Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Als gast hier schreef: 23 mar 2023, 00:06 Ja, dat zou heel fijn zijn Job. Alvast hartelijk dank!
Ik zal proberen er iets van weer te geven. Het is helemaal niet over het beroep zelf gegaan, maar voelbaar was dat wat aan de orde kwam door ds. Huijser zelf werd doorgemaakt, mogelijk zelfs ter plekke. Aangezien het beroep direct na de dienst is aangenomen, denk ik dat wel.

De preek ging voornamelijk over deze woorden uit 1 Koningen 19:

19 Zo ging hij van daar, en vond Elisa, den zoon van Safat; dezelve ploegde met twaalf juk runderen voor zich henen, en hij was bij het twaalfde; en Elia ging over tot hem, en wierp zijn mantel op hem.
20 En hij verliet de runderen, en liep Elia na, en zeide: Dat ik toch mijn vader en mijn moeder kusse, daarna zal ik u navolgen. En hij zeide tot hem: Ga, keer weder; want wat heb ik u gedaan?
21 Zo keerde hij weder van achter hem af, en nam een juk runderen, en slachtte het, en met het gereedschap der runderen zood hij hun vlees, hetwelk hij aan het volk gaf; en zij aten. Daarna stond hij op, en volgde Elia na, en diende hem.


Ik denk dat dit een goede samenvatting is: De leiding Gods en daar onvoorwaardelijk voor bukken.
Eigenlijk komt het Bijbelgedeelte erop neer dat Elia na een door de Heere geleidde weg (denk aan Karmel, de jeneverboom) opnieuw ongedacht naar iets nieuws geleid wordt: hij moet zijn taak gaan neerleggen. Dat was de ene kant van de preek. Je werk teruggeven aan de Heere, door Wiens hand het welbehagen gelukkiglijk zal voortgaan. Maar ook overdragen. Het is genoeg. Een ander mag gaan maaien wat jij gezaaid hebt. De andere zijde was: Eliza werd onmiddellijk gewillig gemaakt om te volgen, ongeacht het grote bedrijf wat op hem lag te wachten. Ondanks dat er eigenlijk helemaal geen redenen waren om te gaan. Ongeacht de onbekende toekomst. Maar de Heere hield wel rekening met hem als mens. Hij mocht zijn ouders gedag gaan zeggen. Bij dit punt zullen veler gedachten uitgegaan zijn (denk ik, de mijne in elk geval wel) naar het graf van de zoon van familie Huijser in Sliedrecht. Het voelde althans zo: de Heere geeft ook gelegenheid om bedroefd te zijn over o.a. het achterlaten daarvan. Dat mag, dat is menselijk.
Elisa richtte zelfs nog een maaltijd aan ter afscheid. In het afscheid lag ook vreugde, aldus ds. Huijser want het volgen van de Heere geeft toch ook vreugde.
Voor de afscheidsmaaltijd gebruikte Elisa zelfs een juk runderen uit de eigen kudde om de mensen te eten te geven, wat er op duidt dat het besluit om de Heere te volgen door Elisa onvoorwaardelijk was.
De spits werd ook gelegd naar het leven van mensen in de kerk. Als de Heere je roept, ook in de persoonlijke bekering, dan ga je bepaalde zaken opgeven, onvoorwaardelijk.

Ik denk dat het kantelpunt van de preek wel lag bij het moment dat ds. Huijser de blik verlegde naar Christus. De Vader legde Hem als het ware ook Zijn ambtsmantel om toen Hij Hem in de stilte van de eeuwigheid riep om het werk van de zaligheid te gaan uitwerken. Wat was de Heere Jezus gewillig om te gaan, om alles achter te laten! De heerlijkheid van de hemel, de rijkdom. Wat is Hij gehoorzaam gevolgd.
Voordat dit punt aan de orde kwam vocht ds. Huijser voortdurend tegen zijn tranen, na dit punt werd het rustiger.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk en correct heb weergegeven, er zat natuurlijk veel meer in. Val ds. Huijser aub niet aan op dingen die je hier leest, want dan heb ik het vast verkeerd weergegeven.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Job schreef: 23 mar 2023, 08:25
Als gast hier schreef: 23 mar 2023, 00:06 Ja, dat zou heel fijn zijn Job. Alvast hartelijk dank!
Ik zal proberen er iets van weer te geven. Het is helemaal niet over het beroep zelf gegaan, maar voelbaar was dat wat aan de orde kwam door ds. Huijser zelf werd doorgemaakt, mogelijk zelfs ter plekke. Aangezien het beroep direct na de dienst is aangenomen, denk ik dat wel.

