Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Heeft de monarchie anno 2020 nog bestaansrecht?

Peiling eindigde op 20 nov 2020, 12:12

Ja, De monarchie is een instelling Gods.
5
13%
Ja, de monarchie mag van mij persoonlijk gewoon blijven zoals het is, ook zonder betrekking op mijn geloof.
19
50%
Ja, Er is wel plaats voor de monarchie maar het instituut is wel aan verandering toe.
5
13%
Ja, Maar de koning moet uit de regering stappen.
0
Geen stemmen
Nee, ik vind het koningshuis gedateerd en heb er verder niets mee.
8
21%
Maakt mij niet uit, ik ben voor nog tegen.
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 38

merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door merel »

@ Philpot Deze tekst is geschreven in een tijd dat men afhankelijk was van een koning inzake bescherming en bestuur etc. Het huidige tijdperk waarbij het koningschap louter ceremonieel is, is totaal anders.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef: 06 okt 2023, 10:32 @ Philpot Deze tekst is geschreven in een tijd dat men afhankelijk was van een koning inzake bescherming en bestuur etc. Het huidige tijdperk waarbij het koningschap louter ceremonieel is, is totaal anders.
Dat maakt niet dat het betreffende bijbelgedeelte niet meer van kracht is. De regering wordt volgens de grondwet gevormd door de koning en de ministers, en de koning is nog steeds staatshoofd van het Koninkrijk der Nederlanden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Henk J »

merel schreef: 06 okt 2023, 10:21 Ik ben nu eenmaal een voorstander van een republiek. Onze voormalig koningin deed het m.i. goed. Haar zoon bakt er weinig van en moet te vaak gecorrigeerd worden.

Het nichtje van de koning vind ik ronduit ordinair en over een van zijn dochters heb ik iets te veel achtergrondinformatie via klasgenoten gekregen om haar leuk te vinden. Dusi derdaad, ik vind het bizar dat mensen vanwege afkomst en niet vanwege prestaties zo in het zadel gehesen worden.
Ik vind dat koning Willem-Alexander het prima doet en hij durft zich ook kwetsbaar op te stellen. Gemaakte fouten komen nu sneller openbaar, dus we krijgen er meer van mee. Maar koningin Beatrix heeft het ambt ook waardig vervuld.
Erfopvolging heeft inderdaad iets raars, afkomst is bepalend. Toch doen prestaties er ook toe, Amalia moet gewoon goed opletten anders is het zo over met haar rol als toekomstig koningin. Dus ze moeten zeker presteren. Wat mij betreft is dit systeem, met een grotendeels ceremoniële rol voor de koning prima. Zo kan hij zijn mening voor zich houden en een verbindende rol spelen.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef: 06 okt 2023, 10:40
merel schreef: 06 okt 2023, 10:32 @ Philpot Deze tekst is geschreven in een tijd dat men afhankelijk was van een koning inzake bescherming en bestuur etc. Het huidige tijdperk waarbij het koningschap louter ceremonieel is, is totaal anders.
Dat maakt niet dat het betreffende bijbelgedeelte niet meer van kracht is. De regering wordt volgens de grondwet gevormd door de koning en de ministers, en de koning is nog steeds staatshoofd van het Koninkrijk der Nederlanden.
Helaas wel. Hij heeft deze rol bij de gratie van het volk. Al betwijfel ik of hij deze rol behoudt als er over gestemd zal worden.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Edelweiss »

Ik kon even geen ander topic over het koningshuis vinden dus zet ik het hier neer. Ik werd vorige week gewezen op een serie van de NTR: het verhaal van Nederland: Oranje Nassau.

Ik ben bijna bij met de afleveringen, en ik vind het een prachtig werk tot nu toe: informatief, interactief, en een, denk ik, eerlijk verhaal.

Naar mijn mening is het ook een lust voor het oog qua decors. Mijn man kan de inhoud niet al te goed volgen omdat hij de Nederlandse taal niet machtig genoeg is, maar geniet wel van de prachtige oud-Hollandse kamers met Delfts blauw en de oude meesters.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door parsifal »

Edelweiss schreef: 07 mar 2024, 10:22 Ik kon even geen ander topic over het koningshuis vinden dus zet ik het hier neer. Ik werd vorige week gewezen op een serie van de NTR: het verhaal van Nederland: Oranje Nassau.

Ik ben bijna bij met de afleveringen, en ik vind het een prachtig werk tot nu toe: informatief, interactief, en een, denk ik, eerlijk verhaal.

