leer GG eenvoudig uitgelegd

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Piet Puk »

nieuweling schreef:Ik ben totaal niet christelijk opgevoed maar een aantal jaren geleden na/door mijn trouwen wel in de GG terecht gekomen. Ondanks het volgen van (belijdenis) catechisatie van een ouderling die enorm zijn best deed maar dat nog nooit had gedaan en waarbij we dus ook niet verder zijn gekomen dan het maken van vragen uit een boekje, is mij nog steeds niet duidelijk wat nou precies de leer is zoals gepredikt in de GG. En ook ten opzichte van andere kerkverbanden. Ik heb er wel wat over gelezen maar vaak wordt het dan met woorden uitgelegd waarvan ik echt niet weet wat ermee wordt bedoeld, kan net zo goed chinees zijn. Dat is echt niet respectloos bedoeld maar de meeste artikelen/boeken zijn naar mijn idee niet geschreven om aan buitenkerkelijke de verschillen uit te leggen maar meer om gemeenteleden van het eigen kerkverband op de verschillen te wijzen. Aangezien ik geen familie heb aan wie ik het kan vragen hoop ik dat er hier mensen zijn die dit eenvoudig zouden kunnen uitleggen.
Nieuweling,

Fijn dat je hier met je vragen komt. Het geloof heeft echter meerdere aspecten. Dus om nou concreet even uit te leggen wat GG leert, daar kun je op meerdere onderdelen ellenlange pagina's over schrijven. Daarom mijn vraag aan jou/u, wat begrijp je niet?

Concreet wat alle kerkverbanden wel zullen leren is dat de mens gevallen is in het paradijs, waardoor een mens voor eeuwig afgescheiden ligt van God. Daarnaast dat er geen mogelijkheid is tot God terug te keren, dan door Gods genade vanwege het lijden van Gods Zoon, wat we met Goede Vrijdag herdenken.

Maar misschien is zelfs bovenstaande al te moeilijk omschreven. Geef het maar aan, dan zal ik proberen om het te verduidelijken.

P.S. dit mag ook via een persoonlijk bericht. En domme vragen bestaan niet
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 13 mar 2021, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Jo-Ann »

Luister hier eens naar: elke dinsdag een nieuwe aflevering: https://www.gergemalblasserdam.nl/eenwoordvooriedereen
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Ora et labora »

Als alle leer in de verschillende Kerken totaal 1 was dan zouden er niet zoveel Kerkverbanden zijn.
Er zit wel degelijk verschil in maar als iedereen dit voor zich zelf tegen over God belijd en antwoord vraagt
dan geloof ik dat er licht van boven over komt. Dan geeft het ook veel meer rust voor je ziel.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door DDD »

De meeste van dit soort verschillen zijn totaal onbelangrijk, mijns inziens. Dus zolang je daar niet je hobby van wilt maken, hoef je je daar niet druk om te maken.
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Zeeuw »

nieuweling schreef:
-DIA- schreef:Een leer van de GG bestaat niet. Je kunt misschien heel eenvoudig net het vragenboekje beginnen van ds. Hellenbroek of van ds. Ledeboer.
ik moet eerlijk bekennen dat als je atheïstisch bent opgevoed dit zeker geen eenvoudige ''uitleg'' boekjes zijn, vooral omdat ik niet echt iemand heb die ik kan vragen wat er met iets bedoeld wordt.
En je vrouw/man dan?
nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mar 2021, 15:15
Locatie: zuid-beveland

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door nieuweling »