De preek ging voornamelijk over deze woorden uit 1 Koningen 19:

19 Zo ging hij van daar, en vond Elisa, den zoon van Safat; dezelve ploegde met twaalf juk runderen voor zich henen, en hij was bij het twaalfde; en Elia ging over tot hem, en wierp zijn mantel op hem.
20 En hij verliet de runderen, en liep Elia na, en zeide: Dat ik toch mijn vader en mijn moeder kusse, daarna zal ik u navolgen. En hij zeide tot hem: Ga, keer weder; want wat heb ik u gedaan?
21 Zo keerde hij weder van achter hem af, en nam een juk runderen, en slachtte het, en met het gereedschap der runderen zood hij hun vlees, hetwelk hij aan het volk gaf; en zij aten. Daarna stond hij op, en volgde Elia na, en diende hem.


Ik denk dat dit een goede samenvatting is: De leiding Gods en daar onvoorwaardelijk voor bukken.
Eigenlijk komt het Bijbelgedeelte erop neer dat Elia na een door de Heere geleidde weg (denk aan Karmel, de jeneverboom) opnieuw ongedacht naar iets nieuws geleid wordt: hij moet zijn taak gaan neerleggen. Dat was de ene kant van de preek. Je werk teruggeven aan de Heere, door Wiens hand het welbehagen gelukkiglijk zal voortgaan. Maar ook overdragen. Het is genoeg. Een ander mag gaan maaien wat jij gezaaid hebt. De andere zijde was: Eliza werd onmiddellijk gewillig gemaakt om te volgen, ongeacht het grote bedrijf wat op hem lag te wachten. Ondanks dat er eigenlijk helemaal geen redenen waren om te gaan. Ongeacht de onbekende toekomst. Maar de Heere hield wel rekening met hem als mens. Hij mocht zijn ouders gedag gaan zeggen. Bij dit punt zullen veler gedachten uitgegaan zijn (denk ik, de mijne in elk geval wel) naar het graf van de zoon van familie Huijser in Sliedrecht. Het voelde althans zo: de Heere geeft ook gelegenheid om bedroefd te zijn over o.a. het achterlaten daarvan. Dat mag, dat is menselijk.
Elisa richtte zelfs nog een maaltijd aan ter afscheid. In het afscheid lag ook vreugde, aldus ds. Huijser want het volgen van de Heere geeft toch ook vreugde.
Voor de afscheidsmaaltijd gebruikte Elisa zelfs een juk runderen uit de eigen kudde om de mensen te eten te geven, wat er op duidt dat het besluit om de Heere te volgen door Elisa onvoorwaardelijk was.
De spits werd ook gelegd naar het leven van mensen in de kerk. Als de Heere je roept, ook in de persoonlijke bekering, dan ga je bepaalde zaken opgeven, onvoorwaardelijk.

Ik denk dat het kantelpunt van de preek wel lag bij het moment dat ds. Huijser de blik verlegde naar Christus. De Vader legde Hem als het ware ook Zijn ambtsmantel om toen Hij Hem in de stilte van de eeuwigheid riep om het werk van de zaligheid te gaan uitwerken. Wat was de Heere Jezus gewillig om te gaan, om alles achter te laten! De heerlijkheid van de hemel, de rijkdom. Wat is Hij gehoorzaam gevolgd.
Voordat dit punt aan de orde kwam vocht ds. Huijser voortdurend tegen zijn tranen, na dit punt werd het rustiger.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk en correct heb weergegeven, er zat natuurlijk veel meer in. Val ds. Huijser aub niet aan op dingen die je hier leest, want dan heb ik het vast verkeerd weergegeven.
Het blijft mooi en indrukwekkend hoe God vanuit Zijn Woord duizenden jaren later nog steeds Zijn knechten de weg wijst. Ervan uit gaande dat ds. Huijser tijdens de (voorbereiding op de) preek ingewonnen is om het beroep aan te nemen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door FlyingEagle »

Wat maakt het aannemen van dit beroep nu zo speciaal in vergelijking met andere aangenomen beroepen?
Waarom hier wel over doorpraten en audio bestanden delen via whatsapp maar van andere aangenomen beroepen niet? Ik vat dit niet zo eerlijk gezegd
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bertiel »

in andere kerkverbanden is dit volgens mij ook niet het geval, typisch GG

Ik verbaas me er telkens weer over
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door FlyingEagle »

Maar ook in de GG zijn er veel aangenomen beroepen waar verder nooit wat over wordt gezegd of audio bestanden over worden gedeeld, waarom ik dit geval dan wel vraag ik me af…
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

FlyingEagle schreef: 23 mar 2023, 08:47 Waarom hier wel over doorpraten en audio bestanden delen via whatsapp maar van andere aangenomen beroepen niet? Ik vat dit niet zo eerlijk gezegd
Mensverheerlijking. Anders niet.
Het moest verboden worden. Het is in stand houden van een mystieke cultuur. Ik hoop dat deze dominee bewaard wordt voor een hele heisa rond dit beroep.
Ik hoorde pas een preek van ds. Doornenbal over Rachab in Jericho. (te vinden op youtube, gelijk aan te bevelen!)
Rachab moest zwijgen, leven uit de belofte en zien op het teken. Dat was genoeg.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef: 23 mar 2023, 09:14
FlyingEagle schreef: 23 mar 2023, 08:47 Waarom hier wel over doorpraten en audio bestanden delen via whatsapp maar van andere aangenomen beroepen niet? Ik vat dit niet zo eerlijk gezegd
Mensverheerlijking. Anders niet.
Het moest verboden worden. Het is in stand houden van een mystieke cultuur. Ik hoop dat deze dominee bewaard wordt voor een hele heisa rond dit beroep.
Ik hoorde pas een preek van ds. Doornenbal over Rachab in Jericho. (te vinden op youtube, gelijk aan te bevelen!)
Rachab moest zwijgen, leven uit de belofte en zien op het teken. Dat was genoeg.
Dergelijk scherpe ideeën liggen ook op mij tong. Mensen nemen genoegen met het gegeven dat iemand anders blijkbaar wél een band met de Heere heeft, en leven dan vrolijk zelf onbekommerd verder zonder zich op de belofte van de hulp des Heeren te verlaten.
Dank ook voor de preektip.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erskinees »

FlyingEagle schreef: 23 mar 2023, 08:47 Wat maakt het aannemen van dit beroep nu zo speciaal in vergelijking met andere aangenomen beroepen?
Waarom hier wel over doorpraten en audio bestanden delen via whatsapp maar van andere aangenomen beroepen niet? Ik vat dit niet zo eerlijk gezegd
Rond ds. Huijser is bij een bepaalde groep in de GG een soort cultus ontstaan. En niets ten nadele van deze ds., maar bij een aangenomen beroep is dat dan groot nieuws en velen smullen ervan.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Eloesje »

Ad Anker schreef: 23 mar 2023, 09:14
FlyingEagle schreef: 23 mar 2023, 08:47 Waarom hier wel over doorpraten en audio bestanden delen via whatsapp maar van andere aangenomen beroepen niet? Ik vat dit niet zo eerlijk gezegd
Mensverheerlijking. Anders niet.
Het moest verboden worden. Het is in stand houden van een mystieke cultuur. Ik hoop dat deze dominee bewaard wordt voor een hele heisa rond dit beroep.
Ik hoorde pas een preek van ds. Doornenbal over Rachab in Jericho. (te vinden op youtube, gelijk aan te bevelen!)
Rachab moest zwijgen, leven uit de belofte en zien op het teken. Dat was genoeg.
Ik zie dat niet perse als mensverheerlijking. Heb me er verder niet in verdiept (geen citaten geluisterd oid)

