Dat was ook het punt niet. Het punt was dat rente op zich niet slecht is. Of denk jij van wel en heb je uit principe geen spaarrekening of lening?merel schreef: ↑25 nov 2024, 20:26Met het beroep op deze gelijkenis gaat het al mis. De gelijkenis over de talenten gaat over onze talenten in Gods koninkrijk en niet over financiële aspecten.MGG schreef: ↑25 nov 2024, 18:59Hoe combineer je dit met je mening dat bezit van edelmetalen wel kan?Maanenschijn schreef: ↑25 nov 2024, 18:53 Ik vind dat een beetje erg makkelijk. Als je je hart er maar niet op zet mag je gerust erg je best doen om rijk te worden.
Dikke rendementen, aandelen, cyrpto’s, obligaties. Hoe alles vergaard wordt, maakt blijkbaar niet uit. De ernstige waarschuwingen van de neveneffecten van rijkdom en goederen gelden blijkbaar niet.
Zomaar wat resultaten op de zoekterm ‘woeker’ (de SV kent geen rente, aandelen etc):
Ex. 22: 25
Lev 25: 36, 37.
Deut. 23: 19
In de Oud Testamentische wetten was het verboden (!) geld op rente uit te lenen. De profeten benoemen dat als zonde waar de Heere over vertoornd is. Ez. 18 bijvoorbeeld. Ook in Jeremia.
Maar ook lezen we het in Ps. 15:5 of Spr. 28:8.
Begrijp me goed hoor, hard werken met veel inkomen of een groot salaris veroordeel ik niet. Ook bezit veroordeel ik niet. Daar spreekt de Heere geen oordeel over uit in de Bijbel. Wel ernstige waarschuwingen. Hele ernstige. Het verbaasd me echt hoe makkelijk we bezig zijn met geld binnen harken.
Uit de gelijkenis van de talenten maak ik op dat rente in het NT niet fout is.
Om te beleggen hoef je niet je best te doen. Het is net zo makkelijk als een spaarrekening. Ik heb vandaag al meer tijd in de paar berichtjes in dit topic gestopt dan het hele jaar in mijn aandelenportefeuille.
Beleggen
-
Re: Beleggen
Het verschil is dat ik op geen enkele manier mij kan verrijken door de belegging van de bank. Mijn spaarrente blijft 1,5%MGG schreef: ↑25 nov 2024, 20:42Wat is volgens jou het verschil? Pensioenfonds is vaak verplicht, maar je kan dan natuurlijk ook kiezen dat het hoofdzakelijk in leningen gestopt wordt en weinig in aandelen.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 19:16Ons spaargeld staat tegen 1.5% rente op onze bank. Mijn pensioen zit bij het ABP. De bank en het ABP beleggen wel maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als met je eigen geld beleggen.MGG schreef: ↑25 nov 2024, 19:03Ook niet via je pensioenpot? Het verbaast mij dat geld op een spaarrekening zetten prima lijkt. Maar je geld in bedrijven stoppen die er wat nuttigs mee doen soms vraagtekens oproept. Hetzelfde telt voor mensen die tegen het bezit van aandelen zijn, maar wel panden exploiteren. Met het laatste ben je vaak een stuk actiever bezig.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 18:54
Mijn vader wist zeker wel wat beleggen was.. Hij was van beroep boekhouder ( zo heette dat toen) later hoofd van een administratieve afdeling. Beleggen was in die tijd in de kring waar mijn ouders in verkeerden not done. Ze waren toen nog lid van de GKv. Had te maken met de notie dat wij geen schatten op de aarde moeten verzamelen …..want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. (Mattheus 6 : 19 - 21) De Bergrede kreeg toen sowieso meer concreet gestalte in kerk en gezin.
Ik beleg niet en zal het ook niet gaan doen maar heb ook veel te veel rijkdom dus boter op mijn hoofd. Ga dus ook niemand veroordelen die het wel doet maar verbaas mij soms wel. Het leven bij ‘ hier beneden is het niet’ is in onze welvarende positie vaak lastig.