Forummer schreef:
nieuweling schreef:
Guy schreef:
nieuweling schreef:Zou u mij kunnen uitleggen wat dan de verschillen zijn met bijv de HHK? Misschien vind u het een hele domme vraag hoor maar ik hoor echt het verschil niet tussen een preek van een ds uit de HHK/GG/GGiN afgezien van dat de een wat moeilijkere/oudere woorden gebruikt als de ander. Hoe kan het dat er zoveel kerkverbanden zijn die allemaal zeggen de ware Bijbelse leer te verkondiging en naast de Bijbel wijzen naar de Drie formulieren van enigheid maar toch waarschijnlijk niet helemaal dezelfde Woord verkondiging hebben want anders zou je toch geen ander kerkverband hoeven te zijn. Ik hoop dat u snapt wat ik bedoel....
Dit is bepaald geen domme vraag maar wel een hele moeilijke. Je zult de geschiedenis in moeten duiken en alle kerkelijke gebeurtenissen, twisten, breuken enz. vanaf 1834 moeten nagaan. Wat je anno 2021 aantreft is het resultaat van een kleine 200 jaar Nederlandse kerkgeschiedenis.
wat ontzettend verdrietig
Zeker is dat verdrietig. Het is ook niet zoals God het bedoeld heeft, Hij roept ons op om één te zijn.

Toch, hoe verdrietig het ook is, het is wel de realiteit waar we in 2021, in Nederland mee te maken hebben.

Het gaat er God niet om dat je bij het "juiste" kerkverband behoort, het gaat erom dat je God persoonlijk mag leren kennen. Dit kan door de prediking, maar kan ook door persoonlijk Bijbel lezen en bidden tot God.

Kan je schoonfamilie hierin ook iets betekenen? Of vinden die het moeilijk om dit uit te leggen?
Mijn schoonfamilie vind het lastig om iets uit te leggen. Ze zijn het zelf allemaal zo gewend en als ik er oprecht vragen over stel schieten ze al snel in de verdediging, als voorbeeld: ik vroeg waarom er met bid- en dankdag 2 of 3 kerkdiensten zijn en met Goede vrijdag maar 1. Daarop gaven ze aan omdat iedereen met Goede vrijdag gewoon moet werken, waarop ik zei maar waarom gaan we er dan vanuit dat mensen met Biddag wel vrij nemen maar met Goede vrijdag niet? en toen was het antwoord een beetje nors ja dat is nou eenmaal zo.
Mijn man doet wel zijn best maar hij moet tot zijn schaamte bekennen dat hij als kind en tiener meer rond zat te kijken in kerk dan zat op te letten en als twintiger ook meer niet als wel in kerk is geweest op zondagen. Daarnaast kreeg hij als kind ook niet echt antwoord op vragen, tenminste dat antwoord was meestal: dat zijn we zo gewoon of dat zijn we niet gewoon maar verder niet eigenlijk.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Piet Puk »

Goede vraag Nieuweling. Ik heb even zitten googlen en kwam op dit artikel uit. Ds. D. Heemskerk, predikant in de HHK geeft aan dat hij denkt dat 1 dienst op Goede Vrijdag komt door de afkeer van Rome(rooms-katholieken) die deze dag niet zo gebruikte als de Reformatorische mensen dit voor oven hadden: https://www.rd.nl/artikel/796406-een-ke ... tus-tekort
nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mar 2021, 15:15
Locatie: zuid-beveland

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door nieuweling »

Piet Puk schreef:
nieuweling schreef:Ik ben totaal niet christelijk opgevoed maar een aantal jaren geleden na/door mijn trouwen wel in de GG terecht gekomen. Ondanks het volgen van (belijdenis) catechisatie van een ouderling die enorm zijn best deed maar dat nog nooit had gedaan en waarbij we dus ook niet verder zijn gekomen dan het maken van vragen uit een boekje, is mij nog steeds niet duidelijk wat nou precies de leer is zoals gepredikt in de GG. En ook ten opzichte van andere kerkverbanden. Ik heb er wel wat over gelezen maar vaak wordt het dan met woorden uitgelegd waarvan ik echt niet weet wat ermee wordt bedoeld, kan net zo goed chinees zijn. Dat is echt niet respectloos bedoeld maar de meeste artikelen/boeken zijn naar mijn idee niet geschreven om aan buitenkerkelijke de verschillen uit te leggen maar meer om gemeenteleden van het eigen kerkverband op de verschillen te wijzen. Aangezien ik geen familie heb aan wie ik het kan vragen hoop ik dat er hier mensen zijn die dit eenvoudig zouden kunnen uitleggen.
Nieuweling,

Fijn dat je hier met je vragen komt. Het geloof heeft echter meerdere aspecten. Dus om nou concreet even uit te leggen wat GG leert, daar kun je op meerdere onderdelen ellenlange pagina's over schrijven. Daarom mijn vraag aan jou/u, wat begrijp je niet?

