Bijbelstudie

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bijbelstudie

Bericht door Ad Anker »

Voor Bartimeüs: 'Rabboni, dat ik ziende mag worden'.
Voor de Emmaüsgangers: En hun ogen werden geopend, en zij kenden Hem;
Voor Maria Magdalena: Jezus zeide tot haar: Maria. Zij zich omkerende, zeide tot Hem: Rabbouni, hetwelk is gezegd: Meester.

Het is elke keer weer waar dat Christus geopenbaard wordt aan zijn kinderen. Enerzijds is het een verborgenheid door het ongeloof, zeker! Zie Jesaja 53. Geen gedaante noch heerlijkheid. Maar ook in de gelovige. Het is wel Zijn liefste werk Zichzelf telkens weer aan hen te openbaren. In de brief aan Pergamum wordt Christus afgebeeld als het Manna Dat verborgen is.

In die zin is de uitdrukking zeker verklaarbaar en Bijbels.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bijbelstudie

Bericht door Arja »

Hoopvol schreef: 27 dec 2023, 19:52 En in Galaten 1 staat:
15 Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft, en geroepen door Zijn genade,
16 Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Denzelven door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, zo ben ik terstond niet te rade gegaan met vlees en bloed;
Dit is mooi gevonden. Wat Paulus betreft is het eigenlijk nog breder. In Galaten 1:11,12 zei Paulus dat het goede nieuws dat hij deelde, "niet van mensen kwam." Met andere woorden, niemand anders vertelde hem het evangelie, en hij heeft het niet zelf verzonnen. Paulus kreeg het door een onthulling (apocalupsis) van Jezus Christus.

"Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk van mij verkondigd is, niet is naar den mens. Want ik heb ook hetzelve niet van een mens ontvangen, noch geleerd, maar door de openbaring van Jezus Christus."

"Apocalupsis" betekent een "onthulling" - hier van het goede nieuws. Wat eerst een "mysterie" was in het Oude Testament, werd nu "onthuld" door Jezus Christus via de Heilige Geest (Efeziërs 3:3-5; Galaten 1:12) aan Zijn apostelen en profeten, ook aan Paulus.

Galaten 1:15,16 zegt dat God Paulus "apart had gezet" zelfs voordat hij werd geboren, om Christus en Zijn goede nieuws aan de wereld te "onthullen." Paulus hoefde niemand te raadplegen om het evangelie te leren; dat was niet nodig, omdat de opgestane Jezus Christus persoonlijk aan Paulus verscheen op de weg naar Damascus. Jezus leidde en gaf kracht aan Paulus door de Heilige Geest om het goede nieuws van Jezus Christus te delen met de wereld (zie Handelingen 9, 22, 26).
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Bijbelstudie

Bericht door vriend-en-metgezel »

De teksten die hierboven genoemd worden, geven aan dat een mens van nature geen oog heeft voor Christus. Echter, de vraag was of er bewijs is voor de bewering dat Christus de meest verborgen Persoon is. Dus meer verborgen dan de Vader en de Heilige Geest. Daar is nog geen bewijstekst voor geleverd.
Zelf denk ik dat Christus de meest onverborgen Persoon is omdat Hij de Vader verklaart en omdat de Heilige Geest de stille Werker is die Christus verheerlijkt.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie

Bericht door -DIA- »

helma schreef: 27 dec 2023, 19:23 Ik denk niet dat we de koperen slang ten onrechte 'zinnebeeldig verklaren' omdat juist Jezus Zelf dit beeld gebruikt in Zijn gesprek met Nicodemus.

Ik ben op zoek naar een Bijbels bewijs dat Christus de (meest) verborgen Persoon genoemd kan worden.
Dat is dan wel een bewijs dat u dat niet kent. Als God om Zijn recht komt is toch de eis: Doet dat, en u zult leven. Immers het werkverbond is eenzijdig verbroken, van de kant van de mens, maar niet van de kant van God. Daarom zegt de Schrift ook in Leviticus 19: Spreek tot de ganse vergadering der kinderen Israëls en zeg tot hen: Gij zult heilig zijn, want Ik, de HEERE uw God, ben heilig. En in het NT wordt deze tekst door de apostel Petrus ook aangehaald in 1 Petrus 1 vers 16: Daarom dat er geschreven is: Zijt heilig, want Ik ben heilig. Zie verder heel het verband. Het gaat dus over Gods rechtvaardige eis om heilig te zijn, zoals Hij heilig is, en zoals wijl allen in Adam heilig zijn geschapen. Dat beeld eist God van ons terug.
En dan kunnen onze bedenkingen opwerpen: Doet God dan de mens geen onrecht als Hij van ons eist wat wij niet doen kunnen? Zie daarvoor Heidelberger Catechismus, waar dit weerlegd wordt.
Ik merk dat we het met ons verstand willen doorgronden. Dit verstand schiet tekort.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 27 dec 2023, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bijbelstudie

Bericht door Ad Anker »

vriend-en-metgezel schreef: 27 dec 2023, 20:29 De teksten die hierboven genoemd worden, geven aan dat een mens van nature geen oog heeft voor Christus. Echter, de vraag was of er bewijs is voor de bewering dat Christus de meest verborgen Persoon is. Dus meer verborgen dan de Vader en de Heilige Geest. Daar is nog geen bewijstekst voor geleverd.
Zelf denk ik dat Christus de meest onverborgen Persoon is omdat Hij de Vader verklaart en omdat de Heilige Geest de stille Werker is die Christus verheerlijkt.
De vraag van helma was aanvankelijk: een verborgen Persoon. Later voegt ze het woordje (meest) in.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef: 27 dec 2023, 20:34
vriend-en-metgezel schreef: 27 dec 2023, 20:29 De teksten die hierboven genoemd worden, geven aan dat een mens van nature geen oog heeft voor Christus. Echter, de vraag was of er bewijs is voor de bewering dat Christus de meest verborgen Persoon is. Dus meer verborgen dan de Vader en de Heilige Geest. Daar is nog geen bewijstekst voor geleverd.
Zelf denk ik dat Christus de meest onverborgen Persoon is omdat Hij de Vader verklaart en omdat de Heilige Geest de stille Werker is die Christus verheerlijkt.
De vraag van helma was aanvankelijk: een verborgen Persoon. Later voegt ze het woordje (meest) in.
Dat is het ook: Als een mens in het gericht wordt betrokken is daar om zo te zeggen Jezus dan meteen bij? Ooit hoorde ik "áls Hij al aanwezig is, dan is dat verborgen voor de zondaar die het recht van God toevalt". Zo is ook de bevinding van het volk dat de bewuste vrijspraak mag kennen. Christus wordt immers ontsloten en geopenbaard van achter het recht? Zo hoorden we het altijd. Wat we ook niet moeten vergeten is dat alle bevindingen niet zo in Bijbel staan, dwz niet woordelijk.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 27 dec 2023, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bijbelstudie

Bericht door refo »

Ad Anker schreef: 27 dec 2023, 20:12 Voor Bartimeüs: 'Rabboni, dat ik ziende mag worden'.
Voor de Emmaüsgangers: En hun ogen werden geopend, en zij kenden Hem;
Voor Maria Magdalena: Jezus zeide tot haar: Maria. Zij zich omkerende, zeide tot Hem: Rabbouni, hetwelk is gezegd: Meester.

Het is elke keer weer waar dat Christus geopenbaard wordt aan zijn kinderen. Enerzijds is het een verborgenheid door het ongeloof, zeker! Zie Jesaja 53. Geen gedaante noch heerlijkheid. Maar ook in de gelovige. Het is wel Zijn liefste werk Zichzelf telkens weer aan hen te openbaren. In de brief aan Pergamum wordt Christus afgebeeld als het Manna Dat verborgen is.

In die zin is de uitdrukking zeker verklaarbaar en Bijbels.
Deze voorbeelden zijn heilsgeschiedenis, niet heilsorde.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie

Bericht door -DIA- »

Maar in bovenstaande voorbeelden gaat het niet om de openbaring van Christus aan de ziel?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bijbelstudie

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: 27 dec 2023, 20:38
Ad Anker schreef: 27 dec 2023, 20:34
vriend-en-metgezel schreef: 27 dec 2023, 20:29 De teksten die hierboven genoemd worden, geven aan dat een mens van nature geen oog heeft voor Christus. Echter, de vraag was of er bewijs is voor de bewering dat Christus de meest verborgen Persoon is. Dus meer verborgen dan de Vader en de Heilige Geest. Daar is nog geen bewijstekst voor geleverd.
Zelf denk ik dat Christus de meest onverborgen Persoon is omdat Hij de Vader verklaart en omdat de Heilige Geest de stille Werker is die Christus verheerlijkt.
De vraag van helma was aanvankelijk: een verborgen Persoon. Later voegt ze het woordje (meest) in.
Dat is het ook: Als een mens in het gericht wordt betrokken is daar om zo te zeggen Jezus dan meteen bij? Ooit hoorde ik "áls Hij al aanwezig is, dan is dat verborgen voor de zondaar die het recht van God toevalt". Zo is ook de bevinding van het volk dat de bewuste vrijspraak mag kennen. Christus wordt immers ontsloten en geopenbaard van achter het recht? Zo hoorden we het altijd.
Deze topic heet: Bijbelstudie. Het zou mooi zijn om je uitspraken Bijbels te duiden. In de bevindelijke gang die jij beschrijft (hoe Bijbels die is, laat ik even in het midden) is er wel kennis van Christus voor deze (nadere) weldaad. Alleen in de beleving van deze weldaad is Christus verborgen omdat het recht eist, zo wordt dat uitgelegd.
Bijbels is echter dat niemand tot de Vader komt dan door Christus. Dus dan is de Vader toch meer verborgen en is Christus niet de meest verborgen Persoon?

