Beroepingswerk discussie [7]

Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erskinees »

Job schreef: 09 mei 2023, 23:29
MGG schreef: 09 mei 2023, 11:29
Bezorgd schreef: 09 mei 2023, 11:18
Oke dus alle gemeenten op de Veluwe moeten ook maar verplicht alle predikanten uitnodigen?
Een beetje Kersteriaanse nuchterheid kan geen kwaad:
"Niet elke gemeente past bij elke predikant en niet elke predikant past bij elke gemeente"
Als een student 1x voor laten gaan al teveel gevraagd is. In vacante gemeente op de Veluwe gebeurt dit ook. Ik vraag mij af of de hele kerkenraad de studenten dan eerst zelf gaat beluisteren.
Ja. Wonderlijk. Dat geloof ik nooit. Eigenlijk mogen preken van studenten ook niet openbaar worden uitgezonden, al glipt er weleens wat doorheen. Hoe komt zo'n oordeel dan toch tot stand? Is er een circuit anders dan de Saambinder onder ambtsdragers waarbinnen elkaar inside info wordt toegespeeld? En neemt een kerkenraad in z'n geheel dan een keuze: die mag komen en die niet? Dat is toch nauwelijks voor te stellen... :bobo Of geeft de consulent mogelijk tips? Ben ook wel benieuwd welke rol het curatorium daarin heeft cq. zou kunnen spelen. Zij zouden hierin bij uitstek een samenbindende rol op zich kunnen nemen. Onder hen bevinden zich ook predikanten die niet overal welkom zijn.
Ze mogen wel openbaar worden uitgezonden, alleen niet achteraf openbaar te beluisteren zijn.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door CvdW »

Is dit wettelijk geregeld vanuit de overheid? Er wordt gesproken dat kerkenraden autonoom zijn. Nu krijg ik de indruk dat er centraal iets geregeld is. Ik ben benieuwd naar het document die dit bepaald.
MGG
Berichten: 3461
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 10 mei 2023, 12:04 Is dit wettelijk geregeld vanuit de overheid? Er wordt gesproken dat kerkenraden autonoom zijn. Nu krijg ik de indruk dat er centraal iets geregeld is. Ik ben benieuwd naar het document die dit bepaald.
Artikel 101 lid 4 van de grondwet ;).
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door CvdW »

MGG schreef: 10 mei 2023, 21:04
CvdW schreef: 10 mei 2023, 12:04 Is dit wettelijk geregeld vanuit de overheid? Er wordt gesproken dat kerkenraden autonoom zijn. Nu krijg ik de indruk dat er centraal iets geregeld is. Ik ben benieuwd naar het document die dit bepaald.
Artikel 101 lid 4 van de grondwet ;).
Artikel 101 gaat over dienstplicht. Ik begrijp het verband niet met mijn eerdere vraag.
MGG
Berichten: 3461
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 10 mei 2023, 22:58
MGG schreef: 10 mei 2023, 21:04
CvdW schreef: 10 mei 2023, 12:04 Is dit wettelijk geregeld vanuit de overheid? Er wordt gesproken dat kerkenraden autonoom zijn. Nu krijg ik de indruk dat er centraal iets geregeld is. Ik ben benieuwd naar het document die dit bepaald.
Artikel 101 lid 4 van de grondwet ;).
Artikel 101 gaat over dienstplicht. Ik begrijp het verband niet met mijn eerdere vraag.
Ik noemde een random artikel. Wat zou de overheid wettelijk kunnen regelen mbt het terugluisteren van preken van GG studenten?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door CvdW »

Waar komt het dan vandaan?
MGG
Berichten: 3461
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 10 mei 2023, 23:20 Waar komt het dan vandaan?
Waarschijnlijk van het curatorium, docenten of de synode.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door CvdW »

MGG schreef: 10 mei 2023, 23:34
CvdW schreef: 10 mei 2023, 23:20 Waar komt het dan vandaan?
Waarschijnlijk van het curatorium, docenten of de synode.
Dat denk ik dus ook, maar dit betekent dat een kerkenraad slechts beperkt autonoom is. Of zijn er zo veel kerkenraden die aan 'de leiband' lopen.
Evangelist
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Evangelist »

