predikant is veel meer ''gewoon'' in die zin dat roeping en studie normaliter minder opzienbarend zijn.
Als wij lezen hoe men ten tijde van de Dordtse Synode sprak over jongemannen die geschikt zouden kunnen zijn om voor predikant te studeren, dan zouden we dat bijna te zakelijk en te gewoon kunnen vinden. En @ Ad Anker, mooi wat u weergeeft over leven uit de belofte en zien op het teken. Met weinig woorden ALLES gezegd.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Job schreef: 23 mar 2023, 10:29 Ik zie ook het onderscheid wel tussen belangstelling voor de ene of de andere dominee en kan dat niet precies verklaren. Maar als je er niets mee te maken wilt hebben wat doe je dan precies hier in dit topic?
Het is niet alleen mensverheerlijking. Mensen met een heel uitgesproken karakter en heel uitgesproken standpunten vallen gewoon wat meer op. Deze dominee valt in beide categorieën, en dat levert interessante nieuwtjes op. Mensen die belangstellend zijn naar het wel en wee van de GG zullen daarin geïnteresseerd zijn. Van enige verheerlijking hoeft daarbij geen sprake te zijn hoor.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef: 23 mar 2023, 10:20
Job schreef: 23 mar 2023, 08:25
Als gast hier schreef: 23 mar 2023, 00:06 Ja, dat zou heel fijn zijn Job. Alvast hartelijk dank!
Ik zal proberen er iets van weer te geven. Het is helemaal niet over het beroep zelf gegaan, maar voelbaar was dat wat aan de orde kwam door ds. Huijser zelf werd doorgemaakt, mogelijk zelfs ter plekke. Aangezien het beroep direct na de dienst is aangenomen, denk ik dat wel.

De preek ging voornamelijk over deze woorden uit 1 Koningen 19:

19 Zo ging hij van daar, en vond Elisa, den zoon van Safat; dezelve ploegde met twaalf juk runderen voor zich henen, en hij was bij het twaalfde; en Elia ging over tot hem, en wierp zijn mantel op hem.
20 En hij verliet de runderen, en liep Elia na, en zeide: Dat ik toch mijn vader en mijn moeder kusse, daarna zal ik u navolgen. En hij zeide tot hem: Ga, keer weder; want wat heb ik u gedaan?
21 Zo keerde hij weder van achter hem af, en nam een juk runderen, en slachtte het, en met het gereedschap der runderen zood hij hun vlees, hetwelk hij aan het volk gaf; en zij aten. Daarna stond hij op, en volgde Elia na, en diende hem.


Ik denk dat dit een goede samenvatting is: De leiding Gods en daar onvoorwaardelijk voor bukken.
Eigenlijk komt het Bijbelgedeelte erop neer dat Elia na een door de Heere geleidde weg (denk aan Karmel, de jeneverboom) opnieuw ongedacht naar iets nieuws geleid wordt: hij moet zijn taak gaan neerleggen. Dat was de ene kant van de preek. Je werk teruggeven aan de Heere, door Wiens hand het welbehagen gelukkiglijk zal voortgaan. Maar ook overdragen. Het is genoeg. Een ander mag gaan maaien wat jij gezaaid hebt. De andere zijde was: Eliza werd onmiddellijk gewillig gemaakt om te volgen, ongeacht het grote bedrijf wat op hem lag te wachten. Ondanks dat er eigenlijk helemaal geen redenen waren om te gaan. Ongeacht de onbekende toekomst. Maar de Heere hield wel rekening met hem als mens. Hij mocht zijn ouders gedag gaan zeggen. Bij dit punt zullen veler gedachten uitgegaan zijn (denk ik, de mijne in elk geval wel) naar het graf van de zoon van familie Huijser in Sliedrecht. Het voelde althans zo: de Heere geeft ook gelegenheid om bedroefd te zijn over o.a. het achterlaten daarvan. Dat mag, dat is menselijk.
Elisa richtte zelfs nog een maaltijd aan ter afscheid. In het afscheid lag ook vreugde, aldus ds. Huijser want het volgen van de Heere geeft toch ook vreugde.
Voor de afscheidsmaaltijd gebruikte Elisa zelfs een juk runderen uit de eigen kudde om de mensen te eten te geven, wat er op duidt dat het besluit om de Heere te volgen door Elisa onvoorwaardelijk was.
De spits werd ook gelegd naar het leven van mensen in de kerk. Als de Heere je roept, ook in de persoonlijke bekering, dan ga je bepaalde zaken opgeven, onvoorwaardelijk.