De beleggingsresultaat van het ABP kan enige invloed hebben op het indexeren van mijn pensioen. De meeste invloed is nog steeds de (reken)rente.
Mijn pensioen is zoals bij de meeste mensen in loondienst gewoon uitgesteld salaris.
Als jij niet blij wordt van een beleggingsrendement van +10% of verdrietig van -10% zet je iig je hart er niet op.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
@MGG De vergelijking gaat mank. Deze gelijkenis is niet bedoeld om het vermeerderen van het geld goed te keuren.
Uiteraard hebben wij een spaar- en betaalrekening. Zonder dat kan je niet functioneren in Nederland. Ik heb geen flauw idee hoeveel rente wij krijgen. Het interesseert mij niets. Ik heb namelijk in mijn directe omgeving te veel leed gezien dat is ontstaan door grote financiële verwachtingen op beleggingen.
Uiteraard hebben wij een spaar- en betaalrekening. Zonder dat kan je niet functioneren in Nederland. Ik heb geen flauw idee hoeveel rente wij krijgen. Het interesseert mij niets. Ik heb namelijk in mijn directe omgeving te veel leed gezien dat is ontstaan door grote financiële verwachtingen op beleggingen.
-
Met je laatste alinea ben ik het eens. Maandelijks inleggen en er niet naar kijken is voor mij de prettigste manier. Het kost geen tijd en je bent er niet mee bezig.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 20:50Het verschil is dat ik op geen enkele manier mij kan verrijken door de belegging van de bank. Mijn spaarrente blijft 1,5%MGG schreef: ↑25 nov 2024, 20:42Wat is volgens jou het verschil? Pensioenfonds is vaak verplicht, maar je kan dan natuurlijk ook kiezen dat het hoofdzakelijk in leningen gestopt wordt en weinig in aandelen.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 19:16Ons spaargeld staat tegen 1.5% rente op onze bank. Mijn pensioen zit bij het ABP. De bank en het ABP beleggen wel maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als met je eigen geld beleggen.MGG schreef: ↑25 nov 2024, 19:03
Ook niet via je pensioenpot? Het verbaast mij dat geld op een spaarrekening zetten prima lijkt. Maar je geld in bedrijven stoppen die er wat nuttigs mee doen soms vraagtekens oproept. Hetzelfde telt voor mensen die tegen het bezit van aandelen zijn, maar wel panden exploiteren. Met het laatste ben je vaak een stuk actiever bezig.
De beleggingsresultaat van het ABP kan enige invloed hebben op het indexeren van mijn pensioen. De meeste invloed is nog steeds de (reken)rente.
Mijn pensioen is zoals bij de meeste mensen in loondienst gewoon uitgesteld salaris.
Als jij niet blij wordt van een beleggingsrendement van +10% of verdrietig van -10% zet je iig je hart er niet op.
-
Dat zeg ik daarom ook niet.merel schreef: ↑25 nov 2024, 20:51 @MGG De vergelijking gaat mank. Deze gelijkenis is niet bedoeld om het vermeerderen van het geld goed te keuren.
Je kan prima zonder een spaarrekening. Als je grote verwachtingen hebt, gaat het makkelijk mis. De basis van beleggen is geld wat je over heb voor lange tijd wegzetten zodat je geen last heb van een slecht beursjaar.
Deze zin begrijp ik niet goed. Wat is er mis met een spaarrekening? Moet ik verschillende sokken in mn kast hangen om geld apart te zetten?MGG schreef: ↑25 nov 2024, 20:55Dat zeg ik daarom ook niet.merel schreef: ↑25 nov 2024, 20:51 @MGG De vergelijking gaat mank. Deze gelijkenis is niet bedoeld om het vermeerderen van het geld goed te keuren.
Je kan prima zonder een spaarrekening.
-
Wat mij betreft niks, maar ik ben ook niet tegen beleggen. Maar gezien wat OT over rente zegt zou je daar tegen kunnen zijn.merel schreef: ↑25 nov 2024, 21:00Deze zin begrijp ik niet goed. Wat is er mis met een spaarrekening? Moet ik verschillende sokken in mn kast hangen om geld apart te zetten?MGG schreef: ↑25 nov 2024, 20:55Dat zeg ik daarom ook niet.merel schreef: ↑25 nov 2024, 20:51 @MGG De vergelijking gaat mank. Deze gelijkenis is niet bedoeld om het vermeerderen van het geld goed te keuren.
Het OT schrijft alleen over woeker op leningen aan armen. Toen was er ook geen inflatie.MGG schreef: ↑25 nov 2024, 21:32Wat mij betreft niks, maar ik ben ook niet tegen beleggen. Maar gezien wat OT over rente zegt zou je daar tegen kunnen zijn.merel schreef: ↑25 nov 2024, 21:00Deze zin begrijp ik niet goed. Wat is er mis met een spaarrekening? Moet ik verschillende sokken in mn kast hangen om geld apart te zetten?MGG schreef: ↑25 nov 2024, 20:55Dat zeg ik daarom ook niet.merel schreef: ↑25 nov 2024, 20:51 @MGG De vergelijking gaat mank. Deze gelijkenis is niet bedoeld om het vermeerderen van het geld goed te keuren.
Dat laatste heeft weinig te maken met beleggen an sich. Het idee van geen schatten op aarde, hoe gaven zij dat verder vorm dan? Want dat zal verder gegaan zijn dan alleen beleggen. Ook een zeer beperkte spaarrekening bijvoorbeeld?huisman schreef: ↑25 nov 2024, 18:54Mijn vader wist zeker wel wat beleggen was.. Hij was van beroep boekhouder ( zo heette dat toen) later hoofd van een administratieve afdeling. Beleggen was in die tijd in de kring waar mijn ouders in verkeerden not done. Ze waren toen nog lid van de GKv. Had te maken met de notie dat wij geen schatten op de aarde moeten verzamelen …..want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. (Mattheus 6 : 19 - 21) De Bergrede kreeg toen sowieso meer concreet gestalte in kerk en gezin.Zeeuw schreef: ↑25 nov 2024, 18:37Dat is erg mooi, maar mijn punt blijft overeind.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 18:23Dat waren mijn lieve ouders die deze opvoedkundige les vonden passen bij een christelijke opvoeding. Net als niet staken, niet demonstreren, geen lid van een vakbond, niet naar de kermis, bioscoop, disco enz.
Kijk met dankbaarheid terug op een liefdevolle warme en christelijke opvoeding.
Ik beleg niet en zal het ook niet gaan doen maar heb ook veel te veel rijkdom dus boter op mijn hoofd. Ga dus ook niemand veroordelen die het wel doet maar verbaas mij soms wel. Het leven bij ‘ hier beneden is het niet’ is in onze welvarende positie vaak lastig.
Klopt. Zeer beperkt. Toen mijn opa stierf was er na de kosten van de begrafenis nog 80 gulden te verdelen. Deze man gaf in zijn leven alles weg o.a. aan zijn kleinkinderen. Kocht regelmatig voor alle bewoners van zijn gang in het bejaardenhuis een bloeiende plant of bossen bloemen. Ik wilde dat ik wat meer van deze opa had. Hij werd van (weg)geven blij.Zeeuw schreef: ↑25 nov 2024, 21:51Dat laatste heeft weinig te maken met beleggen an sich. Het idee van geen schatten op aarde, hoe gaven zij dat verder vorm dan? Want dat zal verder gegaan zijn dan alleen beleggen. Ook een zeer beperkte spaarrekening bijvoorbeeld?huisman schreef: ↑25 nov 2024, 18:54Mijn vader wist zeker wel wat beleggen was.. Hij was van beroep boekhouder ( zo heette dat toen) later hoofd van een administratieve afdeling. Beleggen was in die tijd in de kring waar mijn ouders in verkeerden not done. Ze waren toen nog lid van de GKv. Had te maken met de notie dat wij geen schatten op de aarde moeten verzamelen …..want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. (Mattheus 6 : 19 - 21) De Bergrede kreeg toen sowieso meer concreet gestalte in kerk en gezin.Zeeuw schreef: ↑25 nov 2024, 18:37Dat is erg mooi, maar mijn punt blijft overeind.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 18:23
Dat waren mijn lieve ouders die deze opvoedkundige les vonden passen bij een christelijke opvoeding. Net als niet staken, niet demonstreren, geen lid van een vakbond, niet naar de kermis, bioscoop, disco enz.
