Moe van discussie

Bertiel
Berichten: 4678
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Moe van discussie

Bericht door Bertiel »

Misschien moeten we gaan schaatsen, dan moet je af en toe van baan veranderen. Lijkt me wel zo gezond
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Moe van discussie

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef: :haha
Nou ja, volgens DDD vertegenwoordig ik het meest pregnant de rechterflank. Dat vind ik een buitengewoon compliment. Dus dat ik opschuif dat lijkt me niet. Al zou je een onderzoek kunnen doen naar de consistentie in mijn berichten van de afgelopen 20 jaar. Zoek op rekna, Ander, Anker en Ad Anker. :)

Net iets voor.. oh nee die is al druk.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10622
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Moe van discussie

Bericht door Ad Anker »

Goede oude tijden overigens. In 2002 was ik al in discussie met o.a. refo en Jongere over het vraagstuk mbt de rechtvaardiging. Ook een forummer die nu reeds lang predikant is. In 2011 over pleiten op je doop met o.a. huisman en afgewezen.

Toen werd er wel op inhoud gediscussieerd en was er de vrijheid om uit de breedte te citeren en af en toe lekker op je neus te gaan. Ik mis dat zeer. Wim Anker heeft hier een terecht punt. Ook hier worden de lontjes korter en kunnen theologische vraagstukken niet meer diepgaand besproken worden. Voor mij was het leerzaam, ik pakte nogal eens een boek uit de kast om me te verdiepen in zulke vragen. Nu borrelt er wel eens wat op maar na een paar dagen is het weer over.

En ik meen dat dit ook komt door forummers die wel veel roepen maar weinig echt inhoudelijks toevoegen. Anderen noemen dingen al snel niet gereformeerd o.i.d. Dat draagt ook niet bij.
Online
DDD
Berichten: 28921
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Moe van discussie

Bericht door DDD »

Dat ben ik helemaal met Ad Anker eens. Voor zover ik mij daar schuldig aan maak (dat is hopelijk vooral de diskwalificatie) dan stel ik het op prijs om daarop aangesproken te worden.

Misschien zou een maximumaantal berichten per dag een deel van de ijdele woorden schelen;-)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3082
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Moe van discussie

Bericht door Lilian1975 »

Ad Anker schreef:Goede oude tijden overigens. In 2002 was ik al in discussie met o.a. refo en Jongere over het vraagstuk mbt de rechtvaardiging. Ook een forummer die nu reeds lang predikant is. In 2011 over pleiten op je doop met o.a. huisman en afgewezen.

Toen werd er wel op inhoud gediscussieerd en was er de vrijheid om uit de breedte te citeren en af en toe lekker op je neus te gaan. Ik mis dat zeer. Wim Anker heeft hier een terecht punt. Ook hier worden de lontjes korter en kunnen theologische vraagstukken niet meer diepgaand besproken worden. Voor mij was het leerzaam, ik pakte nogal eens een boek uit de kast om me te verdiepen in zulke vragen. Nu borrelt er wel eens wat op maar na een paar dagen is het weer over.

En ik meen dat dit ook komt door forummers die wel veel roepen maar weinig echt inhoudelijks toevoegen. Anderen noemen dingen al snel niet gereformeerd o.i.d. Dat draagt ook niet bij.
Zou dat ook kunnen komen omdat je al zoveel jaren met deze onderwerpen bezig bent geweest je alles wel gelezen hebt. In ieder geval weinig nieuwe inzichten hoort. Soms anders. In een ander jasje. Maar in feite hetzelfde. Dan is er ook die "prikkel" niet meer.

Ik denk dat er heus wel meer zijn die wilken "leren". Maar gewoonweg niet de bagage hebben om, of de kans krijgen om gedachten te toetsen.

Want of ze worden in het water gegooid. Spartelen. Maar er is niemand die aanmoedigt. ( daar zit nog weinig in , ik heb hele andere zwemslagen geleerd etc. Of ze vinden de spetters lastig. Storend. Dus ook negeren) of ze zien iemand dezelfde kant uit zwemmen. Ver achter zich. Maar negeren die. Want ach ze gaan toch uiteindelijk dezelfde kant op.

Het is natuurlijk gemakkelijk om te zeggen dat de ander niet diep genoeg duikt. Maar je zou ze het ook kunnen leren. Zodat ze zich ook gehoord voelen?
Zoiets?
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Moe van discussie

Bericht door BJD »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:
DDD schreef:@Ad Anker:
Het is toch duidelijk dat jij van de moderatoren qua opvattingen en bijdragen het meest pregnant de standpunten in de rechterflank van de gereformeerde gezindte vertegenwoordigt? Eilander doet dat in zekere zin ook, maar minder uitgesproken.

Ik begrijp niet dat zo'n opmerking, die in mijn ogen iets betreft dat voor iedereen duidelijk is, tot consternatie kan leiden.

En daarnaast is het inderdaad zo dat jij ook meer dan andere moderatoren met uitgesproken standpunten deelneemt in het gesprek op het forum. Maar dat was niet waarop ik doelde, voor zover ik mij nu kan herinneren.
Toch zijn de Ankeriaanse uitspraken van Ad de laatste tijd vele malen minder stellig dan pakweg twee jaar terug, mijns inziens.
Ik ben het nu geregeld met hem eens. ;)

Dezelfde lijn zie je bij Tiberius, al moet die weer uitkijken nu niet links de bocht uit te vliegen :haha

Blijkbaar doet het moderatorschap wat met je :)
Nou wordt het gevaarlijk.
:haha Wel waar ja. Maar goed, is toch ook niets mis mee als je van mening veranderd.
Erskinees
Berichten: 2767
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Moe van discussie

Bericht door Erskinees »

Ad Anker schreef:Goede oude tijden overigens. In 2002 was ik al in discussie met o.a. refo en Jongere over het vraagstuk mbt de rechtvaardiging. Ook een forummer die nu reeds lang predikant is. In 2011 over pleiten op je doop met o.a. huisman en afgewezen.

Toen werd er wel op inhoud gediscussieerd en was er de vrijheid om uit de breedte te citeren en af en toe lekker op je neus te gaan. Ik mis dat zeer. Wim Anker heeft hier een terecht punt. Ook hier worden de lontjes korter en kunnen theologische vraagstukken niet meer diepgaand besproken worden. Voor mij was het leerzaam, ik pakte nogal eens een boek uit de kast om me te verdiepen in zulke vragen. Nu borrelt er wel eens wat op maar na een paar dagen is het weer over.

En ik meen dat dit ook komt door forummers die wel veel roepen maar weinig echt inhoudelijks toevoegen. Anderen noemen dingen al snel niet gereformeerd o.i.d. Dat draagt ook niet bij.
Ik heb ook wel het idee dat de lontjes korter zijn sinds de coronacrisis, al kan ik dat natuurlijk niet onderbouwen.
Veel zitten thuis 'opgesloten' of werken thuis, we kijken vaker op refoforum dan voorheen, we denker korter na over het plaatsen van berichten. En misschien wordt het forum nu ook meer als een uitlaapklep gebruikt.
-DIA-
Berichten: 32801
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Moe van discussie

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:
Ad Anker schreef:Goede oude tijden overigens. In 2002 was ik al in discussie met o.a. refo en Jongere over het vraagstuk mbt de rechtvaardiging. Ook een forummer die nu reeds lang predikant is. In 2011 over pleiten op je doop met o.a. huisman en afgewezen.

Toen werd er wel op inhoud gediscussieerd en was er de vrijheid om uit de breedte te citeren en af en toe lekker op je neus te gaan. Ik mis dat zeer. Wim Anker heeft hier een terecht punt. Ook hier worden de lontjes korter en kunnen theologische vraagstukken niet meer diepgaand besproken worden. Voor mij was het leerzaam, ik pakte nogal eens een boek uit de kast om me te verdiepen in zulke vragen. Nu borrelt er wel eens wat op maar na een paar dagen is het weer over.

En ik meen dat dit ook komt door forummers die wel veel roepen maar weinig echt inhoudelijks toevoegen. Anderen noemen dingen al snel niet gereformeerd o.i.d. Dat draagt ook niet bij.
Ik heb ook wel het idee dat de lontjes korter zijn sinds de coronacrisis, al kan ik dat natuurlijk niet onderbouwen.
Veel zitten thuis 'opgesloten' of werken thuis, we kijken vaker op refoforum dan voorheen, we denker korter na over het plaatsen van berichten. En misschien wordt het forum nu ook meer als een uitlaapklep gebruikt.
Zie ook berichtje, net geplaatst bij 'kleine ergernissen'
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Moe van discussie

Bericht door Dodo »

Ik had gehoopt op een goede discussie toen ik het topic opende over covid als straf van God. Maar kennelijk raakt het geen snaar. Jammer, want ik was er oprecht benieuwd naar waarom sommige mensen dat zo duiden en wat je er dan mee moet.
Opmerkelijk vind ik dan wel dat de nieuwe site van beroepingswerk veel meer emoties losmaakt.

Grootvader, wat deed u in het rampjaar 2020?
Ach jongen, dat was toen ds. Babbelaar zes beroepen kreeg, toen ds. de Lange niet op tweetal kwam, etc etc.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10622
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Moe van discussie

Bericht door Ad Anker »

Nee dat geloof ik niet. Dit is al langer aan de hand. Ik ben bang dat we met een diep probleem te maken hebben en dat we afscheid aan het nemen zijn van de leer van onze vaderen. Een nieuwe theologie. We waren 20 jaar geleden nog meer geworteld in de oudvaders en dat werd ook nog begrepen. Nu is het de klank die ons zint of niet zint.

Er was in vroeger jaren meer herkenning over kerkmuren geen. Vooral binnen een deel van de GG zie ik meer en meer dat alles wat iets afwijkt van de leer gelijk wordt neergesabeld. Terwijl ik juist daar een grote crisis ontwaar. Dat zie je hier ook terug.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Moe van discussie

Bericht door Hollander »

-
Laatst gewijzigd door Hollander op 30 dec 2020, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32801
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Moe van discussie

Bericht door -DIA- »

Opmerkelijk (ik hoor het nu op dit ogenblik, tijdens de begrafenis van een man die door Corona is geveld) dat hier de Heere spreekt, en het als een oordeel te zien, door de weinige predikanten die we tegenwoordig de rechterflank noemen. En opmerkelijk is ook dat de mensen van de nieuwe leer altijd al een veel optimistischer mens- en wereldbeeld hebben. Zouden we allen buigen voor God dan was er verwachting, maar we zien een verharding ten opzichte van het levende Woord.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3082
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Moe van discussie

Bericht door Lilian1975 »

Ad Anker schreef:Nee dat geloof ik niet. Dit is al langer aan de hand. Ik ben bang dat we met een diep probleem te maken hebben en dat we afscheid aan het nemen zijn van de leer van onze vaderen. Een nieuwe theologie. We waren 20 jaar geleden nog meer geworteld in de oudvaders en dat werd ook nog begrepen. Nu is het de klank die ons zint of niet zint.

Er was in vroeger jaren meer herkenning over kerkmuren geen. Vooral binnen een deel van de GG zie ik meer en meer dat alles wat iets afwijkt van de leer gelijk wordt neergesabeld. Terwijl ik juist daar een grote crisis ontwaar. Dat zie je hier ook terug.
Dus zal je als ervaren zwemmer die zwembanden aan moeten reiken. Maar ook eerlijk steeds moeten blijven kijken, zonder aangevallen te voelen, of het met de juiste lucht gevuld is en waarom. Dat betekent dat je misschien even wat minder diepgravend nieuwe zuivere luchten zelf ontdekt. Maar je voedt de ander er wel mee. Om dan samen echt de diepte in te gaan duiken.
En niet alleen een zwemband toegooien in het beste geval. Of je hoofd diep onder water stoppen ( negeren).
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4161
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Moe van discussie

Bericht door Maanenschijn »

Jaren geleden, ik denk dat het zo’n ruim 20 jaar geleden zal zijn geweest kerkte ik onder het gehoor van ds. M.J. van Gelder (GerGem). Hij sprak zijn bezorgdheid uit over de ‘babbelcultuur’ zoals hij dat noemde. Hoewel hij een grote hekel had aan roddelen was dat niet wat hij bedoelde. Hij voorzag steeds meer gesprekken zonder diepere inhoud.

Als ik om mij heen kijk moet ik vaak aan die uitspraak denken. We zijn verzeild geraakt in een babbelcultuur. Ik zie het vooral ook bij mijn kinderen. Via App, Snapp, Fora, noem maar op. Snel en vluchtig zijn onze gesprekken geworden. Dat is me in de jaren dat ik hier op het forum ben ook steeds meer opgevallen. Inhoudsvolle bijdragen sneeuwen vaak onder in het gebabbel. En ik steek hand in eigen boezem. Soms wordt er een bommetje gemaakt waarbij je denkt: nu gaan we dieper duiken, maar regelmatig zwemt men dan naar de kant om naar de rimpels in het water te kijken.

Overigens merk ik wel dat in de huidige coronatijd de lontjes korter zijn. Besturen, leidinggevenden, kerkenraden etc. hebben de handen vol om alle meningen en kritiek in goede banen te leiden. Ik merk het zelf ook. Ik ben bijna 20 jaar kerkorganist, maar er is geen jaar geweest waarin ik meer opmerkingen over mijn orgelspel heb gehad dan dit jaar. Te snel, te langzaam, te frivool, te hard, te veel gezangen, te laat met inleidend orgelspel, te.... Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat we kortere lontjes hebben nu.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12170
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Moe van discussie

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Nee dat geloof ik niet. Dit is al langer aan de hand. Ik ben bang dat we met een diep probleem te maken hebben en dat we afscheid aan het nemen zijn van de leer van onze vaderen. Een nieuwe theologie. We waren 20 jaar geleden nog meer geworteld in de oudvaders en dat werd ook nog begrepen. Nu is het de klank die ons zint of niet zint.

Er was in vroeger jaren meer herkenning over kerkmuren geen. Vooral binnen een deel van de GG zie ik meer en meer dat alles wat iets afwijkt van de leer gelijk wordt neergesabeld. Terwijl ik juist daar een grote crisis ontwaar. Dat zie je hier ook terug.
Ik vind dit op sommige punten een wat duistere bril. Ik ben er niet rouwig om dat sommige typische 20e eeuwse discussies niet nogmaals gevoerd gaan worden. Uiteindelijk leiden haarkloverijen niet tot de zaligheid en zijn vaak een sta in de weg voor eigen persoonlijke ontwikkeling.

Inzichten in het werk van de oudvaders nemen natuurlijk af, omdat ze niet gelezen worden.

Juist de crisis leidt tot een deel verstarring in het geheel van de kerk. Leiders weten ook niet wat er gebeurd, dus ze zullen des te strikter gaan formuleren. Dat is een kwestie van actie en reactie. Het is een kunst om zowel recht te doen aan de leer, als aan de crisis die zich voltrekt. Ik vind het lastig om een eigen positie daarin te bepalen. Alles maar op zijn beloop laten, leidt volgens mijn gevoel direct tot verwatering.

Ik verwacht niet dat de coronacrisis leidt tot meer bekeringen dan pak 2019 of 2018. De mens is onverbeterlijk. Misschien dat de Heere dan wil overkomen en mensen tot bekering leiden, maar misschien zal de wereld eerst in een nog diepere crisis storten voordat men daartoe genegen raakt.
Plaats reactie