Ik denk dat het komt door de manier (emoties?) waarop het is gegaan. Een gevoel dat God werkt, spreekt en je dat steeds minder merkt, voelt en beleeft in je omgeving. Mijn ervaring in de gergem is dat er veel gezwegen wordt over wat de Heere doet.
De ene dominee is ook wat nuchterder dan de ander. Ik weet nog dat onze ds een beroep had aangenomen en ik dat ook een 'kippenvel moment' vond toen hij dat meedeelde. Is dat dan meteen mensverheerlijking als je hierover praat met anderen? Net zoals een jong persoon in onze gemeente die jaren geleden dominee werd, al had ik het zien aankomen, het was heel bijzonder en daar werd ook over gesproken. Niet als roddel maar hoe mooi het is dat God doorgaat met Zijn werk.
Laatst bij ons op het dorp is de ds weggegaan, dat was gewoon een vrij koude, simpele manier van afscheid. Persoon was veel nuchterder, scheelt echt, dan valt er ook weinig over te zeggen. En de gemeente had volgens mij ook niet zo'n grote band, scheelt ook. Dat is in sliedrecht bijvoorbeeld wel even anders hè.

Maar goed, het ligt er wel aan hoe je iets bespreekt.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Terri »

Job schreef: 23 mar 2023, 08:25
Als gast hier schreef: 23 mar 2023, 00:06 Ja, dat zou heel fijn zijn Job. Alvast hartelijk dank!
Ik zal proberen er iets van weer te geven. Het is helemaal niet over het beroep zelf gegaan, maar voelbaar was dat wat aan de orde kwam door ds. Huijser zelf werd doorgemaakt, mogelijk zelfs ter plekke. Aangezien het beroep direct na de dienst is aangenomen, denk ik dat wel.

De preek ging voornamelijk over deze woorden uit 1 Koningen 19:

19 Zo ging hij van daar, en vond Elisa, den zoon van Safat; dezelve ploegde met twaalf juk runderen voor zich henen, en hij was bij het twaalfde; en Elia ging over tot hem, en wierp zijn mantel op hem.
20 En hij verliet de runderen, en liep Elia na, en zeide: Dat ik toch mijn vader en mijn moeder kusse, daarna zal ik u navolgen. En hij zeide tot hem: Ga, keer weder; want wat heb ik u gedaan?
21 Zo keerde hij weder van achter hem af, en nam een juk runderen, en slachtte het, en met het gereedschap der runderen zood hij hun vlees, hetwelk hij aan het volk gaf; en zij aten. Daarna stond hij op, en volgde Elia na, en diende hem.


Ik denk dat dit een goede samenvatting is: De leiding Gods en daar onvoorwaardelijk voor bukken.
Eigenlijk komt het Bijbelgedeelte erop neer dat Elia na een door de Heere geleidde weg (denk aan Karmel, de jeneverboom) opnieuw ongedacht naar iets nieuws geleid wordt: hij moet zijn taak gaan neerleggen. Dat was de ene kant van de preek. Je werk teruggeven aan de Heere, door Wiens hand het welbehagen gelukkiglijk zal voortgaan. Maar ook overdragen. Het is genoeg. Een ander mag gaan maaien wat jij gezaaid hebt. De andere zijde was: Eliza werd onmiddellijk gewillig gemaakt om te volgen, ongeacht het grote bedrijf wat op hem lag te wachten. Ondanks dat er eigenlijk helemaal geen redenen waren om te gaan. Ongeacht de onbekende toekomst. Maar de Heere hield wel rekening met hem als mens. Hij mocht zijn ouders gedag gaan zeggen. Bij dit punt zullen veler gedachten uitgegaan zijn (denk ik, de mijne in elk geval wel) naar het graf van de zoon van familie Huijser in Sliedrecht. Het voelde althans zo: de Heere geeft ook gelegenheid om bedroefd te zijn over o.a. het achterlaten daarvan. Dat mag, dat is menselijk.
Elisa richtte zelfs nog een maaltijd aan ter afscheid. In het afscheid lag ook vreugde, aldus ds. Huijser want het volgen van de Heere geeft toch ook vreugde.
Voor de afscheidsmaaltijd gebruikte Elisa zelfs een juk runderen uit de eigen kudde om de mensen te eten te geven, wat er op duidt dat het besluit om de Heere te volgen door Elisa onvoorwaardelijk was.
De spits werd ook gelegd naar het leven van mensen in de kerk. Als de Heere je roept, ook in de persoonlijke bekering, dan ga je bepaalde zaken opgeven, onvoorwaardelijk.

Ik denk dat het kantelpunt van de preek wel lag bij het moment dat ds. Huijser de blik verlegde naar Christus. De Vader legde Hem als het ware ook Zijn ambtsmantel om toen Hij Hem in de stilte van de eeuwigheid riep om het werk van de zaligheid te gaan uitwerken. Wat was de Heere Jezus gewillig om te gaan, om alles achter te laten! De heerlijkheid van de hemel, de rijkdom. Wat is Hij gehoorzaam gevolgd.
Voordat dit punt aan de orde kwam vocht ds. Huijser voortdurend tegen zijn tranen, na dit punt werd het rustiger.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk en correct heb weergegeven, er zat natuurlijk veel meer in. Val ds. Huijser aub niet aan op dingen die je hier leest, want dan heb ik het vast verkeerd weergegeven.
Het is ook een bijzondere geschiedenis. Als het een preek is die 'aan de beurt was' omdat er een prekenserie is, geeft dat wel een bijzonder moment tijdens zo'n dienst, dat begrijp ik wel.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Maanenschijn »

Ik snap al die scherpe woorden niet zo. Als er iets bekend wordt van wat de Heilige Geest werkt, mag daar toch over gesproken worden?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Ik zie ook het onderscheid wel tussen belangstelling voor de ene of de andere dominee en kan dat niet precies verklaren. Maar als je er niets mee te maken wilt hebben wat doe je dan precies hier in dit topic?
GGG038
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGG038 »

Maanenschijn schreef: 23 mar 2023, 10:25 Ik snap al die scherpe woorden niet zo. Als er iets bekend wordt van wat de Heilige Geest werkt, mag daar toch over gesproken worden?

Eens. Ik begrijp die scherpe woorden ook niet goed.

Ik begrijp dat de mens (dominee) niet centraal moet staan, er mag toch uitgesproken worden hoe de Heere gewerkt of de weg gewezen heeft?
Daar heb ik, persoonlijk, meer mee dan bij ds. De Heer die enkel vermeldde dat de Heere gesproken had, maar niet hoe. Maar het is dan ook geen verplichting om alles te delen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

Volgens mij zijn het de bijzonderheden die besproken worden.
Neemt een ds een beroep aan naar een heel kleine gemeente is dat nieuws.
Krijgt een ds nooit een beroep en dan een keer wel en neemt het aan, is daar aandacht voor.
Krijgt een ds tientallen beroepen, bedankt elke keer, en neemt dan opeens een beroep aan is dat ook bijzonder.

Volgens mij moeten we het niet groter maken dan het is.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef: 23 mar 2023, 10:25 Ik snap al die scherpe woorden niet zo. Als er iets bekend wordt van wat de Heilige Geest werkt, mag daar toch over gesproken worden?
Mijn kritiek richt zich niet op de verteller, maar op de hoorders. Daar had de Heere Jezus ook al last van. Velen volgden Hem om Zijn tekenen, maar kwamen niet tot het ware geloof. Iets dergelijks speelt ook in dit soort bijzondere verhalen.
Plaats reactie