Naar mijn mening is het ook een lust voor het oog qua decors. Mijn man kan de inhoud niet al te goed volgen omdat hij de Nederlandse taal niet machtig genoeg is, maar geniet wel van de prachtige oud-Hollandse kamers met Delfts blauw en de oude meesters.
Ik heb eerste afleveringen gekeken. Ik vond de eerdere serie "tachtig jaar oorlog" interessanter. Het was ook mijn vrouw die me op deze serie wees en wat meer Nederlands wilde horen. :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: 07 mar 2024, 10:22 Ik kon even geen ander topic over het koningshuis vinden dus zet ik het hier neer. Ik werd vorige week gewezen op een serie van de NTR: het verhaal van Nederland: Oranje Nassau.

Ik ben bijna bij met de afleveringen, en ik vind het een prachtig werk tot nu toe: informatief, interactief, en een, denk ik, eerlijk verhaal.

Naar mijn mening is het ook een lust voor het oog qua decors. Mijn man kan de inhoud niet al te goed volgen omdat hij de Nederlandse taal niet machtig genoeg is, maar geniet wel van de prachtige oud-Hollandse kamers met Delfts blauw en de oude meesters.
Ik vind deze serie wat saai vergeleken met de eerdere serie 'het verhaal van Nederland' dat hij eerder maakte. Dat gaat over de geschiedenis van Nederland van 6000 v Chr. tot heden.

Ik begrijp na het zien van deze serie nog minder waarom de familie Oranje in kerkelijke kringen zo bejubeld wordt. Hun leven wordt gekenmerkt door politieke keuzes en weinig keuzes vanuit het geloof. Willem van Oranje vwas iig een schuinsmarcheerder die zijn vrouw Anna van Saksen schandalig heeft behandeld.
Laatst gewijzigd door merel op 07 mar 2024, 12:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef: 07 mar 2024, 11:24Ik begrijp na het zien van deze serie nog minder waarom de familie Oranje in kerkelijke kringen zo bejubeld wordt.
Van oudsher was er vrij veel loyaliteit in kerkelijke kring. Maar als ik tegenwoordig om mij heen kijk (en al helemaal niet meer bij de jongere generatie) zie ik weinig meer van bejubeling. In de kerk wordt regelmatig voor de regering gebeden, maar slechts in mindere mate nog voor het koningshuis. Dat laatste was vroeger echt prominenter.

Ik denk dat Beatrix veel respect had in onze kring, maar dat de tegenwoordige koning en koningin qua uitstraling en levensstijl toch iets verder van ons afstaan.

Ondanks dat ben ik overigens voor handhaving van de huidige monarchie. De gekozen volksvertegenwoordigers doen het echt niet beter.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door parsifal »

merel schreef: 07 mar 2024, 11:24
Edelweiss schreef: 07 mar 2024, 10:22 Ik kon even geen ander topic over het koningshuis vinden dus zet ik het hier neer. Ik werd vorige week gewezen op een serie van de NTR: het verhaal van Nederland: Oranje Nassau.

Ik ben bijna bij met de afleveringen, en ik vind het een prachtig werk tot nu toe: informatief, interactief, en een, denk ik, eerlijk verhaal.

Naar mijn mening is het ook een lust voor het oog qua decors. Mijn man kan de inhoud niet al te goed volgen omdat hij de Nederlandse taal niet machtig genoeg is, maar geniet wel van de prachtige oud-Hollandse kamers met Delfts blauw en de oude meesters.
Ik vind deze serie wat saai vergeleken met de eerdere serie 'het verhaal van Nederland' dat hij eerder maakte. Dat gaat over de geschiedenis van Nederland van 6000 v Chr. tot heden.

Ik begrijp na het zien van deze serie nog minder waarom de familie Oranje in kerkelijke kringen zo bejubeld wordt. Hun leven wordt gekenmerkt door politieke keuzes en weinig keuzes vanuit het geloof. Willem van Oranje vwas iig een schuinsmarcheerder die zijn vrouw Anna Van Keulen schandalig heeft behandeld.
Anna van Saksen! Keulen is ergens anders. Het is sowieso opmerkelijk hoe acceptabel door de geschiedenis heen was om als edele een horde buitenechtelijke kinderen te hebben, terwijl overspel voor een vrouw keihard werd aangepakt. Vooral reformatie lijkt de visie hierop wat veranderd te hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door merel »