Ik denk dat het kantelpunt van de preek wel lag bij het moment dat ds. Huijser de blik verlegde naar Christus. De Vader legde Hem als het ware ook Zijn ambtsmantel om toen Hij Hem in de stilte van de eeuwigheid riep om het werk van de zaligheid te gaan uitwerken. Wat was de Heere Jezus gewillig om te gaan, om alles achter te laten! De heerlijkheid van de hemel, de rijkdom. Wat is Hij gehoorzaam gevolgd.
Voordat dit punt aan de orde kwam vocht ds. Huijser voortdurend tegen zijn tranen, na dit punt werd het rustiger.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk en correct heb weergegeven, er zat natuurlijk veel meer in. Val ds. Huijser aub niet aan op dingen die je hier leest, want dan heb ik het vast verkeerd weergegeven.
Het is ook een bijzondere geschiedenis. Als het een preek is die 'aan de beurt was' omdat er een prekenserie is, geeft dat wel een bijzonder moment tijdens zo'n dienst, dat begrijp ik wel.
Ja, ik eigenlijk ook wel. Een ds die open en eerlijk op deze manier zijn emoties laat blijken, ik vind het best mooi eigenlijk. Ermee aan de haal gaan door de goegemeente, lijkt me dan weer niet zo handig.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mister »

Ad Anker schreef: 23 mar 2023, 09:14
FlyingEagle schreef: 23 mar 2023, 08:47 Waarom hier wel over doorpraten en audio bestanden delen via whatsapp maar van andere aangenomen beroepen niet? Ik vat dit niet zo eerlijk gezegd
Mensverheerlijking. Anders niet.
Het moest verboden worden. Het is in stand houden van een mystieke cultuur. Ik hoop dat deze dominee bewaard wordt voor een hele heisa rond dit beroep.
Ik hoorde pas een preek van ds. Doornenbal over Rachab in Jericho. (te vinden op youtube, gelijk aan te bevelen!)
Rachab moest zwijgen, leven uit de belofte en zien op het teken. Dat was genoeg.
Eens. Ik begrijp de hele commotie over het beroepen ook niet. Dat moet dan met allerlei verhalen gepaard gaan. Waarom?
Sprak laatst een predikant die zei: dat is iets tussen God en mij. En ik kan alleen meer zeggen: het is goed hoe Hij het leidt. Volgens mij moet dat voldoende zijn.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mannetje »

Wat ik jammer vind is dat dit nu door sommigen wordt afgewogen tegenover andere predikanten die minder open zijn over wat zich afspeelde tussen de Heere en hunzelf. Laat toch aan de predikant wat hij verstandig en wenselijk vindt om te delen of niet te delen.
-
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Zolang de predikanten zelf hun functie zeldzaam houden via selectieve coöptatie, zal er altijd een bijzondere belangstelling zijn voor ieder van hen. In kerken waarin de zeldzaamheid van het ambt niet kunstmatig wordt vergroot, vind je dat minder.

Nu begrijp ik wel dat niet iedere predikant daar persoonlijk verantwoordelijkheid voor draagt, maar dat brengt wel het systeem mee. Dus ik denk niet dat het veel medelijden behoeft.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door -DIA- »

Ik wens op niets te reageren. Alleen dit: We zijn massaal vergeten hoe een Goddelijke roeping werkt. Dat kan ik ook niet uitleggen. Dat geloven we toch niet. We denken te veel dat een dominee een gewoon beroep heeft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Als gast hier
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 jan 2021, 08:39

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Als gast hier »

Job schreef: 23 mar 2023, 08:25
Als gast hier schreef: 23 mar 2023, 00:06 Ja, dat zou heel fijn zijn Job. Alvast hartelijk dank!
Ik zal proberen er iets van weer te geven. Het is helemaal niet over het beroep zelf gegaan, maar voelbaar was dat wat aan de orde kwam door ds. Huijser zelf werd doorgemaakt, mogelijk zelfs ter plekke. Aangezien het beroep direct na de dienst is aangenomen, denk ik dat wel.