Ik ben overigens wat huiverig voor zo'n discussie. Het werk van de Heere in onze ziel is geen wiskundige formule. Zondag 7 en zondag 23 horen in onderwijs en tijd heel nauw bij elkaar. Zie het Bijbels onderwijs dat ds. Kort daarover heeft gegeven in zijn boeken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bijbelstudie

Bericht door Ad Anker »

refo schreef: 27 dec 2023, 20:41
Ad Anker schreef: 27 dec 2023, 20:12 Voor Bartimeüs: 'Rabboni, dat ik ziende mag worden'.
Voor de Emmaüsgangers: En hun ogen werden geopend, en zij kenden Hem;
Voor Maria Magdalena: Jezus zeide tot haar: Maria. Zij zich omkerende, zeide tot Hem: Rabbouni, hetwelk is gezegd: Meester.

Het is elke keer weer waar dat Christus geopenbaard wordt aan zijn kinderen. Enerzijds is het een verborgenheid door het ongeloof, zeker! Zie Jesaja 53. Geen gedaante noch heerlijkheid. Maar ook in de gelovige. Het is wel Zijn liefste werk Zichzelf telkens weer aan hen te openbaren. In de brief aan Pergamum wordt Christus afgebeeld als het Manna Dat verborgen is.

In die zin is de uitdrukking zeker verklaarbaar en Bijbels.
Deze voorbeelden zijn heilsgeschiedenis, niet heilsorde.
Het heeft de Heilige Geest wel goed gedacht om deze voorbeelden ons na te laten.
Hoe zie je het voorbeeld van Pargamum overigens?
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef: 27 dec 2023, 20:49
-DIA- schreef: 27 dec 2023, 20:38
Ad Anker schreef: 27 dec 2023, 20:34
vriend-en-metgezel schreef: 27 dec 2023, 20:29 De teksten die hierboven genoemd worden, geven aan dat een mens van nature geen oog heeft voor Christus. Echter, de vraag was of er bewijs is voor de bewering dat Christus de meest verborgen Persoon is. Dus meer verborgen dan de Vader en de Heilige Geest. Daar is nog geen bewijstekst voor geleverd.
Zelf denk ik dat Christus de meest onverborgen Persoon is omdat Hij de Vader verklaart en omdat de Heilige Geest de stille Werker is die Christus verheerlijkt.
De vraag van helma was aanvankelijk: een verborgen Persoon. Later voegt ze het woordje (meest) in.
Dat is het ook: Als een mens in het gericht wordt betrokken is daar om zo te zeggen Jezus dan meteen bij? Ooit hoorde ik "áls Hij al aanwezig is, dan is dat verborgen voor de zondaar die het recht van God toevalt". Zo is ook de bevinding van het volk dat de bewuste vrijspraak mag kennen. Christus wordt immers ontsloten en geopenbaard van achter het recht? Zo hoorden we het altijd.
Deze topic heet: Bijbelstudie. Het zou mooi zijn om je uitspraken Bijbels te duiden. In de bevindelijke gang die jij beschrijft (hoe Bijbels die is, laat ik even in het midden) is er wel kennis van Christus voor deze (nadere) weldaad. Alleen in de beleving van deze weldaad is Christus verborgen omdat het recht eist, zo wordt dat uitgelegd.
Bijbels is echter dat niemand tot de Vader komt dan door Christus. Dus dan is de Vader toch meer verborgen en is Christus niet de meest verborgen Persoon?

Ik ben overigens wat huiverig voor zo'n discussie. Het werk van de Heere in onze ziel is geen wiskundige formule. Zondag 7 en zondag 23 horen in onderwijs en tijd heel nauw bij elkaar. Zie het Bijbels onderwijs dat ds. Kort daarover heeft gegeven in zijn boeken.
We kunnen ons dan vanzelf beperken tot wat letterlijk vermeld staat. Maar alles heeft wel een verband: Schrift met Schrift vergelijken.
Verder ben ik het met u eens dat ik ook een zwaar hoofd heb om dit hier te bespreken, immers dit forum kent vele richtingen en dat geeft geen eenheid, maar eerder strijd. En strijd sticht niet altijd. Maar terugtrekken omdat we het niet weten is ook wel een zaak. Toch denk ik dat dit hier niet anders kan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bijbelstudie

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: 27 dec 2023, 20:54 We kunnen ons dan vanzelf beperken tot wat letterlijk vermeld staat. Maar alles heeft wel een verband: Schrift met Schrift vergelijken.
Verder ben ik het met u eens dat ik ook een zwaar hoofd heb om dit hier te bespreken, immers dit forum kent vele richtingen en dat geeft geen eenheid, maar eerder strijd. En strijd sticht niet altijd. Maar terugtrekken omdat we het niet weten is ook wel een zaak. Toch denk ik dat dit hier niet anders kan.
Ja prima, maar ik zie bij jou nu toch geen enkel Bijbels bewijs? Of zie ik wat over het hoofd?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bijbelstudie

Bericht door Arja »

Ad Anker schreef: 27 dec 2023, 20:12 Voor Bartimeüs: 'Rabboni, dat ik ziende mag worden'.
Voor de Emmaüsgangers: En hun ogen werden geopend, en zij kenden Hem;
Voor Maria Magdalena: Jezus zeide tot haar: Maria. Zij zich omkerende, zeide tot Hem: Rabbouni, hetwelk is gezegd: Meester.

Het is elke keer weer waar dat Christus geopenbaard wordt aan zijn kinderen. Enerzijds is het een verborgenheid door het ongeloof, zeker! Zie Jesaja 53. Geen gedaante noch heerlijkheid. Maar ook in de gelovige. Het is wel Zijn liefste werk Zichzelf telkens weer aan hen te openbaren. In de brief aan Pergamum wordt Christus afgebeeld als het Manna Dat verborgen is.

In die zin is de uitdrukking zeker verklaarbaar en Bijbels.
Ik vind het moeilijk dat je Bartimeus noemt. Nergens in de Bijbl staat dat hij pas ging geloven toen hij Jezus zag met zijn lichamelijke ogen. Zelfs voordat Bartimeüs persoonlijk contact met de Heere Jezus had, geloofde hij dat Hij de Messias was. ‘Zoon van David’ is de term die Matteüs in zijn evangelie gebruikte om aan de Joden te bewijzen dat Jezus de beloofde Messias was (Matteüs 1:1). Het gaat hier niet over een openbaring van een verborgen Jezus maar om een genezing van een blinde man, die Hem al (er)kende.

Je hebt het over de brief aan Pergamum: "Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van het manna, dat verborgen is, en Ik zal hem geven een witten keursteen, en op den keursteen een nieuwen naam geschreven, welken niemand kent, dan die hem ontvangt."

Het gaat niet over mensen, die geen zicht op Christus hebben.

Het verborgen manna zal niet voor altijd verborgen blijven. Wij zullen Christus zien zoals Hij is, en zoals Hij zijn (1 Johannes 3:2). "Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is."

Het kan ook dit betekenen: Zoals een feest gewoonlijk volgde op een overwinning; zo belooft Christus aan degenen die hebben gevochten en overwonnen in de geestelijke strijd, hen te vergasten op Zichzelf en de invloeden van zijn Geest.

:livre zomaar wat gedachten.
Laatst gewijzigd door Arja op 27 dec 2023, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef: 27 dec 2023, 20:56
-DIA- schreef: 27 dec 2023, 20:54 We kunnen ons dan vanzelf beperken tot wat letterlijk vermeld staat. Maar alles heeft wel een verband: Schrift met Schrift vergelijken.
Verder ben ik het met u eens dat ik ook een zwaar hoofd heb om dit hier te bespreken, immers dit forum kent vele richtingen en dat geeft geen eenheid, maar eerder strijd. En strijd sticht niet altijd. Maar terugtrekken omdat we het niet weten is ook wel een zaak. Toch denk ik dat dit hier niet anders kan.
Ja prima, maar ik zie bij jou nu toch geen enkel Bijbels bewijs? Of zie ik wat over het hoofd?
Ik spreek meer uit wat ik in de praktijk hoor. En ik weet dat de Schrift zich nergens tegenspreekt. Of we moeten het werk van de God in de ziel anders gaan zien. Vanaf mijn kindse dagen heb ik deze dingen mogen beluisteren. Overigens in heel veel kerken, en kerkverbanden, van Nederlands Hervormd, Christelijk Gereformeerd tor Oud Gereformeerd en wat er nog meer tussen zit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bijbelstudie

Bericht door Ad Anker »

@Arja, maar jij legt 'verborgen Persoon uit' als zijnde verborgen voor de eerste openbaring aan de ziel. Ik heb het daar niet over, dacht ik.
Plaats reactie