Concreet wat alle kerkverbanden wel zullen leren is dat de mens gevallen is in het paradijs, waardoor een mens voor eeuwig afgescheiden ligt van God. Daarnaast dat er geen mogelijkheid is tot God terug te keren, dan door Gods genade vanwege het lijden van Gods Zoon, wat we met Goede Vrijdag herdenken.

Maar misschien is zelfs bovenstaande al te moeilijk omschreven. Geef het maar aan, dan zal ik proberen om het te verduidelijken.

P.S. dit mag ook via een persoonlijk bericht. En domme vragen bestaan niet
Het bovenstaande is niet te moeilijk omschreven maar bevat wel al een gedeelte wat voor mij niet duidelijk is namelijk, hoe kom ik weer terug bij God of zoals mijn man het zegt: Hoe word ik weer met God verzoend.
Ik ga een poging doen uit te leggen waarom ik dat niet begrijp:
zet 10 leden van de GG bij elkaar en noem wat namen van predikanten die in de gemeente hebben gepreekt en de een vindt dat die predikant niet Bijbels preekt en de ander vindt weer dat de ander niet Bijbels preekt. Maar hoe moet ik dan nog weten wat wel en niet Bijbels is als schijnbaar niet alle predikanten die bij ons komen preken Bijbels preken. En dan noemen ze vervolgens nog wat dingen als: niet bevindelijk, niet schriftuurlijk, door die ds denkt iedereen dat hij er is maar volgens die ds kan niemand bekeerd worden.... naar mijn idee verzand het daarna in moddergooien. Uiteindelijk wordt het dan nog minder duidelijk want ik heb de prediking toch nodig om te begrijpen wat de Bijbel schrijft over hoe ik weer met God verzoend kan worden. Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken maar anders hoor ik dat graag en doe ik nog een poging.
nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mar 2021, 15:15
Locatie: zuid-beveland

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door nieuweling »

iedereen sowieso bedankt ook voor alle lees- en luistertips. Ik ga een poging er zoveel mogelijk van te lezen en beluisteren.
Het artikel over Goede Vrijdag heb ik al wel gelezen, dank voor het doorsturen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door -DIA- »

Hoe word ik weer met God verzoend.

Dat is een vraag ja....
Op de pinksterdag vroegen eens drieduizend mensen: Wat moeten wij doen om zalig te worden? Ik geloof dat dit het eerste is als God werkt. Niet weten hoe het moet.
Dan moeten we met alles van onszelf aan een eind komen, met al onze goede werken, en met al onze godsdienst leren wie wij zijn voor God.
En dan te leren dat wij als een zondig mens niet voor God kunnen bestaan. Een mens kan je dan niets meer leren. Maar als die vraag wordt gewerkt door Gods Geest, dan zou ik je mogen feliciteren. We hebben een bedrieglijk en arglistig hart. We moeten het echt van God geleerd worden, en mensen kunnen je dan alleen maar verder van de weg af leiden.

Wat moeten wij doen mannen broeders?
Het antwoord staat in de Handelingen der apostelen. Als God werk werkt Hij eerst aan op dat wij niets meer weten en niets meer kunnen. En dan kan er plaats komen voor: Ik zal u onderwijzen, en leren van de weg die u gaan moet.

