Beroepingswerk discussie [7]

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Ditbenik »

Henk J schreef:
Ditbenik schreef:
Henk J schreef:
John Galt schreef:Het opmerkelijke is dat velen nogal stellig zijn dat je je kerkverband niet moet verlaten, zolang dat nog voldoet aan de kenmerken van de ware kerk. Daar ben je immers door God geplaatst? De volgende keer dat ik van kerkvarband verander, zeg ik ook gewoon: Er zijn banden gevallen. Dat is blijkbaar genoeg.
Ds. Reinders onttrekt zich dus niet aan de HHK, hij blijft gewoon predikant in de HHK. Tenzij hij eruit gezet wordt ofzo maar dat verwacht ik niet. Er is gewoon ruimte voor predikanten die een andere VRIJE gemeente gaan dienen. Je kunt niet zomaar in de GG gaan dienen, maar dat kan ook niet binnen de GG.
Je vergelijkt emeriti-predikanten die voorganger worden op een andere plek. In dit geval wordt hij predikant van een andere kerk en je kunt maar van een kerk lid zijn. Er is geen enkele ruimte voor predikanten die een andere vrije gemeente gaan dienen.
Driedorp is geen gemeente binnen de HHK maar een vrije gemeente, net zoals de OGG in Oldebroek, alhoewel die samenwerkt met Rijssen, Ede en nog wat OGG's volgens mij. Zodoende dacht ik eigenlijk dat ds. Reinders dus ook HHK predikant zou blijven. Dat is dus niet zo, blijkt nu. Hoe zie jij de stap van ds. Op t' Hof dan? Hij is toch predikant in Driedorp.
Nee, ds Op 't Hof is voorganger en pastoraal medewerker in Driedorp maar niet als predikant verbonden aan Driedorp.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Bertiel »

ds op 't Hof en ds Roos waren al met emeritaat toen ze deze stap namen.
Ds. Reinders moet nog 2 jaar
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Henk J »

Ditbenik schreef: Nee, ds Op 't Hof is voorganger en pastoraal medewerker in Driedorp maar niet als predikant verbonden aan Driedorp.
Ds. Op t' Hof is inderdaad niet bevestigd nee, daarom ging ik er een beetje vanuit dat ds. Reinders ook niet bevestigd zou worden maar alleen intrede zou doen. Maar dat ligt dus anders blijkt nu.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Erskinees »

Mods: is dit nu niet gewoon een reden om weer een Beroepingswerk discussietopic te openen? Met duidelijke grenzen en regels moet dat vast lukken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Tiberius »

Ok, met de volgende voorwaarden:
Tiberius schreef:Beste mensen,

Bij dezen het 7e deel in de serie Beroepingswerk discussie.

Spreek altijd met respect over predikanten en gemeenten, zowel die van eigen als die van een andere signatuur; hetzij linkser of rechtser.
Deze regel geldt voor het gehele forum, maar wordt vooral in dit soort topics nog wel eens vergeten; daarom wil ik het hier extra benadrukken.

LET OP
Degene die zich niet aan deze regels houden, krijgt per direct zonder enige waarschuwing een ban van een 1 week; en bij 3x een definitieve exit.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Erskinees »

Bijzondere situatie. Wellicht is het (theoretisch) mogelijk dat ds. Reinders een verzoek doet tot losmaking bij de classis, emeritaat verleend krijgt en vervolgens in Oldebroek door een andere VOGG predikant bevestigd wordt. Hij blijft dan predikant binnen de HHK, maar dient een gemeente buiten dat kerkverband. Al lijkt het stukje uit het RD er inderdaad op te wijzen dat de ds. de HHK verlaat.

Tegelijkertijd kan het ook een vooruitzicht zijn dat de VOGG-federatie zich aansluit bij de HHK. Wie weet.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Bogerman »

Tiberius schreef:Ok, met de volgende voorwaarden:
Tiberius schreef:Beste mensen,

Bij dezen het 7e deel in de serie Beroepingswerk discussie.

Spreek altijd met respect over predikanten en gemeenten, zowel die van eigen als die van een andere signatuur; hetzij linkser of rechtser.
Deze regel geldt voor het gehele forum, maar wordt vooral in dit soort topics nog wel eens vergeten; daarom wil ik het hier extra benadrukken.

LET OP
Degene die zich niet aan deze regels houden, krijgt per direct zonder enige waarschuwing een ban van een 1 week; en bij 3x een definitieve exit.
De titel van dit topic is wellicht voor verbetering vatbaar. Mogelijk: Achtergrondinformatie bij het beroepingswerk
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Ditbenik »

Erskinees schreef:Bijzondere situatie. Wellicht is het (theoretisch) mogelijk dat ds. Reinders een verzoek doet tot losmaking bij de classis, emeritaat verleend krijgt en vervolgens in Oldebroek door een andere VOGG predikant bevestigd wordt. Hij blijft dan predikant binnen de HHK, maar dient een gemeente buiten dat kerkverband. Al lijkt het stukje uit het RD er inderdaad op te wijzen dat de ds. de HHK verlaat.

Tegelijkertijd kan het ook een vooruitzicht zijn dat de VOGG-federatie zich aansluit bij de HHK. Wie weet.
Nee, dat is theoretisch niet mogelijk. Wie een beroep aanneemt buiten het kerkgenootschap stelt zichzelf daarmee buiten de kerk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Tiberius »

Bogerman schreef:
Tiberius schreef:Ok, met de volgende voorwaarden:
Tiberius schreef:Beste mensen,

Bij dezen het 7e deel in de serie Beroepingswerk discussie.