Je hebt gelijk, het was inderdaad Anna van Saksen. Ik heb het gewijzigd. wat bedoel je met jouw laatste zin? In welke zin heeft de reformatie de visie hierop veranderd? Bij de familie van Oranje is de visie hierop pas gewijzigd sinds prins Claus getrouwd was met onze voormalig koningin. Daarvoor was het schering en inslag.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Edelweiss »

parsifal schreef: 07 mar 2024, 10:49 Ik heb eerste afleveringen gekeken. Ik vond de eerdere serie "tachtig jaar oorlog" interessanter. Het was ook mijn vrouw die me op deze serie wees en wat meer Nederlands wilde horen. :).
Wat leuk :)
Ik wist overigens niet dat er ook serie is over die oorlog, en die gaat unbedingt op het kijklijstje. Dank voor de tip!
merel schreef: 07 mar 2024, 11:24 Ik begrijp na het zien van deze serie nog minder waarom de familie Oranje in kerkelijke kringen zo bejubeld wordt.
Voor mij verandert het kijken van deze serie niet veel. Ik heb nooit begrepen waarom men die familie bejubelt, nog buiten het feit of iemand tot een kerkelijke kring behoort of niet.
Ik heb éénmaal een ontmoeting gehad met iemand uit die familie vanwege werk. Het is maar goed dat ik geen greintje bewondering had, want anders was ik daarna ernstig teleurgesteld en gedesillusioneerd thuis gekomen.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: 07 mar 2024, 12:24
parsifal schreef: 07 mar 2024, 10:49 Ik heb eerste afleveringen gekeken. Ik vond de eerdere serie "tachtig jaar oorlog" interessanter. Het was ook mijn vrouw die me op deze serie wees en wat meer Nederlands wilde horen. :).
Wat leuk :)
Ik wist overigens niet dat er ook serie is over die oorlog, en die gaat unbedingt op het kijklijstje. Dank voor de tip!
merel schreef: 07 mar 2024, 11:24 Ik begrijp na het zien van deze serie nog minder waarom de familie Oranje in kerkelijke kringen zo bejubeld wordt.
Voor mij verandert het kijken van deze serie niet veel. Ik heb nooit begrepen waarom men die familie bejubelt, nog buiten het feit of iemand tot een kerkelijke kring behoort of niet.
Ik heb éénmaal een ontmoeting gehad met iemand uit die familie vanwege werk. Het is maar goed dat ik geen greintje bewondering had, want anders was ik daarna ernstig teleurgesteld en gedesillusioneerd thuis gekomen.
Ik ken diverse mensen waar hun kinderen bij de jongste generatie in de klas zaten en over en weer bij elkaar over de vloer kwamen. Helaas verbaasde mij dat niet positief.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Edelweiss »

Ik vind dat ergens toch een gemiste kans. Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor protocol en etiqette. Beiden maken omgang met alle rangen en standen nu eenmaal een stuk eenvoudiger.
Arrogantie en kilheid en de geprivilegieerde persoon uithangen trek ik slecht, vooral in hen die niets voor hun positie hebben hoeven doen dan door slechts geboren te worden in een bepaalde familie en dat als vanzelfsprekend beschouwen zonder er iets voor terug willen te doen. Respect opeisen wat ze puur voor hun karakter en gedrag anders nooit zouden krijgen vind ik heel leeg, terwijl waardigheid en bescheidenheid eigenschappen zijn die we helaas weinig terug lijken te zien.
Ik vind de Princess of Wales, Catherine, daar een mooi voorbeeld van. Ik heb daar ook een keer ontmoet in het kader van een mental health project. In mijn ogen zou zij een mooi voorbeeld kunnen zijn voor de Nederlandse firma.
Zeeuw
Berichten: 11627
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Zeeuw »

Edelweiss schreef: 07 mar 2024, 14:16 Ik vind dat ergens toch een gemiste kans. Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor protocol en etiqette. Beiden maken omgang met alle rangen en standen nu eenmaal een stuk eenvoudiger.
Arrogantie en kilheid en de geprivilegieerde persoon uithangen trek ik slecht, vooral in hen die niets voor hun positie hebben hoeven doen dan door slechts geboren te worden in een bepaalde familie en dat als vanzelfsprekend beschouwen zonder er iets voor terug willen te doen. Respect opeisen wat ze puur voor hun karakter en gedrag anders nooit zouden krijgen vind ik heel leeg, terwijl waardigheid en bescheidenheid eigenschappen zijn die we helaas weinig terug lijken te zien.
Ik vind de Princess of Wales, Catherine, daar een mooi voorbeeld van. Ik heb daar ook een keer ontmoet in het kader van een mental health project. In mijn ogen zou zij een mooi voorbeeld kunnen zijn voor de Nederlandse firma.
Op het moment dat je onze (huidige) koning en koningin ontmoet zijn dit ook beide hartelijke mensen, die echt de tijd nemen als ze op bezoek komen en zich goed verdiepen in de materie van waar ze heen gaan.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Heeft het koningshuis zijn beste tijd gehad?

Bericht door Edelweiss »

Zeeuw schreef: 07 mar 2024, 18:11 Op het moment dat je onze (huidige) koning en koningin ontmoet zijn dit ook beide hartelijke mensen, die echt de tijd nemen als ze op bezoek komen en zich goed verdiepen in de materie van waar ze heen gaan.
Ik denk inderdaad wel dat Maxima een positieve invloed heeft (gehad) op de zittende clan.
Plaats reactie