Zoek niet teveel op internet, dat geeft veel verwarring. Ik moet dat er wel bijzeggen. Ook al staan er goede dingen op, maar we moeten wel eerst een onderscheidend vermogen krijgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Panny »

Erskinees schreef:In principe gewoon de 3 Formulieren van Enigheid. Daar zijn ook wel meer begrijpelijke vertalingen van, neem die rustig door. Dan heb je de basis wel. De accenten die binnen de GG gelegd worden staan beschreven in het boekje Louter Genade. Online tweedehands wel te vinden voor een paar euro. Is een heel kort boekje en opzich wel begrijpelijk. Er is ook een nog begrijpelijkere versie voor jongeren dacht ik.
Klopt, ik zou de begrijpelijk versie voor jongeren aanraden: https://kerkelijkedienstverlening.nl/pr ... n-woorden/

Of een boekje als deze:https://www.hertog.nl/artikel/9789033118647/z/
Laatst gewijzigd door Panny op 15 mar 2021, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Mannetje »

nieuweling schreef: Ik ga een poging doen uit te leggen waarom ik dat niet begrijp:
zet 10 leden van de GG bij elkaar en noem wat namen van predikanten die in de gemeente hebben gepreekt en de een vindt dat die predikant niet Bijbels preekt en de ander vindt weer dat de ander niet Bijbels preekt.
Tja, dan is het niet handig om hier een vraag te gaan stellen... :) Hier vind je nog meer dan 10 meningen...
-
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Piet Puk »

Mannetje schreef:
nieuweling schreef: Ik ga een poging doen uit te leggen waarom ik dat niet begrijp:
zet 10 leden van de GG bij elkaar en noem wat namen van predikanten die in de gemeente hebben gepreekt en de een vindt dat die predikant niet Bijbels preekt en de ander vindt weer dat de ander niet Bijbels preekt.
Tja, dan is het niet handig om hier een vraag te gaan stellen... :) Hier vind je nog meer dan 10 meningen...
Ik zou vooral vragen naar het waarom dat diegenen vinden dat er niet Bijbels gepreekt word.
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:
Mannetje schreef:
nieuweling schreef: Ik ga een poging doen uit te leggen waarom ik dat niet begrijp:
zet 10 leden van de GG bij elkaar en noem wat namen van predikanten die in de gemeente hebben gepreekt en de een vindt dat die predikant niet Bijbels preekt en de ander vindt weer dat de ander niet Bijbels preekt.
Tja, dan is het niet handig om hier een vraag te gaan stellen... :) Hier vind je nog meer dan 10 meningen...
Ik zou vooral vragen naar het waarom dat diegenen vinden dat er niet Bijbels gepreekt word.
Of vooral niet teveel verschillende mensen vragen. Zoek een fijne predikant of ouderling waarmee je een goede klik hebt, lees veel, vooral de Bijbel en hou het daarbij. Zoveel mensen, zoveel meningen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Posthoorn »

nieuweling schreef:Ik ben totaal niet christelijk opgevoed maar een aantal jaren geleden na/door mijn trouwen wel in de GG terecht gekomen. Ondanks het volgen van (belijdenis) catechisatie van een ouderling die enorm zijn best deed maar dat nog nooit had gedaan en waarbij we dus ook niet verder zijn gekomen dan het maken van vragen uit een boekje, is mij nog steeds niet duidelijk wat nou precies de leer is zoals gepredikt in de GG. En ook ten opzichte van andere kerkverbanden. Ik heb er wel wat over gelezen maar vaak wordt het dan met woorden uitgelegd waarvan ik echt niet weet wat ermee wordt bedoeld, kan net zo goed chinees zijn. Dat is echt niet respectloos bedoeld maar de meeste artikelen/boeken zijn naar mijn idee niet geschreven om aan buitenkerkelijke de verschillen uit te leggen maar meer om gemeenteleden van het eigen kerkverband op de verschillen te wijzen. Aangezien ik geen familie heb aan wie ik het kan vragen hoop ik dat er hier mensen zijn die dit eenvoudig zouden kunnen uitleggen.
Komt op mij een beetje trollig over. Als je door je trouwen in de GG terechtgekomen bent, zul je vast ook mensen ontmoet hebben die je verder wegwijs kunnen maken. Maar ik denk dat dit een pseudo-account is.
Plaats reactie