Kijk met dankbaarheid terug op een liefdevolle warme en christelijke opvoeding.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
In een boek van Hans Werkman over Willem de Merode las ik anders dat zijn pa's pensioengeld in 1917 in rook opging, want hij had die in Russische spooraandelen gestopt. Binnen de GK was dat dan niet geheel verboden. Of er is een wijziging opgetreden in de periode 1923-1940.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 18:54 Mijn vader wist zeker wel wat beleggen was.. Hij was van beroep boekhouder ( zo heette dat toen) later hoofd van een administratieve afdeling. Beleggen was in die tijd in de kring waar mijn ouders in verkeerden not done. Ze waren toen nog lid van de GKv. Had te maken met de notie dat wij geen schatten op de aarde moeten verzamelen …..want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. (Mattheus 6 : 19 - 21) De Bergrede kreeg toen sowieso meer concreet gestalte in kerk en gezin.
Ik denk niet dat het een kerkelijk verbod was. Leuk trouwens dat je dit boek gelezen hebt. Mijn moeder was een Werkman en familie van Hans en van meester Keuning. De verhalen over Willem de Merode gingen rond in de familie. Mijn opoe is geboren in Spijk (1900) wat ook de geboorteplaats was van Willem de Merode. De boeken van vader Keuning waren ook in de familie.Herman schreef: ↑25 nov 2024, 22:00In een boek van Hans Werkman over Willem de Merode las ik anders dat zijn pa's pensioengeld in 1917 in rook opging, want hij had die in Russische spooraandelen gestopt. Binnen de GK was dat dan niet geheel verboden. Of er is een wijziging opgetreden in de periode 1923-1940.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 18:54 Mijn vader wist zeker wel wat beleggen was.. Hij was van beroep boekhouder ( zo heette dat toen) later hoofd van een administratieve afdeling. Beleggen was in die tijd in de kring waar mijn ouders in verkeerden not done. Ze waren toen nog lid van de GKv. Had te maken met de notie dat wij geen schatten op de aarde moeten verzamelen …..want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. (Mattheus 6 : 19 - 21) De Bergrede kreeg toen sowieso meer concreet gestalte in kerk en gezin.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Jan_Keuning
Aha, ik was een beetje bang dat de link tussen de GK van De Merode en die van de GKV een beetje te dun was, maar dat blijkt weer dichter bij elkaar te liggen dan ik kon vermoeden. Ik vind het een fascinerende wereld, overigens. De autobiografie van Jochem Douma start ook in het hoge noorden. Werkman schreef 'De Kwekeling' en er is vast nog meer te vinden.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 22:27 Ik denk niet dat het een kerkelijk verbod was. Leuk trouwens dat je dit boek gelezen hebt. Mijn moeder was een Werkman en familie van Hans en van meester Keuning. De verhalen over Willem de Merode gingen rond in de familie. Mijn opoe is geboren in Spijk (1900) wat ook de geboorteplaats was van Willem de Merode. De boeken van vader Keuning waren ook in de familie.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Jan_Keuning
Dat is onjuist. Er zijn ook mensen die beleggen omdat ze principiële bezwaren hebben tegen rente. En dan zijn ze in goed gezelschap, want de Bijbel is buitengewoon kritisch over niet risicodragend vermogen.Scheepsbel schreef: ↑25 nov 2024, 14:58 Beleggen word altijd gedaan om zijn geld en goederen te vermeerderen dat is onchristelijk en al veel ellende uit voortgekomen, zichzelf verrijken is niks waardigs aan.
Los daarvan: wat zou nu een goede reden zijn om beleggingen niet gewoon in het Nederlands aan te duiden? Ik heb geen idee.
'Assets' zijn gewoon je bezittingen of vaste activa en niet je beleggingen. Ik dacht dus in eerste instantie ook aan een onroerend goed belegging.