Tweede Kamerverkiezingen 2021

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8997
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door J.C. Philpot »

Panny schreef:Waarom hebben de cu en sgp eigenlijk geen lijstverbinding? Dat had volgens mij een extra restzetel opgeleverd voor de christelijke politiek.
Zijn die niet afgeschaft in 2017?

https://www.rd.nl/artikel/696981-lijstv ... -cu-en-sgp
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees
Berichten: 2757
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Erskinees »

Lijstverbindingen bestaan niet meer, dacht ik.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9232
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door parsifal »

Mistig schreef:Ik begrijp niet hoe een partij 2 restzetels kan halen?
Dat is toch helemaal niet mogelijk?
Er wordt geprobeerd het minimaal aantal stemmen per zetel maximaal te maken (buiten de partijen die niet 1 hele zetel halen).

Stel de uitslag is als volgt
A: 100 stemmen
B: 119 stemmen
C: 481 stemmen

en er zijn 10 zetels te verdelen dan heb je 70 stemmen nodig per zetel.
In dit geval heeft A en B 1 zekere zetel en C 6 zekere zetels.
Als er 2 extra zetels naar C gaan heeft die partij (net iets) meer dan 60 stemmen per zetel (481 gedeeld door 8)
Terwijl als er 1 naar B en 1 naar C zou gaan heeft B (net iets) minder dan 60 stemmen per zetel (119/2). Daarom gaan de twee restzetels naar C. Daarom hebben grote partijen een voordeel met de restzetels.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Hollander »

parsifal schreef:JA21 is natuurlijk wel het fatsoenlijker deel van die hoek. Daar is misschien nog wel wat mee te doen. Het zou goed kunnen dat CU wordt ingeruild voor Volt. Linkse partijen buiten de PvdA zie ik ook niet snel instappen bij VVD.
Als de lijstverbindingen nog mogelijk waren dan had SGP of CU mogelijk wel de extra zetel gepakt.
Volt in de plaats van CU zou programmatisch in een blok van VVD-D66-CDA wel passen. Probleem is wel de zetelverdeling in de Eerste Kamer. Het is de vraag in hoeverre dat van invloed gaat zijn bij de formatie. In de EK komt die coalitie dan toch echt 10 zetels tekort, dat gat is een stuk groter dan een coalitie met CU of PvdA.

Ik zou zeggen, laat ze eens praten met JA21. Zij hebben, in tegenstelling tot Volt, wel echte slagkracht in de Eerste Kamer. De kiezer heeft namelijk wel opnieuw een centrum-rechtse stem uitgebracht, duidelijk niet over links en ook niet per se progressief.
Henk J
Berichten: 2609
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Henk J »

Hollander schreef:
parsifal schreef:JA21 is natuurlijk wel het fatsoenlijker deel van die hoek. Daar is misschien nog wel wat mee te doen. Het zou goed kunnen dat CU wordt ingeruild voor Volt. Linkse partijen buiten de PvdA zie ik ook niet snel instappen bij VVD.
Als de lijstverbindingen nog mogelijk waren dan had SGP of CU mogelijk wel de extra zetel gepakt.
Volt in de plaats van CU zou programmatisch in een blok van VVD-D66-CDA wel passen. Probleem is wel de zetelverdeling in de Eerste Kamer. Het is de vraag in hoeverre dat van invloed gaat zijn bij de formatie. In de EK komt die coalitie dan toch echt 10 zetels tekort, dat gat is een stuk groter dan een coalitie met CU of PvdA.

Ik zou zeggen, laat ze eens praten met JA21. Zij hebben, in tegenstelling tot Volt, wel echte slagkracht in de Eerste Kamer. De kiezer heeft namelijk wel opnieuw een centrum-rechtse stem uitgebracht, duidelijk niet over links en ook niet per se progressief.
D66 wil denk ik niet praten met Ja21. Die staan ook behoorlijk tegenover elkaar. Ik verwacht VVD, D66, CDA en PvdA. En naar een meerderheid in de EK gaan ze denk ik niet zoeken, maar daar gewoon met wisselende meerderheden werken. Meer dan 4 partijen in het kabinet is ook niet te doen.
Door het uitsluiten van PVV en Fvd wordt een duidelijk conservatief en rechts geluid niet gehoord, want rechts is altijd nog groter dan links.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Hollander »

Henk J schreef:(...)
Door het uitsluiten van PVV en Fvd wordt een duidelijk conservatief en rechts geluid niet gehoord, want rechts is altijd nog groter dan links.
Om de stem van de kiezer recht te doen is het spreken met JA21 dan ook logischer dan met een PvdA. Ondanks de programmatisch grote(re) verschillen met D66. Ik denk dat het verschil tussen D66/CU of D66/JA21 niet per se groter zijn, maar wel met andere knelpunten.

Uiteraard zal de zetelverdeling in de EK niet leidend zijn, maar met een schuin oog wordt daar altijd naar gekeken. En dan is JA21 toch wel een fatsoenlijk alternatief op rechts. Bovendien liggen dan meer zetels in de EK minder snel dwars dan wanneer het over de progressieve kant gaat.
Geytenbeekje
Berichten: 8301
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef:
Hollander schreef:
parsifal schreef:JA21 is natuurlijk wel het fatsoenlijker deel van die hoek. Daar is misschien nog wel wat mee te doen. Het zou goed kunnen dat CU wordt ingeruild voor Volt. Linkse partijen buiten de PvdA zie ik ook niet snel instappen bij VVD.
Als de lijstverbindingen nog mogelijk waren dan had SGP of CU mogelijk wel de extra zetel gepakt.
Volt in de plaats van CU zou programmatisch in een blok van VVD-D66-CDA wel passen. Probleem is wel de zetelverdeling in de Eerste Kamer. Het is de vraag in hoeverre dat van invloed gaat zijn bij de formatie. In de EK komt die coalitie dan toch echt 10 zetels tekort, dat gat is een stuk groter dan een coalitie met CU of PvdA.

Ik zou zeggen, laat ze eens praten met JA21. Zij hebben, in tegenstelling tot Volt, wel echte slagkracht in de Eerste Kamer. De kiezer heeft namelijk wel opnieuw een centrum-rechtse stem uitgebracht, duidelijk niet over links en ook niet per se progressief.
D66 wil denk ik niet praten met Ja21. Die staan ook behoorlijk tegenover elkaar. Ik verwacht VVD, D66, CDA en PvdA. En naar een meerderheid in de EK gaan ze denk ik niet zoeken, maar daar gewoon met wisselende meerderheden werken. Meer dan 4 partijen in het kabinet is ook niet te doen.
Door het uitsluiten van PVV en Fvd wordt een duidelijk conservatief en rechts geluid niet gehoord, want rechts is altijd nog groter dan links.
PvdA wilt nu samen met GL
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9232
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door parsifal »

Elke coalitie met meer dan 75 zetels waarbij partijen niet te veel inleveren doet recht aan de uitslag.
Verder denk ik dat er effectief niet zoveel samen te werken is met Denk, SP, FvD en PVV. Die partijen zetten zo hard in dat ze eerder zichzelf van samenwerking uitsluiten dan dat ze uitgesloten worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Habitat »

Mijn voorspelling is dat gesprekken over een fusie van linkse partijen (PvdA, GroenLinks en SP) nu wel van de grond gaan komen.

Er wordt al jaren in de wandelgangen over gesproken. Maar nu gaat het gebeuren denk ik. Ze zijn alle drie teleurgesteld.

Alleen als PvdA in het kabinet komt (en de andere twee niet), kan het nog lastig worden om een fusie voor elkaar te krijgen.
HersteldHervormd
Berichten: 6138
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door HersteldHervormd »

Mijn voorkeur:

VVD, CDA, D66 en JA21 of CU.

