Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Maar een gemeente/kerkenraad kan toch niet verplicht worden om iemand op het preekrooster te zetten?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:
Maanenschijn schreef: 09 mei 2023, 11:22
Piet Puk schreef:
Bezorgd schreef: 09 mei 2023, 10:47 Dat is toch begrijpelijk?
Is in andere kerkverbanden niet anders.
Nee, als je het niet met alle studenten eens kunt zijn, moet je voor jezelf overwegen of je binnen het kerkverband wil blijven
Mogelijk zou men het met de inhoud van de prediking prima eens kunnen zijn, maar zijn het meer de cultuurverschillen die niet passen. Moet je dan ook weg uit het kerkverband?
Als de inhoud verbindt, dan lukt het toch wel om 2x anderhalf uur te luisteren? Als de inhoud kracht doet dan vallen bijzaken vaak weg.
Eens, dat zou geen enkel probleem moeten zijn. Het ging me vooral om de stellige uitspraak van Piet Puk, dat betreffende gemeenten zich dan beter aan het verband kunnen onttrekken.

Overigens, dat er met het uitnodigen van preekheren rekening wordt gehouden met het onderwijs wat de gemeente nodig kan hebben en de gebruikelijke boodschap van de uitgenodigde predikant, lijkt me een kenmerk van een verstandige kerkenraad.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGG038 schreef: 09 mei 2023, 10:39Vlissingen heeft niet veel op met 'studenten'.
Deze gemeente is ook een van de eerste welke openlijk bij het curatorium heeft aangegeven dat ze af wil van de verplichting dat de studenten in alle vacante gemeenten moeten voorgaan.
Ze willen zelf kunnen beslissen en zodoende -een deel van- de studenten niet uitnodigen.
Ze is één van de eerste, maar niet dé eerste, voor alle duidelijkheid. Dat is volgens mij een andere gemeente.
Evangelist schreef: 09 mei 2023, 11:13Wat een rare reactie! Het lijkt me een nuchtere constatering dat niet alle studenten in alle gemeenten passen. Het zou goed zijn als daar wat ontspannener mee omgegaan zou worden. Vanaf 2000 heeft men vijf keer een kandidaat beroepen (Tuinier, Janse, PG Heijkamp, Van Zetten, De Raaf) en zes keer een predikant i.p.v. een kandidaat (Van der Net (2000), Van Aalst (2002), Clements (2003), Vergunst (2019), Brons (2020), Labee (2022)). Gezien het profiel van Vlissingen is dit toch prima te begrijpen? De kandidaten uit 2000, 2002, 2003, 2019, 2020 en 2022 passen toch in het geheel niet in Vlissingen? Dat zou alleen maar gedoe hebben opgeleverd en vervolgens of een uittocht van leden of een losmaking van een predikant. Met andere woorden: ik vind het heel verstandig van Vlissingen dat men hier gewoon eerlijk en geestelijk met het oog op de gemeente mee omgaat. Het is echt vreemd dat er direct gesproken wordt over scheuren en ontbrekende eenheid in belijdenis. Het is gewoon nuchter omgaan met de verschillen die er nu eenmaal zijn, maar die allemaal vallen binnen de bandbreedte van de GG.
Ik ben het deels met je eens. Maar aan de andere kant: ik zie geen verschil tussen de prediking van ds. S.W. Janse enerzijds en de studenten Brijder en Evers anderzijds. Dat ben jij toch zeker wel met me eens?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bruna »

Je zou de studenten toch minimaal 1x uit moeten nodigen. Als ze dan anders preken dan de kerkenraad gemeente wenst dan hebben ze de kans gehad en kunnen ze bedankt worden voor de moeite en is het beter dat ze gescheiden optrekken.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HHKtE »

GGG038 schreef: 09 mei 2023, 10:39 Het verbaast mij dat Vlissingen na het vorige beroep maanden gewacht heeft. Nu wordt het kort dag om eventueel een student te beroepen.
Op D.V. 19 juni 2023 is pas beroepbaarstelling van de kandidaten. Zonder bijzonderheden is dan de beslissing voor Vlissingen wel bekend
[/quote]


Vlissingen heeft niet veel op met 'studenten'.
Deze gemeente is ook een van de eerste welke openlijk bij het curatorium heeft aangegeven dat ze af wil van de verplichting dat de studenten in alle vacante gemeenten moeten voorgaan.
Ze willen zelf kunnen beslissen en zodoende -een deel van- de studenten niet uitnodigen.
[/quote]
Welke studenten worden dv beroepbaar gesteld in juni?
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

In theorie vind ik ook dat het goed is om predikanten zoveel mogelijk in alle gemeenten te laten voorgaan.

Maar er kunnen uitzonderingen zijn. Er zijn dominees die zich graag wat aanpassen, uit liefde tot Christus gemeente en omdat ze niet twistgierig zijn. Er zijn er ook die de preekstoel misbruiken om over allerlei bijzaken hun ongenoegen te uiten. Dan sticht het niet, en dient het de vrede en de eenheid niet. In een gemeente waar het overgrote deel van de leden graag de HSV zou willen gebruiken, past het niet als een dominee zonder enige schaamte en zonder argumentatie daar lelijke dingen over zegt. Niet alle kerkenraden durven dan de preekstoel op te lopen om daar wat van te zeggen of aan het einde van de dienst afstand van te nemen, en in dat geval kun je zo iemand naar mijn idee maar beter niet laten preken.

God is geen God van wanorde, maar van vrede.

Een tussenvorm kan zijn om een weekdienst te beleggen.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef: 09 mei 2023, 11:39 Maar een gemeente/kerkenraad kan toch niet verplicht worden om iemand op het preekrooster te zetten?
Klopt, maar je mag toch op z'n minst verwachten dat ze eenmaal een student laten voorgaan? Of word in zo'n gemeente een student al beoordeeld op afkomst en wat we horen uit andere gemeenten(dat hij niet mag komen)?

Volgens mij is het ook zo dat gemeenten kritiek(of positieve feedback) op de prediking of andere zaken mogen doorgeven aan het curatorium/Theologische School? Maar Vlissingen zou hier dan geen gebruik van willen maken? Lijkt me bijzonder.
MGG
Berichten: 3461
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

HHKtE schreef: 09 mei 2023, 12:02
Welke studenten worden dv beroepbaar gesteld in juni?
Brijder, Evers en Hoogerbrug.
MGG
Berichten: 3461
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Piet Puk schreef: 09 mei 2023, 12:15
Tiberius schreef: 09 mei 2023, 11:39 Maar een gemeente/kerkenraad kan toch niet verplicht worden om iemand op het preekrooster te zetten?
Klopt, maar je mag toch op z'n minst verwachten dat ze eenmaal een student laten voorgaan? Of word in zo'n gemeente een student al beoordeeld op afkomst en wat we horen uit andere gemeenten(dat hij niet mag komen)?

Volgens mij is het ook zo dat gemeenten kritiek(of positieve feedback) op de prediking of andere zaken mogen doorgeven aan het curatorium/Theologische School? Maar Vlissingen zou hier dan geen gebruik van willen maken? Lijkt me bijzonder.

Ik ben ook zeer benieuwd of kerkenraden dan eerst zelf een preek van de studenten willen beluisteren. Anders kunnen ze in mijn ogen moeilijk hun kansel sluiten.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erskinees »

Dat is online toch allemaal al te beluisteren? Bovendien leggen sommige nieuwere studenten ook nog eens een beelduitzendingsverbod op aan kerkenraden.

Er worden ook kansels gesloten voor predikanten die nooit fysiek zijn langsgeweest.
MGG
Berichten: 3461
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: 09 mei 2023, 12:54 Dat is online toch allemaal al te beluisteren? Bovendien leggen sommige nieuwere studenten ook nog eens een beelduitzendingsverbod op aan kerkenraden.

Er worden ook kansels gesloten voor predikanten die nooit fysiek zijn langsgeweest.
De optie is er inderdaad, maar ik ben of het ook daadwerkelijk gebeurt. Zonder een preek van iemand gehoord/gelezen te hebben en kansel sluiten zou ik bijzonder vinden.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

MGG schreef: 09 mei 2023, 13:10
Erskinees schreef: 09 mei 2023, 12:54 Dat is online toch allemaal al te beluisteren? Bovendien leggen sommige nieuwere studenten ook nog eens een beelduitzendingsverbod op aan kerkenraden.

Er worden ook kansels gesloten voor predikanten die nooit fysiek zijn langsgeweest.
De optie is er inderdaad, maar ik ben of het ook daadwerkelijk gebeurt. Zonder een preek van iemand gehoord/gelezen te hebben en kansel sluiten zou ik bijzonder vinden.
Daarnaast zal niet iedereen uit de gemeente mee gaan luisteren. Ik vind dat een student simpelweg in elke gemeente dient voor te gaan. Of dit nou OGGiN, GGiN of GG is of welke denominatie dan ook!
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

MGG schreef: 09 mei 2023, 13:10
Erskinees schreef: 09 mei 2023, 12:54 Dat is online toch allemaal al te beluisteren? Bovendien leggen sommige nieuwere studenten ook nog eens een beelduitzendingsverbod op aan kerkenraden.

Er worden ook kansels gesloten voor predikanten die nooit fysiek zijn langsgeweest.
De optie is er inderdaad, maar ik ben of het ook daadwerkelijk gebeurt. Zonder een preek van iemand gehoord/gelezen te hebben en kansel sluiten zou ik bijzonder vinden.
Helaas liggen veel predikanten onder stigma's die gewoon niet kloppen. Wat meer harten en (kansel)deuren open en veel vooroordelen zouden de prullenbak in kunnen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 09 mei 2023, 12:03Een tussenvorm kan zijn om een weekdienst te beleggen.
Inderdaad. Toenmalig kandidaat Zondag heeft dat eens gedaan in een toen nog vacante Veluwse gemeente.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
MGG
Berichten: 3461
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Piet Puk schreef: 09 mei 2023, 13:15
MGG schreef: 09 mei 2023, 13:10
Erskinees schreef: 09 mei 2023, 12:54 Dat is online toch allemaal al te beluisteren? Bovendien leggen sommige nieuwere studenten ook nog eens een beelduitzendingsverbod op aan kerkenraden.

Er worden ook kansels gesloten voor predikanten die nooit fysiek zijn langsgeweest.
De optie is er inderdaad, maar ik ben of het ook daadwerkelijk gebeurt. Zonder een preek van iemand gehoord/gelezen te hebben en kansel sluiten zou ik bijzonder vinden.
Daarnaast zal niet iedereen uit de gemeente mee gaan luisteren. Ik vind dat een student simpelweg in elke gemeente dient voor te gaan. Of dit nou OGGiN, GGiN of GG is of welke denominatie dan ook!
Volgens mij worden in de GG(iN) de gemeente in Canada, VS en Zuid-Afrika standaard overgeslagen ;).
Plaats reactie