Spreek altijd met respect over predikanten en gemeenten, zowel die van eigen als die van een andere signatuur; hetzij linkser of rechtser.
Deze regel geldt voor het gehele forum, maar wordt vooral in dit soort topics nog wel eens vergeten; daarom wil ik het hier extra benadrukken.

LET OP
Degene die zich niet aan deze regels houden, krijgt per direct zonder enige waarschuwing een ban van een 1 week; en bij 3x een definitieve exit.
De titel van dit topic is wellicht voor verbetering vatbaar. Mogelijk: Achtergrondinformatie bij het beroepingswerk
Dank je! Er ging even wat mis met knippen; nu verbeterd.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

De laatste tijd veel beroepen die snel worden aangenomen
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door CvdW »

Geytenbeekje schreef:De laatste tijd veel beroepen die snel worden aangenomen
Waarom moet een predikant drie weken wachten en dan pas aannemen? Een predikant moet een beroep aannemen zodra hij het weet.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Anselmus »

Ditbenik schreef:
Anselmus schreef:
Ditbenik schreef:
Philip schreef: Vergeef mij als ik de regels overtreed, maar ik zou graag feitelijke informatie willen over de kerkrechtelijke gevolgen van het accepteren van het beroep van ds. Reinders. Mag dat wel? Zo nee, knip gerust.

Ik snap dat een VOGG gewoon iedereen kan beroepen (vrije gemeente), zelfs al staat de predikant in kwestie er nog geen vier jaar (HHK). Maar wat zijn de gevolgen voor de. Reinders? Onttrekt hij zich feitelijk aan het kerkverband? Of blijft hij gewoon beroep aar binnen de HHK?
Nee, hij onttrekt zich aan het kerkgenootschap en is dan ook niet beroepbaar.
Aangezien ds. Reinders 65 is, is deze vraag niet meer relevant.
O, met je 65 mag je doen en laten wat je wil? Die vraag is wel degelijk relevant. Los van het feit dat het niet netjes je kerkgenootschap zomaar te verlaten, is hij in Katwijk gewoon voor 4 jaar beroepen. En voor het geval je er vanuit gaat dat hij met 65 met emeritaat gaat, heb je het mis. Daarvoor geldt de pensioengerechtigde leeftijd.
Dank voor je vraag.
Nee, leeftijd zegt niets over of je mag doen en laten wat je wilt. Ik reageerde op het gedeelte of ds. Reinders beroepbaar bleef binnen de HHK. Dat had ik er voor de duidelijkheid bij kunnen zetten. De reden dat het niet relevant is, is dat ds. Reinders rond de zomer bevestigd zal worden. D.V. april wordt hij 66 jaar. Op 1 mei zou hij dan volgens mij met emeritaat gaan binnen de HHK. Het is dus niet waarschijnlijk dat hij binnen een jaar beroepen zou worden binnen de HHK, mede ook omdat binnen de HHK meestal de ambtsperiode van vier jaar gerespecteerd wordt. Om die reden denk ik niet dat deze vraag nog relevant is.
Fides Quaerens Intellectum
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door windorgel »

Pensioengerechtigde leeftijd is 66 jaar en 7 maanden in 2022.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door Ditbenik »

Anselmus schreef:
Ditbenik schreef:
Anselmus schreef:
Ditbenik schreef:
Nee, hij onttrekt zich aan het kerkgenootschap en is dan ook niet beroepbaar.
Aangezien ds. Reinders 65 is, is deze vraag niet meer relevant.
O, met je 65 mag je doen en laten wat je wil? Die vraag is wel degelijk relevant. Los van het feit dat het niet netjes je kerkgenootschap zomaar te verlaten, is hij in Katwijk gewoon voor 4 jaar beroepen. En voor het geval je er vanuit gaat dat hij met 65 met emeritaat gaat, heb je het mis. Daarvoor geldt de pensioengerechtigde leeftijd.
Dank voor je vraag.
Nee, leeftijd zegt niets over of je mag doen en laten wat je wilt. Ik reageerde op het gedeelte of ds. Reinders beroepbaar bleef binnen de HHK. Dat had ik er voor de duidelijkheid bij kunnen zetten. De reden dat het niet relevant is, is dat ds. Reinders rond de zomer bevestigd zal worden. D.V. april wordt hij 66 jaar. Op 1 mei zou hij dan volgens mij met emeritaat gaan binnen de HHK. Het is dus niet waarschijnlijk dat hij binnen een jaar beroepen zou worden binnen de HHK, mede ook omdat binnen de HHK meestal de ambtsperiode van vier jaar gerespecteerd wordt. Om die reden denk ik niet dat deze vraag nog relevant is.
Bedankt voor je antwoord. Dat geeft een stuk helderheid.
Binnen de HHK kun je binnen vier niet beroepen worden. Dat is zo vastgelegd in de kerkorde. Je wordt beroepen voor vier jaar. Dan heb je dus ook een roeping voor vier jaar. 'Laat uw ja ja zijn'.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

Ik snap je niet zo, ditbenik. Deze predikant heeft een toelichting gegeven over het aannemen van het beroep. Lukt het jou om het dan te laten rusten? Ik begrijp uit je reacties dat je dit wat moeilijk vindt. Klopt dat?
Plaats reactie