Misschien is het wel gewoon verstandig om door te gaan zoals het was. Dan zal D66 ook niet zo dominant zijn, want nu zijn ze de 2e partij en het begint wel een beetje naar haantjes gedrag te neigen.

Maar wel knappe prestatie, neutraal gezien.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Habitat »

Kaag en Segers konden het (afgezien van de campagne dan) goed met elkaar vinden, zelfs op medisch-ethisch vlak. Maar ja, achter haar staat een partij die daarin wat verwacht, en ik vrees dat zij daar niet om heen kan.
Henk J
Berichten: 2609
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Henk J »

Habitat schreef:Mijn voorspelling is dat gesprekken over een fusie van linkse partijen (PvdA, GroenLinks en SP) nu wel van de grond gaan komen.

Er wordt al jaren in de wandelgangen over gesproken. Maar nu gaat het gebeuren denk ik. Ze zijn alle drie teleurgesteld.

Alleen als PvdA in het kabinet komt (en de andere twee niet), kan het nog lastig worden om een fusie voor elkaar te krijgen.
Zie SP niet fuseren met deze twee andere partijen. Vooral op migratie en EU liggen de standpunten best ver uit elkaar. Groenlinks en PvdA zou nog kunnen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Panny »

Habitat schreef:Mijn voorspelling is dat gesprekken over een fusie van linkse partijen (PvdA, GroenLinks en SP) nu wel van de grond gaan komen.

Er wordt al jaren in de wandelgangen over gesproken. Maar nu gaat het gebeuren denk ik. Ze zijn alle drie teleurgesteld.

Alleen als PvdA in het kabinet komt (en de andere twee niet), kan het nog lastig worden om een fusie voor elkaar te krijgen.
PVDA en GroenLinks zouden prima kunnen fuseren. Hun standpunten liggen heel dicht bij elkaar.
Het profiel van arbeiderspartij wat de PVDA 'vroeger' had is er ook niet meer echt.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Panny »

HersteldHervormd schreef:Mijn voorkeur:

VVD, CDA, D66 en JA21 of CU.

Misschien is het wel gewoon verstandig om door te gaan zoals het was. Dan zal D66 ook niet zo dominant zijn, want nu zijn ze de 2e partij en het begint wel een beetje naar haantjes gedrag te neigen.

Maar wel knappe prestatie, neutraal gezien.
Ik zou blij zijn als de huidige coalitie doorgaat en de CU blijft meeregeren.
Het zal niet makkelijk zijn voor de CU maar ik denk de enige manier om nog het één en ander te kunnen uitstellen.
Maar ik weet niet of D66 dat nog 4 jaar wilt verkopen aan hun achterban.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9232
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door parsifal »

Panny schreef:
HersteldHervormd schreef:Mijn voorkeur:

VVD, CDA, D66 en JA21 of CU.

Misschien is het wel gewoon verstandig om door te gaan zoals het was. Dan zal D66 ook niet zo dominant zijn, want nu zijn ze de 2e partij en het begint wel een beetje naar haantjes gedrag te neigen.

Maar wel knappe prestatie, neutraal gezien.
Ik zou blij zijn als de huidige coalitie doorgaat en de CU blijft meeregeren.
Het zal niet makkelijk zijn voor de CU maar ik denk de enige manier om nog het één en ander te kunnen uitstellen.
Maar ik weet niet of D66 dat nog 4 jaar wilt verkopen aan hun achterban.
Om eerlijk te zijn, denk ik dat er in de praktijk niet veel veranderd als Artikel 23 blijft staan (waar ik nog wel hoop heb dat CDA niet toegeeft). Euthenasie wetgeving zal misschien veranderen, maar ik denk niet dat er veel meer vraag komt. Hetzelfde met abortuswetgeving. Ook zal er waarschijnlijk nog meer druk komen om meer vrouwen aan een betaalde baan te krijgen (en zo keuzevrijheid weg te nemen) maar ik denk niet dat CU daar hard op de rem kan springen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie