Bijbelstudie

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bijbelstudie

Bericht door helma »

Ik heb een vraag over Efeze 6

‭‭EFEZE‬ ‭6:19‬ ‭ En voor mij, opdat mij het woord gegeven worde in de opening mijns monds met vrijmoedigheid, om de verborgenheid van het Evangelie bekend te maken.

Is deze tekst een bewijs dat Christus een verborgen Persoon is?
Of wás Christus in het OT verborgen en was juist de evangelieverkondiging in het NT erop gericht om díe verborgenheid bekend te maken?
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Bijbelstudie

Bericht door Bertiel »

Er staat mysterieus in het Grieks. En dat slaat op het Evangelie, niet zo zeer op Christus
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bijbelstudie

Bericht door Herman »

Volgens mij spreekt Paulus over beide elementen. Hij spreekt namelijk best vaak over verborgenheid: https://statenvertaling.nl/zoektekst.ph ... t=0#startb
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Bijbelstudie

Bericht door Bertiel »

Hij koppelt het wel aan het evangelie. Matthew Henry ook en zegt dat die verborgen is tot het door goddelijke openbaring bekent gemaakt werd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: 27 dec 2023, 13:12 Volgens mij spreekt Paulus over beide elementen. Hij spreekt namelijk best vaak over verborgenheid: https://statenvertaling.nl/zoektekst.ph ... t=0#startb
Wie zouden de verborgenheden geopenbaard worden? De Jood? De Griek? Of in onze taal: De godsdienst? De wetenschap?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie

Bericht door -DIA- »

helma schreef: 27 dec 2023, 12:47 Ik heb een vraag over Efeze 6

‭‭EFEZE‬ ‭6:19‬ ‭ En voor mij, opdat mij het woord gegeven worde in de opening mijns monds met vrijmoedigheid, om de verborgenheid van het Evangelie bekend te maken.

Is deze tekst een bewijs dat Christus een verborgen Persoon is?
Of wás Christus in het OT verborgen en was juist de evangelieverkondiging in het NT erop gericht om díe verborgenheid bekend te maken?
Christus is altijd de meeste verborgen Persoon geweest. Als de God om Zijn recht komt, is dan Christus erbij? Nee toch? We kunnen immers weten de Christus Zichzelf openbaart vanachter het recht, waar een zondaar zich schuldig kent, en het met God eens wordt?
Maar juist dit wordt, tegenwoordig vooral, aangevochten. Ook binnen vanouds reformatorische kerken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie

Bericht door -DIA- »

helma schreef: 27 dec 2023, 12:47 Ik heb een vraag over Efeze 6

‭‭EFEZE‬ ‭6:19‬ ‭ En voor mij, opdat mij het woord gegeven worde in de opening mijns monds met vrijmoedigheid, om de verborgenheid van het Evangelie bekend te maken.

Is deze tekst een bewijs dat Christus een verborgen Persoon is?
Of wás Christus in het OT verborgen en was juist de evangelieverkondiging in het NT erop gericht om díe verborgenheid bekend te maken?
Om hier inhoudelijk op in te gaan: Ook Paulus was afhankekelijk van de bediening van de H. Geest. Zonder opening en uit zichzelf kan hij niets. Zo is het nog: De Schrift moet geopend worden, ook voor een kind van God. Is het niet daarom dat een dominee bidt om de verlichting van Gods Geest? Als hij weet van zijn eigen onkunde zal hij dat altijd doen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bijbelstudie

Bericht door helma »

Als in het gesprek met Nicodemus de Heere Jezus de geschiedenis van de koperen slang vergelijkt met het verhogen van de Zoon des mensen; is het dan de bedoeling dat er wordt gezegd dat Christus een verborgen Persoon is? Of moet er dan gezegd worden dat het ons ongeloof en onze blindheid is dat Hij verborgen is?
(En ja, onze ogen moeten geopend wórden, maar het is wel schuldige blindheid.)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie

Bericht door -DIA- »

helma schreef: 27 dec 2023, 15:30 Als in het gesprek met Nicodemus de Heere Jezus de geschiedenis van de koperen slang vergelijkt met het verhogen van de Zoon des mensen; is het dan de bedoeling dat er wordt gezegd dat Christus een verborgen Persoon is? Of moet er dan gezegd worden dat het ons ongeloof en onze blindheid is dat Hij verborgen is?
(En ja, onze ogen moeten geopend wórden, maar het is wel schuldige blindheid.)
In de eerste plaats was het het ongeloof. Maar iedereen die zag op de koperen slang werd genezen. Dat is in overdrachtelijke zin nog zo. Alleen moeten wel in het oog houden wat het zien op Jezus is. Het is een voorbeeld: Door het ware geloof wordt ieder die gelooft behouden, zoals ieder die zag op de koperen slang. Hier is geen verborgenheid. En toch is het zien op Jezus niet algemeen. In die zin, dat als ik zou zeggen: ik zie op Jezus, en ik ben behouden. Dan komen immers in een soort remonstrantisme, of we gaan, zoals nu vaak gebeurt, uit van een verbondsautomatisme. Misschien kan dit verder uitgewerkt worden? Want hier hebben we wel een belangrijke zaak: Wat ik al noemde: Buiten Jezus is geen lezen maar een eeuwig zielsverderf. Zij die niet opzagen naar de koperen slang waren hier niet te verontschuldigen, immers dan waren waren ze behouden.
Of gaan we nu te diep? Het gaat dus over verborgenheid van Christus, Die in de praktijk van de Kerk werkelijk de meest verborgen Persoon is.

Misschien is duidelijker als we deze verklaring nader lezen.
https://www.digibron.nl/zoeken/bron/De% ... 20Woord%20
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bijbelstudie

Bericht door helma »

Ik denk niet dat we de koperen slang ten onrechte 'zinnebeeldig verklaren' omdat juist Jezus Zelf dit beeld gebruikt in Zijn gesprek met Nicodemus.

Ik ben op zoek naar een Bijbels bewijs dat Christus de (meest) verborgen Persoon genoemd kan worden.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Bijbelstudie

Bericht door Bertiel »

Die ga je niet rechtstreeks vinden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Bijbelstudie

Bericht door Hoopvol »

helma schreef: 27 dec 2023, 19:23 Ik denk niet dat we de koperen slang ten onrechte 'zinnebeeldig verklaren' omdat juist Jezus Zelf dit beeld gebruikt in Zijn gesprek met Nicodemus.

Ik ben op zoek naar een Bijbels bewijs dat Christus de (meest) verborgen Persoon genoemd kan worden.
In Johannes 9 staat de genezing van de blindgeborene:

35 Jezus hoorde, dat zij hem uitgeworpen hadden, en hem vindende, zeide Hij tot hem: Gelooft gij in den Zoon van God?
36 Hij antwoordde en zeide: Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?
37 En Jezus zeide tot Hem: En gij hebt Hem gezien, en Die met u spreekt, Dezelve is het.
38 En hij zeide: Ik geloof, Heere! En hij aanbad Hem.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Bijbelstudie

Bericht door vriend-en-metgezel »

Bertiel schreef: 27 dec 2023, 19:36 Die ga je niet rechtstreeks vinden
Nee, eens. Het is ook geen Bijbelse uitdrukking. Het tegenovergestelde vind je wel in de Bijbel, namelijk in Johannes 1 vers 18: “Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard.”
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Bijbelstudie

Bericht door Hoopvol »

En in Galaten 1 staat:
15 Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft, en geroepen door Zijn genade,
16 Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Denzelven door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, zo ben ik terstond niet te rade gegaan met vlees en bloed;
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bijbelstudie

Bericht door huisman »

helma schreef: 27 dec 2023, 19:23 Ik denk niet dat we de koperen slang ten onrechte 'zinnebeeldig verklaren' omdat juist Jezus Zelf dit beeld gebruikt in Zijn gesprek met Nicodemus.

Ik ben op zoek naar een Bijbels bewijs dat Christus de (meest) verborgen Persoon genoemd kan worden.

Ik hou niet zo van deze uitdrukking. Kan verkeerd gebruikt worden terwijl ik de strekking geestelijk gezien wel begrijp. De uitdrukking komt uit het gezelschapsleven maar ben ook benieuwd of er ook Bijbelse gegevens zijn die deze uitdrukking steunen.
Een paar teksten die mij te binnenschoten.
Jesaja 53 : 2 en 3
Johannes 1 : 5 met kanttekening.

Verder spreekt Jezus en ook de apostelen best vaak over een verborgenheid/verborgen.

https://www.statenvertaling.net/zoek.ph ... id&x=7&y=1

https://www.statenvertaling.net/zoek.ph ... =6&y=6&p=4
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie