Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Marco »

DDD schreef:O, maar dat is net zo goed remonstrants. Een orthodoxe remonstrant zal dat ook niet ontkennen. Daar gaat het in de DL niet zozeer over, al speelt het zeker een rol.
Het gaat er misschien niet om, maar het staat er wel. En uiteindelijk gaat het er toch wel om: met een omweg komt er bij de remonstranten een vorm van verdienste bij op grond waarvan genade te verdienen is. En dan is het geen genade meer..
Waar ik meer problemen mee heb is dat het hongeren en dorsten naar de gerechtigheid van het leven losgekoppeld worden van de wedergeboorte. Alsof dat een noodzakelijk voorstadium zou zijn. De DL zijn daar duidelijk over: dat is een dwaling (anders zou namelijk het hongeren en dorsten als verdienste aangemerkt kunnen worden!). Ook wordt er zoveel nadruk op bijzondere openbaringen gelegd dat die noodzakelijk lijken voor geloofszekerheid. De leerregels noemen dat Rooms. Twijfel aan de volharding valt niet te prijzen (zelfgenoegzaamheid ook niet, maar daar spreken de leerregels niet over).
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door DDD »

De term 'louter genade' komt uit de HC, volgens mij. Nou goed, de discussie ging over een andere opmerking van DIA en ik ben heel benieuwd wat er in de DL staat dat een beetje in die richting komt. Ik ken de DL niet helemaal of grotendeels uit mijn hoofd maar ik lees er regelmatig in, meerdere keren per jaar, dus het zou mij verbazen.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Marco »

Herman schreef:
Hendrikus schreef:Ieder z'n hobby. Zolang er maar niet uit voortvloeit dat alle hokjes en vakjes niet deugen behalve dat ene hokje dat begint in St Philipsland en eindigt in Elspeet. Oftewel: etiketjes plakken om daarmee anderen te veroordelen.
Dat lijkt me een bijzonder probleem van de 21e eeuw. De drang om zoveel te nivelleren, dat we niet meer toe komen aan een goede inhoudelijke beoordeling van sterke en zwakke punten van verschillende denominaties. Het is niet meer dan logisch, dan ik met mijn eigen persoonlijkheid en geschiedenis de opvatting huldig dat het nederlandse geformeerde protestantisme de meest juiste uitingsvorm is van het christendom.
Dat heeft dan verder weinig te maken met het niet deugen van anderen, of hoogmoed (zie kwalificaties elders vandaag), maar met een gezonde positiebepaling die recht doet aan de eigen belijdenis.
Dit is een reactie die - wellicht anders geformuleerd - ook van mij had kunnen zijn. Tegelijk komt hieruit een typische trek naar voren: als eerste noemen we de belijdenis. Als we maar recht in de leer zijn. Dat zou weleens een cultuurdingetje kunnen zijn: wellicht kijken anderen meer naar het leven: wat werkt ons christen-zijn uit in ons leven? En is het dan nog zo belangrijk om supralapsarist te zijn of niet*?

*..en als ik dit zo intik, weet ik zelf niet in hoeverre ik hier dus echt achter sta.. ben ik dan ook een driedubbelovergehaalde nederlandse gereformeerde protestant??
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:De term 'louter genade' komt uit de HC, volgens mij. Nou goed, de discussie ging over een andere opmerking van DIA en ik ben heel benieuwd wat er in de DL staat dat een beetje in die richting komt. Ik ken de DL niet helemaal of grotendeels uit mijn hoofd maar ik lees er regelmatig in, meerdere keren per jaar, dus het zou mij verbazen.
Lees het vannacht eens door. Soms is het wel eens goed om een nacht de waarheid te onderzoeken. Ik ben werkelijk verbaasd, en verbijsterd hoe hier gereageerd wordt. Dit gaat niet goed, zolang we onze eigen weg willen hooghouden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
DDD schreef:De term 'louter genade' komt uit de HC, volgens mij. Nou goed, de discussie ging over een andere opmerking van DIA en ik ben heel benieuwd wat er in de DL staat dat een beetje in die richting komt. Ik ken de DL niet helemaal of grotendeels uit mijn hoofd maar ik lees er regelmatig in, meerdere keren per jaar, dus het zou mij verbazen.
Lees het vannacht eens door. Soms is het wel eens goed om een nacht de waarheid te onderzoeken. Ik ben werkelijk verbaasd, en verbijsterd hoe hier gereageerd wordt. Dit gaat niet goed, zolang we onze eigen weg willen hooghouden.
Laten we dan allemáál die Dordtse Leerregels eens lezen. Niet alleen naar de ander het verwijt maken dat die ze niet leest!

PS: dit is niet alleen aan Dia gericht, maar breder!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door eilander »

DDD schreef:De term 'louter genade' komt uit de HC, volgens mij. Nou goed, de discussie ging over een andere opmerking van DIA en ik ben heel benieuwd wat er in de DL staat dat een beetje in die richting komt. Ik ken de DL niet helemaal of grotendeels uit mijn hoofd maar ik lees er regelmatig in, meerdere keren per jaar, dus het zou mij verbazen.
Misschien wil je de onderzoeksvraag even exact formuleren. Want het zou zomaar kunnen dat ik iets héél anders lees dan jij. En dat bijvoorbeeld paragraaf 7 uit het eerste hoofdstuk iets héél anders schrijft dan waar je het nu over hebt:
Deze verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door hetwelk Hij vóór de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in de gemene ellende met anderen liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen van Zijn wil, tot de zaligheid, uit louter genade, uitverkoren heeft in Christus (...).

Dat is de letterlijke term. Dat iemand die de DL regelmatig leest, zich zou verbazen als er iets in de DL staat dat 'een beetje in de richting komt' van de term 'louter genade', roept bij mij de vraag op of je met DL wel Dordtse Leerregels bedoelt.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door DDD »

Het ging mij er om dat louter genade niet het discussiepunt was met de remonstranten. Het komt ook voor in de HC, in zondag 23.

De DL zijn van een latere datum, en verder ook niet in strijd met de catechismus, maar ze behandelen slechts enkele kernonderwerpen uit de gereformeerde leer.

Verder lees je iets anders dan ik schrijf, want ik had het over de stelling van DIA, waarvan ik betwijfel of daarvoor een aanknopingspunt is in de DL. Dat blijkt ook uit mijn bijdrage van Di Dec 29, 2020 4:43 pm.

Bovendien schrijf ik nog uitdrukkelijk dat het een andere opmerking was. Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe het mogelijk is om dat dan toch anders uit te leggen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door eilander »

DDD schreef:Het ging mij er om dat louter genade niet het discussiepunt was met de remonstranten. Het komt ook voor in de HC, in zondag 23.

De DL zijn van een latere datum, en verder ook niet in strijd met de catechismus, maar ze behandelen slechts enkele kernonderwerpen uit de gereformeerde leer.

Verder lees je iets anders dan ik schrijf, want ik had het over de stelling van DIA, waarvan ik betwijfel of daarvoor een aanknopingspunt is in de DL. Dat blijkt ook uit mijn bijdrage van Di Dec 29, 2020 4:43 pm.

Bovendien schrijf ik nog uitdrukkelijk dat het een andere opmerking was. Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe het mogelijk is om dat dan toch anders uit te leggen.
DIA legde het begrip 'dat de mens wegvalt' uit met de term 'louter genade'. Dat is wat mij betreft ook een correcte uitleg. Hoe moet je dat anders opvatten dan?
En dan zeg ik: daar staat de DL bij wijze van spreken vol mee.

Maar inderdaad, ik voelde het al aan: het draait er weer op uit dat we elkaar volledig misvatten. En het ligt altijd aan mij. :nonnon
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door DDD »

Het kan goed zijn dat dat verband mij inderdaad is ontgaan.

Maar ben je het wel met mij eens dat de remonstranten louter genade niet betwisten?

En overigens: dat alles van de mens wegvalt, is -ook afgezien van de onduidelijkheid van de uitdrukking- een stelling waar ik zo een twee drie geen citaat in de DL zou weten. Integendeel, zou ik zeggen, de DL benadrukken juist heel erg de effecten op de mens van alles wat God zonder ons in ons werkt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door eilander »

DDD schreef:Het kan goed zijn dat dat verband mij inderdaad is ontgaan.

Maar ben je het wel met mij eens dat de remonstranten louter genade niet betwisten?
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Als je de dwalingen doorleest, zie je regelmatig dat de Remonstranten dat wel degelijk betwisten. Althans, ik vat deze dwalingen wel zo op:
- de op zichzelf onverdienstelijke daad van het geloof, heeft God als voorwaarde voor de zaligheid uitgekozen (H1, dwaling 3)
- onvolmaakte gehoorzaamheid houdt God voor volkomen gehoorzaamheid, en is de beloning van het eeuwige leven waardig (H1, dwaling 3)
- een mens moet het licht van de natuur goed gebruiken, vroom zijn, klein, nederig om deel te hebben aan de verkiezing tot het geloof (H1, dwaling 4)
- een mens kan de gaven die hem na de val nog zijn overgelaten, zo gebruiken dat hij meerdere genade zou kunnen verkrijgen (H3/4, dwaling 5)
- de ware bekering is geen door God ingestorte gave, maar een daad van de mens (H3/4, dwaling 6)

Enzovoorts. Volgens mij is zeker wel de leer van genade alleen in het geding. Wie vermogens in de mens legt, hoe miniem ook, zet de leer van vrije genade direct op het spel.
DDD schreef:En overigens: dat alles van de mens wegvalt, is -ook afgezien van de onduidelijkheid van de uitdrukking- een stelling waar ik zo een twee drie geen citaat in de DL zou weten. Integendeel, zou ik zeggen, de DL benadrukken juist heel erg de effecten op de mens van alles wat God zonder ons in ons werkt.
Ik begrijp dat je uitdrukking op een andere manier uitlegt, nl. alsof de mens totaal buiten spel staat, en het werk van God in zijn hart alleen ondergaat. Dat is inderdaad niet de manier waarop de DL spreken.
Als je de uitdrukking uitlegt zoals DIA dat doet, met de term 'louter genade' , dan wordt het verhaal echter anders.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door DDD »

Ik begrijp dat jij de twee woorden van DIA interpreteert als een uitleg van de zin.

Wellicht bedoelde hij dat inderdaad. Het lijkt mij in ieder geval duidelijk iets anders. En ik vind het ook heel merkwaardig om die twee uitdrukkingen op één lijn te plaatsen. Eerlijk gezegd vind ik dat zelfs de grenzen van inlegkunde ruim overschrijden.

Voor wat betreft de vijf artikelen van de remonstranten is mij niet duidelijk op welke artikelen je nu doelt. Dat ga ik later opzoeken, want hoewel ik ook de artikelen van de remonstranten heb bestudeerd, staan deze punten mij geen van alle voor de geest.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik begrijp dat jij de twee woorden van DIA interpreteert als een uitleg van de zin.

Wellicht bedoelde hij dat inderdaad. Het lijkt mij in ieder geval duidelijk iets anders. En ik vind het ook heel merkwaardig om die twee uitdrukkingen op één lijn te plaatsen. Eerlijk gezegd vind ik dat zelfs de grenzen van inlegkunde ruim overschrijden.

Voor wat betreft de vijf artikelen van de remonstranten is mij niet duidelijk op welke artikelen je nu doelt. Dat ga ik later opzoeken, want hoewel ik ook de artikelen van de remonstranten heb bestudeerd, staan deze punten mij geen van alle voor de geest.
Ik baseer mij op de dwalingen zoals ze bij de DL worden weerlegd. Voor zover ik weet, komen die rechtstreeks uit de Remonstrantie. Ik heb in elk geval nooit gehoord dat de Synode van Dordrecht de remonstranten hierin geen recht heeft gedaan.

Ik ga geen discussie beginnen over inlegkunde, maar dat vind ik vooral van toepassing op Gods Woord.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Marco schreef:
-DIA- schreef:Denkt u dat we op dit forum nog in de lijn van de Drie Formulieren van Enigheid zitten? Voor zover mogelijk? Ik zie wel degelijk een afwijken en niet zelden. We zien vooral afwijkingen wat betreft de Dordtse Leerregels. We zien dat het geheel vrije werk van God, dat geheel buiten de mens ligt wordt vergeten, en we gaan in de richting van een vermogen in de mens: Het bekeert u, is wel degelijk de eis, maar we weten, zo we merken dat de mens daarvan de grootste vijand is. Laat u zaligen. Is dat niet het aller diepste geheim wat de mens van nature nooit kan noch wil? Werkelijk, we leggen soms nog wel subtiel, een vermogen in de mens. En wie is het er nog mee eens wat men vroeger van de Kerk hoorde: Niets uit ons, al uit Hem... zo reist de Kerk naar Jeruzalem. Al die mensen, ik bedoel die Kerk getuigde: Ik had nooit naar God gezocht, niet in mijn vroomheid en niet in mijn goddeloosheid. Het is louter een eenzijdig Godswerk waar alles van de mens wegvalt en dat accepteert de mens niet. Immers we willen door het werkverbond het weer met God in orde maken? Ik zeg, en ik denk toch in overeenstemming met de Bijbelse leer: Gelukkig die mens, die er achter komt dat dit nooit meer gaat, en alles bij de handen wordt afgebroken. Maar juist dáár komt alles op af! Waarom? Ach wie weet er eigenlijk nog dat we haters van God zijn en de doen wat de wil van onze vader, die een mensenmoorder was van den beginne? En: Belijden en beleven is wat anders. Geloven we dat nog?
En als iemand daar 'ja' op antwoordt, geloof je hem dan?
Van nature kan dat ook niemand zeggen. U niet, ik niet, en niemand, maar het is wel de leer die we duur te verdedigen hebben.
Wat jij hier leert is een soort omgekeerd Remonstrantisme. In de plaats van 'ik kan zelf ook nog wel wat', komt 'ik kan niets, maar daar moet ik het mee eens worden'.
De meelevende kerkmens kan het niets schelen hoe zo'n wedergeboorte zal verlopen. Als het maar gebeurt. Een eenzijdig Godswerk? Uitstekend, wilt U alstublieft beginnen?
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door -DIA- »

refo schreef: Wat jij hier leert is een soort omgekeerd Remonstrantisme. In de plaats van 'ik kan zelf ook nog wel wat', komt 'ik kan niets, maar daar moet ik het mee eens worden'.
De meelevende kerkmens kan het niets schelen hoe zo'n wedergeboorte zal verlopen. Als het maar gebeurt. Een eenzijdig Godswerk? Uitstekend, wilt U alstublieft beginnen?
We zullen een woordje hierop proberen te zeggen. Het heeft me geraakt, en bedroefd.
Maar toets het aan het Woord. Is het waar of is het niet waar? Het is een rechtvaardige eis van God. Maar de praktijk is, naar Gods Woord, dat de mens van deze leer afkerig en vijandig is. Let eens op wat Stefanus sprak tegen die Schriftgeleerden. Toen hij hun door de Heilige Geest de waarheid omtrent hen zei bersten hun harten. Eerst overtuigde hij hen van hun voorrecht voor die vrome mensen waar hij zich voor moest verantwoorden. Hij sprak over de trouw en liefde van God. Dat ging nog wel. Maar dan begint hij ook de waarheid toe te passen. Als hij hen wijst op wie zij zijn, als een bevoorrecht volk, waarvan zij de geestelijke leidslieden waren: “Maar de Allerhoogste woont niet in tempelen”, en dan verwijst hij weer naar de Schrift, hij raakt hun heilige tempel aan! En dan wijst hij op wie zij zijn, het volk van Israël en hun geestelijke leidslieden, waar de Heere zo onuitsprekelijk goed voor was geweest, dan kunnen ze de vijandschap niet meer inhouden. Kom de godsdienst niet te na, want dan ontsteekt men. Als we leren dat de mens dood ligt en niets kan, en als de Heere welmenend roept: Bekeert u, waarom zoudt gij sterven! Dan gaat de godsdienst aan het werk en ze vinden het snel, zonder te veel strijd. En, dat gaat samen, ze veroordelen degene die het niet durft te stelen en niet grijpen kan zoals zij. Want ze wensen dat ieder zo gelooft als zij, en die ‘ongelovevige fijnen’ moeten hun eens naar zichzelf kijken! Die hebben overal kritiek op en nemen mijn godsdienst niet over.
Maar... als we het echt geleerd hebben, dan moeten we echt ongeveinsd leren zeggen: Ik ben een vijand van God, ik zal nooit naar U vragen, nooit naar U zoeken, want aan de kennis van Uw wegen heb ik geen lust. Kijk maar of dit niet de waarheid is. Wat doet de mens? Hij gaat godsdienstig worden en denkt voor God aangenaam te zijn als hij uiterlijk de wet houdt. Maar dat deed die rijke jongeman ook. En... Jezus beminde hem zelfs. In het uitwendig leven naar Gods wil is iets goeds, maar dat kan de eeuwigheid niet verduren. Dan moet er meer zijn. De gerechtigheid van Jezus, die een volkomen gerechtigheid heeft verworven voor Zijn Kerk moet ons toegepast en toegerekend worden. Dat kunnen we niet stelen, wat wij stelen op geestelijk gebied moeten we zeker weer inleveren. Kort: De mens is van nature een vijand van God, en de vrome mens denkt dat het nog wel meevalt, want hij ziet niet verder. Dat kan hij ook niet, want daarvoor moeten de ogen door Gods Geest geopend worden. De farizeeën zeiden dat eens in het openbaar: Zijn wij dan ook blind? Dan mogen jullie strijden en bestrijden, maar zien jullie dan wat jullie uiteindelijk bestrijden!? God is een jaloers God op Zijn eer, en Hij zal Zijn eer aan heen ander geven. Daarom verklaar me dan wat hier op deze leer tegen is? Wat dit is de leer die onze belijdenis leert, die onze vaderen op de brandstapels bracht en die ons....ja... wat zal er met het overblijfsel gebeuren? Wat zullen de kerkelijk leidslieden ons eens aandoen? Vergelijk Stefanus maar weer. Het zal een zeer benauwde tijd worden waar er voor dat overblijfsel geen plaats meer zal zijn. Dit is de Waarheid, en daar hopen we bij te blijven, maar dan lees ik ook: Wie zal er staande blijven, als de uitverkoreren nog verleidt zouden worden, indien dat mogelijk was! Want bij God is het wel vast, maar wij moeten vast gehouden worden. Hopelijk behgrijpt u wat er ook in onze Gereformeerde Gemeenten vanouds is geleerd.
Lees eens wat de profeet Jeremia schreef onder het oordeel: Ze hadden het niet geloofd, en hem tot zwijgen willen brengen. Een zeer droeve klacht, want zijn eigen volk stond tegen hem op, omdat hij de Waarheid zei. Is het nu anders? En zal niet deze waarheid net zo met (soms bedekte) haat en, zo het mogelijk was, de mond te snoeren, bejegend worden? Gods Woord is tot lering:

Hoe zit die stad zo eenzaam, die vol volks was, zij is als een weduwe geworden, zij, die groot was onder de heidenen, een vorstin onder de landschappen, is cijnsbaar geworden. Zij weent steeds des nachts, en haar tranen lopen over haar kinnebakken; zij heeft geen trooster onder al haar liefhebbers; al haar vrienden hebben trouwelooslijk met haar gehandeld, zij zijn haar tot vijanden geworden.
Juda is in gevangenis gegaan vanwege de ellende, en vanwege de veelheid der dienstbaarheid; zij woont onder de heidenen, zij vindt geen rust; al haar vervolgers achterhalen ze tussen de engten.
De wegen Sions treuren, omdat niemand op het feest komt; al haar poorten zijn woest, haar priesters zuchten: haar jonkvrouwen zijn bedroefd, en zij zelve is in bitterheid.
Haar tegenpartijders zijn ten hoofd geworden, haar vijanden zijn gerust; omdat haar de HEERE bedroefd heeft, vanwege de veelheid harer overtredingen; haar kinderkens gaan henen in de gevangenis voor het aangezicht des tegenpartijders.
En van de dochter Sions is al haar sieraad weggegaan; haar vorsten zijn als de herten, die geen weide vinden, en zij gaan krachteloos henen voor het aangezicht des vervolgers.
Jeruzalem is, in de dagen harer ellende en harer veelvuldige ballingschap, indachtig aan al haar gewenste dingen, die zij van oude dagen af gehad heeft; dewijl haar volk door de hand des tegenpartijders valt, en zij geen helper heeft; de tegenpartijders zien haar aan, zij spotten met haar rustdagen.
Jeruzalem heeft zwaarlijk gezondigd, daarom is zij als een afgezonderde vrouw geworden; allen, die haar eerden, achten haar onwaard, dewijl zij haar naaktheid gezien hebben; zij zucht ook, en zij is achterwaarts gekeerd.
Haar onreinheid is in haar zomen, zij heeft niet gedacht aan haar uiterste, daarom is zij wonderbaarlijk omlaag gedaald; zij heeft geen trooster. HEERE, zie mijn ellende aan, want de vijand maakt zich groot.
De tegenpartijder heeft zijn hand aan al haar gewenste dingen uitgebreid; immers heeft zij aangezien, dat de heidenen in haar heiligdom gingen, waarvan Gij geboden hadt, dat zij in Uw gemeente niet komen zouden.
Al haar volk zucht, brood zoekende, zij hebben hun gewenste dingen voor spijs gegeven, om de ziel te verkwikken. Zie, HEERE, en aanschouw, dat ik onwaard geworden ben.
Gaat het ulieden niet aan, gij allen, die over weg gaat? Schouwt het aan en ziet, of er een smart zij gelijk mijn smart, die mij aangedaan is, waarmede de HEERE mij bedroefd heeft ten dage der hittigheid Zijns toorns.
Van de hoogte heeft Hij een vuur in mijn beenderen gezonden, waarover Hij geheerst heeft; Hij heeft voor mijn voeten een net uitgebreid, Hij heeft mij achterwaarts doen keren, Hij heeft mij woest en ziek gemaakt den gansen dag.
Het juk mijner overtredingen is aangebonden door Zijn hand, zij zijn samengevlochten, zij zijn op mijn hals geklommen; Hij heeft mijn kracht doen vervallen; de HEERE heeft mij in hun handen gegeven, ik kan niet opstaan.
De Heere heeft al mijn sterken in het midden van mij vertreden; Hij heeft een bijeenkomst over mij uitgeroepen, om mijn jongelingen te verbreken; de Heere heeft de wijnpers der jonkvrouw, der dochter van Juda, aangetreden.
Om dezer dingen wille ween ik; mijn oog, mijn oog vliet af van water, omdat de trooster, die mijn ziel zou verkwikken, verre van mij is; mijn kinderen zijn verwoest, omdat de vijand de overhand heeft.
Sion breidt haar handen uit, daar is geen trooster voor haar; de HEERE heeft van Jakob geboden, dat die rondom hem zijn, zijn tegenpartijders zouden zijn; Jeruzalem is als een afgezonderde vrouw onder hen.
De HEERE is rechtvaardig, want ik ben Zijn mond wederspannig geweest; hoort toch, alle gij volken, en ziet mijn smart; mijn jonkvrouwen en mijn jongelingen zijn in de gevangenis gegaan.
Ik riep tot mijn liefhebbers, maar zij hebben mij bedrogen; mijn priesters en mijn oudsten hebben in de stad den geest gegeven, als zij spijze voor zich zochten, opdat zij hun ziel mochten verkwikken.
Aanzie, HEERE, want mij is bange; mijn ingewand is beroerd, mijn hart heeft zich omgekeerd in het binnenste van mij, want ik ben zeer wederspannig geweest; van buiten heeft mij het zwaard van kinderen beroofd, van binnen is als de dood.
Zij horen, dat ik zucht, maar ik heb geen trooster; al mijn vijanden horen mijn kwaad; en zij zijn vrolijk, dat Gij het gedaan hebt; als Gij den dag zult voortgebracht hebben, dien Gij uitgeroepen hebt, zo zullen zij zijn, gelijk ik ben.
Laat al hun kwaad voor Uw aangezicht komen, en doe hun, gelijk als Gij mij gedaan hebt vanwege al mijn overtredingen; want mijn zuchtingen zijn vele, en mijn hart is mat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
refo schreef: Wat jij hier leert is een soort omgekeerd Remonstrantisme. In de plaats van 'ik kan zelf ook nog wel wat', komt 'ik kan niets, maar daar moet ik het mee eens worden'.
De meelevende kerkmens kan het niets schelen hoe zo'n wedergeboorte zal verlopen. Als het maar gebeurt. Een eenzijdig Godswerk? Uitstekend, wilt U alstublieft beginnen?
We zullen een woordje hierop proberen te zeggen. Het heeft me geraakt, en bedroefd.
Maar toets het aan het Woord. Is het waar of is het niet waar? Het is een rechtvaardige eis van God. Maar de praktijk is, naar Gods Woord, dat de mens van deze leer afkerig en vijandig is. Let eens op wat Stefanus sprak tegen die Schriftgeleerden. Toen hij hun door de Heilige Geest de waarheid omtrent hen zei bersten hun harten. Eerst overtuigde hij hen van hun voorrecht voor die vrome mensen waar hij zich voor moest verantwoorden. Hij sprak over de trouw en liefde van God. Dat ging nog wel. Maar dan begint hij ook de waarheid toe te passen. Als hij hen wijst op wie zij zijn, als een bevoorrecht volk, waarvan zij de geestelijke leidslieden waren: “Maar de Allerhoogste woont niet in tempelen”, en dan verwijst hij weer naar de Schrift, hij raakt hun heilige tempel aan! En dan wijst hij op wie zij zijn, het volk van Israël en hun geestelijke leidslieden, waar de Heere zo onuitsprekelijk goed voor was geweest, dan kunnen ze de vijandschap niet meer inhouden. Kom de godsdienst niet te na, want dan ontsteekt men. Als we leren dat de mens dood ligt en niets kan, en als de Heere welmenend roept: Bekeert u, waarom zoudt gij sterven! Dan gaat de godsdienst aan het werk en ze vinden het snel, zonder te veel strijd. En, dat gaat samen, ze veroordelen degene die het niet durft te stelen en niet grijpen kan zoals zij. Want ze wensen dat ieder zo gelooft als zij, en die ‘ongelovevige fijnen’ moeten hun eens naar zichzelf kijken! Die hebben overal kritiek op en nemen mijn godsdienst niet over.
Maar... als we het echt geleerd hebben, dan moeten we echt ongeveinsd leren zeggen: Ik ben een vijand van God, ik zal nooit naar U vragen, nooit naar U zoeken, want aan de kennis van Uw wegen heb ik geen lust. Kijk maar of dit niet de waarheid is. Wat doet de mens? Hij gaat godsdienstig worden en denkt voor God aangenaam te zijn als hij uiterlijk de wet houdt. Maar dat deed die rijke jongeman ook. En... Jezus beminde hem zelfs. In het uitwendig leven naar Gods wil is iets goeds, maar dat kan de eeuwigheid niet verduren. Dan moet er meer zijn. De gerechtigheid van Jezus, die een volkomen gerechtigheid heeft verworven voor Zijn Kerk moet ons toegepast en toegerekend worden. Dat kunnen we niet stelen, wat wij stelen op geestelijk gebied moeten we zeker weer inleveren. Kort: De mens is van nature een vijand van God, en de vrome mens denkt dat het nog wel meevalt, want hij ziet niet verder. Dat kan hij ook niet, want daarvoor moeten de ogen door Gods Geest geopend worden. De farizeeën zeiden dat eens in het openbaar: Zijn wij dan ook blind? Dan mogen jullie strijden en bestrijden, maar zien jullie dan wat jullie uiteindelijk bestrijden!? God is een jaloers God op Zijn eer, en Hij zal Zijn eer aan heen ander geven. Daarom verklaar me dan wat hier op deze leer tegen is? Wat dit is de leer die onze belijdenis leert, die onze vaderen op de brandstapels bracht en die ons....ja... wat zal er met het overblijfsel gebeuren? Wat zullen de kerkelijk leidslieden ons eens aandoen? Vergelijk Stefanus maar weer. Het zal een zeer benauwde tijd worden waar er voor dat overblijfsel geen plaats meer zal zijn. Dit is de Waarheid, en daar hopen we bij te blijven, maar dan lees ik ook: Wie zal er staande blijven, als de uitverkoreren nog verleidt zouden worden, indien dat mogelijk was! Want bij God is het wel vast, maar wij moeten vast gehouden worden. Hopelijk behgrijpt u wat er ook in onze Gereformeerde Gemeenten vanouds is geleerd.
Lees eens wat de profeet Jeremia schreef onder het oordeel: Ze hadden het niet geloofd, en hem tot zwijgen willen brengen. Een zeer droeve klacht, want zijn eigen volk stond tegen hem op, omdat hij de Waarheid zei. Is het nu anders? En zal niet deze waarheid net zo met (soms bedekte) haat en, zo het mogelijk was, de mond te snoeren, bejegend worden? Gods Woord is tot lering:

Hoe zit die stad zo eenzaam, die vol volks was, zij is als een weduwe geworden, zij, die groot was onder de heidenen, een vorstin onder de landschappen, is cijnsbaar geworden. Zij weent steeds des nachts, en haar tranen lopen over haar kinnebakken; zij heeft geen trooster onder al haar liefhebbers; al haar vrienden hebben trouwelooslijk met haar gehandeld, zij zijn haar tot vijanden geworden.
Juda is in gevangenis gegaan vanwege de ellende, en vanwege de veelheid der dienstbaarheid; zij woont onder de heidenen, zij vindt geen rust; al haar vervolgers achterhalen ze tussen de engten.
De wegen Sions treuren, omdat niemand op het feest komt; al haar poorten zijn woest, haar priesters zuchten: haar jonkvrouwen zijn bedroefd, en zij zelve is in bitterheid.
Haar tegenpartijders zijn ten hoofd geworden, haar vijanden zijn gerust; omdat haar de HEERE bedroefd heeft, vanwege de veelheid harer overtredingen; haar kinderkens gaan henen in de gevangenis voor het aangezicht des tegenpartijders.
En van de dochter Sions is al haar sieraad weggegaan; haar vorsten zijn als de herten, die geen weide vinden, en zij gaan krachteloos henen voor het aangezicht des vervolgers.
Jeruzalem is, in de dagen harer ellende en harer veelvuldige ballingschap, indachtig aan al haar gewenste dingen, die zij van oude dagen af gehad heeft; dewijl haar volk door de hand des tegenpartijders valt, en zij geen helper heeft; de tegenpartijders zien haar aan, zij spotten met haar rustdagen.
Jeruzalem heeft zwaarlijk gezondigd, daarom is zij als een afgezonderde vrouw geworden; allen, die haar eerden, achten haar onwaard, dewijl zij haar naaktheid gezien hebben; zij zucht ook, en zij is achterwaarts gekeerd.
Haar onreinheid is in haar zomen, zij heeft niet gedacht aan haar uiterste, daarom is zij wonderbaarlijk omlaag gedaald; zij heeft geen trooster. HEERE, zie mijn ellende aan, want de vijand maakt zich groot.
De tegenpartijder heeft zijn hand aan al haar gewenste dingen uitgebreid; immers heeft zij aangezien, dat de heidenen in haar heiligdom gingen, waarvan Gij geboden hadt, dat zij in Uw gemeente niet komen zouden.
Al haar volk zucht, brood zoekende, zij hebben hun gewenste dingen voor spijs gegeven, om de ziel te verkwikken. Zie, HEERE, en aanschouw, dat ik onwaard geworden ben.
Gaat het ulieden niet aan, gij allen, die over weg gaat? Schouwt het aan en ziet, of er een smart zij gelijk mijn smart, die mij aangedaan is, waarmede de HEERE mij bedroefd heeft ten dage der hittigheid Zijns toorns.
Van de hoogte heeft Hij een vuur in mijn beenderen gezonden, waarover Hij geheerst heeft; Hij heeft voor mijn voeten een net uitgebreid, Hij heeft mij achterwaarts doen keren, Hij heeft mij woest en ziek gemaakt den gansen dag.
Het juk mijner overtredingen is aangebonden door Zijn hand, zij zijn samengevlochten, zij zijn op mijn hals geklommen; Hij heeft mijn kracht doen vervallen; de HEERE heeft mij in hun handen gegeven, ik kan niet opstaan.
De Heere heeft al mijn sterken in het midden van mij vertreden; Hij heeft een bijeenkomst over mij uitgeroepen, om mijn jongelingen te verbreken; de Heere heeft de wijnpers der jonkvrouw, der dochter van Juda, aangetreden.
Om dezer dingen wille ween ik; mijn oog, mijn oog vliet af van water, omdat de trooster, die mijn ziel zou verkwikken, verre van mij is; mijn kinderen zijn verwoest, omdat de vijand de overhand heeft.
Sion breidt haar handen uit, daar is geen trooster voor haar; de HEERE heeft van Jakob geboden, dat die rondom hem zijn, zijn tegenpartijders zouden zijn; Jeruzalem is als een afgezonderde vrouw onder hen.
De HEERE is rechtvaardig, want ik ben Zijn mond wederspannig geweest; hoort toch, alle gij volken, en ziet mijn smart; mijn jonkvrouwen en mijn jongelingen zijn in de gevangenis gegaan.
Ik riep tot mijn liefhebbers, maar zij hebben mij bedrogen; mijn priesters en mijn oudsten hebben in de stad den geest gegeven, als zij spijze voor zich zochten, opdat zij hun ziel mochten verkwikken.
Aanzie, HEERE, want mij is bange; mijn ingewand is beroerd, mijn hart heeft zich omgekeerd in het binnenste van mij, want ik ben zeer wederspannig geweest; van buiten heeft mij het zwaard van kinderen beroofd, van binnen is als de dood.
Zij horen, dat ik zucht, maar ik heb geen trooster; al mijn vijanden horen mijn kwaad; en zij zijn vrolijk, dat Gij het gedaan hebt; als Gij den dag zult voortgebracht hebben, dien Gij uitgeroepen hebt, zo zullen zij zijn, gelijk ik ben.
Laat al hun kwaad voor Uw aangezicht komen, en doe hun, gelijk als Gij mij gedaan hebt vanwege al mijn overtredingen; want mijn zuchtingen zijn vele, en mijn hart is mat.
Nadat je wedergeboren bent ben je gerechtvaardigd in Hem, ook al probeer je van alles, uiteindelijk ( en dat kan lang duren) kun je niet anders dan eens worden
Plaats reactie