CvdW schreef: 11 mei 2023, 07:24
MGG schreef: 10 mei 2023, 23:34
CvdW schreef: 10 mei 2023, 23:20 Waar komt het dan vandaan?
Waarschijnlijk van het curatorium, docenten of de synode.
Dat denk ik dus ook, maar dit betekent dat een kerkenraad slechts beperkt autonoom is. Of zijn er zo veel kerkenraden die aan 'de leiband' lopen.
Kerkenraden zijn niet autonoom, maar zelfstandig binnen een kerkverband. Daarbinnen maak je afspraken, waar je je dan omwille van de verbondenheid vrijwillig aan houdt.
Hartelijke groet,
Evangelist
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door CvdW »

Evangelist schreef: 11 mei 2023, 08:50
CvdW schreef: 11 mei 2023, 07:24
MGG schreef: 10 mei 2023, 23:34
CvdW schreef: 10 mei 2023, 23:20 Waar komt het dan vandaan?
Waarschijnlijk van het curatorium, docenten of de synode.
Dat denk ik dus ook, maar dit betekent dat een kerkenraad slechts beperkt autonoom is. Of zijn er zo veel kerkenraden die aan 'de leiband' lopen.
Kerkenraden zijn niet autonoom, maar zelfstandig binnen een kerkverband. Daarbinnen maak je afspraken, waar je je dan omwille van de verbondenheid vrijwillig aan houdt.
In 2004 heeft er een interessant artikel in de Saambinder gestaan.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 56ac981113
....Een kerkenraad mag niet volstrekt autonoom of haast geïsoleerd college zijn of worden. De kerkorde geeft regelingen zodat tegen dat gevaar gewaakt wordt. Het feit dat ambtsdragers periodiek aftredend zijn is er een duidelijk voorbeeld van.....
Voor mij is dit geen duidelijk voorbeeld. Immers we lezen van 25 jaar, 40 jaar jubileum. Op papier lijkt het allemaal te kloppen, maar de praktijk .... .
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Hendrikus »

Evangelist schreef: 11 mei 2023, 08:50
CvdW schreef: 11 mei 2023, 07:24
MGG schreef: 10 mei 2023, 23:34
CvdW schreef: 10 mei 2023, 23:20 Waar komt het dan vandaan?
Waarschijnlijk van het curatorium, docenten of de synode.
Dat denk ik dus ook, maar dit betekent dat een kerkenraad slechts beperkt autonoom is. Of zijn er zo veel kerkenraden die aan 'de leiband' lopen.
Kerkenraden zijn niet autonoom, maar zelfstandig binnen een kerkverband. Daarbinnen maak je afspraken, waar je je dan omwille van de verbondenheid vrijwillig aan houdt.
"Daarbij geldt dat binnen het verband van de Gereformeerde Gemeenten veel waarde gehecht wordt aan de autonomie van de plaatselijke gemeente."
https://www.gergemmoerkapelle.nl/kerk/g ... e-gemeente

""Elke kerkenraad is autonoom, dat wil zeggen dat de kerkenraad zelfstandige beslissingen kan nemen", antwoordt N. J. Tjeerds, ouderling binnen de Gereformeerde Gemeenten."
https://cvandaag.nl/79357-ritmisch-zing ... iacip=true

Maar het meest genuanceerde antwoord staat hier: 
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22 ... -ger-gem-/
~~Soli Deo Gloria~~
Evangelist
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Evangelist »

Hendrikus schreef: 11 mei 2023, 09:29
Evangelist schreef: 11 mei 2023, 08:50
CvdW schreef: 11 mei 2023, 07:24
MGG schreef: 10 mei 2023, 23:34

Waarschijnlijk van het curatorium, docenten of de synode.
Dat denk ik dus ook, maar dit betekent dat een kerkenraad slechts beperkt autonoom is. Of zijn er zo veel kerkenraden die aan 'de leiband' lopen.
Kerkenraden zijn niet autonoom, maar zelfstandig binnen een kerkverband. Daarbinnen maak je afspraken, waar je je dan omwille van de verbondenheid vrijwillig aan houdt.
"Daarbij geldt dat binnen het verband van de Gereformeerde Gemeenten veel waarde gehecht wordt aan de autonomie van de plaatselijke gemeente."
https://www.gergemmoerkapelle.nl/kerk/g ... e-gemeente

""Elke kerkenraad is autonoom, dat wil zeggen dat de kerkenraad zelfstandige beslissingen kan nemen", antwoordt N. J. Tjeerds, ouderling binnen de Gereformeerde Gemeenten."
https://cvandaag.nl/79357-ritmisch-zing ... iacip=true

Maar het meest genuanceerde antwoord staat hier: 
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22 ... -ger-gem-/
Het woord autonomoon wordt te goeder trouw gebruikt, maar het klopt gewoon niet. Een plaatselijke gemeente is zelfstandig. Autonoom betekent dat je jezelf geheel tot wet bent. Zelfstandig betekent dat je het primaat hebt, maar dat neemt niet weg dat je vrijwillig een deel van je zelfstandigheid kunt inleveren ten gunste van het grotere verband.
Hartelijke groet,
Evangelist
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GG-er »

CvdW schreef: 11 mei 2023, 09:24
Evangelist schreef: 11 mei 2023, 08:50
CvdW schreef: 11 mei 2023, 07:24
MGG schreef: 10 mei 2023, 23:34

Waarschijnlijk van het curatorium, docenten of de synode.
Dat denk ik dus ook, maar dit betekent dat een kerkenraad slechts beperkt autonoom is. Of zijn er zo veel kerkenraden die aan 'de leiband' lopen.
Kerkenraden zijn niet autonoom, maar zelfstandig binnen een kerkverband. Daarbinnen maak je afspraken, waar je je dan omwille van de verbondenheid vrijwillig aan houdt.
In 2004 heeft er een interessant artikel in de Saambinder gestaan.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 56ac981113
....Een kerkenraad mag niet volstrekt autonoom of haast geïsoleerd college zijn of worden. De kerkorde geeft regelingen zodat tegen dat gevaar gewaakt wordt. Het feit dat ambtsdragers periodiek aftredend zijn is er een duidelijk voorbeeld van.....
Voor mij is dit geen duidelijk voorbeeld. Immers we lezen van 25 jaar, 40 jaar jubileum. Op papier lijkt het allemaal te kloppen, maar de praktijk .... .


De ambtsdragers die jubilea mogen herdenken, zijn wel elke paar jaar aftredend geweest. Ze zijn dan blijkbaar ook weer herkozen.

Overigens was er een tijdje terug een bericht dat er een GG-gemeente was die ingesteld had dat een ambtsdrager maximaal een bepaald aantal termijn mocht dienen, daarna was hij niet meer herkiesbaar. Dat lijkt mij een goed streven. Maar in de kleinere gemeenten loop je dan tegen het probleem aan dat je de ontstane vacature moeilijk kunt vervullen.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door KB_ »

BSH schreef: 02 jun 2023, 15:04
Ger-Gemeente schreef: 02 jun 2023, 13:03 Gereformeerde Gemeente
Tweetal te Sheboygan (USA): Kand. P. Kleijer (Walker USA) en Ds. A.H. Verhoef (St. Catharines Canada). Stemming: DV 6-06
Een gemeente van 50 (doop)leden.
In 2010 waren er nog bijna 200 doopleden en was er een bloeiend maar klein schooltje. wij zijn er wel eens geweest op een zondag. inmiddels is er inderdaad niet veel meer van over doordat de kerkenraad een bepaalde stempel heeft gedrukt op de gemeente. ds. Vergunst heeft in de 7 jaar dat hij in Waupun stond volgens mij 0 keer mogen preken. ook voor anderen ds'en is de kansel gesloten. veel mensen daardoor vertrokken en ook is een groep boeren gemegrieerd en heeft toen Rogersville/Springfield opgericht maar die gemeente is door ruzie tenietgegaan....
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
MGG
Berichten: 3461
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Evangelist schreef: 07 jun 2023, 00:43
Refogast schreef: 06 jun 2023, 22:44 Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Beroepen: te Kruiningen, ds. D.E. van de Kieft te Urk.
Hij heeft daar drie maanden geleden toch voor bedankt? Zie: viewtopic.php?p=1087586#p1087586
In oktober 2022 ook. Omdat verschillende dominees niet beroepbaar zijn, is de keus momenteel klein.
Plaats reactie