De preek ging voornamelijk over deze woorden uit 1 Koningen 19:

19 Zo ging hij van daar, en vond Elisa, den zoon van Safat; dezelve ploegde met twaalf juk runderen voor zich henen, en hij was bij het twaalfde; en Elia ging over tot hem, en wierp zijn mantel op hem.
20 En hij verliet de runderen, en liep Elia na, en zeide: Dat ik toch mijn vader en mijn moeder kusse, daarna zal ik u navolgen. En hij zeide tot hem: Ga, keer weder; want wat heb ik u gedaan?
21 Zo keerde hij weder van achter hem af, en nam een juk runderen, en slachtte het, en met het gereedschap der runderen zood hij hun vlees, hetwelk hij aan het volk gaf; en zij aten. Daarna stond hij op, en volgde Elia na, en diende hem.


Ik denk dat dit een goede samenvatting is: De leiding Gods en daar onvoorwaardelijk voor bukken.
Eigenlijk komt het Bijbelgedeelte erop neer dat Elia na een door de Heere geleidde weg (denk aan Karmel, de jeneverboom) opnieuw ongedacht naar iets nieuws geleid wordt: hij moet zijn taak gaan neerleggen. Dat was de ene kant van de preek. Je werk teruggeven aan de Heere, door Wiens hand het welbehagen gelukkiglijk zal voortgaan. Maar ook overdragen. Het is genoeg. Een ander mag gaan maaien wat jij gezaaid hebt. De andere zijde was: Eliza werd onmiddellijk gewillig gemaakt om te volgen, ongeacht het grote bedrijf wat op hem lag te wachten. Ondanks dat er eigenlijk helemaal geen redenen waren om te gaan. Ongeacht de onbekende toekomst. Maar de Heere hield wel rekening met hem als mens. Hij mocht zijn ouders gedag gaan zeggen. Bij dit punt zullen veler gedachten uitgegaan zijn (denk ik, de mijne in elk geval wel) naar het graf van de zoon van familie Huijser in Sliedrecht. Het voelde althans zo: de Heere geeft ook gelegenheid om bedroefd te zijn over o.a. het achterlaten daarvan. Dat mag, dat is menselijk.
Elisa richtte zelfs nog een maaltijd aan ter afscheid. In het afscheid lag ook vreugde, aldus ds. Huijser want het volgen van de Heere geeft toch ook vreugde.
Voor de afscheidsmaaltijd gebruikte Elisa zelfs een juk runderen uit de eigen kudde om de mensen te eten te geven, wat er op duidt dat het besluit om de Heere te volgen door Elisa onvoorwaardelijk was.
De spits werd ook gelegd naar het leven van mensen in de kerk. Als de Heere je roept, ook in de persoonlijke bekering, dan ga je bepaalde zaken opgeven, onvoorwaardelijk.

Ik denk dat het kantelpunt van de preek wel lag bij het moment dat ds. Huijser de blik verlegde naar Christus. De Vader legde Hem als het ware ook Zijn ambtsmantel om toen Hij Hem in de stilte van de eeuwigheid riep om het werk van de zaligheid te gaan uitwerken. Wat was de Heere Jezus gewillig om te gaan, om alles achter te laten! De heerlijkheid van de hemel, de rijkdom. Wat is Hij gehoorzaam gevolgd.
Voordat dit punt aan de orde kwam vocht ds. Huijser voortdurend tegen zijn tranen, na dit punt werd het rustiger.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk en correct heb weergegeven, er zat natuurlijk veel meer in. Val ds. Huijser aub niet aan op dingen die je hier leest, want dan heb ik het vast verkeerd weergegeven.
Hartelijk dank voor het delen,Job!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Hendrikus »

Erskinees schreef: 23 mar 2023, 09:54
FlyingEagle schreef: 23 mar 2023, 08:47 Wat maakt het aannemen van dit beroep nu zo speciaal in vergelijking met andere aangenomen beroepen?
Waarom hier wel over doorpraten en audio bestanden delen via whatsapp maar van andere aangenomen beroepen niet? Ik vat dit niet zo eerlijk gezegd
Rond ds. Huijser is bij een bepaalde groep in de GG een soort cultus ontstaan. En niets ten nadele van deze ds., maar bij een aangenomen beroep is dat dan groot nieuws en velen smullen ervan.
Ook ds. Elsman (PKN) nam in 2012 het beroep naar Rijssen ter plekke aan. Dat was evenzo verrassend voor iedereen, maar er werd niet zo'n mystiek gebeuren omheen opgetrokken. Dat zal toch wel iets des GerGems zijn, deze hang naar mystificatie.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef: 23 mar 2023, 10:25 Ik snap al die scherpe woorden niet zo. Als er iets bekend wordt van wat de Heilige Geest werkt, mag daar toch over gesproken worden?
Mijn kritiek richt zich niet op de verteller, maar op de hoorders. Daar had de Heere Jezus ook al last van. Velen volgden Hem om Zijn tekenen, maar kwamen niet tot het ware geloof. Iets dergelijks speelt ook in dit soort bijzondere verhalen.
Eens, ook in deze is de knecht niet meer dan de meester. Maar toch, als er niks over gezegd wordt zal dat zeker niet tot jaloersheid of verwondering leiden en niks uit werken. Daarom kijk ik mild naar een dergelijk fenomeen.

Sensatiezucht is zonde. Ook dat zal in een degelijke situatie aanwezig zijn.

Maar goed, we zijn het vrijwel eens denk ik.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 23 mar 2023, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: 23 mar 2023, 12:40
Erskinees schreef: 23 mar 2023, 09:54
FlyingEagle schreef: 23 mar 2023, 08:47 Wat maakt het aannemen van dit beroep nu zo speciaal in vergelijking met andere aangenomen beroepen?
Waarom hier wel over doorpraten en audio bestanden delen via whatsapp maar van andere aangenomen beroepen niet? Ik vat dit niet zo eerlijk gezegd
Rond ds. Huijser is bij een bepaalde groep in de GG een soort cultus ontstaan. En niets ten nadele van deze ds., maar bij een aangenomen beroep is dat dan groot nieuws en velen smullen ervan.
Ook ds. Elsman (PKN) nam in 2012 het beroep naar Rijssen ter plekke aan. Dat was evenzo verrassend voor iedereen, maar er werd niet zo'n mystiek gebeuren omheen opgetrokken. Dat zal toch wel iets des GerGems zijn, deze hang naar mystificatie.
Wat versta je onder mystiek? Is het werk Gods mystisch?
1) Duister 2) Geheim 3) Geheimzinnig 4) Geheimzinnig en onverklaarbaar 5) Geheimzinnigheid 6) Mysticisme 7) Mystisch 8) Raadselachtig 9) Transcendent 10) Verborgen

Of is het misschien juist tegenovergesteld: helder en klaar?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

Maanenschijn schreef: 23 mar 2023, 10:25 Ik snap al die scherpe woorden niet zo. Als er iets bekend wordt van wat de Heilige Geest werkt, mag daar toch over gesproken worden?
Eens, het niet herkennen ervan is pas zorgelijk.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Hendrien »

pierre27 schreef: 23 mar 2023, 13:05
Maanenschijn schreef: 23 mar 2023, 10:25 Ik snap al die scherpe woorden niet zo. Als er iets bekend wordt van wat de Heilige Geest werkt, mag daar toch over gesproken worden?
Eens, het niet herkennen ervan is pas zorgelijk.
De mensen gaan er zo raar mee om. Zo hijgerig. Wie gaat dat nou delen op whatsapp? Het gaat toch alleen Sliedrecht en Rijssen aan?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

pierre27 schreef: 23 mar 2023, 13:05 Eens, het niet herkennen ervan is pas zorgelijk.
Dan mis je het punt. De mensen erkenden ook dat Jezus als machthebbende sprak, maar zij bekeerden zich niet. Als ik dat leg naast andere verhalen rondom dergelijke charismatische personen en gebeurtenissen, dan kan ik niet anders dan terughoudend zijn. Het gaat om je eigen zielenheil, niet om die van een dominee.
Plaats reactie